Har en Purus Oden golvbrunn som skall monteras i ovan nämnda monteringsplatta.

Eftersom jag har cc60 mellan balkarna tänkte jag ha 22mm golvspån, 13mm hellimmat golvgips och flytspackel tillsammans med vämekabel sist klinker.

Några frågor:
1. Ska jag montera plattan tillsammans med förhöjningarna så att moneteringsplattan tillsammans med brunnen är i nivå men färdigspacklat golv eller i nivå med golvgipsen?

2. Ska man spackla över monteringsplattan och isåfall kommer det inte att bli problem när man skall fästa tätningsmembranet över brunnen och klämma med blå klämring?

3. Läste på någon sida att man inte behöver använda golvgips utan kan spackla direkt på golvspånet om man lagt ut armeringsnät och sedan fäst värmekabeln på den, stämmer detta i mitt fall?
 
Du ska dra ner spacklet till noll, så att spacklet täcker monteringsplattan men inte går in på själva brunnens fläns. Så i och med att förstärkningen av bjälklaget är löst med gipsskivan skulle du i teorin kunna lägga monteringsplattan i nivå med gipset och sen spackla ett tunt lager. Men då du ska ha golvvärme så behöver du lägga tjockare för att spackla in slingorna. Vilket leder till att jag skulle rekommendera att du skippar gipset och enbart använder spacklet som förstärkning (det stämmer som du läst att det räcker som förstärkning), och då ska det vara minst tolv millimeter spackel på tunnaste stället. Så sätt monteringsplattan 12-15 millimeter över spånet och spackla. Se till att det blir minst 12 millimeter tjockt över själva golvvärmeslingan.
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Jag är i samma sitts, men med Jafos förhöjningsring, så jag hakar på!

Till Jon_H...

Men iom att det skall vara fall så kommer det ju ialla fall att slutta ned mot brunnen.
Så om jag lägger förhöjningsringen på golvspånet i nivå med golvgipset och lägger ett elvärmegolv på gipset som bygger 6mm och sedan flytspacklar ett fall på 1/1000 cm ned mot och 1/500 cm 0,5 m runt brunnen så måste det ju funka eller?
 
hireliath: Jag fattar inte helt vad du menar. Ja, det kommer slutta mot brunnen, men spacklet får inte vara tunnare än 12 mm på det tunnaste stället om det ska ha en förstärkande funktion, som det blir om man skippar golvgipsen.

Om det funkar som du tänkt göra beror på vad golvvärmetillverkaren anger som minsta tjocklek spackel över slingorna. Det får inte ligga för tunt med spackel ovanpå slingorna, även om spacklet inte har en förstyvande funktion. Och i ditt fall har det ju inte en förstyvande funktion, det har du ju löst med gipset.

Förresten, inte 1:1000 och 1:500.. Det ska vara 1:100 och 1:50. :)
 
jon_h skrev:
Förresten, inte 1:1000 och 1:500.. Det ska vara 1:100 och 1:50. :)
Ok, cm, mm eller blandat vad gör det. Ett fall på 1 cm per 10 m låter ok imho :)

Jag missförstod dig nog Jon_H, sorry!
 
K
Det ska vara 1 cm på 1 meter...
 
Flytspacklet jag ska använda kan spacklas 3-40mm, betyder det att jag måste ha en förhöjningsring i brunnen, eller kan man spackla till flänsen på brunnen ändå. Om jag gör så blir det problem med att spacklet släpper och eventuellt skadar tätskiktet?
 
Killen som ska flyta mitt golv tyckte att man kunde flyta fram till plattan bara. Har man bara ett bra fall fram dit så borde det väl funka?
 
I Höganäs monteringsanvisning kan man läsa följande:

"För att minimera rörelser som förekommer i ett träbjälklag krävs alltid att man
utför ett spackelskikt på min. 12 mm vid brunnens kant."

Betyder detta att man ändå måste spackla minst 12 mm fastän man styvat upp med limmad golvgips?
 
johall2 skrev:
Betyder detta att man ändå måste spackla minst 12 mm fastän man styvat upp med limmad golvgips?
Nej, det behöver man inte.
 
bad om en offert för flytspackling från en golvfirma som först påstod att golvgips i badrum inte var godkänt, när jag sedan frågade vilka branschregler dom följde fick jag följande svar:

"Vi jobbar efter GVK. Visst säger dom att det är ok med skivor som förstärkning men tillägger att man skall kontrollera leverantörens (tätskikt) föreskrifter.
Höganäs med flera: min 12mm SPACKELSKIKT VID BRUNNENS KANT.
Varför hellimma golvgips för att sedan påföra min 12 mm spackel."
 
Då hade jag fel. Om man använder höganäs ska man tydligen alltid ha 12 mm spackel minst. Detta är ingenting som står i branschreglerna utan det är tillverkaren själv som står för den konstruktionen. Och den innebär också att man i princip alltid måste ha förhöjningsring i brunnen vid montering i träbjälklag, när man använder monteringsplatta. Märkligt.
 
johall2 skrev:
bad om en offert för flytspackling från en golvfirma som först påstod att golvgips i badrum inte var godkänt, när jag sedan frågade vilka branschregler dom följde fick jag följande svar:

"Vi jobbar efter GVK. Visst säger dom att det är ok med skivor som förstärkning men tillägger att man skall kontrollera leverantörens (tätskikt) föreskrifter.
Höganäs med flera: min 12mm SPACKELSKIKT VID BRUNNENS KANT.
Varför hellimma golvgips för att sedan påföra min 12 mm spackel."
Som jag fattat det:
Reglar cc60 + Golvspån 22mm + flytspackel 12mm = Godkänt
Reglar cc60 + Golvspån 22mm + limmat golvgips + flytspackel t.ex. 6mm = Godkänt
 
Fanken va ni har rört till det... :rolleyes:

Vad gäller nu? Purusplattan sitter där, brunnen är monterad. Puruplattans höjd är mer än 12 mm över spånet. Vad gäller?

Kan man låta spacklet flyta endast till purusplattan och inte dra spackel fram till brunnen? Eller måste man bygga ytterligare 12 mm ovanpå plattan?

Att dra till noll känns inte sunt. Spacklet blir ju skörare ju tunnare det blir.
 
Consensus skrev:
Fanken va ni har rört till det... :rolleyes:

Vad gäller nu? Purusplattan sitter där, brunnen är monterad. Puruplattans höjd är mer än 12 mm över spånet. Vad gäller?

Kan man låta spacklet flyta endast till purusplattan och inte dra spackel fram till brunnen? Eller måste man bygga ytterligare 12 mm ovanpå plattan?

Att dra till noll känns inte sunt. Spacklet blir ju skörare ju tunnare det blir.

Efterlyser oxå lite åsikter om detta. Vi sitter i samma sits, fast jag har golvgips lagt och purusplattan ligger nu 6 mm över detta. Värmesladden ligger 20 cm från brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.