Morgontrött som jag var så läste jag drygt 20000 kwh på en månad, tänkte att nu är det någon som faktiskt har orimlig förbrukning. Läste genom hela tråden i väntan på att någon skulle säga det innan jag gick tillbaka och såg att det var för hela året :rofl:
 
Akvariet kan vi väl lämna därhän, det är ju inte så att energin i akvariet försvinner, det är mer som ett direktverkande elelement.

Det är förståss något tjall, spänningen är oliiiidliiiiiig...
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Köpte huset sommaren 2020 och detta är första vintern jag bor i det.
Jag har själv haft extrem hög elräkning och legat på närmare 4kW/h senaste 2 veckorna (det var ju varit kallt).
Men det är UTAN att elpatronerna gått in och hjälpt till ...
Och dessutom svinkallt innomhus (18C)... Suck!
Så jag köpte en IP-termometer och började mäta stigare & returer lite överallt och sen se vad jag kunde fippla med och ställa in.
Dels så gick cirkulationspumparna (en till vattenelementen och en mellan LVVP & acktank) på högsta hastighet.
Testade att sänka hastigheten dem ett steg o se vad som hände.
Oooh Diffen mellan stigare och retur ökade över allt ! Trevligt.
Sänkte sen ytterligare ett steg på värmekretsen och då steg skillanden ytterligare och totalt så har värmen gått från 18 inne till 22 :)
Testade att sänka även hastigheten mellan acktank o lvvp och då steg tempen i acktanken en bit samt mer skillande mellan in & ut igen på LVVP

Men inget av detta minskade el-förbrukningen, dock så blev det varmt o trevligt inne nu
Så provade att sänka tempen på hur högt lvvp:n ska ladda Acktanken med 2C.

WOW! detta gjorde lite drygt 35% på dygnssnitts el-förbrukningen

Med detta vill jag bara ha sagt att kan vara värt att kolla över alla inställningar och mäta upp egentligen både temperaturer och el-effekt för att se vad de är och sen vad som händer om man ändrar.
 
  • Gilla
lidholmen och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Köpte huset sommaren 2020 och detta är första vintern jag bor i det.
Jag har själv haft extrem hög elräkning och legat på närmare 4kW/h senaste 2 veckorna (det var ju varit kallt).
Men det är UTAN att elpatronerna gått in och hjälpt till ...
Och dessutom svinkallt innomhus (18C)... Suck!
Så jag köpte en IP-termometer och började mäta stigare & returer lite överallt och sen se vad jag kunde fippla med och ställa in.
Dels så gick cirkulationspumparna (en till vattenelementen och en mellan LVVP & acktank) på högsta hastighet.
Testade att sänka hastigheten dem ett steg o se vad som hände.
Oooh Diffen mellan stigare och retur ökade över allt ! Trevligt.
Sänkte sen ytterligare ett steg på värmekretsen och då steg skillanden ytterligare och totalt så har värmen gått från 18 inne till 22 :)
Testade att sänka även hastigheten mellan acktank o lvvp och då steg tempen i acktanken en bit samt mer skillande mellan in & ut igen på LVVP

Men inget av detta minskade el-förbrukningen, dock så blev det varmt o trevligt inne nu
Så provade att sänka tempen på hur högt lvvp:n ska ladda Acktanken med 2C.

WOW! detta gjorde lite drygt 35% på dygnssnitts el-förbrukningen

Med detta vill jag bara ha sagt att kan vara värt att kolla över alla inställningar och mäta upp egentligen både temperaturer och el-effekt för att se vad de är och sen vad som händer om man ändrar.
nu låter det ju som du lyckats hitta en bra tempdiff. Men man ska inte eftersträva för hög tempdiff heller, då måste ju värmepumpen värma till en högre temp än nödvändigt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Åsa Lund
M MrDizzy skrev:
Köpte huset sommaren 2020 och detta är första vintern jag bor i det.
Jag har själv haft extrem hög elräkning och legat på närmare 4kW/h senaste 2 veckorna (det var ju varit kallt).
Men det är UTAN att elpatronerna gått in och hjälpt till ...
Och dessutom svinkallt innomhus (18C)... Suck!
Så jag köpte en IP-termometer och började mäta stigare & returer lite överallt och sen se vad jag kunde fippla med och ställa in.
Dels så gick cirkulationspumparna (en till vattenelementen och en mellan LVVP & acktank) på högsta hastighet.
Testade att sänka hastigheten dem ett steg o se vad som hände.
Oooh Diffen mellan stigare och retur ökade över allt ! Trevligt.
Sänkte sen ytterligare ett steg på värmekretsen och då steg skillanden ytterligare och totalt så har värmen gått från 18 inne till 22 :)
Testade att sänka även hastigheten mellan acktank o lvvp och då steg tempen i acktanken en bit samt mer skillande mellan in & ut igen på LVVP

Men inget av detta minskade el-förbrukningen, dock så blev det varmt o trevligt inne nu
Så provade att sänka tempen på hur högt lvvp:n ska ladda Acktanken med 2C.

WOW! detta gjorde lite drygt 35% på dygnssnitts el-förbrukningen

Med detta vill jag bara ha sagt att kan vara värt att kolla över alla inställningar och mäta upp egentligen både temperaturer och el-effekt för att se vad de är och sen vad som händer om man ändrar.
Till synes små ändringar kan göra stor skillnad!!
 
L lodin92 skrev:
nu låter det ju som du lyckats hitta en bra tempdiff. Men man ska inte eftersträva för hög tempdiff heller, då måste ju värmepumpen värma till en högre temp än nödvändigt.
Har fått för mig att 4-7 graders diff är lämpligt att eftersträva och nu ligger jag där. Tidigare var det 1-2 över allt.
4-7 är väl hyfsat korrekt???
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Läste tyvärr inte hela tråden men räkna inte blinken. Ladda ner en app för det till telefonen istället innan du fortsätter om du inte kan kolla direkt i mätaren.

Har du provat att stänga inkommande el efter mätaren så du vet att den inte räknar när du inte förbrukar?
 
Jag tror nån behöver ett smart hem
 
  • Skärmdump av ett smart hem-system som visar energiförbrukningen för olika apparater och belysningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Lite referens:
- Mexitegelhus, suturäng, byggt -69, Jönköping
- 130 + 90 m2
- Låglutande papptak
- Tilläggsisolering på vinden
- Elradiatorer och en Luft-luftv.pump
- 4 pers i hushållet
- FTX-ventilation från 2018

Årsförbrukning ca 24 000 kWh
 
Har du kollat shunten som balanserar mellan värme och varmvatten.

Cirkulationspumpspumpe kan du också kika på så den verkligen snurrar

Kolla på utgående temp och returtemp på värmerören till pannan
 
A Alexn72 skrev:
Läste tyvärr inte hela tråden men räkna inte blinken. Ladda ner en app för det till telefonen istället innan du fortsätter om du inte kan kolla direkt i mätaren.

Har du provat att stänga inkommande el efter mätaren så du vet att den inte räknar när du inte förbrukar?
Jag håller med, kan vara klurigt att se någon skillnad på hur pulserna på mätaren blinkar. Däremot så brukar det på de flesta elmätare som sitter uppe idag gå att stega sig fram i displayen till momentan effekt. Kolla på din elmätare om det inte finns en liten knapp du kan trycka på för att ändra vad som visas i displayen, vissa visar även ström per fas.
Här är en bra länk till Göteborg Energi där det visas hur man ändrar i displayen för att få fram momentan effekt: https://www.goteborgenergi.se/Files...mstrup 3-fas mätare.pdf?TS=636621571848750018
 
  • Gilla
henche och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har fått för mig att 4-7 graders diff är lämpligt att eftersträva och nu ligger jag där. Tidigare var det 1-2 över allt.
4-7 är väl hyfsat korrekt???
då har du hamnat rätt (y)
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
S
MickeTyr MickeTyr skrev:
En jävla massa. Senaste månaden ca två säckar (32kg) dygn.
Jag har stängt av elpatronen i pannan pga en fadäs när vi precis flyttade in och huset gick på direktel i 10 dagar. Det skulle va om den hur som haver ligger och blöder el på någon vänster.
MickeTyr MickeTyr skrev:
En jävla massa. Senaste månaden ca två säckar (32kg) dygn.
Jag har stängt av elpatronen i pannan pga en fadäs när vi precis flyttade in och huset gick på direktel i 10 dagar. Det skulle va om den hur som haver ligger och blöder el på någon vänster.
2 säckar pellets är inte mycket med dom låga temperaturerna som varit några veckor nu. Du gör knappast av med 2 säckar nu när det blir lite varmare.
Jag kör med pellets ochså i en CTC 1200 som är en liten panna, avsedd för olja. Den har 145 liter vatten i manteln och värmeväxlare till varmvattnet. Jag har en förbrukning på ca 18-20 000 kwh för värme och varmvatten och ca 6000 kwh för hushållsel och pool. Som jag ser det är det ingen anledning att värna vatynet med el. Jag betalar 53 öre/kwh inkl moms för pellets och el runt 2 kr/ kwh inkl. allt vilket nästan alla gör. Pellets är ett bra och billigt system som kräver mycket lite jobb om man kör med bulk. Jag kör säckar och tycker att det är hur smidigt som helst, köper pallvis. Byte till bergvärme ger lång återbetalninstid åtminstone för mig och LVP funkar inte med min planlösning och ger inte ens den acceptabel återbetalningstid (för mig). Pellets är det klart bästa och ger bra totalekonomi.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]

På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!
Med min erfarenhet på kundservice för ett elbolag skulle jag rekommendera att kontrollera så du inte har elbackup på pelletspannan som går på termostat och ska sätta igång ifall pannan lägger av, den kan gå parallellt om termostaten inte funkar som den ska...
 
  • Gilla
maglub och 1 till
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
Hur värmer du upp saltvattensakvariet, hur många effekt drar det? Hur mycket tycker du om dina fiskar? :p

Finns även effektmätare att köpa [länk]
Den värme som går till akvariet förvinner rimligen inte därefter utan borde funka som övrig värme i huset om inte akvariet är utomhus eller direkt under ett utsug.. ;)
 
  • Gilla
CatharinaX och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.