T Techmaniac skrev:
Kan det bli mycket värre än detta?

Jag vill gärna nominera detta fall till listan!
Relacom på uppdrag av Fortum mfl har bytt mängder av elmätare de senaste åren. Dessa jobb har ofta gjorts av "snabbutbildade" elektriker... Utgå inte från att de hade din säkerhet som högsta prio!

Vid en koll i vårt skåp konstaterade jag följande:
Inkommande jordkabel helt lös och utan kontakt med plint!!!

Vattenläckage vid vertikal inkommande kabel pga att de plastbuntband som Relacom använt som kabelförankring inte tål uv-ljus och utomhusmiljö. Kabeln längs stolpen har slängt i vinden och förstört förskruvningen.

Vanlig pvc eltejp applicerad på kabelförskruvning/avlastare av Relacom för att täta det läckage som den lösa kabeln orsakat.

Korrosion på samtliga säten till huvudsäkringarna.

Relacom har dragit ny jordledare från inkommande jordplint som inte längre får användas. Kan ge 400V i 240V kretsar vid dålig kontakt mellan övre och nedre plinthalva. Jord som går från utgående jordplint är ej grön/gul. Borde försetts med gul-grön strumpa eller bytts när Relacom jobbade i jordkretsen/anläggningen.

Pizzabagare och privatpersoner i all ära men detta är jobb utfört av en nätleverantör.
Låter onekligen meriterande
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Elektrikern som kom och bytte ut hela skåpet för Fortums räkning sa att jorden inte fick vara dragen på det sätt det var gjort. Antingen var det typen av plint eller det faktum att det satt två plintar i rad på på jordledningen eller att inkommande/utgående jordkabel skulle vara ansluten till samma punkt. Minns inte exakt hur han beskrev det. Jag hade fullt upp med att smälta att vi varit utan adekvat jord en tid.....
 
  • Gilla
balloo
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Låter onekligen meriterande
Jag kan se de elektrikerna framför mig :)

41pih9cD1-L._SX355_.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Nu syns det inte bäst på denna bild men det är den enda som finns på hur det såg ut då jag köpte nuvarande hus. Troligen gjort av gubben som bodde här.
Rått-bo !

Det är idag helt bortplockat av behörig elektriker.
 
  • Rörigt elskåp med slarvigt dragna kablar och oorganiserad installation före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
Jag blir bara lite nyfiken på vad det är för plint som inte längre får användas?
Misstänker att det är den gamla plinten för "huvudnolla" i två halvor med en skruv i mitten som avses?
 
  • Gilla
Techmaniac och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Misstänker att det är den gamla plinten för "huvudnolla" i två halvor med en skruv i mitten som avses?
Ja så var det! Den hade två halvor och en skruv i mitten! Tyvärr hjälper det ju inte med den bästa av plintar om man inte lägger in ledarna rätt och drar åt skruven....
 
Inkommande PEN har man väl aldrig lagt över nollskruven, utan bara nollan och PE har man kopplat in på "undersidan" tillsammans med PEN och därifrån fortsatt med PE in i anläggningen. Så har vi i alla fall gjort där jag verkat. :thinking:
 
Du ser den längs ner mellan raderna av GII och GIII;)
dErMChm8fcV9c671AzbeSXOcZvHdF-Jmh_YX2DP2XKgWOQ94VPjQ-aL8X9qtnruI4PTAicgO6M9wCe2oadS5olGaAciDsqe5le-4GE4
 
Förr var det vanligt att använda "universalplinten", med en frånskiljbar noll-skruv i mitten, till alla kopplingar. Den satt monterad i "alla" lådor från fabrik, så det var den man hade med sig vid montaget.

Tror att värsta centralen jag sanerat hade 5 nollskruvar i rad innan PEN kom fram till rätt skena...

Minns inte exakt hur det såg ut, men bör ha varit brytarlåda, för-säkringslåda, mätarlåda, fördelningslåda och gruppcentrallåda. Tror det var en extra fördelningslåda i kedjan också, det var gammalt och nytt ihopsnickrat...

Saneringen brukar bli en MK/RK som kortsluter nollskruven.
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
E elmont skrev:
Inkommande PEN har man väl aldrig lagt över nollskruven, utan bara nollan och PE har man kopplat in på "undersidan" tillsammans med PEN och därifrån fortsatt med PE in i anläggningen. Så har vi i alla fall gjort där jag verkat. :thinking:
Såna där skåp har man rivit i ett par stycken och det var i stort sett standard att inkommande "huvudnolla", det vi idag kallar PEN, låg på undersidan och utgående, eller en hel kvast av diverse nollor och jordar, låg på uppsidan.
 
S Soltorp40 skrev:
Tror att värsta centralen jag sanerat hade 5 nollskruvar i rad innan PEN kom fram till rätt skena...
Minnen väcks...speciellt när det varit så j-la kallt på sistone...:rolleyes:
 
Såg denna smått komiska installationen på hemnet. :rofl:
Ovanlig duschkoppsinstallation med ett svart böjt rör kopplat till en eluttag på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
steve5432 och 6 till
  • Laddar…
Kanske inte direkt värsta elkopplingen men nog så illa. I en uthyrningslägenhet jag har slutade ett uttag att fungera. Allt såg OK ut i det uttaget så jag tittade i närliggande uttag ifall det var kopplat via det. Mycket riktigt. Vid närmare inspektion visade det sig att kopplingsplinten av kläm-typ tydligen gått sönder vid installation och ”mäster” struntat i detta och bara mulat dit kablarna. Funkade bra i 10 år tills den dagen hyresgästen anslöt en elradiator på 1200W till efterföljande uttag. På gruppförteckningen står firmanamnet till en av de största elfirmorna i staden...




Eluttag med defekt kopplingsplint och löst hängande kablar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränt elektriskt vägguttag med skadad kopplingsplint och synlig kabelskada på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad kopplingsplint i öppet eluttag med synliga brännskador och slarvigt anslutna kablar, tecken på felaktig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ja de e fint med snabbkopplingar....:)
 
Ja det blir ju lika glapp med dom som med skruvanslutningar om man inte gör rätt, skillnaden är väl att med fjäderbelastade anslutningar har man får man ett kontakttryck som varar över tid och inte som med skruvanslutningar att det blir sämre över tid
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.