Hej! Min sambo och jag kollar runt lite på hus, är inte jättestressade för att finna något.. Iom pandemin just nu så går budgivningarna upp ca 10-30% jämfört med utgångspriset i vårt område.. det avskräcker oss då vi inte vill göra en dålig affär, plus att vi vet att vi vill renovera för att få det till vår stil, och vill inte totalt spendera hur mycket som helst.

Det har nu kommit upp ett hus på exekutiv auktion i området vi vill bo i. Men har ingen aning hur man ska tänka kring ett sånt hus? Har läst artikeln här på byggahus med tips och förstår att det är bra att ha med en besiktningsman när man kollar på det, för att se eventuella fel. Men samtidigt känner vi att vi inte vet om huset är tänkbart för oss innan vi kollat på det.

Vill kolla på det för att få en uppfattning om det är tänkbart för oss, eftersom vi vill renovera lite, men inte behöva riva halva huset för diverse fel... tycker att det känns svårt, men vill inte missa chansen om detta är "huset för oss". Om vi då kanske känner direkt vi går innanför dörren att det inte känns rätt så har vi ju slösat rätt mycket pengar på en besiktningsman. Vad tänker ni, hur ska man göra?

Läste att man får fota saker om man har anledning, skador och funderingar för att visa och fråga någon kunnig. Men eftersom vi aldrig ägt hus innan känner vi att det kan vara svårt att se alla sånna saker, om det inte är extremfall. Har ni några tips?

sen undrar jag hur det funkar rent ekonomiskt, hur man går tillväga med banken och lån just för exekutiv auktion?
Tänker att man privat får sammanställa hur mycket man kan tänkas behöva spendera för att få det i bra skick och personligt, men lätt att missa mycket.. är det värt risken?
 
Karlia
Vid just exekutiv auktion tänker jag att ni bör vara kunniga för att köpa. Ett hus som tvångsförsäljs kan innebära psykisk sjukdom, missbruk etc hos nuvarande ägare. Då kan underhållet vara eftersatt under lång tid. Såklart kan det även vara en tillfällig ekonomisk svacka hos ägaren men då är det ovanligare med tvångsförsäljning.

Läs noga igenom vad kronofogden har skrivit, tycker att det brukar stå "säljs i befintligt skick", då får ni nöja er med den besiktning som kronofogden gjort, utan möjlighet att göra en egen.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Vid just exekutiv auktion tänker jag att ni bör vara kunniga för att köpa. Ett hus som tvångsförsäljs kan innebära psykisk sjukdom, missbruk etc hos nuvarande ägare. Då kan underhållet vara eftersatt under lång tid. Såklart kan det även vara en tillfällig ekonomisk svacka hos ägaren men då är det ovanligare med tvångsförsäljning.

Läs noga igenom vad kronofogden har skrivit, tycker att det brukar stå "säljs i befintligt skick", då får ni nöja er med den besiktning som kronofogden gjort, utan möjlighet att göra en egen.
Tack för snabbt svar, ja jag tänker också att man borde vara det. så det känns skrämmande, men känns som att man missar något om man inte kollar typ.

Har kollat ägarna där och det är ett par (80+) som redan flyttat ut och bor ni i lägenhet. Vet inte hur länge de bott där, men läste kronofogdens värdeutlåtande och det låter som att inte mycket är renoverat senaste tiden. att badrumsmattan har gått över sin tid, men att det inte finns några tydliga tecken på att skador osv. vet ju förstås inte varför det säljs via kronofogden.

Vet med oss att vi kommer vilja renovera kök, badrum, fixa uteplats osv så känns som att det kan bli en dyr historia. Känner troligen när vi ser det att det känns för mycket att ta sig an, men tänkte kolla era tips om det eventuellt inte skulle kännas så. Är intresserad av det för att det har en mycket större tomt än vanligt i området, med tanke på att vi har hund, samt den lugna gatan det ligger på.
 
Karlia
Är det ert drömhus och ni tycker att det är värt vad det skulle kosta att rusta upp det är det kanske värt det. Jag skulle nog fundera för mycket på vad för katastrof som ledde till tvångsförsäljning av huset men där kan man vara olika.

Letade i mitt minne, byggahus har en artikel om att köpa via kronofogden, du kanske hittar något intressant i den

https://www.byggahus.se/ekonomi/kopa-hus-exekutiv-auktion-kronofogden
 
Karlia Karlia skrev:
Är det ert drömhus och ni tycker att det är värt vad det skulle kosta att rusta upp det är det kanske värt det. Jag skulle nog fundera för mycket på vad för katastrof som ledde till tvångsförsäljning av huset men där kan man vara olika.

Letade i mitt minne, byggahus har en artikel om att köpa via kronofogden, du kanske hittar något intressant i den

[länk]
ja precis! tack för tipset, vi får se vad vi känner efter visningen.
redan läst den, men tack! :)
 
Erica Jansson Erica Jansson skrev:
sen undrar jag hur det funkar rent ekonomiskt, hur man går tillväga med banken och lån just för exekutiv auktion?
Tänker att man privat får sammanställa hur mycket man kan tänkas behöva spendera för att få det i bra skick och personligt, men lätt att missa mycket.. är det värt risken?
Prata med banken och visa prospektet. Även om det är försäljning via Kronofogden och exekutiv auktion, ska ni fortfarande ha ett alldeles vanligt bolån.
Reglerna är samma som för alla bolån, ni får låna max 85% av köpesumman. Vill ni renovera får ni göra det med sparpengar, alternativt försöka få ett blancolån.
 
  • Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Prata med banken och visa prospektet. Även om det är försäljning via Kronofogden och exekutiv auktion, ska ni fortfarande ha ett alldeles vanligt bolån.
Reglerna är samma som för alla bolån, ni får låna max 85% av köpesumman. Vill ni renovera får ni göra det med sparpengar, alternativt försöka få ett blancolån.
ja precis. Läste någonstans att man betalar handpenning direkt när man ropat in huset, och om banken sedan inte beviljar lån för det huset så behåller kronofogden ändå pengarna. Stämmer det? har skickat till banken och frågat hur man ska tänka med. Men får ta kontakt med dem och visa prospektet då.

Har en känsla att det kommer kännas övermäktigt, men vill läsa på mer om att köpa via kronofogden innan vi tittar ändå.
 
  • Gilla
Ph88
  • Laddar…
Erica Jansson Erica Jansson skrev:
ja precis. Läste någonstans att man betalar handpenning direkt när man ropat in huset, och om banken sedan inte beviljar lån för det huset så behåller kronofogden ändå pengarna. Stämmer det?
Är ni seriöst intresserade efter visningen, får ni fixa lånelöfte så det är klart innan själva auktionen. Ni betalar mycket riktigt handpenning direkt om ni vinner auktionen.
Vad gäller visningen, att ta med en besiktningsman är att ta i, men en vän eller släkting som är duktig på hus kan vara bra att ha med sig. Känner ni någon snickare?

Läs på om hur det fungerar att köpa via Kronofogden, vissa saker är som en vanlig husaffär, andra saker är lite speciella. Priset är som regel satt lågt mtp detta, du kan inte ställa säljaren till svars för dolda fel t ex.
 
  • Gilla
Erica Jansson
  • Laddar…
Säljs huset på exekutiv auktion så behöver det nödvändigtvis inte hållas någon visning. Står det så (att det är visning) så gäller det förstås, annars är det tveksamt.

Ofta innebär exekutiv auktion att ägaren och borgenären är okontanta med varandra angående försäljning.
 
F Fluxor skrev:
Säljs huset på exekutiv auktion så behöver det nödvändigtvis inte hållas någon visning. Står det så (att det är visning) så gäller det förstås, annars är det tveksamt.

Ofta innebär exekutiv auktion att ägaren och borgenären är okontanta med varandra angående försäljning.
det är visning :)
 
Jag har funderat på möjligheten att köpa hus på exekutiv. Men som du säger så är det lite lurigt.
Det brukar bara ges möjlighet för en visning. Så du har kanske en timma på dig att gå igenom hela huset, från topp till tå. Oftast är underhållet eftersatt, så i princip alla delar av huset behöver inspekteras ordentligt. Utifrån den här timmans granskning ska du få ihop tillräckligt med information för att ta ett av de största besluten du tar i livet.

Det står i tråden att man kanske kan ta med sig en kunnig kompis. Det gäller inte bara att kompisen är kunnig, den ska dessutom vilja ta ansvaret som det innebär att rekommendera er att köpa huset. Dåliga husköp leder inte bara till ekonomiska problem, det är även ofantligt många relationer som gått åt på grund av det. Vill man som bekant ha en del i det?

Jag vill inte skrämma bort er. Men jag skulle inte vara bekväm med att handla mitt första hus på exekutiv auktion. Som andra eller tredje hus, med bra ekonomisk buffert och en acceptans för att saker kan gå dåligt, då kan man säkert göra en bra deal.

Renoveringsobjekt är kul, men charmen försvinner lite grann när man måste balansera på golvbjälkarna för att komma till duschen på morgonen. Då måste man ha både ekonomi och viljan att komma vidare i projektet.
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 4 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jag har funderat på möjligheten att köpa hus på exekutiv. Men som du säger så är det lite lurigt.
Det brukar bara ges möjlighet för en visning. Så du har kanske en timma på dig att gå igenom hela huset, från topp till tå. Oftast är underhållet eftersatt, så i princip alla delar av huset behöver inspekteras ordentligt. Utifrån den här timmans granskning ska du få ihop tillräckligt med information för att ta ett av de största besluten du tar i livet.

Det står i tråden att man kanske kan ta med sig en kunnig kompis. Det gäller inte bara att kompisen är kunnig, den ska dessutom vilja ta ansvaret som det innebär att rekommendera er att köpa huset. Dåliga husköp leder inte bara till ekonomiska problem, det är även ofantligt många relationer som gått åt på grund av det. Vill man som bekant ha en del i det?

Jag vill inte skrämma bort er. Men jag skulle inte vara bekväm med att handla mitt första hus på exekutiv auktion. Som andra eller tredje hus, med bra ekonomisk buffert och en acceptans för att saker kan gå dåligt, då kan man säkert göra en bra deal.

Renoveringsobjekt är kul, men charmen försvinner lite grann när man måste balansera på golvbjälkarna för att komma till duschen på morgonen. Då måste man ha både ekonomi och viljan att komma vidare i projektet.
det är precis dessa tankar som går genom mitt huvud! att vi kommer vilja göra om kök och badrum oavsett hus för det är något vi bryr oss om, men det är skillnad på vilken utgångspunkt man har. Just nu tror jag att vi kanske kollar och känner av läget, men har från början haft magkänslan att det kommer kännas för mycket. precis som du säger, vem vill ha ansvaret för vår relation och ekonomi..

kanske kommer det ett hus där man kan renovera badrummet utan att behöva balansera på golvbjälkarna utanför! hoppas, haha! jag är inte stressad pga husmarknaden just nu och hur allt går för mycket mer än tidigare i området, men är otålig att skapa vårt hem.. haha
 
Det finns en fördel med att köpa på exekutiv auktion, och det är att objektsbeskrivningen är brutalt ärlig. Är t ex huset vattenskadat pga läckande tak, står det tydligt. Och priset är satt därefter. Ingen överdriven mäklarpoesi, utan sanningen: såhär är det.

Allt som Kronofogden säljer har det gemensamt att ägaren har obetalda skulder av en eller annan anledning. Det är inte alltid man lämnar sitt hem frivilligt. Den som köper bör ha respekt för detta!

Tycker rent subjektivt att exekutiva auktioner på hus verkar öka sen en tid, det är väl coronakrisen som tar ut sin rätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket skiljer det i pengar mellan detta hus och de andra ni tittat på? Tänker på det första du skrev att ni tyckte det var mycket med att budgivning drev upp priserna 10-30,% man får nog räkna med betydligt högre buffert för oförutsedda händelser med ett kronofogden hus.

Länk till huset?
 
En första fråga är om det säljs i Kronofogdens egen regi, eller via mäklare, det är viss skillnad.

Men en iakttagelse jag gjort är att den värdering som görs av objekten oftast är klart för höga. Grundvärderingen ligger ofta ganska nära, men avdraget för skicket är många gånger på tok för lågt. Av någon anledning hamnar värderingen nära bankens lån.

Ska du köpa på exekutiv auktion anser jag du måste ta höjd vid budgivningen för den osäkerhet som är ofrånkomlig. Du har begränsad tid för att undersöka objektet, besiktningsklausul kan du glömma och ersättning för dolda fel är osannolik.

Har elen varit avstängd mer än 3 månader krävs besiktning av elsystemet av behörig installatör vilket kan leda till att allt måste dras om, vattenledningar och värmesystem kan ha frusit sönder om det stått kallt på vintern. Det kan också varit dåligt underhållet av ekonomiska skäl.

När du ropat in huset är det ditt ansvar för försäkringar och allt, men det kan ta tid innan du får tillträde, särskilt om säljaren överklagar.

Ska du gå på auktion sätt en hård budget i förväg som du inte kan gå över om auktionen drar iväg. I en uppåtgående marknad trycks priserna upp på exekutiva auktioner när folk är tillräckligt desperata. Tänk också på att även om du bjuder högst kan bankens representant säga nej och kräva att du bjuder över dig själv för att de ska släppa det, risken för det är störst på första auktionsförsöket. Försök att hålla huvudet kallt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.