N
harry73 harry73 skrev:
Intressant artikel om bland annat överdödligheten

[länk]
Ja de kom ju fram att new Yorks heliga borgmästare hade dolt tusentals offer av covid-19.
 
N
T tanaris skrev:
Välkommen tillbaka. Hade det varit tillåtet att diskutera politik här hade jag bett dig förklara vad du menar, men nu är det ju inte det så jag låter bli.
Tydligen så får ju vissa medlemmar länka politiska texter i denna tråd.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du skall nog tolka in begreppet "helhetsbilden" i Expressen formulering. När jag läser "helhetsbilden" ger den en språklig ledtråd som inte betyder "exakt" 40-60 %" :)

Och summa summarum är det då troligt att dödligheten stiger med mellan 40-60 % enligt källan

Det viktiga här är inte om den procentuella dödligheten är exakt 39 % eller 61 % större. Det viktiga är att den tycks ha betydligt högre dödlighet. Det är bra att veta när man skall besluta om strategier och restriktioner och för individen i en riskbedömning.

Du är inne på en tes att dödligheten kan bero på att smittsamheten är oproportionell i olika grupper. Så kanske det kan vara men det saknar betydelse för uppmätt dödlighet.

Lite kuriosa. Lägger man ihop data från de två studier som du publicerade i en minimetanalys bli det ungefär just 50% hö!gre dödlighet
Visst, det betyde att den går från 1,1 till typ 1,4%?
Det låter förstås inte lika dramatiskt som en ökning med 40-60%...
Intressant att du refererar till kvällspressen ibland och veterinärer ibland. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Intressant artikel om bland annat överdödligheten

[länk]
Ja, det belyser väl återigen hur långt ifrån jämförbara siffror vi är, men att det ser så illa ut i Mexico hade jag inte noterat tidigare.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Intressant artikel om bland annat överdödligheten

[länk]
Bra länk, över/underdödlighet säger betydligt mer än medias rapportering som är enögd.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Vaccintillverkarna jobbar med att modifiera vaccinerna så att de bättre ska klara av de olika kända varianterna. Modifierade versioner av de godkända (eller snart godkända) vaccinerna blir troligen godkända under kvartal 3 efter att EMA har gått ut med att de inte behöver genomgå Fas 3 utan det räcker med mindre studier på några hundra deltagare.
TT via t.ex. https://www.svd.se/mutationsvaccin-vantas-efter-sommaren
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Varianter som eventuellt kan spridas lättare dyker upp på många håll:
In a study posted on Sunday, a team of researchers reported seven growing lineages of the coronavirus, spotted in states across the country. All have gained a mutation at the exact same spot in their genes.
It’s not clear yet whether this shared mutation makes the variants more contagious, but because it appears in a gene that influences how the virus enters human cells, the scientists are highly suspicious.
Man vet inte hur spridda varianterna är eftersom mindre än 1 % av alla positiva prov sekvenseras i USA.
https://www.nytimes.com/live/2021/0...irus-variants-with-the-same-worrying-mutation
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
en undring kring Israels vaccinering och smittspridning... Tycker att smittspridningen borde minska ännu mer med tanke på deras intensiva vaccinering!!
Linjediagram som visar nya bekräftade covid-19-fall i Storbritannien, Israel och Sverige över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
en undring kring Israels vaccinering och smittspridning... Tycker att smittspridningen borde minska ännu mer med tanke på deras intensiva vaccinering!!
[bild]
Ja, håller med. Några faktorer som kan spela in är att de har den brittiska varianten i full spridning, vaccinet inte skyddar så bra som man hoppas mot smitta eller att de testar betydligt bättre mer än omvärlden. Läste också att man har problem med ortodoxa som helt struntar i restriktioner. Dock vaccinerar de sig iaf.
 
E
trähandtag trähandtag skrev:
en undring kring Israels vaccinering och smittspridning... Tycker att smittspridningen borde minska ännu mer med tanke på deras intensiva vaccinering!!
[bild]
Vad skapade den dippen oktober - december?
 
E El-Löken66 skrev:
Vad skapade den dippen oktober - december?
Nu sitter jag med en padda o har svårt att följa detaljer o följa tiden i lockdowntracker i finacial times. Men det tycks som att Israel under aug- sept lättade på restriktioner, för att i oktober åter gå upp i höga tal när det gäller restriktioner, som därmed minskade smittspridningen. Vilka restriktioner har jag ingen aning om.

finns att följa på.
https://ig.ft.com/coronavirus-lockdowns/
 
T tanaris skrev:
Ny rapport. Ni som gillar svart eller vitt kan säkert hitta massor av lämpliga russin att plocka. Vi andra konstaterar att det fortfarande är en högst komplex fråga.

[länk]

Som AT brukar säga, det är komplicerat :)

Svårt att själv se det komplicerade i detta liksom det flesta andra.
Masker minskar smittspridningen.

Masker ökar inte smittspridningen därför att man petar på dem eller känner sig för säker. Jag tycker det var intressant att så många köpte FHM tes utan några som helst belägg och argumenterade hårt för det.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.