H HLen skrev:
Jag tycker också det ser jättefint ut under tegel, det är klart: det känns säkrare nu med papp under teglet men det har hållt bra. Och nu är det nya klart, det är fint men ser så nytt ut. Det kommer ju att ge sig om några år när nya teglet fått lite patina. Eftersom jag inte ville byta det fina undertaket är det lite glipor när man samtidigt fått taket något mer rakt även om det inte var möjligt att göra taket allt för rakt då det skulle skurit sig helt mot övriga oräta vinklar. Men, jag gillar slutresultatet och är nöjd!

[bild] [bild] [bild]
SNYGGT! Det är ju ändå ett tak med lite karaktär. Så precis som du säger kommer det att bli superfint när det fått lite patina :)

En stor grej borta och nu kan du sova gott under denna nederbördsrika vinter. Hur lång tid tig det från att de startade tills att det hela var klart?
 
H HLen skrev:
Planen är att renoveringen ska löpa över ungefär 5 år:

2019:
-Omläggning av tak samt rikta tak.
-Lösa problemet med att halva huset har sättningsskador: förstärka mur etc.

-Ta upp alla golv på undervåning och se till att torpargrunden är acceptabel (finns ingen lucka, så det blir intressant) och för guds skull, ISOLERING.
-Lägga nytt golv på bottenplan då det gamla generellt är rätt dåligt och också utbytt till laminat här och var...
-Påbörja renovering av fönster.

Och ja, se till att ytterdörren går att låsa. Tack och lov för larm…

2020:
-Nytt badrum bottenplan (nuvarande badrum är i princip plastmatta på trä). Detta behöver ske ASAP 2020, då det behöver vara i linje med att golven blir lagda 2019. Någon månad utan badrum är nog vad jag maximalt klarar av.
-innerväggar bottenplan samt innertak där det behövs.
-Bli klar med fönsterrenovering innan fasaden ska bytas ut.
-Fasad, ta en rejäl funderare på tilläggsisolering eller inte. Det finns mycket spridda åsikter kring det i förhållande till timmerhus har jag noterat.
-Kök, inte lika paniskt som badrum då matlagning ändå inte är min starkaste gren. En kokplatta kommer man långt med.

2021:
-Trädgård, sådant som behöver tid att växa och möjligen också få till ett grusat underlag för odlingslådor.
-Mindre tvättstuga/tvättmaskinsutrymme
Resten av 2021 behöver nog både jag och ekonomin återhämta oss innan det är dags för vinden/övervåningen.

2022:
Övervåning:
-Flytta lite på ett par väggar för mer funktionella sovrum och möjlighet att få till ett badrum.
-Ta upp golv mycket försiktigt och lägga tillbaka golvet när underarbetet är gjort.
-Innerväggar och innertak.
-Trädgård mer eller mindre klart, eventuellt ett växthus.

2023:
-Badrum övervåning, om det inte blir åt helvete för dyrt då får det stanna vid ett badrum på nedre botten.
-Terrass/uteplats/altan, inte helt klar över det än men något blir det. Finns ju tid att fundera.
-Pool, nedgrävd. Huset ligger ca 2 mil från närmsta vattendrag, så någon form av kompensation för det behöver det bli.



Så, jag har en budget och ett ungefärligt maxtak för vad jag totalt är beredd att ha lagt på mitt hus, inräknat inköpspris för huset. Fetmarkerade punkter i planeringen är det jag lejer ut övrigt är eget och vänners arbete. Någon som vill gissa på max-vad-allt-får-kosta innan jag lägger ut den? Ska tillägga att jag inte kommer köra på billigast tänkbara, men heller inte smeg-kylar och italiensk marmor...
Lite ofin fråga, jag vet, men man blir lätt nyfiken såhär på distans:

Hur går det med tidsplanen? Att taket är efter plan begriper jag, men har du kommit vidare med det andra eller är det en sak i taget och revidering av när grejer måste vara klara?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite ofin fråga, jag vet, men man blir lätt nyfiken såhär på distans:

Hur går det med tidsplanen? Att taket är efter plan begriper jag, men har du kommit vidare med det andra eller är det en sak i taget och revidering av när grejer måste vara klara?
Det blev ju att jag började i en annan ände efter lite velande, med grunden. I min reviderade-i-huvudet-plan skulle inget större hänt i år, för istället lägga undan årets renoveringsmedel till fasaden nästa år. Sen badrum 2022 och tak 2023. Att taket blev sist I planeringen berodde på min fundering om två större takkupor, eller frontespis som det väl heter. Det skulle kosta rätt mycket, som jag inte tror kommer avspegla sig i en värdering, därför ville jag eg ta det sist. Men verkligheten är ibland en bitch och nu fick jag anpassa mig till realiteten och ta taket för att förhindra ett kommande läckage.

jag ska nog pränta ner min reviderade plan, också för det är kul nu som påminde mig hur man tänkt under vägen. Det jag kommer göra näst är att få hem en sotare för att se om jag kan elda, nu kan jag ju få någon att gå upp på taket när det fint o säkert :)
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
SNYGGT! Det är ju ändå ett tak med lite karaktär. Så precis som du säger kommer det att bli superfint när det fått lite patina :)

En stor grej borta och nu kan du sova gott under denna nederbördsrika vinter. Hur lång tid tig det från att de startade tills att det hela var klart?
Japp, helt rätt, antingen oron var reell eller inte så hade jag varit nojig :). Jag vet faktiskt inte hur mkt de varit på plats eller hur många de varit åt gången, men de började 30 november så två veckor.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tänkte försöka få 2021 att bli ett produktivt år, så mitt nyårslöfte är att göra 365 uppgifter under året. Allt från ”se till att skicka in verifikationer till revisorn i tid varje månad” till ”flytta taktegel till bra förvaringsplats” eller ”upprätthålla rökstopp”. Jag ska inte tråka ut er med alla uppgifter, men här är kommande års husrelaterade sådana:

-flytta tegel till lämplig förvaringsplats

-få bort allt skräp från tidigare renovering

-måla ytterpanel

-måla pärlspont

-måla brunn, från babyblå till mer neutral färg, oklart vilken

-gallra ur träd/sly ur träden som inramar trädgården

-hamla träden för att upprätthålla knotigheten, jag gissar att det är dags

-måla den öppna spisen

-lerklina väggar bredvid den öppna spisen

-Måla murstock i köket (ev försöka få bort färg och istället putsa)

-påbörja mastodontarbetet med att göra iordning fönster, runt 8 enkelfönster

Det större projektet 2021 beror lite på hur det blir med fiber och avlopp. Dras det till början av min tomt måste jag själv gräva längs hela framsidan, då tänker jag samtidigt grusa framsidan. Kommer avloppsanslutningen på sidan av huset blir det bara lite grävning, då kan istället framsidan av huset få ny fasad. Så, det återstår att se!
 
  • Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Så nu när det varit sjukligt kallt senaste veckan har vattnet i badrummet krånglat. Det frös helt natten till fredagen, jag hade möten som jag inte kunde styra om så satte på så mycket värme jag kunde; men stängde av vattnet. När jag kom hem var det en liten läcka, så jag googlade ”täta rör billigt”. På lördagen köpte jag vulktejp, fixade runt röret och drog igång vattnet. Trots tre element och två små varmluftsfläktar blev det inte tinat förrän idag. Och då läckte det på flera ställen. Så nu blir det till att ringa rörmokaren och lägga pengar på badrummet som inom två år ska rivas och byggas upp på nytt. Så surt. Men, annars går det bra; det finns ju snö att smälta till disken :)
Täckt i snö, en fryst vattenledning syns vid marken med någons fötter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Bichonen och 5 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Så nu när det varit sjukligt kallt senaste veckan har vattnet i badrummet krånglat. Det frös helt natten till fredagen, jag hade möten som jag inte kunde styra om så satte på så mycket värme jag kunde; men stängde av vattnet. När jag kom hem var det en liten läcka, så jag googlade ”täta rör billigt”. På lördagen köpte jag vulktejp, fixade runt röret och drog igång vattnet. Trots tre element och två små varmluftsfläktar blev det inte tinat förrän idag. Och då läckte det på flera ställen. Så nu blir det till att ringa rörmokaren och lägga pengar på badrummet som inom två år ska rivas och byggas upp på nytt. Så surt. Men, annars går det bra; det finns ju snö att smälta till disken :)
[bild]
Usch! Lider med dig. Hoppas att det löser sig.
 
Åh. Vatten. Det där är det skit som jag drogs med i början av huslivet här med. Man hade helt iosoleade rör i väggarna och golven. Och när det blev under 10 grader så frös det....
Första isoleringen gjordes när köket revs då jag själv isolerade alla rör.
Sen när badrummet gjordes i våras så drog man in "förisolerade" rör i alla väggar. Även vi tätat alla köldbryggor löpande är det bra att ta det lilla extra när man haft problem en gång.

Nästa gång det fryser (hoppas du slipper) kan du fylla påsar med varmt vatten och sätta över där du har synliga rör. Det leder värme bra utan att vara så varmt att nått kan skadas. Och du kan nästan få dit skållhett vatten,.
 
  • Gilla
Utdelning och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Åh. Vatten. Det där är det skit som jag drogs med i början av huslivet här med. Man hade helt iosoleade rör i väggarna och golven. Och när det blev under 10 grader så frös det....
Första isoleringen gjordes när köket revs då jag själv isolerade alla rör.
Sen när badrummet gjordes i våras så drog man in "förisolerade" rör i alla väggar. Även vi tätat alla köldbryggor löpande är det bra att ta det lilla extra när man haft problem en gång.

Nästa gång det fryser (hoppas du slipper) kan du fylla påsar med varmt vatten och sätta över där du har synliga rör. Det leder värme bra utan att vara så varmt att nått kan skadas. Och du kan nästan få dit skållhett vatten,.
jag funderade på om det finns tunna värmeslingor? Nästan alla rör går utanpå innervägg så det skulle gå att slingra runt nåt. Jag tänkte googla lite när jag orkar och fråga rörmokaren (som kommer fredag fm).

Det är ett jäkla jobb man gör, låter som tur är för dig att du kommit något längre på vägen :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Usch! Lider med dig. Hoppas att det löser sig.
allt löser sig, det är bara frågan hur mycket det kostar :)
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
H HLen skrev:
jag funderade på om det finns tunna värmeslingor? Nästan alla rör går utanpå innervägg så det skulle gå att slingra runt nåt. Jag tänkte googla lite när jag orkar och fråga rörmokaren (som kommer fredag fm).

Det är ett jäkla jobb man gör, låter som tur är för dig att du kommit något längre på vägen :)
Det finns ju värmekablar man kan installera. Jag har det på rören som går ut från hus ner i marken (och upp ur marken in i gästhus där pump och filter är)

Rörmokaren har garanterat koll på allt detta. Det är inte helt ovanligt jobb för dem under kalla vintrar :)

Även om det känns som skit när man är mitt i det så får man tänka att man inte är den första med problemen och att det blir bättre.
 
Jag har monterat värmekabel längs med rören i min mammas ouppvärmda källare. Satte sedan en rörisolering runt om både rör och kabel men det kanske är svårare att få plats med om rören sitter nära väggen (men det går ev. att lösa om man vänder skarven inåt väggen). Kanske inte så snyggt men som temporär lösning kan det ju duga. Inte så dyrt heller.
 
När jag var barn fick vi låta kranen vara på lite när det blev riktigt kallt. Om det faktiskt hade effekt eller inte vet jag inte men det funkade. Om vi hade gäster som stängde av frös det...
 
Jiji Jiji skrev:
När jag var barn fick vi låta kranen vara på lite när det blev riktigt kallt. Om det faktiskt hade effekt eller inte vet jag inte men det funkade. Om vi hade gäster som stängde av frös det...
Det var lösningen hos min mamma också innan vi fick värmekabeln på plats. Funkar absolut!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
När jag var barn fick vi låta kranen vara på lite när det blev riktigt kallt. Om det faktiskt hade effekt eller inte vet jag inte men det funkade. Om vi hade gäster som stängde av frös det...
En kran i badrummet droppar och det har funkat när det varit rimligt kallt (+ att katten dricker där) men nu blev det för kallt så det hjälpte inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.