Sant. Och resan kostar ju också.
 
H
Haha vilken trådbump
 
  • Gilla
  • Haha
Saggitarius76 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är å andra sidan tio år sedan, så har de klarat sig på 16 A har de sparat dryga 10.000. Det blir mycket kaffe.
Och nu, nio år senare, klarar jag mig fortfarande med 16A.
Med dagens tariffer är det lite drygt 1500:-/år i lägre avgift än 20A.
Så jag har sparat nästan 14 tusen ... och dom pengarna har jag ...
Vänta, jag ska leta lite till ... :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Styrman_jansson och 7 till
  • Laddar…
Nätpriserna varierar vilt i de olika elnäten och om det är mycket eller lite pengar för ett säkringshopp kan man inte säga generellt. Våra nätpriser ser ut så här
16 A: 6635 kr
20 A: 8563 kr
25 A: 10750 kr

På 10 år blir alltså skillnaden mellan 16 och 20 A nästan 20.000 kr.
Så klart en del pengar. Men å andra sidan, jämför med en medianinkomst över samma tid så är det endast 8 ‰ och bara hälften av det om man räknar två inkomster.
 
Vi klarade oss bra med 16A innan vi skaffade spabad, med strömbegränsning på jordvärmen kunde vi köra med allt. Givetvis har jag mätt ström och fördelat de stora lasterna jämt. Men nu med Volvo laddhybrid som laddar med 1fas så behöver vi nog 25A snart.
 
T tompaah7503 skrev:
Nätpriserna varierar vilt i de olika elnäten och om det är mycket eller lite pengar för ett säkringshopp kan man inte säga generellt. Våra nätpriser ser ut så här
16 A: 6635 kr
20 A: 8563 kr
25 A: 10750 kr

På 10 år blir alltså skillnaden mellan 16 och 20 A nästan 20.000 kr.
Så klart en del pengar. Men å andra sidan, jämför med en medianinkomst över samma tid så är det endast 8 ‰ och bara hälften av det om man räknar två inkomster.

Och jag som tyckte att våra elnätspriser börjar bli för dyra efter kommande höjning. De där var ju nå kopiöst
 
  • Tabell över prisändringar på elnätet 2021, med avtalpriser exklusive och inklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stinzen Stinzen skrev:
Och jag som tyckte att våra elnätspriser börjar bli för dyra efter kommande höjning. De där var ju nå kopiöst
Vårt elnätsbolag har sin verksamhet på den rena landsbygden. Finns få tätorter, det är långa avstånd och därtill besvärlig terräng och markförhållande. Så - jag har nog viss förståelse att det kostar att hålla ett elnät häromkring.

Energimarknadsinspektionen (EI) sammanställer varje år nätpriserna, det kan vara lite intressant att ta del av dem för att få en bättre förståelse över sin egen situation. (kräver tyvärr Excel)
https://www.ei.se/sv/statistik/statistik-inom-omradet-el/Statistik-om-elnat/elnatsavgifter/
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Mitt ledningsbolag tar hutlösa 3500 för 16 amp och höjde 20 amp till 6000 drygt förra året.
Valde då att säkra ner till 16 igen, vilket de iofs bara tog 500 för med arbetet och allt.
Har inte haft ngn huvudsäkring än som löst ut.
 
MultiMan
john68 john68 skrev:
Mitt ledningsbolag tar hutlösa 3500 för 16 amp och höjde 20 amp till 6000 drygt förra året.
Valde då att säkra ner till 16 igen, vilket de iofs bara tog 500 för med arbetet och allt.
Har inte haft ngn huvudsäkring än som löst ut.
Knappast hutlöst alls jämfört med många andra. Jag med EOn tvingas betala 6780kr för 16A och det är efter en påtvingad sänkning efter något beslut av regering eller riksdag, innan det var avgiften ytterligare 500-700 dyrare.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Knappast hutlöst alls jämfört med många andra. Jag med EOn tvingas betala 6780kr för 16A och det är efter en påtvingad sänkning efter något beslut av regering eller riksdag, innan det var avgiften ytterligare 500-700 dyrare.
Jämfört med exemplet två inlägg ovan så känns det ändå dyrt..
 
E
Saggitarius76 Saggitarius76 skrev:
[länk]
20 kronor mer i månaden.
Hur många på har lägenhetsabbonemang hos Eon, borde bli en slant extra totalt?

Och 60-100 kronor per villa.
 
Elnätsavgifterna har väl aldrig varit särskilt höga? Jag betalar ca 1600kr/mån för mina 63a proppar, det är ju ändå inte så mycket
 
Mikael_L
D Djävulssnickarn skrev:
Elnätsavgifterna har väl aldrig varit särskilt höga? Jag betalar ca 1600kr/mån för mina 63a proppar, det är ju ändå inte så mycket
Men nog kan man göra mycket annat roligt för de där 19.200:- / år som dina avgifter utgör.
Fast gratis blir det ju aldrig, men säg att avgiften var hälften, dvs nästan 10 papp om året, det är pengar som väldigt många inte fnyser åt.

Men visst, är man tillräckligt rik så känns det inte så mycket, ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.