T
D dvjstefan skrev:
Alltid är det något - nästa fråga då, kan man göra det utan att förstöra den befintliga installationen?
Absolut! Det är bara att ändra. Som regel ska man alltid köra Företags installation, då tappar man inte några funktioner. Enda fördelen med Bostad är att larmet blir marginellt enklare att hantera i manöverpanel.
 
T TechChad skrev:
Absolut! Det är bara att ändra. Som regel ska man alltid köra Företags installation, då tappar man inte några funktioner. Enda fördelen med Bostad är att larmet blir marginellt enklare att hantera i manöverpanel.

Tacka! Vilka klippor ni är som hjälper oss tittat för mycket på Ernst och vill göra saker själva sen - men blev inte riktigt som på TV.. :p
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
D dvjstefan skrev:
Tacka! Vilka klippor ni är som hjälper oss tittat för mycket på Ernst och vill göra saker själva sen - men blev inte riktigt som på TV.. :p
Ja egentligen borde vi som kan bete oss så här:

 
  • Gilla
  • Haha
dvjstefan och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
T TechChad skrev:
Det går utan problem.
Ingången ska vara "Nyckeltillkoppling" och ha attributen "Nyckeltillkoppling" & "Nyckelfrånkoppling".

Tänk på och att ställa in rätt motståndsvärden på ingången, kör du utan motstånd måste du välja ingen. Men av säkerhetssynpunkt så borde man köra dubbelbalanserat.

Fast i ärlighetens namn så tror jag att man faktiskt skulle kunna köra det mesta utan balansering i en liten villa där man själv släpper in personen som man litar på endast? För sannolikheten för att någon skulle manipulera dina grejer är nog ganska liten. Visst när dom redan är inte så kan dom ju det, men då har ju larmet redan gått... Däremot så borde ju larmfördröjda magneter vara balanserade..
(Nu får vi se ifall någon nappar på att säga emot mig)
Sannolikheten för manupilation är verkligen minimal, men ett kabelbrott av yttre eller inre orsaker är rimligt.
Så beroende på hur det är programmerat så blir det antingen ett B-larm NC eller inget larm alls någonsin...NO.
Man skall alltid dubbelbalansera kritiska funktioner.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
T
RilleRock RilleRock skrev:
Sannolikheten för manupilation är verkligen minimal, men ett kabelbrott av yttre eller inre orsaker är rimligt.
Så beroende på hur det är programmerat så blir det antingen ett B-larm NC eller inget larm alls någonsin...NO.
Man skall alltid dubbelbalansera kritiska funktioner.
Jag hade ju självklart kört NC och då får man som sagt givaren i larmläge om man mot förmodan får kabelbrott. Och då skulle man uppmärksamma det och lösa problemet.

Jag anser nog att det är av högre vikt att göra regelbunden test av uteusningen då det är mer troligt att en givare eller dylikt slutar fungera än att det blir kabelbrott (iaf i mina installationer). När en givare slutar fungera är det inte alls säkert att den att man uppmärksammar det då det inte behöver innebära att detektor avger någon typ av larm.
 
T
Sen sak jag väl påpekas att jag alltid kör dubbelbalanserat...
 
Finns det något sätt att synca tiden?

Är inte hemma just nu så jag kan logga in o kolla. Men jag har letat efter det tidigare utan att hitta något, men jag gjort minst en firmware update sen dess så det kan ha kommit något jag missat (omöjligt att jag missat det tidigare :p )
 
M McZ skrev:
Finns det något sätt att synca tiden?

Är inte hemma just nu så jag kan logga in o kolla. Men jag har letat efter det tidigare utan att hitta något, men jag gjort minst en firmware update sen dess så det kan ha kommit något jag missat (omöjligt att jag missat det tidigare :p )
Klockan i centralen synkar mot tidsserver (om centralen är uppkopplad).
 
Behöver lite hjälp med ansluta min centralapparat, har köpt den begagnad och får ingen kontakt med denna lilla enhet. Gjorde en fabriksåterställning och manöverpanelerna är igång. Har i princip inte gjort några inställningar än utan hade hoppats på att få nätverkskontakt
Mao vet jag inte FW version.
Den syns dock i Routern med sin IP adress.
Vad gör jag för fel?
 
H
G gott skrev:
Behöver lite hjälp med ansluta min centralapparat, har köpt den begagnad och får ingen kontakt med denna lilla enhet. Gjorde en fabriksåterställning och manöverpanelerna är igång. Har i princip inte gjort några inställningar än utan hade hoppats på att få nätverkskontakt
Mao vet jag inte FW version.
Den syns dock i Routern med sin IP adress.
Vad gör jag för fel?
Är det webbgränssnittet du försöker nå?
Testa isåfall att ansluta med Internet Explorer och både med och utan https://
 
G gott skrev:
Behöver lite hjälp med ansluta min centralapparat, har köpt den begagnad och får ingen kontakt med denna lilla enhet. Gjorde en fabriksåterställning och manöverpanelerna är igång. Har i princip inte gjort några inställningar än utan hade hoppats på att få nätverkskontakt
Mao vet jag inte FW version.
Den syns dock i Routern med sin IP adress.
Vad gör jag för fel?
Default PIN-kod efter fabriksinställning borde vara 1111 (eller 111111). Prova den på manöverpanelen och gå in i installatörsläge så kan du i en undermeny se FW-version.
Nya webbläsare har bekymmer med att ansluta till gamla FW-versioner pga föråldrad SSL/TLS-version.
 
gol gol skrev:
Default PIN-kod efter fabriksinställning borde vara 1111 (eller 111111). Prova den på manöverpanelen och gå in i installatörsläge så kan du i en undermeny se FW-version.
Nya webbläsare har bekymmer med att ansluta till gamla FW-versioner pga föråldrad SSL/TLS-version.
Får fram detta om det är korrekt?:
Systemprogram 3.6.5 - R.19700
 
H Hellplant skrev:
Är det webbgränssnittet du försöker nå?
Testa isåfall att ansluta med Internet Explorer och både med och utan https://
Japp, Webgränssnittet, testade detta, men ingen kontakt tyvärr
 
G gott skrev:
Får fram detta om det är korrekt?:
Systemprogram 3.6.5 - R.19700
Japp, det är en riktigt gammal version (senaste tror jag är 3.11.1) så du har tyvärr problemet med för gammal TLS.
I MAP:en kan du kolla vilken HTTP-port som är definierad (80 eller 443) och för säkerhetsskull att webbåtkomst är tillåten. Om det är port 443 så tror jag du måste hitta en riktigt gammal webbläsare och gå till https://SPC_IP:443

Om du söker i denna tråd så hittar du rätt mycket om just detta problem.
 
Redigerat:
gol gol skrev:
Japp, det är en riktigt gammal version (senaste tror jag är 3.11.1) så du har tyvärr problemet med för gammal TLS.
I MAP:en kan du kolla vilken HTTP-port som är definierad (80 eller 443) och för säkerhetsskull att webbåtkomst är tillåten. Om det är port 443 så tror jag du måste hitta en riktigt gammal webbläsare och gå till [länk]

Om du söker i denna tråd så hittar du rätt mycket om just detta problem.
Finner ingen info om "HTTP port" bara IP-adress, SPC pro, Fjärråtkomst etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.