S skaraborgsfakir skrev:
Det beror på vilken verkstad det är som är lokal och vad som ska göras.

Furhoffs i Skövde, knacka och böja 6 mm ? Inget problem, vi kantbockade 10 mm häromdagen.....
TYP.
10 mm böjer man ju med släggan i skruvstädet. (stång alltså) Det är ju när man ska göra det på 3 meter bred plåt, och med liten radie som det blir jobbigt..
 
  • Skärmavbild av en kalkylator för pressbromsning som visar inställningar för bockning av 3 meter bred rostfri stålplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Köpa kan man säkert göra men tror inte många lokala kan bearbeta en 6 mm rostfri plåt
Inga problem alls o skarva bearbeta eller nått annat
Mycket simplare när det är lite tjocklek på den
Går även svetsa hoar i 6mm o fästa i bänken
Plåtarna kör man ut i lasern
Upp till 20 mm
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
10 mm böjer man ju med släggan i skruvstädet. (stång alltså) Det är ju när man ska göra det på 3 meter bred plåt, och med liten radie som det blir jobbigt..
Går o boka men då får du radien
Bättre svetsa dit en plåt i framkant
Då kan du lura ögat med o sätta dit en 20 mm remsa
Så ser den tjock ut
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Decosteel sade att de inte bockar 6 mm utan jag tvungen köpa sen separat stänkskydd. Gillar inte det, vill inte ha fog
Bara tiga dit den
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Svar på frågan i rubriken. Det vore väl tråkigt för de som vill vara exklusiva om alla skaffade en likadan plåt.
F.ö. är det opraktiskt utan en kant som stoppar spill på en diskbänk.
 
  • Närbild på en slät metallisk diskbänk utan kant som stoppar spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alex Holmén och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nej, jag försvarar inte mitt yrke och känner mig inte personligt angripen, men när man ska slänga in miljöpåverkan som någon form av argument bör man tänka ett antal steg längre och försöka se längre än vad näsan räcker.

(Jag har ett stort intresse för just hållbarhet och läser mycket om allmänna missuppfattningar inom området, kan varmt rekommendera att läsa bla Ann Thorpe's bok The Designer's Atlas of Sustainability och Jönbrink et al Ekodesign - praktisk vägledning i dem står det mycket om vettiga tankar vid just materialval)
Du har ju inte kommit med ett enda argument eller siffra som motsäger mitt påstående, och verkar tycka att över 100 kg rostfritt stål är ett bra miljöval för en bänkskva. Då tycker jag du ska läsa dina två böcker en gång till. Ok att säga att man skiter i miljön, det kan inte jag påverka så länge man följer lagen, men att hävda att det är miljövänligt är ju helt absurt.
 
A arkTecko skrev:
Förresten är det ca 200kg koldioxidutsläpp i bara materialet i den bänkskivan...
Menar du på allvar att du räknar co utsläpp på ett kök??
 
  • Gilla
BjornLind1978 och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Du har ju inte kommit med ett enda argument eller siffra som motsäger mitt påstående, och verkar tycka att över 100 kg rostfritt stål är ett bra miljöval för en bänkskva. Då tycker jag du ska läsa dina två böcker en gång till. Ok att säga att man skiter i miljön, det kan inte jag påverka så länge man följer lagen, men att hävda att det är miljövänligt är ju helt absurt.
Anledningen till att jag inte gör det är för att hållbarhetsperspektivet inte är så simpelt svartvitt som du vill få det att framstå.

Att bara slänga ut en koldioxidutsläpp siffra per kg och tro att det är en relevant jämförelse blir som att jämföra användningsområden mellan en träplanka och och toapapper.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Menar du på allvar att du räknar co utsläpp på ett kök??
Är väl lite overkill, men man får ju gärna tänka sig för och inte beställa ett kök av regnskogsträ från Amazonas ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Anledningen till att jag inte gör det är för att hållbarhetsperspektivet inte är så simpelt svartvitt som du vill få det att framstå.

Att bara slänga ut en koldioxidutsläpp siffra per kg och tro att det är en relevant jämförelse blir som att jämföra användningsområden mellan en träplanka och och toapapper.
Det här börjar ju bli helt absurt off-topic, men varför i hela världen skulle det vara en orelevant jämförelse? Två funktionellt i stort sätt identiska produkter med bara estetiska skillnader som resulterar i mätbara och beräknade utsläpp av CO2, varav den ena är en tiopotens högre. Hur i hela världen kan du få det mer relevant?

Usläpp från olika material är inget hittepå bara för att det är komplext, det är därför det finns forskning om detta som publiceras i vetenskapliga tidsskrifter. Det är ofta svårt och kontraintuitivt, men i just det här fallet är det inte så: 6 mm plåt är en extrem och ohållbar lösning.
 
A arkTecko skrev:
Det här börjar ju bli helt absurt off-topic, men varför i hela världen skulle det vara en orelevant jämförelse? Två funktionellt i stort sätt identiska produkter med bara estetiska skillnader som resulterar i mätbara och beräknade utsläpp av CO2, varav den ena är en tiopotens högre. Hur i hela världen kan du få det mer relevant?

Usläpp från olika material är inget hittepå bara för att det är komplext, det är därför det finns forskning om detta som publiceras i vetenskapliga tidsskrifter. Det är ofta svårt och kontraintuitivt, men i just det här fallet är det inte så: 6 mm plåt är en extrem och ohållbar lösning.
Om man inte ser till alla aspekter hos materialet (återvinningsbarhet, slutanvändning, livslängd) utan bara ser till koldioxidutsläpp så är det inte ens en haltande jämförelse, den är förlamad.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Om man inte ser till alla aspekter hos materialet (återvinningsbarhet, slutanvändning, livslängd) utan bara ser till koldioxidutsläpp så är det inte ens en haltande jämförelse, den är förlamad.
Det går fint att använda en tunnare plåt I många årtionden också, så även en stenskiva. En tunn plåt går precis lika bra att återvinna som en tjock.

Och dessutom så är klimatkrisen tämligen akut - det är kostnaden NU som spelar störst roll, inte konsekvenser om 50 eller 100 år. Många arkitekter gör samma misstag när de rättfärdigar stora klimatutsläpp idag för att det leder till längre fysisk hållbarhet - det blir i värsta fall bara ett sätt att slippa ansvar.

Men om du nu tror så otrolig starkt på att detta är en hållbar produkt, kan du då inte åtminstone berätta varför? Jag kan gärna ändra mig om jag har fel, men du har inte gett mig en enda anledning? Vad gör denna bättre än en stenskiva, träskiva eller vanlig stålplåt?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Svar på frågan i rubriken. Det vore väl tråkigt för de som vill vara exklusiva om alla skaffade en likadan plåt.
F.ö. är det opraktiskt utan en kant som stoppar spill på en diskbänk.
Den där lilla kanten kan du få, men den hjälper inte mycket och bilden är inte på en rostfri diskbänk utan nedfälld ho som är det sämsta alternativet. Har det i fritidshuset och värdelöst, ev. spill kan man inte bara skjuta ned i hon utan måste torkas upp. Innan byte till rostfri diskbänk hade vi underlimmat ho och 10 ggr bättre än den nedfällda hon med kant.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
10 mm böjer man ju med släggan i skruvstädet. (stång alltså) Det är ju när man ska göra det på 3 meter bred plåt, och med liten radie som det blir jobbigt..
Fast nu har du ju i sanningens namn valt ett 2 mm brett V-spår i dynan (underverktyget) istf det rekommenderade 48 mm. Om det är liten bockradie du är ute efter så bestäms denna huvudsakligen av knivens (öververktygets) utformning, inte V-spårets bredd. Att knäcka 6 mm plåt i ett 2 mm brett V-spår går inte öht. :) (mitt inlägg är inte allvarligt menat).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M MatsTyresö skrev:
Fast nu har du ju i sanningens namn valt ett 2 mm brett V-spår i dynan (underverktyget) istf det rekommenderade 48 mm. Om det är liten bockradie du är ute efter så bestäms denna huvudsakligen av knivens (öververktygets) utformning, inte V-spårets bredd. Att knäcka 6 mm plåt i ett 2 mm brett V-spår går inte öht. :) (mitt inlägg är inte allvarligt menat).
Jag vet, ville mest bara få en så rolig (stor) siffra som möjligt. Plåtbearbetning är inte min profession öht, har nog inte lekt med en kantpress på 20 år.... :rofl:

Men jag antar att du håller med om att inte alla små verkstäder ute i landet sitter på maskiner som kan bocka 3 meter brett i 6 mm rostfritt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.