Hur blev det?
 
L l3ff3 skrev:
Hur blev det?
Just nu lugnt pga vintern..

dock krav från systerns sida

1. bastun skall bort och gropen fyllas

där kan jag plocka bort bastun - det är fan inget problem, får stå mitt kast

däremot ger länsstyrelsen var och en rätt att gräva en grop utan att söka strandskyddsdispens

2. sedan går hon på min altan och påstår att den absolut skall kräva bygglov osv

vad som hör till saken är följande

- framkant är ca 120cm över mark (med helt fritt under, dvs inte förbyggt)
- vindskydd på sidorna är ca 1.4m i höjd, med möjlighet att se igenom)
- altanen har byggts ut i omgångar sedan ca 10-12 år tillbaka,
och hon har inte haft något att klaga på tidigare..

advokaten sa även att hon inte hade mycket att komma med klagomål nu heller
 
  • Gilla
l3ff3 och 4 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Just nu lugnt pga vintern..

dock krav från systerns sida

1. bastun skall bort och gropen fyllas

där kan jag plocka bort bastun - det är fan inget problem, får stå mitt kast

däremot ger länsstyrelsen var och en rätt att gräva en grop utan att söka strandskyddsdispens

2. sedan går hon på min altan och påstår att den absolut skall kräva bygglov osv

vad som hör till saken är följande

- framkant är ca 120cm över mark (med helt fritt under, dvs inte förbyggt)
- vindskydd på sidorna är ca 1.4m i höjd, med möjlighet att se igenom)
- altanen har byggts ut i omgångar sedan ca 10-12 år tillbaka,
och hon har inte haft något att klaga på tidigare..

advokaten sa även att hon inte hade mycket att komma med klagomål nu heller
Hej! Hur var det, finns det en detaljplan för området?
 
N najks skrev:
Just nu lugnt pga vintern..

dock krav från systerns sida

1. bastun skall bort och gropen fyllas

där kan jag plocka bort bastun - det är fan inget problem, får stå mitt kast

däremot ger länsstyrelsen var och en rätt att gräva en grop utan att söka strandskyddsdispens

2. sedan går hon på min altan och påstår att den absolut skall kräva bygglov osv

vad som hör till saken är följande

- framkant är ca 120cm över mark (med helt fritt under, dvs inte förbyggt)
- vindskydd på sidorna är ca 1.4m i höjd, med möjlighet att se igenom)
- altanen har byggts ut i omgångar sedan ca 10-12 år tillbaka,
och hon har inte haft något att klaga på tidigare..

advokaten sa även att hon inte hade mycket att komma med klagomål nu heller
Varför struntar du inte i systerns krav? Det slutar väl ändå med en klyvning?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Varför struntar du inte i systerns krav? Det slutar väl ändå med en klyvning?
Hade du läst hela den långa tråden så är det det dom skall genomföra.
 
GoC GoC skrev:
Hade du läst hela den långa tråden så är det det dom skall genomföra.
Det har jag men nu är det ett tag sen. Det är därför jag frågar varför TS bekymrar sig över vad systern tycker.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det har jag men nu är det ett tag sen. Det är därför jag frågar varför TS bekymrar sig över vad systern tycker.
För att systerns tyckande och agerandet som hänger ihop med sagda tyckande skapar obehag och irritation och ovisshet och en allmänt trist tillvaro för TS och familj samt anhöriga (som mamman).

Framgår också med all önskvärd tydlighet av tråden.
 
timmelstad timmelstad skrev:
För att systerns tyckande och agerandet som hänger ihop med sagda tyckande skapar obehag och irritation och ovisshet och en allmänt trist tillvaro för TS och familj samt anhöriga (som mamman).

Framgår också med all önskvärd tydlighet av tråden.
Jo men det var väl under den tiden när TS plan var att dela fastigheten under vänskapliga och frivilliga villkor. Nu är väl det kört och det blir en tvångsmässig delning. Då spelar det ju ingen roll vad systern tycker el vad TS gör. Varför inte bara luta sig tillbaka och strunta i allt.
 
  • Gilla
GoC och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering i ärendet....

Då jag själv inte ens satt min fot i stugan pga den infekterade situationen så har jag via föräldrarna fått besked om att en preliminär styckning nu är klar - dvs lantmäteriet har varit ute och dragit upp riktlinjerna

Vad som slår mig när jag ser denna karta är att jag aldrig tidigare sett tre så, till ytan, extremt olika "tredjedelar", gissningsvis skulle jag vilja säga att vår del kanske är ca 25% och deras är resterande yta uppdelat på två.

Min fundering är nu som följer..

Då min mor fick välja först (äldst) och de övriga blir kompenserade med nya hus - som vid tillfället säkerligen har ett värde om minst dubbelt upp vad byggnaden min mor valde, kan de hävda kompensationskrav för att de inte fick välja först såhär ca 40 år efteråt? Dvs kräva större del av nuvarande fastighetsyta (ca 12000m2) ?

Vi gav helt sonika upp orken, det var för mycket påtryckning, hot och krav från släktens sida vad gällande min morfars önskan, villkor och skrivna papper.

Även advokaten gick på vår linje att de papper han skrev då skulle gälla fragment, men när man utsätts för sådan "psykisk terror" som det varit så är det lätt att duka under, man orkar helt enkelt inte rent mentalt

Vi har till 12 sept på oss att inkomma med ändringar till lantmäteriet iaf, jag är lite sugen på att ta föra ett samtal med vårt juridiska ombud för att se vad denne har att säga om avstyckningen just nu..

Råd?
 
Du bör ju i första läget fråga lantmäteriet varför gränserna ser ut som de gör. Utifrån det kan du gå vidare. Behövs ingen jurist för att svara på den frågan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Kan du lägga upp en bild på lantmäteriets ”förslag”
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Du bör ju i första läget fråga lantmäteriet varför gränserna ser ut som de gör. Utifrån det kan du gå vidare. Behövs ingen jurist för att svara på den frågan.
absolut, det är det vi skall göra

det finns ingen "logisk" dragning i gränserna - så som att det finns en bäck, en bergvägg eller något liknande, detta hade jag helt klart haft förståelse för om de hade behövt dra den så pass snävt som de nu gjort
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Kan du lägga upp en bild på lantmäteriets ”förslag”
bild kommer!

den jag fick per mail var inte i bra format så man såg knappt infon om ytan som de skrivit in

man såg dock att delen i mitten (vår del) var till synes mindre än de övrigas
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N najks skrev:
bild kommer!

den jag fick per mail var inte i bra format så man såg knappt infon om ytan som de skrivit in

man såg dock att delen i mitten (vår del) var till synes mindre än de övrigas
Var dina föräldrar närvarande vid lantmäteriets besök? Det skulle vara intressant att läsa Lantmäteriets protokollet från mötet på plats (men jag förstår också om du vill vara anonym och inte publicera det).
 
Det skall delas i tre likvärdigt värda delar. Dvs tre fastigheter inkl hus med samma värde. Taxeringsvärdet på byggnaderna brukar inte vara speciellt högt på en fritidsstuga med sommarvatten.
Så om ni nu fått en tomt med strandnära läge och de övriga kompenseras med större areal så blir resultatet så
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.