Tomture61 Tomture61 skrev:
Längden på skorstenen är avgörande för vilket drag man får till eldstaden , längre = bättre . Viktigt att skorstenens höjd över nock är minst 1 m .

Vet ej vad du har för erfarenhet av ventilation, men min är anpassad för storleken på mitt hus + att jag justerar luftflödet på min FLVP till huset .
Jag har nyligen byggt om min tilluft som en förberedelse för FTX då befintlig FLVP är för liten i förhållande till uppvärmningsbehovet numera. I samband med att jag drog nya tilluftskanaler stängde jag alla befintliga spaltventiler och fick på så sätt mindre undertryck i huset än tidigare och över lag ett bättre inomhusklimat. Ventilerar huset enligt Boverkets krav.

1m över nock gäller inte längre utan i normalfallet "bör den mynna över nock, dock minst 1.0m över taktäckningen om det inte föreligger särskilda skäl" (enligt. BBR).

Tilläggas bör att så fort jag har fått drag i skorstenen så är det inga problem att öppna luckan och göra nya ilägg men vid första tändningen måste jag öppna ett fönster på glänt.
 
Tomture61
N NoOne2k skrev:
Jag har nyligen byggt om min tilluft som en förberedelse för FTX då befintlig FLVP är för liten i förhållande till uppvärmningsbehovet numera. I samband med att jag drog nya tilluftskanaler stängde jag alla befintliga spaltventiler och fick på så sätt mindre undertryck i huset än tidigare och över lag ett bättre inomhusklimat. Ventilerar huset enligt Boverkets krav.

1m över nock gäller inte längre utan i normalfallet "bör den mynna över nock, dock minst 1.0m över taktäckningen om det inte föreligger särskilda skäl" (enligt. BBR).

Tilläggas bör att så fort jag har fått drag i skorstenen så är det inga problem att öppna luckan och göra nya ilägg men vid första tändningen måste jag öppna ett fönster på glänt.
Om du i dagsläget ventilerar enligt norm för bostäder så måste du ha överventilerat med din FLVP . När du nu tycker att du har mindre undertryck I huset .
FLVP: ar har en justering för luftflödet till frånluften .

Mina 9st tilluftsventiler har 452 cm2 area , ett 160 mm spirorör har 201 cm2 area .

Antar att din tilluft är ett 160 mm spirorör ?
 
Redigerat:
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nuvarande hus med vedeldning

Inspirerad av det tidigare husets uppvärming med billig ved, så satte jag in en större Tullikivi täljstenskamin med bakugn.
Kalaset gick på ca 100 000 för 20 år sedan. Sparade in detta på frånkopplad direktek, under fyra år.
(Öppna spisen i förra huset, kostade totalt mindre än 20 000 kr. Så även i dag.)

Funkar perfekt. Värmer hela kåken (förutom garaget) med go å skön värme. Förbrukar ca 15 kbm ved /år.

Brasa på morgon o kväll. Nu när det är runt - 15 grader under flera veckor, så eldar jag längre, med fler inlägg. Plusgrader ute, liten brasa på morgon o kväll.
Eldar med grov björkved.

Förbränningsluft tillförs utifrån, in under eldstaden genom en tub. Dragluckan är alltid stäng, förutom då jag tänder eller vill brassa på lite extra.

Vill inte elda upp uppvärmd rumsluft.

Har f ö Heru 100S FTX. Funkar fint. Inget problem med att tända i kaminen.

Isokern-skorstenen monterade monterade jag själv. Riktigt kul!

Skorsten och kamin väger 2 resp 1 ton. Därtill kommer ett rejält betogfundament, under och i golvet.

Själva kaminen tog tre dagar för en montör att färdigställa.

Så mitt råd är väl nån täljstenskamin med stora panorama-glasluckor. Luckor som fälls åt sidan, de gånger du vill grilla eller ha "öppen spis"

Sällan jag eldar med öppen eldstadslucka, bara när jag grillar över falnande kolbädd.

Helt öppen planlösning, så vi ser elden från både vardagsrum, hall och kök.
Och så är det fint att baka o laga mat i bakugnen.

Ska steka pizza, därför eldar jag i bakugnen, för att få 250 - 300 grader.
Normalt når jag dryga 200 utan eldning.
Går utmärkt att elda bara i bakugnen.

När det slocknat i kaminen, stänger jag alltid spjället mellan kamin och skorsten.


Kolla på Jötuls hemsida. Där finns många fina fristående kaminer med panorama glasluckor.
T o m en modernare sån som jag har.

I samband med takbytet 2020, fixade jag till skorstenen med gammalt takskiffer.
Håhåjaja! Här börjar vi snacka. Ved är inga problem har en hel ladugård fylld.
Öppen planlösning här med, ca 90 m2 öppet på undervåningen. Öppet till öv med 8m upp till nock. Ska kolla in sidan, tack!

Men du vet väl att en ”riktig” pizza kräver minst 400 ;)

I ”värsta fall” köper jag en royal viking. Och solpaneler. Elräkningen skjuter ju i taket nu när MP börjat elda olja och småbarn.
 
  • Haha
a_c
  • Laddar…
Inspirerande tråd. Jag är också i färd att införskaffa eldanläggning i dessa tragiska Miljöpartisttider. Har hela källaren full med gamla färgburkar och batterier som ska eldas upp.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Hej!
Vill någon vara vänlig att förklara för mig varför den lokala kakelugnskillen säger att jag inte kan ha en murad öppen spis? Han kom med lite förklaringar med luftdrag och grejer men jag blev inte klokare på de svaren. Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?

Bifogar en bild om det hjälper och japp veden redan inburen ;)
Huset är ett hjältevadshus, Solid 192 och golvet är förstärkt underifrån.

Tack på förhand!
På vilket sätt påverkas funktionen av att den är murad eller byggd på något annat vis?
 
Tomture61
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Det finns idag öppna eldstäder, som är helt rumsneuttala, dvs inte påverkas av huset ventilation i moderna hus.

kolla på tyska brunners modeller, dessa muras lätt in en murad ”murstock”

[länk]
Tilluft 500 cm2 :surprised:
 
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?
Du har redan fått bra svar, men man kan ju fråga sig varför De Höga Byråkraterna i Stockholm tror att en öppen spis bara är för uppvärmning? Om vi har öppna spisar i Miami där folk ofta inte ens har uppvärmning i huset? En öppen spis är ju en mysanordning som lika väl kan användas på sommaren, och om huset är för tätt är det ju bara att öppna fönstren för att få drag. Som ett tips, själv funderar jag på att sätta en eldstad i ett nybyggt uterum, så att De Höga Byråkraterna inte har med saken att göra. Mysigare med glasväggar också mot naturen.
 
  • Gilla
Bonnlurken och 2 till
  • Laddar…
Läste inte hela tråden men såna här spisar med uppfällbara glas har vi ritat in hos flera kunder och funkar bra. Då kan du se brasan, öppna för att känna värmen och få en som brinner bra och klarar miljökraven.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De drar ju flera hundra kubikmeter luft i timmen...

Har svårt att se att någon öppen spis uppfyller de nyare kraven på verkningsgrad och utsläpp heller...
Kan inte tänka mig att en öppen eldstad skulle dra flera hundra m3/tim. Har en pelletskamin och den drar 2m3/kw.
 
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Det finns idag öppna eldstäder, som är helt rumsneuttala, dvs inte påverkas av huset ventilation i moderna hus.

kolla på tyska brunners modeller, dessa muras lätt in en murad ”murstock”

[länk]
Tvåa på den!
 
Altaböke Altaböke skrev:
Du har redan fått bra svar, men man kan ju fråga sig varför De Höga Byråkraterna i Stockholm tror att en öppen spis bara är för uppvärmning? Om vi har öppna spisar i Miami där folk ofta inte ens har uppvärmning i huset? En öppen spis är ju en mysanordning som lika väl kan användas på sommaren, och om huset är för tätt är det ju bara att öppna fönstren för att få drag. Som ett tips, själv funderar jag på att sätta en eldstad i ett nybyggt uterum, så att De Höga Byråkraterna inte har med saken att göra. Mysigare med glasväggar också mot naturen.
FEL!
enl boverkets ändrade regler gäller de ändrade reglerna inte öppna spisar
https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/
"Reglerna har inte ändrats för köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning), kakelugnar och öppna spisar."

:)

Sen vill man ha ut lite mer värme ur sin öppna spis så köper man dels en
1tums "reflective fireback" ( https://www.gratewalloffire.com/Reflective-firebacks_c_14.html )
samt en
" Vertical fireplace grate" (gärna med lite ornament)
https://www.gratewalloffire.com/Decorative-vertical-grates_c_2.html

Frakten är lite dyr, men vafaan :rofl::rofl::rofl:
 
  • Dekorativ vertikal eldstadsgaller i en öppen spis med brinnande ved och glödande kol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonnlurken och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
E evertb skrev:
Kan inte tänka mig att en öppen eldstad skulle dra flera hundra m3/tim. Har en pelletskamin och den drar 2m3/kw.
Läs o lär https://www.alternativ.nu/index.php?topic=6013.0

Verkningsgrad för öppen spis ca 5%
Braskamin ca 80%
Pelletskamin ca 80-90%
 
Redigerat:
N NoOne2k skrev:
Det är väldigt stor skillnad på FTX och FLVP. Med frånluftsvärmepump blir undertryck i huset större. Det i kombination med en kort och smal skorsten gör att det lätt ryker in.
Om man har separat luftkanal (spiro) till eldstaden kan det väl inte påverkas av husets ventialion?
 
  • Gilla
matsivk
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Eftersom det är Sverige där byråkrater bestämmer vad du får göra i ditt eget hem finns det väl risk att någon granne gnäller om de ser eventuell rök och kommer att hävda att hela grannskapet kommer att dö pga din eldning...:rolleyes:
Du tror inte det är så på annat håll i omvärlden att man intresserar sig för vad som görs i husen? I vissa närliggande länder är de förstås 30-50 år efter med sina bestämmelser men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.