Hej

Har en ny luftvärmepump PANASONIC CZ35WKE. Nu när det varit lite kallare(ca-5 till -10) har jag noterat den avfrostar rätt ofta mellan 40-60 min är det normalt?

Vid installation återanvändes gamla rör. Ser installation korrekt ut tänker på att det sitter silvertejp är det normalt man sätter?

Är novis så därav nybörjarfrågor.
 
  • Installation av Panasonic luftvärmepump med silvertejp på anslutningar och gamla rör är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det kallt så avfrostar den oftare. Så det är inget konstigt. Dock så brukar man isolera så nära som det är möjligt. Kör på lite pu-isolering och linda om på nytt med en bra tejp.
 
A
Jag upplever också att Panasonic avfrostar ofta ibland,oftast vid temperaturförändringar.
Den kabelskarvningen ser väl inte helt ok ut,silvertejp?
 
Frågan är vad som döljer sig under silvertejpen.
 
Tack någon som har foto på hur det borde se ut? Tror orsaken om jag kommer ihåg rätt var för att fåglar inte ska äta på isoleringen så förhoppningvis är det isolering under tejpen iaf det är inkopplat i utedelen. Delen som är lite längre in som också har tejp på enden vet jag tyvärr inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja, den där skarvningen kan ju inte vara godkänd och rent av farlig/olaglig (förutsatt att det är nätspänning i den). Det ska vara en kopplingdosa med rätt täthetsklassning och dragavlastning. Varför man har valt att göra så kan man ju bara fråga sig, inte tillräckligt lång och orkade inte dra om den i hela dess längd?

Vems beslut var det att återanvända de gamla rören? Antar att det är ny innedel och utedel, då kan väl även rören bytas kan man tycka.

Sen kan jag även tycka att den sitter monterad lite väl nära väggen.
 
Tomture61
Att det avfrostar oftare när det blir kallare är inget konstigt .

Skarvningen av elkabeln är inte en regelrätt utförd installation :surprised:
 
O
Gör om elen.
Ipklassad dosa med dragavlastning ska det vara....Det där är inte ok.

VP avfrostar oftare vid kall utetemp. Har du låg inomhustemp där innedelen sitter så kan avfrostningen försvåras. Det finns ej tillräckligt med värme att skicka ut mot utedelen regelbundet.
Men från din bild ser det ej ut som att du har problem med afrostningen.
 
Oj det lät inte alls bra. Får kolla upp det med installatören vad det är för kabel. Tack för tips.
 
O
Det ser ut som att det är matningen till utedelen.
 
O Ovation skrev:
Det ser ut som att det är matningen till utedelen.
Så är det nog mycket väl, kabeln ser ut att komma uppifrån tllsammans med mediarören, vilket pekar på att den går till innedeln. Sen om matningen först går till innedelen eller utedelen lämnar jag osagt.
Om man zoomar in lite så ser man ju att ledarna syns:
En närbild på en elanslutning med synliga ledare och tejp, vid en vägg och mediarör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man blir ju väldigt nyfiken på hur illa det ser ut där under. Nu vill jag ju inte uppmana dig till att peta där i onödan, men om du gör det så lär det passa bra i värsta elkopplings-tråden!
 
  • Arg
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H
Det är bara att ringa till installatören och be dom göra om ALLT. Det känns som fusk hela installationen
Nya gasrör ska det var samt ny el då skarven är undermålig.
Hur mycket betalade du för installationen.

Fråga efter igång körningsprotokollet när du ringer. Där ska det stå hur länge å hur många bar (a) som dom täthetskollade anläggningen samt hur många mille bar(a) som dom vacumsug din pump till samt hetgas temperatur mm när pumpen är i drift.

(Ja jag har kylcert klass 1)
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
H
Dessutom känns det som om pumpen sitter för nära väggen = dålig luftomsättning.

Köpte du pumpen på "nätet" och någon samarbetspartner till den firman kom och monterade pumpen eller var det från den lokala firman du köpte pumpen?
 
Visst kan man skarva kabeln men det där är inte rätt gjort. Vad sitter under silvertejpen? En sockerbit?
 
MultiMan
H H-Thomasson skrev:
Dessutom känns det som om pumpen sitter för nära väggen = dålig luftomsättning.

Köpte du pumpen på "nätet" och någon samarbetspartner till den firman kom och monterade pumpen eller var det från den lokala firman du köpte pumpen?
Var du handlar den säger inte så mycket om vilken service du får eftersom de flesta ändå samarbetar med lokala firmor.

När jag skulle ha värmepump kontaktade jag den stora lokala firman (som för övrigt finns på flera orter) först, trots att jag visste priset var minst 4000kr högre för samma grejer, men ingen orkade svara på 2 månader så då handlade jag via ett nätföretag. En relativt lokal firma dök då snabbt upp och gjorde en 100% professionell installation. Har även varit i kontakt med det företaget 2 gånger pga några frågor om installationen. Inga problem.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.