@jockz0rz
Flyttade tillbaka connect:en till Unifi och det har fungerat än så länge. Man undrar ju varför den vägrar göra initiala uppkopplingen direkt mot den?
 
Uppdatering: jag monterade ut första låset, lämnade en kompis att passa mitt olåsta hus och körde 30 minuter E6:a till Bauhaus som bytte låset. Jag kom hem, öppnade förpackningen, såg den minimala klisterlappen "kodkortet förvararas bakom disk" som killen i kassan missat, lägger ytterligare en timme på en vända till till Bauhaus, och monterar sen låset. Det går snabbare andra gången. Vid bluetooth uppkoppling vill appen uppdatera firmware och mjukvara. Varje moment upprepas flera gånger, och den står och tuggar på 100% ett bra tag, men jag låter den vara ifred, och den går faktiskt vidare av sig själv. Det kan ha varit så med första låset att jag blev otålig och trodde den hängt sig och avbrutit processen. Fort som fan lägger jag in alla koder och inställningar för att ha det klart till min fru kommer hem. Hon är av den mycket rimliga åsikten att jag lägger ner för mycket tid på det här, och för femtusen borde det väl ändå bara funka. Men jag kollar och dubbelkollar, allt funkar. Puh!

Jag har till och med tid att försöker sen koppla upp Connecten enligt instruktionerna. Första kryptiskta meddelandet: " din Connect kommer försökta koppla upp sig mot ditt nuvarande näterk: (Null)". Där borde det stått mitt Wifi-namn, men OK, jag fortsätter och jag


tror den hittar wifin. Skärm för anslutning av smart lås till Wi-Fi som visar felmeddelandet "(null)" istället för nätverksnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen försöker Connecten koppla upp sig mot låset, får felmeddelande att den inte får bluetooth-koppling. Nåväl, jag trycker fortsätt och processen avslutas. Skärmruta från app för smart lås visar felmeddelande om signalstyrka och två knappar för fortsätt/testa igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter detta går jag in på enheten och trycker "testa signalen" och tame-fan, det fungerar. Jag kan låsa och öppna både via bluetoth och via wifi. Success!

Något nöjd börjar jag laga middag och grunnar på om jag ens behöver berätta att jag lagt fyra timmar på detta idag, nya låset är ju ända identiskt. Då hör jag upprepade felsignaler från låset. Honey, I'm home, varför funkar inte min kod?!!! Tror ni inte att låsfanskapet inte längre acceperar koder, eller ens masterkoden för att komma in i menyn. Appen funkar utmärkt, men kodlåsets något basala funktion, ta emot en kod, funkar inte längre sen jag kopplade in Connecten. Nu blir det till att ringa supporten igen i morgon. Suck.


R rockthelobster skrev:
Faaan, problemen fortsätter. Initialt fick jag någon form av kontakt, ett par avbrutna försök att uppdatera firmware, men eventuellt lyckad uppgraderat till slut. Gick inte att få connecten att koppla upp sig. Långsamtal med den vänliga norska supporten. Resulterade i att vi skulle göra fabriksåtetställning, blir då aldrig ombedd att knacka in ny masterkod. Har alltså ett lås som inte går att öppna på något sätt utifrån. Supporten säger låset är defekt och att jag ska byta det. Ok, jag ska nu riva ut låset,ha en kompis får vakta olåsta huset, medans jag vackert kör till Bauhaus för att reklamera.
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
R rockthelobster skrev:
Appen funkar utmärkt, men kodlåsets något basala funktion, ta emot en kod, funkar inte längre sen jag kopplade in Connecten. Nu blir det till att ringa supporten igen i morgon. Suck.
Så fort du kopplar upp låset mot Connecten så slutar dom manuellt inlagda koderna (även masterkoden) att fungera, då sköts alla koder direkt i appen istället. Prova lägga in dom där så borde allt fungera som det ska...
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
M magnus07 skrev:
Så fort du kopplar upp låset mot Connecten så slutar dom manuellt inlagda koderna (även masterkoden) att fungera, då sköts alla koder direkt i appen istället. Prova lägga in dom där så borde allt fungera som det ska...
Tack så mycket! Nu funkar det precis som det ska!
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
T
M magnus07 skrev:
Så fort du kopplar upp låset mot Connecten så slutar dom manuellt inlagda koderna (även masterkoden) att fungera, då sköts alla koder direkt i appen istället. Prova lägga in dom där så borde allt fungera som det ska...
Men koderna finns ändå lagrade lokalt i låset även efter connect eller slutar det att funka om strömmen eller wifi går ner?
 
Har ett lås som har funkat men nu är hakregeln ute om man inte trycker ner handtaget, man kan alltså inte slänga igen dörren... vilket iof är bra

Någon som vet vad som kan ha hänt?
 
T TreeView skrev:
Men koderna finns ändå lagrade lokalt i låset även efter connect eller slutar det att funka om strömmen eller wifi går ner?
Jag har faktiskt inte provat det scenariot men skulle gissa på att det lagras i låset, känns extremt sårbart annars...
 
T
M magnus07 skrev:
Jag har faktiskt inte provat det scenariot men skulle gissa på att det lagras i låset, känns extremt sårbart annars...
Då utvecklingen känns lite snabb i övrigt så är det nog ett rimligt problem, dock väldigt puckat om de missat det. Du har inte lust att testa ?
 
T TreeView skrev:
Då utvecklingen känns lite snabb i övrigt så är det nog ett rimligt problem, dock väldigt puckat om de missat det. Du har inte lust att testa ?
Jag tog o provade lite nu, bröt strömmen till AP o Connect o det funkade bra ändå. Dels så finns ju fortfarande bluetooth i låset så appen fungerade som vanligt, men även koderna direkt på knappsatsen funkade så dom hade tänkt på det iaf :) .
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
T
M magnus07 skrev:
Jag tog o provade lite nu, bröt strömmen till AP o Connect o det funkade bra ändå. Dels så finns ju fortfarande bluetooth i låset så appen fungerade som vanligt, men även koderna direkt på knappsatsen funkade så dom hade tänkt på det iaf :) .
Tack!!
 
En fråga om Smart alerts.
Jag väljer "Medela mig när: Välj en händelse" -> " Dörren låses eller låses upp av en specifik användare"
Sen kan jag vara väla någon av "ägarna" eller "Någon användare" (dvs alla användare)
De som däremot inte dyker upp är de som jag gett "Endast Passerkod" dvs de som jag verkligen vill ha notifiktationer på (ungarna, temproära koder för hantverkare, städfirman)
Någon som har någon lösnign på detta? Jag vill inte att det plingar i telefonen varje gång dörren öppnar eller stängs!
 
Metallisk låskista med ingraverad text "STUV P0342" för bytbar låscylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Assa Modular 565 låskista på ett grått underlag med specifikationsetikett synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
8765 då ska du ersätta med en ASSA 565 eller motsvarande (andra fabrikat).
Står det sym eller osym?
1 123abc skrev:
8765 då ska du ersätta med en ASSA 565 eller motsvarande (andra fabrikat).
Står det sym eller osym?
Jippi hittade en låskista på bygget. Är/blir det här rätt om jag vill byta från Assa 8765,,360 lås till ett mer rekommenderat lås för yale Linus?
Bara att skruva isär och montera det nya kistan??!!??

Vet du skillnad på kistorna förutom 360 vridningen? Och varför man sätter in det ena ist för det andra från början??
 
Redigerat:
putte22 putte22 skrev:
[bild] [bild]


Jippi hittade en låskista på bygget. Är/blir det här rätt om jag vill byta från Assa 8765,,360 lås till ett mer rekommenderat lås för yale Linus?
Bara att skruva isär och montera det nya kistan??!!??

Vet du skillnad på kistorna förutom 360 vridningen? Och varför man sätter in det ena ist för det andra från början??
Det låshuset kan du använda ihop med Yale Linus och passar i samma urtag så bara att byta.
Det korta svaret är för att uppfylla kraven enligt certifieringen av dörren.

Anledningen att de sätter in ett låshus med 360° 8765 är för att det tillsammans med runda dubbellåscylindrar uppfyller kl3 (Utan brevinkast i dörrbladet och samtliga fönster sittandes högre upp än 4m från marken eller annat ståplan så uppfylls även kl3 med en rund vredcylinder vilket syns på bilden du postade, om brevinkast finns i dörren bör det kompletteras med en postgate säkerhetsbrevlåda).
Att använda ett låshus för kl2 gör att säkerhetsdörren inte uppfyller sin maximala säkerhetsklassning även om dörren trots det lär vara jobbig att bryta upp samt att skillnaden inte syns från utsidan av dörren.
 
1 123abc skrev:
Det låshuset kan du använda ihop med Yale Linus och passar i samma urtag så bara att byta.
Det korta svaret är för att uppfylla kraven enligt certifieringen av dörren.

Anledningen att de sätter in ett låshus med 360° 8765 är för att det tillsammans med runda dubbellåscylindrar uppfyller kl3 (Utan brevinkast i dörrbladet och samtliga fönster sittandes högre upp än 4m från marken eller annat ståplan så uppfylls även kl3 med en rund vredcylinder vilket syns på bilden du postade, om brevinkast finns i dörren bör det kompletteras med en postgate säkerhetsbrevlåda).
Att använda ett låshus för kl2 gör att säkerhetsdörren inte uppfyller sin maximala säkerhetsklassning även om dörren trots det lär vara jobbig att bryta upp samt att skillnaden inte syns från utsidan av dörren.
aha supertack :D för enkelt och lättförståelig svar. Då vet jag skillnaden. Ingen brevlåda i dörren och på 2a våningen så dom får nog lite jobb då om någon vill in ändå.
Pillade lite på nya kistan under rasten och stor skillnad på att vrida typ 1/4 varv mot 360 för att kolven ska gå ut.
 
putte22 putte22 skrev:
aha supertack :D för enkelt och lättförståelig svar. Då vet jag skillnaden. Ingen brevlåda i dörren och på 2a våningen så dom får nog lite jobb då om någon vill in ändå.
Pillade lite på nya kistan under rasten och stor skillnad på att vrida typ 1/4 varv mot 360 för att kolven ska gå ut.
Det största skillnaden är att man slipper ta ett nytt grepp vid manuell låsning.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.