T Thörre skrev:
Sen är ju ett land som har en bilpark som går på el rätt utsatta, vad händer om en naturkatastrof inträffar eller att ryssarna slår ut elnätet i några veckor. Hela landet stannar och ingen kan köra någonstans.
Hur hamnar bensin och diesel på bensinmacken? Sker det mekaniskt helt utan el menar du?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Rätt värdelöst med andra ord. Köper du en begagnad ELbil så får du leva med minskad effekt. Dessutom 8 år eller 16 000 mil går rätt fort, speciellt milen. Sen håller en bil bra mycket längre än 8 år får man hoppas.
Effekten påverkas inte, men batteriets förmånga att hålla energi påverkas
Batteriet kommer ändå överleva bilen i den bemärkelsen att även om batteriet byts ut för man vill ha samma laddning i batteriet som ny så kan det beg batteriet användas för energilagring stationärt.

Eller så byter man bil och låter någon som inte har samma långväga behov som "inbytaren"
 
G Ganescha skrev:
Förväntat utfall är en garanterad tappad effekt efter några få år eller få mil, rätt illa. en ny fossilmotor kostar ej lika mycket som en ny bil oavsett. ELbil lär aldrig bli någon större framgång i längden. Märks redan nu, högt inköpspris, dyrt att ladda, andrahandsvärdet lika med noll, laddtider, kass körsträcka per laddning.
Du glömmer kostnaden för bränsle...
 
useless useless skrev:
Akilleshälen är väl att varje bilmärke måste bygga sitt eget laddnätverk? Hur länge ska den idiotin fortgå?
Teoretiskt finns det bara 3 nätverk i sverige.



Tesla( kan teoretiskt ladda typ2 bilar med)
ccs / typ2
chademo


lite som bensin... diesel... e85... :geek:
 
Mikael_L
T Thörre skrev:
Alla biltillverkare är överens om att el inte är framtiden och det är ett spel för galleriet just nu för att sälja bilar.

Ska vi kunna gå över till mer vind och vattenkraft så kan vi inte samtidigt använda den elen till att köra till jobbet. Finns inte heller elnät som tillåter att alla ska tanka sina bilar samtidigt efter jobbet eller på natten.

Sen ska ju alltid staten ha sitt så oavsett när dom lurat in folket att ta kostnaden för att byta ut bilparken så kommer elbilar beskattas på samma sätt som diesel idag och man kommer förmodligen få betala samma pris per kwh som betalar för bensin.

Sen är ju ett land som har en bilpark som går på el rätt utsatta, vad händer om en naturkatastrof inträffar eller att ryssarna slår ut elnätet i några veckor. Hela landet stannar och ingen kan köra någonstans.
Aha.
Få se nu, håller du själv med "alla biltillverkare"?

Och vad ser du som alternativet?
Vad ser biltillverkarna som alternativet?
 
Som jag har sagt tidigare; Får vi inte en snabbare och billigare omställning till en fossilfri fordonsflotta om vi ser till att bränslet i dagens bilar är fossilfritt?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som jag har sagt tidigare; Får vi inte en snabbare och billigare omställning till en fossilfri fordonsflotta om vi ser till att bränslet i dagens bilar är fossilfritt?
Vilket flytande bränsle tänker du på då som skulle finnas i de kvantiteterna?
 
useless useless skrev:
Som jag har sagt tidigare; Får vi inte en snabbare och billigare omställning till en fossilfri fordonsflotta om vi ser till att bränslet i dagens bilar är fossilfritt?
Vilka bränslen tänker du på då?
Kan de köras problemfritt i alla förbränningsmotorer vi har idag? (Mig veterligen går det inte att stoppa i etanol eller rme rakt av i många bilar)
Och hur påverkas garantier och försäkringar?
Och tillsist hur stor area tror du kommer behövas för att framställa allt detta bränsle?

Med det sagt hade jag gärna sett att vår GTE gick att köra på etanol samt att jag funderar på om en hybrid med batteri och vätgas kan vara framtiden.
 
Jag har kört elbil (Kia e-niro) några år nu. Elbilarna är mycket sämre på distansresor där räckvidden är ett stort problem. Det går inte att komma ifrån. Likaså att räckvidden förkortas dramatiskt vid kyla och hög hastighet. Jag kör sträckan Stockholm-Göteborg ganska ofta. Just nu är det inga problem med att planera stopp och liknande. Värre blir det framåt när vårkänslorna tar vid. Trots att det är en sträcka med många ställen för snabbladdning så är det mer regel än undantag att man får stå i kö innan det är ens tur. Man får se till att ha en hel del marginal innan man åker och framförallt se över alternativen. Sen är räckvidden ett hokuspokus-påhitt. Jag har upp till 45 mil i räckvidd. I rådande klimat får jag vara glad om jag kommer upp i 60% av den siffran. Kallt och motorväg kommer jag runt 30 mil. Sen angående bilen så finns det mer att önska i form av utrymme. Dessutom ingen dragkrok. Men visst för den som åker sällan på distansresor så kommer den att fungera bra. Jag kan även tillägga att det är ingen bil jag äger själv utan är en tjänstebil som ett resultat av firmans gröna policy.
 
A
Etanolen ja,det var ju en intressant resa den gjorde! innan politiken dödade marknaden totalt,+ en massa stackars mackägare på köpet.framförhållning existerar knappast,etanol-diesel-el-??
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilka bränslen tänker du på då?
Kan de köras problemfritt i alla förbränningsmotorer vi har idag? (Mig veterligen går det inte att stoppa i etanol eller rme rakt av i många bilar)
Och hur påverkas garantier och försäkringar?
Och tillsist hur stor area tror du kommer behövas för att framställa allt detta bränsle?

Med det sagt hade jag gärna sett att vår GTE gick att köra på etanol samt att jag funderar på om en hybrid med batteri och vätgas kan vara framtiden.
Jag kör HVO100 i min bil. Garantier och försäkringar borde bara vara en formalitet. Det är i alla fall betydligt enklare att testa och godkänna en befintlig motor att köras med ett alternativt bränsle än att ta fram en helt ny bilplattform med en ny drivlina och tillhörande infrastruktur...

Exakt hur allt bränsle ska framställas vet jag inte, men om man tog en del av alla de resurser som läggs ner på att elektrifiera bilflottan med tillhörande infrastruktur så borde man kunna lösa en hel del av problemen. HVO från skogsavfall och biogas från sopor har en hel del tillväxtpotential.

Man har ju redan börjat lägga elvägsprojekten för tung trafik i malpåse eftersom man har kommit fram till att det är en effektivare väg framåt att satsa på bränslet till befintliga fordon istället.

Även för flyget håller man på att testa bränslen framställda ur biologiska oljor.


Men framtiden är väl förmodligen en mix - Förbränningsmotorer med fossilfritt bränsle till tung trafik och långpendlare och elbilar för vardagstrafiken i tätbebyggda områden...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hur är det med partikelutsläpp från de fossilfria alternativen? Jag vet knappt vad HVO är men det är också en faktor utöver klimatet – det är ju inte för koldioxidens skull det finns regler för verkningsgrad på vedpannor.
 
useless useless skrev:
... men om man tog en del av alla de resurser som läggs ner på att elektrifiera bilflottan med tillhörande infrastruktur så borde man kunna lösa en hel del av problemen. ....

Vad jag vet så finns det inte några rör som transporterar något fossilt flytande bränsle i Sverige idag till bilarna. Det finns däremot ett elsystem...
Om man ändå ska fortsätta med olja så är det effektivare att vintertid bränna oljan för värme och el i kraftverk. Då slipper man den kassa verkningsgraden som en bil har.
 
useless useless skrev:
Jag kör HVO100 i min bil. Garantier och försäkringar borde bara vara en formalitet. Det är i alla fall betydligt enklare att testa och godkänna en befintlig motor att köras med ett alternativt bränsle än att ta fram en helt ny bilplattform med en ny drivlina och tillhörande infrastruktur...

Exakt hur allt bränsle ska framställas vet jag inte, men om man tog en del av alla de resurser som läggs ner på att elektrifiera bilflottan med tillhörande infrastruktur så borde man kunna lösa en hel del av problemen. HVO från skogsavfall och biogas från sopor har en hel del tillväxtpotential.

Man har ju redan börjat lägga elvägsprojekten för tung trafik i malpåse eftersom man har kommit fram till att det är en effektivare väg framåt att satsa på bränslet till befintliga fordon istället.

Även för flyget håller man på att testa bränslen framställda ur biologiska oljor.


Men framtiden är väl förmodligen en mix - Förbränningsmotorer med fossilfritt bränsle till tung trafik och långpendlare och elbilar för vardagstrafiken i tätbebyggda områden...
Egentligen är det inte en dum idé att "konvertera" befintlig maskinpark, men jag tror den kommer falla på en stor punkt, vi har inte landyta nog att odla för att producera tillräckligt med biobränsle, så att restprodukter skulle täcka allt vårt behov tror jag kommer bli svårt.

Visst, garantier och försäkringar är en teknikalitet, men det skulle i så fall behövas en tvingande lagstiftning för detta.
HVO100 är väl idag det enda drivmedel som hyfsat rakt av kan ersätta diesel om jag förstått det rätt, men jag har inte hört nått om motsvarande på bensin.

Men jag tror nog delvis som du, vi kommer behöva dela upp det, flytande biobränsle där det behövs resten får gå på el på ett eller annat sätt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Egentligen är det inte en dum idé att "konvertera" befintlig maskinpark, men jag tror den kommer falla på en stor punkt, vi har inte landyta nog att odla för att producera tillräckligt med biobränsle, så att restprodukter skulle täcka allt vårt behov tror jag kommer bli svårt.

Visst, garantier och försäkringar är en teknikalitet, men det skulle i så fall behövas en tvingande lagstiftning för detta.
HVO100 är väl idag det enda drivmedel som hyfsat rakt av kan ersätta diesel om jag förstått det rätt, men jag har inte hört nått om motsvarande på bensin.

Men jag tror nog delvis som du, vi kommer behöva dela upp det, flytande biobränsle där det behövs resten får gå på el på ett eller annat sätt.
HVO100 görs av så mycket mer än odlad råvara. Restprodukter från slaktavfall, massa olika oljor som t ex vegetabiliska oljor osv. Avfall, listan är lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.