Hej!
Vill någon vara vänlig att förklara för mig varför den lokala kakelugnskillen säger att jag inte kan ha en murad öppen spis? Han kom med lite förklaringar med luftdrag och grejer men jag blev inte klokare på de svaren. Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?

Bifogar en bild om det hjälper och japp veden redan inburen ;)
Huset är ett hjältevadshus, Solid 192 och golvet är förstärkt underifrån.

Tack på förhand!
 
  • Murad vit kakelugn i en inredning, bredvid en hög med ved och högtalare, vänd 90 grader från normalläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
En glad amatör och 2 till
  • Laddar…
De drar ju flera hundra kubikmeter luft i timmen...

Har svårt att se att någon öppen spis uppfyller de nyare kraven på verkningsgrad och utsläpp heller...
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
I gamla hus, äldre än typ 80-talet, är så otäta så att luften kan passera in genom springor i väggar mm.

Men i nya hus så är väggar, golv & tak helt täta så att den luft som kommer in i huset kommer in genom ventiler.

Sedan om man har fläktstyrd ventilation (F(X), FT(X)) så är det balanserat undertryck i bostaden, då är det svårt med öppen spis.

Till en kamin så bör man ha separat tilluftskanal till kaminen om man har fläktstyrd ventilation.
 
  • Gilla
oskar8889 och 10 till
  • Laddar…
Uppfylla krav hit och dit.. Det är ju så mysigt! Så jag måste ”nöja” mig med en kamin? Tänkte isf en Royal Viking och den är ju fin och så men inte samma sak :sweat:
 
  • Gilla
Karl Sundberg och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I gamla hus, äldre än typ 80-talet, är så otäta så att luften kan passera in genom springor i väggar mm.

Men i nya hus så är väggar, golv & tak helt täta så att den luft som kommer in i huset kommer in genom ventiler.

Sedan om man har fläktstyrd ventilation (F(X), FT(X)) så är det balanserat undertryck i bostaden, då är det svårt med öppen spis.

Till en kamin så bör man ha separat tilluftskanal till kaminen om man har fläktstyrd ventilation.
Happ.. Tack för svar. Bara att glömma då mao. Får väl borra ett par hål i väggarna annars :D
 
  • Gilla
Oskaj och 3 till
  • Laddar…
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Hej!
Vill någon vara vänlig att förklara för mig varför den lokala kakelugnskillen säger att jag inte kan ha en murad öppen spis? Han kom med lite förklaringar med luftdrag och grejer men jag blev inte klokare på de svaren. Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?

Bifogar en bild om det hjälper och japp veden redan inburen ;)
Huset är ett hjältevadshus, Solid 192 och golvet är förstärkt underifrån.

Tack på förhand!
Med tanke på ditt nick så tycker jag att du kan strunta i vad den killen säger och mura dig en öppen spis, du kommer ändå bara att använda den sporadiskt för mys.
Eftersom det är Sverige där byråkrater bestämmer vad du får göra i ditt eget hem finns det väl risk att någon granne gnäller om de ser eventuell rök och kommer att hävda att hela grannskapet kommer att dö pga din eldning...:rolleyes:
Ett nytt hus med ftx kanske också fuckar upp funktionen?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Huddingebo och 9 till
  • Laddar…
Jag antar att frågan gäller öppen spis snarare än murad eldstad generellt. Det senare har mest med golvets bärighet att göra. Och det går att lösa. Moderna hus har mekanisk ventilation. Det kan bli problem att ventilationssystemets funktion störs och det dras in luft genom genom skorstenen så att dels ventilationsflödet störs och dels det luktar rök inne även när du inte eldar. Sedan kan det även påverka år andra hållet att det blir problem att tända i spisen när ventilationssystemet håller ett undertryck i bostaden. Kan inte ha öppen spis kanske är onödigt stora ord. Men det är förenat med stora nackdelar.
 
  • Gilla
molntjanst och 6 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Med tanke på ditt nick så tycker jag att du kan strunta i vad den killen säger och mura dig en öppen spis, du kommer ändå bara att använda den sporadiskt för mys.
Eftersom det är Sverige där byråkrater bestämmer vad du får göra i ditt eget hem finns det väl risk att någon granne gnäller om de ser eventuell rök och kommer att hävda att hela grannskapet kommer att dö pga din eldning...:rolleyes:
Ett nytt hus med ftx kanske också fuckar upp funktionen?
Vet inte om du kan läsa in alltför mycket i mitt nick haha. Stadspöjk som flyttat till landet.
Njae, den hade gått varm. Bastar 4-5 ggr i veckan, har minst fyra 1a majbrasor om året ;)
Grannar är det lugnt med här, flera hundra meter till närmsta. Vi har god relation dessutom.
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag antar att frågan gäller öppen spis snarare än murad eldstad generellt. Det senare har mest med golvets bärighet att göra. Och det går att lösa. Moderna hus har mekanisk ventilation. Det kan bli problem att ventilationssystemets funktion störs och det dras in luft genom genom skorstenen så att dels ventilationsflödet störs och dels det luktar rök inne även när du inte eldar. Sedan kan det även påverka år andra hållet att det blir problem att tända i spisen när ventilationssystemet håller ett undertryck i bostaden. Kan inte ha öppen spis kanske är onödigt stora ord. Men det är förenat med stora nackdelar.
Helt rätt, öppen spis. Betalade ändå 50 papp för att förstärka under, känns som att det borde hålla.
Jojo jaja.
Uppvuxen med såna och hade gärna låtit bygga en men jag får väl ge mig i frågan :)
 
Klart du kan ha en öppen spis om du absolut vill det. Personligen har jag svårt att förstå varför man skulle vilja det, men det är ju bara en subjektiv bedömning. Dessa är undantagna utsläppskraven så det är heller inget hinder.

Dock så lirar inte en öppen spis så bra med moderna hus och uppvärmningssystem, så du får nog anpassa den lite efter förutsättningarna. Och har du en öppen spis så kan du ju sedan sätta in en insats den dagen du även vill elda för värmens skull.

Min faster och hennes gubbe byggde ett litet hus på 70-talet med öppen spis och direktverkande el. Tog inte många år innan det stod en kamin där istället. "Fasen, det enda som hände var ju att varenda element i huset knäppte på när man tände upp i öppna spisen. Klart det blev varmt."
 
  • Gilla
torkel84 och 7 till
  • Laddar…
Det är väl i grund och botten tre problem som du måste hantera om du vill ha en öppen spis i det huset:

1: Införskaffa delar. Som du märkte så var kakelugns-killen svårflörtad. En kamin/öppen spis ska uppnå en viss verkningsgrad. Dels så lär det skita sig på en öppen spis hur man än vrider och vänder på det, dels så är det ingen som utfärdar den typen av certifikat.
Lösningen här är väl att strunta i det och mura... Både skorsten och eldfast tegel går ju att köpa om man vill.

2: Ventilationen i huset. Tydligt beskrivet ovan. Det går ju att ordna med till-luft och att ställa in ventilation specifikt för när man eldar.

3: Kommunen/Sotaren. Skorsten och eldstad ska anmälas till kommunen. Beroende på hur du löser skorstenen kan det även behövas bygglov. När det är klart ska den provtryckas av sotaren.
I och med att du inte kommer uppfylla kraven i punkt 1 kommer du inte få det godkänt. Dvs enda möjligheten att ta sig förbi den punkten är att skita i det och hoppas att ingen märker något och sköta sotningen själv. Om du drabbas av brand, oavsett var den kommer ifrån så lär försäkringsbolaget skratta sig harmynta...
 
  • Gilla
Revhiet1 och 6 till
  • Laddar…
Vad är det för krav du pratar om? Sotaren ska godkänna den. Något förbud mot öppna spisar finns inte, mig veterligen, så varför skulle inte sotaren godkänna den om den är vettigt gjord?

Verkningsgraden på en öppen spis brukar man väl räkna med ligger någonstans 5-10%?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Från din länk: "Reglerna har inte ändrats för köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning), kakelugnar och öppna spisar. Liksom tidigare gäller inga utsläppskrav för dessa typer av rumsvärmare."
 
  • Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Från din länk: "Reglerna har inte ändrats för köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning), kakelugnar och öppna spisar. Liksom tidigare gäller inga utsläppskrav för dessa typer av rumsvärmare."
Vill du förklara för en dåre vad utsläppskrav innebär på svenska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.