Fairlane Fairlane skrev:
Jaså, han matchar priset för dig? Gör han det för alla kunder?
Om så vore fallet tror jag inte TS har något problem med att beställa delarna från rörmokaren. Problemet är väl just att priset inte matchas, ja såvida man inte är kompis såklart.

Dina övriga förutfattade meningar är så fel så det är löjligt.
En av mina bästa vänner tjänar mer än jag och har inte ens slutbetyg från 9:an. Han är dock en hederlig typ, inte någon typ som säger "Du får bra pris av mig, 20% rabatt" och menar på grossistens listpris.

För övrigt har jag hyllat massor med hantverkare. Jag har även både hyllat en rörmokare som tog betalt för 3 timmar plus servicebil för 750 kr för ett jobb som han redan på förhand sa att det troligen skulle ta 10-15 minuter, vilket det också gjorde. Han var dock tydlig med allt på förhand.

Dömandet och föraktandet får du allt stå för själv.
Fairlane Fairlane skrev:
Jaså, han matchar priset för dig? Gör han det för alla kunder?
Om så vore fallet tror jag inte TS har något problem med att beställa delarna från rörmokaren. Problemet är väl just att priset inte matchas, ja såvida man inte är kompis såklart.

Dina övriga förutfattade meningar är så fel så det är löjligt.
En av mina bästa vänner tjänar mer än jag och har inte ens slutbetyg från 9:an. Han är dock en hederlig typ, inte någon typ som säger "Du får bra pris av mig, 20% rabatt" och menar på grossistens listpris.

För övrigt har jag hyllat massor med hantverkare. Jag har även både hyllat en rörmokare som tog betalt för 3 timmar plus servicebil för 750 kr för ett jobb som han redan på förhand sa att det troligen skulle ta 10-15 minuter, vilket det också gjorde. Han var dock tydlig med allt på förhand.

Dömandet och föraktandet får du allt stå för själv.
”Det är inte alls svårt tycker jag. Om jag beställer hem material och missar någon del så är jag helt med på rörmokaren åker och köper den och att jag betalar för både restig och material.
I bästa fall har jag fått med allt och spar en bra slant. I sämsta fall har jag missat något och spar en lite mindre slant. Jag kommer även i det läget lite billigare undan.”

Jag tycker din påstående att du bara önskar tydlighet rimmar illa med många av dina inlägg. Så fort du får chansen så raljerar du över rörmokare.
I citerad inlägg ovan så är det ganska klart och tydligt att ditt mål är att ”komma billigare undan”. Här verkar inte tydligheten som du eftersträvar spela så stor roll.

Nej. En rörmokare kan inte matcha Bauhaus priser på billig wc som är en känd lockvara. Nej en låssmed kan inte matcha priset på yaledoorman som är en känd lockvara.
Anledningen är enkel. Dom betalar mer själva hos sin egen grossist.

Att det finns anledning att diskutera grossistprislistor och rabatter är en sak. Men att börja jämföra enskilda produkter med nätbutiker och produkter som säljs som lockvaror är en helt annan sak.

När vi för några inlägg sedan tog ett ex med bilfirmor som frågar ifall du vill byta torkarblad och fylla på spolarvätska så hade du inga problem att skriva att man ska fråga först. Men när det gäller hantverkare så anser du att du ska bli informerad om alla priser. Här ska man inte behöva fråga.
Minst sagt dubbelmoral som faktiskt visar att du troligen lider av sjukdomen hantverksförakt. Jag börjar nästan misstänka att den dessutom är smittsam. Jag tror inte ens botemedlet heter tydlig prissättning. I framtiden är det nog bäst att man tar med sig revisorn till vissa kunder som kan visa exakt vad man tjänar. För att alla hantverkare tjänar fruktansvärt mycket pengar. Det är helt klart. Och dom som göder deras kassaskrin. Det är alla dessa privatpersoner som rörmokare byter blandare hos.

tack och godnatt. Nu kan jag äntligen sova.:rofl:
 
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tycker din påstående att du bara önskar tydlighet rimmar illa med många av dina inlägg. Så fort du får chansen så raljerar du över rörmokare.
Nej, nu "glömde" du väl min hyllning av rörmokaren som kostade rätt mycket, men var tydlig?

Krille-72 Krille-72 skrev:
I citerad inlägg ovan så är det ganska klart och tydligt att ditt mål är att ”komma billigare undan”. Här verkar inte tydligheten som du eftersträvar spela så stor roll.
Inte alls, men jag är inte heller intresserad av att betala sjuka överpriser.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej. En rörmokare kan inte matcha Bauhaus priser på billig wc som är en känd lockvara. Nej en låssmed kan inte matcha priset på yaledoorman som är en känd lockvara.
Anledningen är enkel. Dom betalar mer själva hos sin egen grossist.
Det är jag medveten om att det kan vara fallet, men det går att kommunicera med kunden om den saken isåfall. Toaletten som Bauhaus säljer för 2000:- och rörmokaren för 5000 kr, skillnaden beror inte bara på att rörmokaren betalar mer i inköpspris, såvida man inte betalar över 4000 kr, men det betvivlar jag.
Yale-låsen vet jag att det är dyrare för låssmeden, men inte dubbelt så dyrt och är man bara ärlig så kan jag absolut köpa den vägen. Är skillnaden på toaletten 500 kronor så kör, är den 3000 kronor, nej. Var gränsen går är inte glasklart, men långt innan 3000 kr. Om skillnaden är så stor vore det kanske en bra grej att alla slutar köpa från den dyra grossisten ett tag

Krille-72 Krille-72 skrev:
Att det finns anledning att diskutera grossistprislistor och rabatter är en sak. Men att börja jämföra enskilda produkter med nätbutiker och produkter som säljs som lockvaror är en helt annan sak.
Javisst, vi kan titta på massa elprylar till ett kök om du vill. Elfirman ville ha 6000 kronor för materialet som på elbutik kostar 1600 kronor och en flera elektriker reagerade också över överdebiteringen och sa att runt 1600 kr var deras inköpspris. Det var knappast frågan om några lockvaror. Det var en stor elfirma som sket fullständigt i kunden.

Krille-72 Krille-72 skrev:
När vi för några inlägg sedan tog ett ex med bilfirmor som frågar ifall du vill byta torkarblad och fylla på spolarvätska så hade du inga problem att skriva att man ska fråga först. Men när det gäller hantverkare så anser du att du ska bli informerad om alla priser. Här ska man inte behöva fråga.
Minst sagt dubbelmoral som faktiskt visar att du troligen lider av sjukdomen hantverksförakt.
Du läste tydligen fel...
Jag skrev: "Men om man frågar vad det kostar att få dessa torkarblad bytta, får man ett pris eller får man "du får ett bra pris, jag fixar 20% rabatt"?"
Dvs, jag skrev inte att man skulle fråga. Jag ställde en fråga vilket svar man skulle få om man ställde frågan, en fråga som du inte kunde besvara.
Jag tycker det är precis lika svinigt att blåsa kunden där.

Men om man frågar vad det kostar att få dessa torkarblad bytta, får man ett pris eller får man "du får ett bra pris, jag fixar 20% rabatt"?

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag börjar nästan misstänka att den dessutom är smittsam. Jag tror inte ens botemedlet heter tydlig prissättning. I framtiden är det nog bäst att man tar med sig revisorn till vissa kunder som kan visa exakt vad man tjänar. För att alla hantverkare tjänar fruktansvärt mycket pengar. Det är helt klart. Och dom som göder deras kassaskrin. Det är alla dessa privatpersoner som rörmokare byter blandare hos.

tack och godnatt. Nu kan jag äntligen sova.:rofl:
Jag tror en bättre variant än att ta med sig revisorn är att vara tydlig samt att läsa vad folk skriver istället för att hitta på...

God natt
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Mycket bra inlägg. Jag har skrivit det det tidigare. Det verkar finnas ett förakt mot hantverkare. Dom ska inte tjäna för mycket pengar. Många gömmer sig bakom anledningar som att hantverkare har otydlig prissättning, dolda avgifter etc.
Detta stämmer i vissa fall. Men konsumenten är fruktansvärt ointresserad att ta reda på fakta innan man bokar en hantverkare. Jag ser det i trådar här på forumet och jag ser det i verkligheten. Många stirrar sig blinda på hantverkarens Tim debitering. Sen kollar man upp saker och ting när fakturan ramlar in. Man känner sig lurad.

Jag håller med ALLA här att rörmokarnas och elektrikernas grossistprislistor och system är åt helvete. Inte bara mot konsument. Men samtidigt kan jag också ha en förståelse. Skulle priserna vara transparenta skulle man behöva sänka sina påslag dag 1. Vilken bransch skulle vara intresserad av det?
Vilka branscher har ens transparent prissättning på material? Min märkes verkstad brukar fråga om dom ska fylla på spolarvätska eller byta evt. Trasiga glödlampor. Det literpriset man får betala för spolarvätskan är minst sagt högt. Ingen info får man innan heller. Men man lär sig av sina misstag. Eller så gör man inte det.
Spolarvätskan är gratis hos min bilverkstad.
När bilen gick sönder i Portugal så ingick tvätt av bilen, har föresten aldrig sett en så ren och välorganiserad bilverkstad
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har inte lämnat in en bil på en märkesverkstad på länge hör jag. Den klassiska frågan idag när man lämnar in bilen är: Vill du att vi ska fylla på spolarvätska och byta lampor om det behövs? Ska vi byta torkarblad. Testa att svara ja på den frågan och titta sen på fakturan. (y)
Så det finns märkes rörmokare. Jag lär mig alltid nå nytt.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Så det finns märkes rörmokare. Jag lär mig alltid nå nytt.
De är märkta med dollartecknet
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Alla ni som är VVS’are är ni bereda att själva tex att köpa en dator med 300% påslag, istället för att gå ner till Elgiganten, (normalt påslag på datorer är typ 6 %) ?
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Spolarvätskan är gratis hos min bilverkstad.
När bilen gick sönder i Portugal så ingick tvätt av bilen, har föresten aldrig sett en så ren och välorganiserad bilverkstad
Jaha. Vad ska man säga? Hade dom inga rörmokare i Portugal som du kunde ta med dig hem?
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
K kortis skrev:
De är märkta med dollartecknet
Och välhängda precis som alla andra hantverkare.
 
U Uffe-Nacka skrev:
Alla ni som är VVS’are är ni bereda att själva tex att köpa en dator med 300% påslag, istället för att gå ner till Elgiganten, (normalt påslag på datorer är typ 6 %) ?
Ja, det är väl klart? Köper man själv på nätet eller Elgiganten så får man ju ingen garanti.
 
  • Haha
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jaha. Vad ska man säga? Hade dom inga rörmokare i Portugal som du kunde ta med dig hem?
Det handlar om service. Det är bättre att hantvärkare tar inspiration istället för att kritisera. Tänk en hantverkare som kan ta reda på skräpet efter sig, många bara lämnar småskräpet efter sig. Små rörbirar, kablel bitar, skruvar mm.
 
useless useless skrev:
Ja, det är väl klart? Köper man själv på nätet eller Elgiganten så får man ju ingen garanti.
Hur menar du?
 
useless useless skrev:
Ja, det är väl klart? Köper man själv på nätet eller Elgiganten så får man ju ingen garanti.
Klart du får garanti, köper du en tex en HP dator så är det ju HP som står för garantin dessutom 2 år, och det är ju samma sak om du säljer en frånluftvärme pump, du står inte för nåt, du kommer ju dessutom ta betalt för att byta ut den trasiga. så varför betala 100-300 % mer när du ändå inte får något för det. Är den trasig vi installation så lär ju du få stå för det extra arbetskostanden. Så nästa gång du vill köpa en dator så säg vilken model du vill så går jag och köper den på Elgiganten och läger på 300% och säljer den till dig :) (PS det behöver inte vara datorer, jag kan nog fixa vilken vara som helst med dom påslagen)
 
Bjor Bjor skrev:
Hur menar du?
Rörmokaren hävdar ju att man inte får någon garanti om man inte köper muggen av honom med 300% påslag. Samma sak borde väl gälla om vederbörande köper en dator över disk?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jaha. Vad ska man säga? Hade dom inga rörmokare i Portugal som du kunde ta med dig hem?
De kommer nog på runt om att det är en skattkammare o klämma o skruva rör i Sverige, så de kommer vart efter, Portugal var ett mycket fattigt land talade med många som åkte till bla Sverige o jobbade
 
K kortis skrev:
De kommer nog på runt om att det är en skattkammare o klämma o skruva rör i Sverige, så de kommer vart efter, Portugal var ett mycket fattigt land talade med många som åkte till bla Sverige o jobbade
Byggarna är redan här. Jobbade bredvid ett nybygge i Lund 2017, stod många portugisiska bilar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.