Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Stämmer inte för nya pumpar, de behöver inte elpatron. IVT värmer upp till 71 grader vill jag minnas. Det du beskriver var norm förr i tiden, utvecklingen har gått framåt
Det är nog på bekostnad av kompressorns livslängd för att göra så varm VV. Måste vara en bra snurr på den då och vilket media den är det som går runt i kompressorn.
 
Jonas Persson
J jonaserik skrev:
Det är nog på bekostnad av kompressorns livslängd för att göra så varm VV. Måste vara en bra snurr på den då och vilket media den är det som går runt i kompressorn.
R410A, men den går inte på 100% effekt för att producera varmvatten. Det behövs inte 12kW.
 
Har en Nibe 1230-8 installerad april 2007, satte senare en 300l tank i serie på värmen, den bara går o jag är nöjd. Drifttid 32300 timmar o 34700 starter. 28 timmar tillsats.
När den lämnar in, kommer det nog att bli en on/off pump igen, både en prisfråga och viss tveksamhet inför för mycket lull-lull.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
B
M MagHam skrev:
Dom klår folk på pengar i en slags falsk trygghet ;)
Idag lever vi också i en tid när många gör mindre och mindre själv (hur man t ex byter hjul på bilen börjar tyvärr bli exotisk kunskap).
Men varje husägare bör definitivt sätta sig in i det mest grundläggande hur olika tekniska installationer i huset fungerar.
Räcker ju med att det går en huvudsäkring - om man har en trefasdriven värmepump - så behöver motorskyddslarmet återställas (om det inte görs automatiskt).
Man har ju hört om de som kallat ut reparatör en helg för 2800kr som bara återställt motorskyddet
 
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
R410A, men den går inte på 100% effekt för att producera varmvatten. Det behövs inte 12kW.
Just nu gör den varmvatten med 51% effektuttag.
 
J jonaserik skrev:
Är det sant , verkar otroligt , vad hade du förut för värmekälla, en stor EL-panna då kan tänkas.
Olja fram till 2003. Men sista året fungerade brännaren så dåligt att det blev mest elpatron, både kallt och dyrt och ont om varmvatten. Förbrukningen då 45000 kWh, med vp runt 20000 och mycket bättre komfort.
 
  • Gilla
pelkon
  • Laddar…
Häftig förbrukning, klart då kan det bli en sådan förändring och grattis till en del extra pengar till annat.
 
R
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Det enda du ska göra är att fortsätta låta din pump tuffa på och kontrollera att elpatronerna fungerar för legionella och som backup...
Som sagt cirkulationspump är mer kritisk samt trelägesventilen och styrningen av kompressorn
Det som avgör livslängden på kolvkompressorerna är hur väl den är injusterad
Går den bra rör inget
Eftersom du har separat VVB så kan din pump bli riktigt gammal om du byter offeranod i beredaren
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ett högt flöde har inget egenvärde, det kostar bara energi att pumpa runt en massa vatten. Det går åt mer energi för ett högt flöde än ett lågt med mer vatten. Samtidigt vill värmepumpen att returen ska vara kallare för att det ska bli effektivt. Här får någon kunnig fylla i, jag vet inte vad som är idealt.

Varför har du två pumpar?

Jag har två pumpar, den inbyggda och en extern som sitter efter shunten för golvvärmen då man ansåg systemet vara för stort för den inbyggda pumpen, det är för mycket vatten att pumpa runt. Hur ligger dina pumpar, i serie efter varandra eller hanterar den externa en del av elementen och den interna matar den pumpen och ett antal andra element?

Tjöt det i alla element eller bara vissa, i så fall vilken pump försåg dem med vatten?
Två pumpar för att installatören sade att de är så de gör nu. De ligger i serie, ja. Fick inte en tydlig förklaring av anledningen. Men jag ser dock en fördel i att vattnet pumpas runt även när VP går på VV (då går vattnet via en bypass såklart).

Kan inte tänka mig att energiförbrukningen kan vara så dramatisk på pumpen, att det ska vara stor skillnad, eller? Finns fler nackdelar?
 
Frånsett det tekniska är det viktigt att det finns bra support på din ort. Det skulle jag undersöka nogrannare om jag skulle byta idag.

Har en IVT som vi stort sett är nöjda med. Däremot är vi inte nöjda med installatören (den enda i närområdet) de få gånger vi haft något problem med anläggningen. Går aldrig få tag på och lovar alltid "nästa vecka".
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
N nmeden skrev:
Två pumpar för att installatören sade att de är så de gör nu. De ligger i serie, ja. Fick inte en tydlig förklaring av anledningen. Men jag ser dock en fördel i att vattnet pumpas runt även när VP går på VV (då går vattnet via en bypass såklart).

Kan inte tänka mig att energiförbrukningen kan vara så dramatisk på pumpen, att det ska vara stor skillnad, eller? Finns fler nackdelar?
Förstår inte syftet med att vattnet måste cirkulera när pumpen tillverkar varmvatten. Det finns inte mycket mer energi som elementen kan avge, möjligen det lilla som finns i rören. Hos mig är det bara golvvärmen som cirkulerar då.

Om de ligger i serie är det viktigt att de pumpar ungefär lika mycket vatten, annars motarbetar de bara varandra. Så frågan är om din inbyggda pump nu har ett högt flöde som stoppas av den externa som går långsammare. Samtidigt vet jag inte hur det blir om du sänker den interna. Den kan bara sänkas om pumpen har separata hastigheter för varmvatten och värme, ett lågt flöde är inte bra när den tillverkar varmvatten. Vet inte hur det är byggt, antar att den har två lägen.

I mitt fall ska den inbyggda pumpen ge tillräckligt mycket vatten så att den separata pumpen för golven får vatten. Det bildas dock inget övertryck mellan pumparna då elementen får det flödet.
 
  • Gilla
Stefan Berg51
  • Laddar…
Jonas Persson
J j_mac skrev:
Frånsett det tekniska är det viktigt att det finns bra support på din ort. Det skulle jag undersöka nogrannare om jag skulle byta idag.

Har en IVT som vi stort sett är nöjda med. Däremot är vi inte nöjda med installatören (den enda i närområdet) de få gånger vi haft något problem med anläggningen. Går aldrig få tag på och lovar alltid "nästa vecka".
Håller helt med, tror de flesta moderna maskinerna är tillräckligt likvärdiga för att det inte ska avgöra. Men vad och hur det installeras och servas gör stor skillnad.

Just därför blev det IVT, vi har en mycket kunnig firma i trakten som tar hand om de flesta här i bygden.
 
  • Gilla
Renoverajämt och 1 till
  • Laddar…
R
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Håller helt med, tror de flesta moderna maskinerna är tillräckligt likvärdiga för att det inte ska avgöra. Men vad och hur det installeras och servas gör stor skillnad.

Just därför blev det IVT, vi har en mycket kunnig firma i trakten som tar hand om de flesta här i bygden.
Mycket viktigt hur bra installerad pumpen är och hur värmekurvan är injusterad
Sedan när pumpen går bra gäller det att inte hålla på och meckla med anläggningen i onödan
 
Det tar ett år att justera in en VP bra. Installatören ställer bara in en standardkurva för ens geografiska läge och radiatorsystem.
Det kan mycket väl hända att man behöver välja en annan kurva och parallellförskjuta. Eller knäcka en egen... och sen strypa någon radiator... och sen önskar man snart en inomhusgivare när vårsolen "gassar" upp temperaturen och värmepumpen går onödan.
Billigast och bäst att sköta detta själv.
 
När jag hade installerat min pump, sa montören att det nog var bäst att jag själv tog hand om den, då jag kunde mer än honom. Jag var oxå rejält påläst o hade loggat min elpanna 1 år, så jag ställde in kurvan direkt o har inte rört den sen dess, tyvärr kan jag inte knäcka kurvan, då det inte går på min modell om man har innegivare. Man kan inte påstå att styret på pumpen är mer än precis godkännt, tex reagerar innegivaren bara på hela graders avvikelser. hade man haft mer tid skulle man satt dit en PLC o kanske varvstyrda cirkulationspumpar, då hade jag nog fått ut ett bättre sCOP, kanske till o med köra utan spärrade elpatroner:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.