Åker sällan, men långt när jag åker. Efter ha läst vinterns elbilstester, är elbil inget alternativ alls. Löjligt kort räckvidd, olidligt lång laddtid, och väldigt dyrt att ladda på resa. I ViB långteststall var ID 3 dyrast att åka med, Uppsala-Furnäsdalen, och då hade man bara räknat laddningen utmed vägen, inte laddad el innan avresorna.
TVs test med 4 elbilar i karavan var en parodi, trasiga laddare, sjukt långa laddtider, och svinigt dyrt.
Åkte jag till o från jobbet varje dag några mil, vore det en helt annan sak.
Problemet är att en elmotor aldrig kan låta som en rak 6a ;)
 
  • Gilla
suntownboy och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är märkligt att ingen reagerar på inslaget i Rapport igår. Inköp av BMW i3 360 000:- skulle byta batteri efter 7 år och fick då en räkning 250 000:-. Begagnad marknaden lär knappast vara het efter ELbilar om man måste punga ut dessa siffror efter bara 7 år.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Var kom den faktorn in?
För att det ska vara en bil som går ihop sig ekonomiskt också såklart.

Jag trodde att det var väldigt viktigt för dig att komma så långt som möjligt utan att behöva stanna?
Nej, men att kunna välja när och var jag ska stanna. Inte vara styrd av bilen.
Hade du kört elbil så hade du kunnat sätta i sladden när du kom hem så hade du inte behövt tanka nästa vecka heller, eller veckan efter det.
Om man nu ska jämföra nån som måste tanka som jag gör så kanske man ska jämföra med nån som har gatuparkeringen och alltså inte kan ladda hemma. Utan är beroende av att kunna ladda på en laddstation. och så råkar den man tänkt ladda på vara ur funktion (t.ex. att den blivit nerkörd av nån som hållt lite för hög hastighet i halkan). Det händer antagligen ungefär lika ofta som det råkar vara cisternbyte på den mack man tänkt tanka på.

Samma problem har jag med min bensinbil, när bensinen börjar tryta så måste jag stanna och tanka.
Eftersom bensinbilen har längre räckvidd så blir det inte lika akut. Jag brukar som sagt var tanka med ungefär 20 mils räckvidd kvar.

Men slutsatsen är alltså: "Elbilar är dåliga för de finns inte i den prisklass jag vill och har vissa egenskaper som jag inte kan förlika mig med. Andra kanske är beredda att betala mer och kan förlika sig med dem egenskaperna, men det förändrar inte att elbilar inte är bra."?
Nej, slutsatsen är att för mig är det för tidigt att köpa elbil (som är det som tråden handlar om).

Både elbilar och bränslebilar har fördelar och nackdelar. Och om man ska avgöra om det är för tidigt att köpa elbil eller inte måste man ju ta hänsyn både till fördelar och nackdelar för bägge biltyperna.
 
G Ganescha skrev:
Tycker det är märkligt att ingen reagerar på inslaget i Rapport igår. Inköp av BMW i3 360 000:- skulle byta batteri efter 7 år och fick då en räkning 250 000:-. Begagnad marknaden lär knappast vara het efter ELbilar om man måste punga ut dessa siffror efter bara 7 år.
1. Bilen behövde inte ett nytt batteri, han ville bara veta vad det kostade eftersom räckvidden var sämre nu än vid köp
2. Han köpte inte ett nytt batteri på grund av priset
3. Köper du delar till en 7 år gammal bil gör du det på skroten, där kostar ett begagnat BMW-batteri 30.000 kr.
4. Byter du motor på en förbränningsmotordriven bil som är 7 år gammal och 17.000 mil på mätaren lär det också gå på en nätt slant, ifall man ber om en offert på en fabriksny BMW-motor och därtill installation av märkesverkstaden.
 
  • Gilla
Mojje70 och 10 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
I ViB långteststall var ID 3 dyrast att åka med, Uppsala-Furnäsdalen, och då hade man bara räknat laddningen utmed vägen, inte laddad el innan avresorna.
Nu har jag förvisso inte läst testet, men startade de alltså inte med en fulladdad bil? För 50 mil med huvudsakligen landsväg är ju inte något extremt egentligen. Det borde en ID3 klara med vad man hade i batteriet vid start plus en total påfyllning (över två stopp). Alltså 58 kWh till hemmapris och lika mycket till till snabbladdarpris. Per sträcka. Låter osannolikt att det skulle ge högre rörlig kostnad än en bensinbil.

Om ens anledning till att ha bil är att den låter på ett visst sätt förstår jag att utbudet blir begränsat. Det låter (pun intended) annars som om en dieselbil vore lämpligt för dig, men de låter förstås också fel.
 
G Ganescha skrev:
Tycker det är märkligt att ingen reagerar på inslaget i Rapport igår. Inköp av BMW i3 360 000:- skulle byta batteri efter 7 år och fick då en räkning 250 000:-. Begagnad marknaden lär knappast vara het efter ELbilar om man måste punga ut dessa siffror efter bara 7 år.
Nej det stämmer, det hade den nog inte varit. Men nu är det ju inte så, utan batterierna (med visst effekttapp) verkar normalt hålla längre än bilarna.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
För att det ska vara en bil som går ihop sig ekonomiskt också såklart.
Självklart är ekonomin en aspekt att ta hänsyn till vid varje köp av bil, för de flesta. Sen kör en person en ny bil för 750', en annan en för 500' en tredje en för 250' etc. Man får försöka jämföra med det som är jämförbart.
Man kan inte jämföra en stor ny bil, med en liten begagnad och säga att "Den stora är inget bra för den är för dyr"

N Nerre skrev:
Om man nu ska jämföra nån som måste tanka som jag gör så kanske man ska jämföra med nån som har gatuparkeringen och alltså inte kan ladda hemma. Utan är beroende av att kunna ladda på en laddstation. och så råkar den man tänkt ladda på vara ur funktion (t.ex. att den blivit nerkörd av nån som hållt lite för hög hastighet i halkan). Det händer antagligen ungefär lika ofta som det råkar vara cisternbyte på den mack man tänkt tanka på.
Att en elbil troligen inte är rätt val för den som inte kan ladda hemma är rätt givet (även om jag har en bekant som har det så, men så är det en Tesla som han laddar gratis i närheten av hemmet). Du tankar väl på samma sätt som alla vi andra som kör bensin/dieselbil?

N Nerre skrev:
Eftersom bensinbilen har längre räckvidd så blir det inte lika akut. Jag brukar som sagt var tanka med ungefär 20 mils räckvidd kvar.
Ja, men med en elbil så kan då ladda när du har kör 1 mil, eller när du kört 45 mil. Skillnaden är att du kanske ger dig iväg hemifrån med halv tank medan elbilsföraren kör hemifrån med fullt batteri. Då kanske du tvingas stanna och tanka först.

N Nerre skrev:
Nej, slutsatsen är att för mig är det för tidigt att köpa elbil (som är det som tråden handlar om).
Nja, för dig kommer det nog alltid vara för tidigt, för du accepterar inte att det tar längre tid att ladda än att tanka. Inget fel i det, vi är alla olika.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
För dom som inte vill ha elbil finns det alltid en orsak till att inte köpa, så är det bara.
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
1. Bilen behövde inte ett nytt batteri, han ville bara veta vad det kostade eftersom räckvidden var sämre nu än vid köp
2. Han köpte inte ett nytt batteri på grund av priset
3. Köper du delar till en 7 år gammal bil gör du det på skroten, där kostar ett begagnat BMW-batteri 30.000 kr.
4. Byter du motor på en förbränningsmotordriven bil som är 7 år gammal och 17.000 mil på mätaren lär det också gå på en nätt slant, ifall man ber om en offert på en fabriksny BMW-motor och därtill installation av märkesverkstaden.
4.
Om du menar att man köper ett begagnat batteri till en elbil så kan du ju inte jämföra med att köpa en splittny motor.
Till min bil kostar en motor begagnad med under 10 000 mil 25000 kr. Byte går på allt mellan 5-15000 beroende på om man går till märkesverkstad eller den minst lika duktiga mackmekanikern.

På passat kostade inte en fabriksny motor i närheten av 250 000 kr. Tror inte ens det gick på över 100 på vw.

Var och provsatt en i3 i höstas. Trevlig bil. Men det låga priset skrämde bort mig helt och hållet, en bil som gått på runt 400 tusen kostade 3 år gammal 150. Något fel var det nog.
 
Stefan N Stefan N skrev:
För dom som inte vill ha elbil finns det alltid en orsak till att inte köpa, så är det bara.
Ja det är ju priset :)
 
  • Gilla
Drone och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Du tankar väl på samma sätt som alla vi andra som kör bensin/dieselbil?
Jag vet inte hur andra tankar, men jag åker normalt för två mackar på vägen till/från jobbet och det ligger mackar precis i närheten av de köpcentrum där vi oftast handlar. När vi åkte till landet sist så ser jag (i Google Maps platshistorik) att vi helt enkelt svängde av E4 i Uppsala och tankade på ett par minuter (OKQ8 Kumlagatan). Då tankade vi inte för att det behövdes, utan för att det var mest bekvämt.

Då kanske du tvingas stanna och tanka först.
Med halv tank har jag över 30 mil på mig att tanka.
 
T tompaah7503 skrev:
1. Bilen behövde inte ett nytt batteri, han ville bara veta vad det kostade eftersom räckvidden var sämre nu än vid köp
2. Han köpte inte ett nytt batteri på grund av priset
3. Köper du delar till en 7 år gammal bil gör du det på skroten, där kostar ett begagnat BMW-batteri 30.000 kr.
4. Byter du motor på en förbränningsmotordriven bil som är 7 år gammal och 17.000 mil på mätaren lär det också gå på en nätt slant, ifall man ber om en offert på en fabriksny BMW-motor och därtill installation av märkesverkstaden.
Vilken bra sammanfattning, vissa av dina aspekter hade jag inte reflekterat över själv.

Det jag reagerade på var bristen på bra journalistik, de lät honom bara prata på som om han var expert. Att det egentligen inte var nödvändigt att byta batteri i hans bil var man tvunget att vara oerhört observant för att uppfatta.

I hans läge då han ville ha längre räckvidd ska man sälja och köpa en annan bil. Ta in offert på att byta till sprillans batteri är ju bara knäppt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men med en elbil så kan då ladda när du har kör 1 mil, eller när du kört 45 mil. Skillnaden är att du kanske ger dig iväg hemifrån med halv tank medan elbilsföraren kör hemifrån med fullt batteri. Då kanske du tvingas stanna och tanka först.
Tänk dig chocken.
FAN nu måste jag tanka diesel, på måndagmorgon med -17 grader och man glömt att stoppa i kupevärmarkabeln och den står utanför garaget för att man var för lat och man fryser sönder fingarna för att man inte hittade vantarna.

Tankar varannan lördag när jag hämtar maten i stan :D Kommer runt 110-115 mil med dieseln, den blev snålare sen jag stoppa in motorvärmare med.
 
Isakare Isakare skrev:
Problemet är att en elmotor aldrig kan låta som en rak 6a ;)
Det gäller ju de flesta motorer. Ett utmärkt exempel på att ekonomin för många inte är så viktig i valet av bil.
 
  • Gilla
Drone och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej det stämmer, det hade den nog inte varit. Men nu är det ju inte så, utan batterierna (med visst effekttapp) verkar normalt hålla längre än bilarna.
jasså, vad baserar du det på? Och ”viss” effekttapp, vad kan jag läsa om en 7 år gammal ELbil och dess ”effekttapp”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.