Så här kan en lagerbana i en motor se ut när frekvensdriften läcker övertonsströmmar (bild jag lagt ut tidigare).

Och kompressorer som går med låga eller höga varv kan få bristande smörjning eller ineffektiv kompression.
Kanske har tillverkarna lyckats designa bort dessa svagheter? eller så sitter många med inverterstyrda VP och kan vänta obehagliga överraskningar.

ON/OFF betyder inte att man "slänger bort energi", men det kräver givetvis en värmebärarsida med tillräcklig volym för att minska antalet start och stopp.
 
Att ange god servicekedja/reparatör som en viktig faktor vid val av pump och installatör blir fel.

En rätt dimensionerad och installerad BVP med borrhål ska inte ha några servicebehov då faller hela investeringen. God support för handhavandet är bra om man kan få (av tillverkaren).

Driften ska vara optimal och oavbruten i 20-25 år varefter kompressorn ger upp och byts och ger ytterligare 15 års drift.

Den höga investeringskostnaden förutsätter problemfri drift och lång teknisk livslängd. Värmepumpsfirmor är inte billiga att anlita men kommer gärna hem till dig regelbundet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jonas Persson
J jonaserik skrev:
Det med kompressorer ON/OFF eller nya med inverters är ett vitt begrepp och diskutabelt ämne. En ON/OFF med en riktig mjukstart håller i många år, inget lullull i den ( elektronik ) som pajar, bara raka rör inget annat. Inverters i all ära, men alldeles för mycket lullull i dom, ryker mjukstart/inverter + lite annat så kan kpmpressorn följa med till skroten, blir liksom lite dyrt så. Dom VP som är sådär 20-25 år har kolvkompressor och går på konstant varv ( 50 Hz ) medans inverters enlig tillverkarna ska varva upp mot min 100 Hz. Det blir en oerhörd påfrestning att snurra ca 5 000 varv eller högre. Detta för att någon har fått för sig att det är bra, för då ökar effekten, men det talas inte om att vid så höga varv så minskar verkningsgraden häftigt när mediat inte kan komprimeras mer än till en viss del. Läcker igenom pumpdelarna. Kolla på YouTube hur en sådan arbetar. Nej inget lullull som ska bestämma själv med en hisklig massa parametrar som ska stämma för just ditt hus. Ta en vanlig VP som räcker för huset och då ska det vara en mjukstart som det inte står dom vanligaste namnen på
Det finns mycket bra och stabila mjukisar i stället för det skräp som säljs i de omnämnda fabrikaten i tråden. Helst ska det vara en kolvkompressor, betänk Kyl/frys som går upp mot 25 år utan problem. Klart upp till var och en att välja själv, men för egen del aldrig en inverter men kanske en scroll som går på 50 Hz och normalvarv som är det mest effektiva. Sticker nog ut hakan lite i den s.k. moderna världen, men kan försvara mig
IVT 512 och 516 har scrollkompressor.

Du har en för liten maskin om den behöver avge maxeffekt som sliter på lager mm. Ingen pump är lika energieffektiv om den måste arbeta så; än värre blir det om den även behöver elpatron på toppen.
 
  • Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Jag tror att du är ute och cyklar lite.
Klart att jag stack ut hakan , men det var meningen med inlägget, sen att du har en annan syn på det med inverter samt att cirk-pumpen ska börja åka jojo i farten ( BLA ) det måste alltid finnas ett flöde genom systemet med en mängd värme som styrs av något och det ska inte vara kompressorn som åker jojo i varvtal mellan låg och hög fart och slits nog rätt häftigt när den börjar gå på 100 HZ, samt ineffektiv vid i komprition av media. Mediat kan inte komprimeras med än till en viss del och sedan börjar det att läcka i pumpens inre delar.
 
J jonaserik skrev:
Klart att jag stack ut hakan , men det var meningen med inlägget, sen att du har en annan syn på det med inverter samt att cirk-pumpen ska börja åka jojo i farten ( BLA ) det måste alltid finnas ett flöde genom systemet med en mängd värme som styrs av något och det ska inte vara kompressorn som åker jojo i varvtal mellan låg och hög fart och slits nog rätt häftigt när den börjar gå på 100 HZ, samt ineffektiv vid i komprition av media. Mediat kan inte komprimeras med än till en viss del och sedan börjar det att läcka i pumpens inre delar.
Den Nibe som vi har har nog vid en överslagsberäkning legat mellan 45-50 HZ under de senaste 3 månaderna och då är det ju i slutet på januari och fram till idag den 10 februari som det varit som kallast. Då har det varit en kortvarig topp på 88HZ men det har också varit ner på 0 HZ och medel ligger nog någonstans 45-50 HZ och några 100 HZ har den aldrig varit uppe i.
 
Har haft min Nibe 1245-8 i ganska precis 10 år nu. Har inte haft några problem alls med den.
Den bara tuffar på. Helt tyst också.
En sak som kan vara värt att kolla upp är om man kan beställa värmepumpen själv från te.x Tyskland.
För 10 år sedan skiljde det närmare 30.000 kr på att beställa den själv mot att köpa exakt samma från installationsfirman. Enda problem med detta var att man då inte får en helentreprenad – och att det var helt omöjligt att få tag i någon som ville installera värmepumpen efter att hålet hade (skulle ha) borrats.
Så det föll på det.
Men eftersom vi hade olje-eldat innan tjänade vi ändå in hela rasket på ca 5 år.
Oljepannan var jag och justerade minst en gång i månaden.
Bergvärmepumpen kollar jag bara då och då om den lyser grönt. Och det gör den. Alltid.
I december 2011 betalade vi 120.000 efter ROT för panna, borrning och installation.
Borrhål 180 m.
Supernöjd!
Vi lyxar med ca 22 grader inne efts det är så billigt jämfört med oljan :cool:
 
  • En bergvärmepump Nibe 1245-8, som har varit i drift i 10 år utan problem, visas i bilden.
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jonas Persson
N nmeden skrev:
20-22 grader inne och dåligt isolerad inredd vind.. Då går den tungt (52 grader när jag kollade igår kväll).

Men ska inte vara någon fara. Maskinen ska ha automatisk övervakning (och gå över på tillskott förmodar jag). Låg igår på -4. Fryser väl först en bit lägre än -10?

130 m ska vara precis på gränsen enligt installatören. Hemskt nöjd om vi inte behöver tilläggsborra, och än så länge verkar det ok. Kanske blir annorlunda om nästa vinter blir lika kall och länge, och hålet kyls över tid mer med en effektivare maskin.
Mitt hål är +3/0 grader och jag har just nu 44 grader ut från pumpen och 37 tillbaks. Effektutag på pumpen är 80%.

Just nu är det 24 grader inne och -7 ute, vi gillar värme:). Senaste veckorna har utetemperaturen legat runt -10 på dagarna och på nätterna -15-20 grader.

Samma maskin, snarlik storlek på husen, men jag har 230 m energibrunn och väl tilltagna element med långsamma stora flöden, 20 mm golvärme i tre rum och en fläktkonvektor i garaget. I princip alla rör är 20 mm eller grövre utom sticken genom golven upp till elementen som är 16mm.

Elementen är dimensionerade med DT 20 grader att avge 7kW, vid DT 30 avger de 12kW. Primärt är de Thermopanel V4 TP22 500x1200.

Hela systemt är installerat för ca två år sedan. Innan hade jag direktverkande el, en luftvärmepump i hallen och vedspis - det var kallt på vintern om man inte ville ha astronomiska elräkningar:(
 
Alla är saliga i sin tro med VP och dess elektroniska finesser, när garantin gått ut för en del så ryker n mjukstart och kanske tar med sig kompressorn eller inverten säger upp sig eller det stora datakortet säger upp sig,. Då blir det dyrt, där fösvann vinsten med en VP på några minuter. Min VP köp för 20 år sen tuffar och går, har bytit exspansionsventilen med jobb 3500 kr och är vid full vigör enligt uppmätta värden, är det ingen som tror att jag fått hem pengarna på den tiden som kostat 175 kr om året i reparation. Även om den skulle vara lite mindre i det som alla pratar om SCOP, som ska vara så viktigt och framhållas av säljare och tillverkare. Men som jag sagt tidigare , det är upp till var och en att betala stora pengar för något som kostar skjortan att reparera. Det gäller att sälja och tjäna pengar, Numera är det Kinagrejer i de flesta VP, så att någon säger det är Svensk kvalitet så ljuger dom.

Edit : Det är bara att gå in på Värmepumpsforum och läsa om problem och kostnader som finns.
 
Jonas Persson
esseff esseff skrev:
7 personer klarar sig fint på 300l inbyggd vvb
IVT skriver att den har 300 l 40 gradigt vatten, det är säljsnack. I verkligheten har den en VVB på 180 liter och vattnet är mycket varmare än 40 grader, men den är som du skriver snabb på att värma mer. Vad jag kan förstå kan den i princip hålla en vanlig dusch igång utan att det tar slut.
 
Det med 300 L är en skrivvurpa från dom, klart det finns VV 40 C , tanken är varmare än 40 C och det ska då blandas med KV och det tar dom som intäkt för att sägga , Hej vad bra vi har mycket VV, sanningen är att EL-patronen går in med fart för att kompensera temperaturfallet som blir och då blev det dyrare med VV. Har någon en jätte till VP kanske den kan hålla en dusch , men inte i det långa loppet. Ett badkar som fylls ca 250 L, då är det slut på VV.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
IVT skriver att den har 300 l 40 gradigt vatten, det är säljsnack. I verkligheten har den en VVB på 180 liter och vattnet är mycket varmare än 40 grader, men den är som du skriver snabb på att värma mer. Vad jag kan förstå kan den i princip hålla en vanlig dusch igång utan att det tar slut.
Den spetsvärmer vattnet med eltillsatsen (de 180L) upp till ca 65-70 grader då får man ut ca 300L 40 gradigt tappvarmvatten.
 
Och då går EL-patron i princip på max, det var väl inte meningen med en VP som ska spara energi. men klart många i familjen som ska duscha så blir nog lite billigare iaf.
 
Jonas Persson
J jonaserik skrev:
Alla är saliga i sin tro med VP och dess elektroniska finesser, när garantin gått ut för en del så ryker n mjukstart och kanske tar med sig kompressorn eller inverten säger upp sig eller det stora datakortet säger upp sig,. Då blir det dyrt, där fösvann vinsten med en VP på några minuter. Min VP köp för 20 år sen tuffar och går, har bytit exspansionsventilen med jobb 3500 kr och är vid full vigör enligt uppmätta värden, är det ingen som tror att jag fått hem pengarna på den tiden som kostat 175 kr om året i reparation. Även om den skulle vara lite mindre i det som alla pratar om SCOP, som ska vara så viktigt och framhållas av säljare och tillverkare. Men som jag sagt tidigare , det är upp till var och en att betala stora pengar för något som kostar skjortan att reparera. Det gäller att sälja och tjäna pengar, Numera är det Kinagrejer i de flesta VP, så att någon säger det är Svensk kvalitet så ljuger dom.

Edit : Det är bara att gå in på Värmepumpsforum och läsa om problem och kostnader som finns.
Vi skaffade bergvärme för komforten, att slippa frysa och behöva elda för att få en jämn temperatur var viktigast för oss. Tror inte vår elräkning minskat nämnvärt, men innomhustemperaturen är på vintern 5-7 grader högre i hela huset och helt jämn. Inget kallras vid fönster eller den minsta antydan till att utomhustemperaturen på två timmar rasar från noll till -15.

Tittar man under skalet på vår IVT 512C är cirkulationspumpen från Grundfos, elpatronen från finska Loval och ventilen mellan varmvatten och element från LK. Kompressorn kom jag inte åt. Jag vet att den är konstruerad och byggd i Tranås och ser inga skäl till att de skulle sätta dit billiga kinadelar när alla synliga delar är av kända nordiska märken.

Var delarna byggs vet jag inte, kan till viss del vara Kina. Menar du med Kina att allt som tillverkas där är skit inklusive t ex Apples produkter (Gillar inte deras koncept, men de fungerar och har bra kvalitét)? Kineserna kan faktiskt tillverka med mycket hög kvalitet även om mycket är rent skräp eller värre.

Däremot kan jag hålla med om att en enkel maskin troligtvis är mycket mer driftsäker än en som är full med elektronik. Ett klassiskt exempel är utombordsmotorer från tidigt 80-tal som var den första generationen med elektronisk tändning mm. Funkade sådär, och folk snegalde tillbaks på de rejäla äldre maskinerna utan elektronik. Samma gäller bilar som idag är överfulla med elektronik. Men trots att de idag är rullande datamaskiner fungerar de förvånansvärt bra. Det var nästan mer elfel på 80 och 90-talet (Minns Volvo 480). Idag är situationen en annan då man fått ordning på tekniken.
 
Jonas Persson
B Boende45 skrev:
Den spetsvärmer vattnet med eltillsatsen (de 180L) upp till ca 65-70 grader då får man ut ca 300L 40 gradigt tappvarmvatten.
Min värmer till de temperaturerna utan elpatronen. Tittade precis och den har avgett 3kWh på 18 månader. Måste ha skett när jag testade den i början. Oavsett så står den på off i menyn.
 
Har satt in 3 värmepumpar under 2020 alla Thermia. 2 st Atlas ock en Itec
1 Atlas Duo och en vanlig Atlas med varmvattenberedaren i.
Den första hade fel på frekvensomformaren så den blev utbytt efter 3 månader utan gnäll!
Itec har gått som en klocka och värmer en villa på 200 m2
Atlas 1 värmer ett hus på 250 m2 och ett garage på 130 m2 utan problem. Här är det vanliga gamla radiatorer. Nu har det varit - 16
Atlas 2 värmer en villa på 300 m2 och ett garage på 100 m2 golvvärme i huset och radiatorer i garaget, här är 2 shuntgruppet dom kan styras individuellt.
Känner ju av alla temperaturer på brine mm och styr sedan där efter.
Så jag har snöat in på Thermia har 4 st nu och inte haft några större problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.