B Boan skrev:
... så jag undrar vad de här firmorna som erbjuder serivce egentligen gör?
Dom klår folk på pengar i en slags falsk trygghet ;)
Idag lever vi också i en tid när många gör mindre och mindre själv (hur man t ex byter hjul på bilen börjar tyvärr bli exotisk kunskap).
Men varje husägare bör definitivt sätta sig in i det mest grundläggande hur olika tekniska installationer i huset fungerar.
Räcker ju med att det går en huvudsäkring - om man har en trefasdriven värmepump - så behöver motorskyddslarmet återställas (om det inte görs automatiskt).
 
Jonas Persson
Mycket nöjd med en snart två år gammal IVT 512 och 230m borrhål. Tyst, kraftfull nog att producera varmvatten så snabbt att du kan duscha konstant och mycket tyst, låter ungefär som ett kylskåps svaga brummande.

IVT tillverkas i Tranås och är en helsvensk produkt. Bosch som äger dem har en annan produktserie vad jag kan förstå och låter IVT utveckla pumpar för den internationella marknaden.

Tänk dock på att det inte bara är att byta pump. Många får problem då deras anläggning inte är dimensionerad på ett bra sätt. Tänker på typ av element, golvvärme, temperaturreglering mm. Till skillnad mot tidigare är det idag även vanligt att man dimensionerar för att inte behöva elpatron. Den är mer reserv om pumpen stannar. Vår elpatron har aldrig aktiverats. För att det ska fungera behöver du en djupare energibrunn.

IVT servar sina egna pumpar, därmed har de en mer direkt återkoppling till fabriken kan snabbare förbättra pumparna. Kanske kan förklara varför vi i tråden som har nya maskiner är nöjda och de som har gamla missnöjda.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Bytte ut en gammal Nibe mot en IVT Geo 512 för två månader sen. Funkar bra. Värmer 230 m2.
130 meter aktivt hål, och än så länge ingen tillskott. (den har kört tillskott på varmvatten, men det är nog en inställning jag kan fixa)

Negativa är att nu när det är så kallt går den ganska tungt, och det bullrar lite i huset, mest i rummet direkt ovanför. Hörs bara om allt annat är tyst, och vet inte om andra märken är tystare. Minns inte om jag tänkte på den med vår gamla, eller kanske inte varit så kallt sedan vi flyttade hit.?Knäppningarna i rören är borta iom invertern (och extern cirkulationspump) istället för on-off.
 
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Jag har inte bergvärme, men grundvattenvärme och min pump har levererats av Quantum. Jag har heller aldrig haft någon service och alltid fått goda råd om något har hängt upp sig, så att jag själv kunnat lösa det. Helnöjd!
https://www.qvantum.se
 
Jonas Persson
N nmeden skrev:
Bytte ut en gammal Nibe mot en IVT Geo 512 för två månader sen. Funkar bra. Värmer 230 m2.
130 meter aktivt hål, och än så länge ingen tillskott. (den har kört tillskott på varmvatten, men det är nog en inställning jag kan fixa)

Negativa är att nu när det är så kallt går den ganska tungt, och det bullrar lite i huset, mest i rummet direkt ovanför. Hörs bara om allt annat är tyst, och vet inte om andra märken är tystare. Minns inte om jag tänkte på den med vår gamla, eller kanske inte varit så kallt sedan vi flyttade hit.?Knäppningarna i rören är borta iom invertern (och extern cirkulationspump) istället för on-off.
130 m låter grunt, håll koll på brinetemperaturen så att det inte fryser.

Vår servar dryga 200 kvm och går inte tungt. Huset är ett tillbyggt soldatorp så det är långt ifrån energivänligt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Har en Ivt 08 focus E Installerad 1994 , gått lite drygt 72 000 timmar
Den har endast stoppat en gång , skit i radiatorkretsen
Har fått byta cirkulations pumpen en gång , aldrig servad
Pratade men en kyltekniker som sa att den går minst 10 år till
Hoppas han har rätt , värmer ett gammalt hus på 200 m2 + källare ovan jord
Har max förbrukat 9000 kWh när det var isvinter
Snittförbrukning på c:a 7000 kWh/ år är super nöjd med denna Ivt pump

Mats k
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
130 m låter grunt, håll koll på brinetemperaturen så att det inte fryser.

Vår servar dryga 200 kvm och går inte tungt. Huset är ett tillbyggt soldatorp så det är långt ifrån energivänligt.
20-22 grader inne och dåligt isolerad inredd vind.. Då går den tungt (52 grader när jag kollade igår kväll).

Men ska inte vara någon fara. Maskinen ska ha automatisk övervakning (och gå över på tillskott förmodar jag). Låg igår på -4. Fryser väl först en bit lägre än -10?

130 m ska vara precis på gränsen enligt installatören. Hemskt nöjd om vi inte behöver tilläggsborra, och än så länge verkar det ok. Kanske blir annorlunda om nästa vinter blir lika kall och länge, och hålet kyls över tid mer med en effektivare maskin.
 
  • Gilla
Gamecube
  • Laddar…
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Har en Ivt 11 kw 20 år gammal. Fungerar perfekt fortfarande.
 
Har haft en CTC GSi 12 i några år nu, och den bara funkar.
Har knappt rört den sedan installationen..
 
Vissa äldre modeller håller i upp mot 30 år så om elpatronen räcker för att hålla huset någorlunda varmt hade jag inte bytt i förtid. Ytterst tveksamt att dagens pumpar håller lika länge. Med tanke på vad reservdelar och arbete kostar på moderna pumpar så är det nog en god idé att satsa på den 18-åriga tilläggsförsäkringen.

De nya invertermodellerna har fortfarande en del barnsjukdomar som avhjälps med tiden så även av den anledningen kan det vara värt att vänta något.

Har man en äldre anläggning är förmodligen hålet i kortaste laget för att göra pumpen rättvisa. Verkningsgraden sjunker rätt snabbt när köldbärarvätskan går mot minusgrader.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
N nmeden skrev:
20-22 grader inne och dåligt isolerad inredd vind.. Då går den tungt (52 grader när jag kollade igår kväll).

Men ska inte vara någon fara. Maskinen ska ha automatisk övervakning (och gå över på tillskott förmodar jag). Låg igår på -4. Fryser väl först en bit lägre än -10?

130 m ska vara precis på gränsen enligt installatören. Hemskt nöjd om vi inte behöver tilläggsborra, och än så länge verkar det ok. Kanske blir annorlunda om nästa vinter blir lika kall och länge, och hålet kyls över tid mer med en effektivare maskin.
-4 på ingående? Ja det är på gränsen. Du får väl se vad den ligger på när vintern är över. Den börjar troligtvis larma vid -5 eller -6 och då plockar den mindre energi från hålet och kompenserar med elpatron om det behövs.

Fryser gör det nog inte för hålet är normalt lite varmare än KBin. Det är mer det att den inte hinner avge värme när hålet är för kort. Pumpens styrning ser nog också till att inte kyla av hålet så mycket att det är risk för frysning.

Man får stänga av värmepumpen och köra köldbärarpumpen på lågt flöde i 20 minuter så får man reda på hålets temperatur.

Det är nog omkring 20-30 % som du tappar i verkningsgrad jämfört med om du haft ordentligt med borra.
 
FG FG skrev:
-4 på ingående? Ja det är på gränsen. Du får väl se vad den ligger på när vintern är över. Den börjar troligtvis larma vid -5 eller -6 och då plockar den mindre energi från hålet och kompenserar med elpatron om det behövs.
-4 på utgående. -3 ut idag, 0 in. Var oklart, sorry.
Tänkte det var lägsta (dvs ut) som var viktigt att hålla koll på för att undvika frysning.

FG FG skrev:
Det är nog omkring 20-30 % som du tappar i verkningsgrad jämfört med om du haft ordentligt med borra.
Tappar säkert en del mot någon grad varmare köldbärare, men inte värt att tilläggsborra för, tänker jag, så länge elpatronen inte behöver sätta in (för ofta).
 
Det med kompressorer ON/OFF eller nya med inverters är ett vitt begrepp och diskutabelt ämne. En ON/OFF med en riktig mjukstart håller i många år, inget lullull i den ( elektronik ) som pajar, bara raka rör inget annat. Inverters i all ära, men alldeles för mycket lullull i dom, ryker mjukstart/inverter + lite annat så kan kpmpressorn följa med till skroten, blir liksom lite dyrt så. Dom VP som är sådär 20-25 år har kolvkompressor och går på konstant varv ( 50 Hz ) medans inverters enlig tillverkarna ska varva upp mot min 100 Hz. Det blir en oerhörd påfrestning att snurra ca 5 000 varv eller högre. Detta för att någon har fått för sig att det är bra, för då ökar effekten, men det talas inte om att vid så höga varv så minskar verkningsgraden häftigt när mediat inte kan komprimeras mer än till en viss del. Läcker igenom pumpdelarna. Kolla på YouTube hur en sådan arbetar. Nej inget lullull som ska bestämma själv med en hisklig massa parametrar som ska stämma för just ditt hus. Ta en vanlig VP som räcker för huset och då ska det vara en mjukstart som det inte står dom vanligaste namnen på
Det finns mycket bra och stabila mjukisar i stället för det skräp som säljs i de omnämnda fabrikaten i tråden. Helst ska det vara en kolvkompressor, betänk Kyl/frys som går upp mot 25 år utan problem. Klart upp till var och en att välja själv, men för egen del aldrig en inverter men kanske en scroll som går på 50 Hz och normalvarv som är det mest effektiva. Sticker nog ut hakan lite i den s.k. moderna världen, men kan försvara mig
 
Har också en IVT 512c, dryga året nu, sattes in i samma borrhål som en CTC från 2000. Ingen aning om borrhålsdjup. Värmer 200 kvm i mellansverige med hälften värmegolv hälften radiatorer med 43 graders vatten. 7 personer klarar sig fint på 300l inbyggd vvb. Kan ta slut men värmer snabbt. Nöjd!

IVTn tog över i slutet på januari 2020..

Diagram över energiförbrukning i kWh från 2018 till 2021 och genomsnittstemperaturer per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JD1170E
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med kompressorer ON/OFF eller nya med inverters är ett vitt begrepp och diskutabelt ämne. En ON/OFF med en riktig mjukstart håller i många år, inget lullull i den ( elektronik ) som pajar, bara raka rör inget annat. Inverters i all ära, men alldeles för mycket lullull i dom, ryker mjukstart/inverter + lite annat så kan kpmpressorn följa med till skroten, blir liksom lite dyrt så. Dom VP som är sådär 20-25 år har kolvkompressor och går på konstant varv ( 50 Hz ) medans inverters enlig tillverkarna ska varva upp mot min 100 Hz. Det blir en oerhörd påfrestning att snurra ca 5 000 varv eller högre. Detta för att någon har fått för sig att det är bra, för då ökar effekten, men det talas inte om att vid så höga varv så minskar verkningsgraden häftigt när mediat inte kan komprimeras mer än till en viss del. Läcker igenom pumpdelarna. Kolla på YouTube hur en sådan arbetar. Nej inget lullull som ska bestämma själv med en hisklig massa parametrar som ska stämma för just ditt hus. Ta en vanlig VP som räcker för huset och då ska det vara en mjukstart som det inte står dom vanligaste namnen på
Det finns mycket bra och stabila mjukisar i stället för det skräp som säljs i de omnämnda fabrikaten i tråden. Helst ska det vara en kolvkompressor, betänk Kyl/frys som går upp mot 25 år utan problem. Klart upp till var och en att välja själv, men för egen del aldrig en inverter men kanske en scroll som går på 50 Hz och normalvarv som är det mest effektiva. Sticker nog ut hakan lite i den s.k. moderna världen, men kan försvara mig
Jag tror att du är ute och cyklar lite. Det är klart att en inverter som jobbar efter behovet är mest effektiv istället för en kompressor som slår till med full effekt och stänger av till noll effekt. Vi hade en luft/luftpump innan vi satte in bergvärmen och det var en modern inverter och den fungerade felfritt i 10 år och gör nog det ännu hos den som köpte den. Så inverterkompressor är absolut att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.