N nochl skrev:
Ett av de bättre avsnitten hittills. Ett härligt par och ett mycket fint hus med fint läge. Skönt också att för en gångs skull slippa se rika storstadsbor som åker ut en gång i halvåret till "bygget" och inspekterar framstegen som kostat många miljoner över budget. Gör man allt för att krama ur kvadratmeter och kvalite för pengarna så kanske inte allt blir perfekt men som i det här fallet kan det bli mycket bra ändå.
tack för att någon verkligen ser det för vad det är. Våran husdröm. Vi är helt vanlig familj som ville skapa ett hem för en ”normal” budget!
Sen vill jag bara poängtera för alla som ”tror” på allt som tv vill lämna åt betraktaren att tolka.
Det fanns gott om planering. Konstruktionsritningar fanns såklart (annars får man inte ens bygglov) allt va på plats innan bygget drog igång. Men firma nummer två kom med 3 lärlingar och en snickare vilket resulterade i ett hus som inte satt ihop och stängda väggar som ej va isolerade. Vi fick alltså riva upp väggar igen och göra om. Våran advokat och besiktningsman konstaterade att detta va topp tio det värsta bygget dom sett.
Istället för att hjälpa oss, en familj som satt i en stuga på 18kvm med inget rinnande vatten och utedass så bestämde dom sig för att fly så fort de bara kunde. Efter att de lämnat oss hann de med att lura flera andra stackars familjer på pengar som aldrig mera kom tillbaka.
Senare gick de i konkurs och där stod vi, två glada amatörer (en gravid) och en son på 1år själva med ett hus som nästan blåste sönder!
Väldigt kortfattat om vad som hände men det kommer reportage på radio och andra intervjuer senare pga av kontrakt med SVT. Dom ville inte berätta hela historien för att det inte är den typen av program. Så vi kommer med tid att berätta hela sanningen.
Tack för mig :)
//Jon
 
  • Gilla
  • Älska
Fiddelie_76 och 30 till
  • Laddar…
Jonnirs Jonnirs skrev:
Bara en fråga, vem har påstått att huset stod utan färdigt tak i ett år???
Är de ingen som förstår att detta är ett tv-program som inte har all fakta med pga programtid och för att skapa drama. Självklart va huset väl uttorkat och fuktmätt innan vi slog ihop det! Eller är inte det underförstått...kanske är det mera spännande att spekulera i osanning snarare än att forska i sanning !
Kul att du är här och skriver Jon! Även om det kanske inte alltid är så rolig läsning när jag lagt ner sin själ i något.

Skönt att höra att det var ordentligt uttorkat, hur gjorde ni när ni torkade ur?

Det är ju lite synd att sånt hoppas över i TV. Med tanke på allt prat om problemen och att det läckte in fukt och taket blåste av osv osv tycker jag att programmet gör er en björntjänst när de struntar i att visa sånt.

Vi håller på och bygger helt själva sen två år tillbaka, utan barn och med ett bra boende, så jag beundrar verkligen er kämpaglöd och tycker att ni lyckades riktigt bra. Ingen som inte har gjort samma resa kan förstå vad det egentligen innebär att bygga ett hus själv.

Får man fråga hur mycket ni gav för tomten och stugan när ni köpte det? Tyckte det var lite synd att det inte togs upp i programmet.
Och nu när du ändå är här och lurar, kan du berätta mer om sånt som intresserar oss andra "nördar"? Till exempel vad ni har för värmekälla, vatten och avloppslösning, och vad ni använde för isolering?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Är det ditt hus? Grattis i så fall.
Kan du inte berätta mer om avlopp och uppvärmning? Vad har ni för system?
vi har eget minireningsverk FANN biobädd 5 med fosforfällning. Uppvärmningen valde vi att ha vattenburen golvvärme/bergvärme i kombination med FTX ventilation.
Mycket nöjda vi även upplever att FTX ”kyler ”något på sommaren.
 
  • Gilla
Trokadero och 9 till
  • Laddar…
Jonnirs Jonnirs skrev:
tack för att någon verkligen ser det för vad det är. Våran husdröm. Vi är helt vanlig familj som ville skapa ett hem för en ”normal” budget!
Sen vill jag bara poängtera för alla som ”tror” på allt som tv vill lämna åt betraktaren att tolka.
Det fanns gott om planering. Konstruktionsritningar fanns såklart (annars får man inte ens bygglov) allt va på plats innan bygget drog igång. Men firma nummer två kom med 3 lärlingar och en snickare vilket resulterade i ett hus som inte satt ihop och stängda väggar som ej va isolerade. Vi fick alltså riva upp väggar igen och göra om. Våran advokat och besiktningsman konstaterade att detta va topp tio det värsta bygget dom sett.
Istället för att hjälpa oss, en familj som satt i en stuga på 18kvm med inget rinnande vatten och utedass så bestämde dom sig för att fly så fort de bara kunde. Efter att de lämnat oss hann de med att lura flera andra stackars familjer på pengar som aldrig mera kom tillbaka.
Senare gick de i konkurs och där stod vi, två glada amatörer (en gravid) och en son på 1år själva med ett hus som nästan blåste sönder!
Väldigt kortfattat om vad som hände men det kommer reportage på radio och andra intervjuer senare pga av kontrakt med SVT. Dom ville inte berätta hela historien för att det inte är den typen av program. Så vi kommer med tid att berätta hela sanningen.
Tack för mig :)
//Jon
Härligt o få lite skrift direkt från er, otroligt läge och underhållande program!
Jag och min sambo satt som klistrade och pratade högt om det du skriver om "Ja men hur gick det med firma 1-2.. Advokat etc". Vi byggde också vårt hus, men vi hadde turen att ha en bra fabrik som byggde och stomreste innan vi tog över, dock hadde vi problem med andra hantverkare.

Trots allt en väldigt viktig del för andra blivande byggare att få med sig, det kan bli strul, bestäm innan, specificerat vad hantverkaren ska göra i skrift, vad man förväntar sig av en faktura, hur den ska vara specificerad, vad gör man vid konflikt, hur står man på sig etc!

Kul att ni ville vara med och visa oss tittare!
Ps. Höll på o glömma.. sjukt avundsjuk på badkarsutsikten!
 
  • Gilla
Fiddelie_76 och 3 till
  • Laddar…
Jonnirs Jonnirs skrev:
vi har eget minireningsverk FANN biobädd 5 med fosforfällning. Uppvärmningen valde vi att ha vattenburen golvvärme/bergvärme i kombination med FTX ventilation.
Mycket nöjda vi även upplever att FTX ”kyler ”något på sommaren.
förlåt ! Glömde ju tacka så mycket :)
Vi är väldigt glada över våran bedrift !
 
  • Gilla
Fiddelie_76 och 3 till
  • Laddar…
Jonnirs Jonnirs skrev:
förlåt ! Glömde ju tacka så mycket :)
Vi är väldigt glada över våran bedrift !
Hej, grymt bra jobbat av er. Ta inte allt som kritik till bygget utan för min del handlar det egentligen till 90% om Tv-produktionen som fokuserar på relationer istället för design, arkitektur etc. Verkligen imponerande att ni fick i hop er dröm. Kul också att du hittade hit och gav oss lite kompletterande information.
 
  • Gilla
PatrickA och 4 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Kul att du är här och skriver Jon! Även om det kanske inte alltid är så rolig läsning när jag lagt ner sin själ i något.

Skönt att höra att det var ordentligt uttorkat, hur gjorde ni när ni torkade ur?

Det är ju lite synd att sånt hoppas över i TV. Med tanke på allt prat om problemen och att det läckte in fukt och taket blåste av osv osv tycker jag att programmet gör er en björntjänst när de struntar i att visa sånt.

Vi håller på och bygger helt själva sen två år tillbaka, utan barn och med ett bra boende, så jag beundrar verkligen er kämpaglöd och tycker att ni lyckades riktigt bra. Ingen som inte har gjort samma resa kan förstå vad det egentligen innebär att bygga ett hus själv.

Får man fråga hur mycket ni gav för tomten och stugan när ni köpte det? Tyckte det var lite synd att det inte togs upp i programmet.
Och nu när du ändå är här och lurar, kan du berätta mer om sånt som intresserar oss andra "nördar"? Till exempel vad ni har för värmekälla, vatten och avloppslösning, och vad ni använde för isolering?
efter att en bekant (snickare #3) tillkommit så började all återställning av skada som huset fått under tiden den stod oskyddad. För övrigt en makalöst bra snickare! Nystrands bygg AB i Halmstad!
Vi torkade ut huset med hjälp av 3st avfuktare samt att värme va igång i plattan och byggfläktar. Efter en tid tog vi och mätte av fukten där det varit som värst med väta. Testet gjordes ifrån kärnan av syllen. När värdet va ner mot 8-10% bestämde vi oss för att börja isolera. Taket sprutisolerades i form av cellulosa, kanske hade valt isovers glasull idag då denna cellulosa skapar ett damm som man sedan drog med sig i hela bygget.
Väggar isolerade vi för hand med stenull. Väldigt behaglig att jobba med.

vi köpte fastigheten för snart 6 år sedan med 3 byggnader (fritidshus, garage och göststuga) för 2,8mil.

Uppvärmning: bergvärme/golvvärme i kombination av FTX ventilation.
Då vi inte har kommunalt så används eget minireningsverk FANN biobädd 5 och borrad brunn för dricksvatten.
Allt detta är också med i budgeten.
 
  • Gilla
albinroo och 8 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jo jag tycker att det är otroligt bra.
MEN det hör inte till frågan tycker jag. Vi pratade om husbudgeten.
Jag har nu byggt o renoverat lgh o hus under mitt liv som anställd i bland tagit ledigt i bland missat övertid, nu på ålderns höst ligger jag skapligt på plus iaf, naturligtvis inte som en höginkomsttagare men iaf
 
P PatrickA skrev:
Härligt o få lite skrift direkt från er, otroligt läge och underhållande program!
Jag och min sambo satt som klistrade och pratade högt om det du skriver om "Ja men hur gick det med firma 1-2.. Advokat etc". Vi byggde också vårt hus, men vi hadde turen att ha en bra fabrik som byggde och stomreste innan vi tog över, dock hadde vi problem med andra hantverkare.

Trots allt en väldigt viktig del för andra blivande byggare att få med sig, det kan bli strul, bestäm innan, specificerat vad hantverkaren ska göra i skrift, vad man förväntar sig av en faktura, hur den ska vara specificerad, vad gör man vid konflikt, hur står man på sig etc!

Kul att ni ville vara med och visa oss tittare!
Ps. Höll på o glömma.. sjukt avundsjuk på badkarsutsikten!
Hej och kul att ni gillart :)
Vi är också väldigt nöjda med programmet över lag. Har förståelse för att det blir spekulationer då det är kort programtid som ska summera nästan 2 år på 60 minuter.
Det är så mycket info som ska fram, men det kommer som sagt en full förklaring senare.
Det är tillräckligt med energi som går åt till ett husbygge så man önskar ingen detta vi varit med om gällande felaktiga fakturor (som innehöll snickares verktyg och kläder) och byggfusk utan dess like.
Jag tycker att de absolut viktigaste är att man vågar stå på sig. Betala aldrig något som väcker misstanke och ifrågasätt om tidsplanen verkar fallera.
ja man kan tjöta om detta hela dagen :)

//Jon
 
  • Gilla
Simon Traktor och 5 till
  • Laddar…
Jonnirs Jonnirs skrev:
Bara en fråga, vem har påstått att huset stod utan färdigt tak i ett år???
Är de ingen som förstår att detta är ett tv-program som inte har all fakta med pga programtid och för att skapa drama. Självklart va huset väl uttorkat och fuktmätt innan vi slog ihop det! Eller är inte det underförstått...kanske är det mera spännande att spekulera i osanning snarare än att forska i sanning !
Hej!

Ber om ursäkt för att jag tolkade tv-bilderna fel, men i en sekvens så visas huset utifrån med färdig panel och lättviktspresseningar på taket, i nästa är man inne och då är allt isolerat och ångspärren uppe. Detta är en sak som vi på firman där jag jobbar aldrig hade gjort. Presseningar ersätter aldrig en färdig taktäckning. Men om jag försrår dig rätt så är dessa bilder från olika tillfällen. Förstår att det kanske inte alltid följer tidslinjen tv-program. I början så såg man en sekvens där betongpumpen var på plats och i nästa så var inte ens armeringsnäten på plats.
Jag förstår att tv vill skapa lite extra drama, men ibland kanske det är bättre att förklara så vi soffan inte idiotförklarar er helt som bygger.
Jag är annars imponerad över att ni rodde detta i hamn, men jag förstår inte varför alla ska vara så optimistiska med byggtiden. Vi reser blockhus från fabrik och vi räknar med en byggtid på ca fem månader från makadambädd till slutbesiktning. Mina erfarenheter från husdrömmar och Grand design är att byggtiden är det som drar iväg. Att er budget drog över med 150000 är väl egentligen ingen felberäkning alls, det blir lätt 10000 här och där när det strular lite, samt att man aldrig i förväg vet vad grundarbetet kommer kosta.
 
J Jarlsgård skrev:
Den får jag ta på mig, och ja, jag kryddade lite.

När ni fick färdigt taket framgår inte riktigt i programmet, det enda jag kan se är att från okt-feb så var taket inte färdigt?
Under förutsättning att man kan lita på filmmaterialet vill säga!

Men kul att du hittat hit, oavsett vad vi alla tycker om programmet!

Hur är huset nu när ni bor i det? Blev det så bra som ni tänkt er?
Är det något ni känner nu ni borde gjort annorlunda?


Och sen den sista frågan, berätta gärna lite mer om huset, vad är det för uppvärmning? Vilken isolering har ni valt mm. :)
det är lugnt :) jag kan också krydda ibland.
Taket va täckt i form av underlagsduk slarvigt monterad (av firma 2) under tiden vi väntade på beskitningsman, advokat och försäkring då vi har shingel. Denna duk klammras fast i skarvarna. Då man hade slarvat såpass med denna montering och inte lyckats få den tight mot taket så va de ingen match för vind och den va snart ett minne blott. Efter att detta hänt va vi tvungna att rädda taket i väntan på beslut om att få fortsätta med ny firma och den täcktes då med pressening. Tidsintervallen för denna misär stämmer som du sa ca 4-5 månader.
Vi har nu bott i huset i ca 6 månader.
Det är tyvärr några väggar som fortfarande är sneda och vinklar som ej är 90 grader tack vare att firma 2 gjort ett sånt bedrövligt jobb med stomresningen. Sånt som hade kostat alldeles för mycket för att åtgärda och blev billigare att försöka gömma/ljuga bort vid skivning osv.

Utöver det blev huset precis så som vi ritat och designat det utifrån våran budget:)
Jag vet att vi har en väldigt rå och påtaglig ytfinish på väggar och golv men det är faktiskt meningen och vi älskar det !:)
Att blanda återanvända saker med nya och skapa själv samtidigt som det mesta ändå är nytt va nått vi verkligen ville.
det är ett sällskapligt hus som man kan springa in och ut i hursomhelst. Huset är ju byggt för denna tomt och är svårt att förstå helt och hållet om man ej varit här. Eftersom vi bott på tomten i över 4 år innan så visste vi varje soltimme och skugga.
Stora glaspartier placerades noga utvalt efter skugga från stora eken i söder och hade solskyddsglas som tillval. I kombination av ftx ventilation så blir huset inte alls så varmt på sommaren. Uppvärmning består av bergvärme/golvvärme.

allt i huset är noga planerat utifrån tomten och väderstreck.
 
  • Gilla
Simon Traktor och 15 till
  • Laddar…
Jonnirs Jonnirs skrev:
efter att en bekant (snickare #3) tillkommit så började all återställning av skada som huset fått under tiden den stod oskyddad. För övrigt en makalöst bra snickare! Nystrands bygg AB i Halmstad!
Vi torkade ut huset med hjälp av 3st avfuktare samt att värme va igång i plattan och byggfläktar. Efter en tid tog vi och mätte av fukten där det varit som värst med väta. Testet gjordes ifrån kärnan av syllen. När värdet va ner mot 8-10% bestämde vi oss för att börja isolera. Taket sprutisolerades i form av cellulosa, kanske hade valt isovers glasull idag då denna cellulosa skapar ett damm som man sedan drog med sig i hela bygget.
Väggar isolerade vi för hand med stenull. Väldigt behaglig att jobba med.

vi köpte fastigheten för snart 6 år sedan med 3 byggnader (fritidshus, garage och göststuga) för 2,8mil.

Uppvärmning: bergvärme/golvvärme i kombination av FTX ventilation.
Då vi inte har kommunalt så används eget minireningsverk FANN biobädd 5 och borrad brunn för dricksvatten.
Allt detta är också med i budgeten.
Så huset kostade mindre än 2 miljoner att bygga?
 
K karlmb skrev:
Så huset kostade mindre än 2 miljoner att bygga?
Varför tror du att tomtpriset var inkluderat i husbudgeten när de bott där flera år tidigare?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Hej!

Ber om ursäkt för att jag tolkade tv-bilderna fel, men i en sekvens så visas huset utifrån med färdig panel och lättviktspresseningar på taket, i nästa är man inne och då är allt isolerat och ångspärren uppe. Detta är en sak som vi på firman där jag jobbar aldrig hade gjort. Presseningar ersätter aldrig en färdig taktäckning. Men om jag försrår dig rätt så är dessa bilder från olika tillfällen. Förstår att det kanske inte alltid följer tidslinjen tv-program. I början så såg man en sekvens där betongpumpen var på plats och i nästa så var inte ens armeringsnäten på plats.
Jag förstår att tv vill skapa lite extra drama, men ibland kanske det är bättre att förklara så vi soffan inte idiotförklarar er helt som bygger.
Jag är annars imponerad över att ni rodde detta i hamn, men jag förstår inte varför alla ska vara så optimistiska med byggtiden. Vi reser blockhus från fabrik och vi räknar med en byggtid på ca fem månader från makadambädd till slutbesiktning. Mina erfarenheter från husdrömmar och Grand design är att byggtiden är det som drar iväg. Att er budget drog över med 150000 är väl egentligen ingen felberäkning alls, det blir lätt 10000 här och där när det strular lite, samt att man aldrig i förväg vet vad grundarbetet kommer kosta.

Jag förstår att det kan misstolkas och det är något jag verkligen befarade på förhand.
Kan tyckas tråkigt att Tv-programmet inte tar mera ansvar och förklarar mera i detalj. För dom gillar ju verkligen att så ett frö för spekulationer så som ”barnteckningar” osv.. allt för att skapa mera drama och mera spekulationer = mera publicitet för tv-programmet. Ingen vill bli dumförklarad på tv, allra minst om de inte är befogat!
alla som byggt någon gång vet ju att man måste ha rätt handlingar för att få bygglovet beviljat.
Det är ett evigt hoppande i programmet och visst blir det väldigt rörigt tidsmässigt.
Dock pga av att firman 2 gjorde ett sånt fruktansvärt dåligt jobb med stomme och tak så blev det ju som sagt en rättstvist som va tvunget att behandlas innan vi kunde gå vidare, kortfattat. När det sedan i samråd med advokat och besiktningsman blev beslutat att vi behövde göra huset tätt för att förhindra mera skada på huset som då stod helt öppet...va vi tvungna att rädda det som räddas kan i väntan på en takfirma. Eftersom jag ej kunde lägga taket själv så fick ja börja med det jag kunde göra, klä huset. Allt blev i fel ordning och uppochner. Det va ju såklart aldrig våran tanke från början.
Och tidsplanen hade ja ändå hoppats på att det skulle framgå som ett litet skämt då ALLA som är med i husprogram ska flytta in till jul :)

//Jon
 
  • Gilla
Fartland och 7 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför tror du att tomtpriset var inkluderat i husbudgeten när de bott där flera år tidigare?
tomtpriset är som sagt exkluderat från budget.
Då vi köpte fastigheten många år innan bygget startade.

//Jon
 
  • Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.