A Alfons3301 skrev:
För ett enkelt uterum borde det inte ställas samma krav på ritningar som en attefallare för permanent boende tex.
Varför inte? Vilket underlag anser du vara relevant för ett uterum?

Denna åtgärd (med ritningar) kommer att arkiveras på din fastighet och kan i framtiden bara viktig vid ytterligare tillbyggnad och vid eventuell försäljning.[/QUOTE]
 
Jag gjorde en bygganmälan i somras på en komplementsbyggnad, ringde till kommunens handläggare på måndagen före midsommar, fick handläggarens mailadress dit jag kunde skicka ritningarna, hade tur med att dom skulle ha möte på onsdagen, så på torsdagen fick jag telefon med besked att det bara var att sätta igång.

Kostade inte en krona!
Nu blev antagligen ärendet förenklat av att vi bor utanför detaljplanen och jag skulle bygga på plattan till en byggnad som brunnit ner, så placeringen fanns i deras uppgifter sedan tidigare - men jag blev ändå positivt överraskad.
 
Ett uterum är en byggnad, och i ett senare skede kan den utan myndighetskrav bli något mer gediget, utan lov. Ur de perspektivet är kraven inte orimliga. Men jag förstår att det känns så i så i små & enkla projekt.
 
  • Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
Ska vara samma krav på dokument, däremot ska det vara billigare och snabbare :)
 
  • Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Ritningar är fixade enligt konstens alla regler tack vare släkting som är arkitekt och byggnadsingenjör. Det som inte framgick på kommunens hemsida är att enkel nybyggnationskarta krävs, därför avstannade processen tills det var löst. Vi ska bygga uterummet i tomtgräns men en nybyggnationskarta känns ändå overkill enligt mig. Mer administrativt jobb och kostnad till ingen egentlig nytta, för ett uterum.
Bygglovet godkänt nu. Då visar det sig att också utstakning krävs, det kan man inte själv läsa sig till på kommunens hemsida. Förstår inte heller nyttan med detta för ett litet uterum.
Kostnader: bygglov 4000 kr, nybyggnationskarta 4200 kr, utstakning ? kr (gissar ett par tusen till)

Hade nybyggnationskarta och utstakning krävts även för bygganmälan?
Alfons
Nybyggnadskarta (situationsplan) kan du enkelt fixa genom att lada ned din fastghetskarta från lantmäteriet hemsida, kostar inget.
Ladda ner kartan, skala 1:400 brukar vara kommuners önskemål, rita in bygget placering med måttangivelser, klart på nolltid, dessutom gratis.
Eftersom ditt bygge ligger i tomtgräns krävs förmodligen alltid grannmedgivande oavsett Friggebod/Attefall eller annat, knalla över till din granne och berätta vad du tänker göra och visa ritningarna, lyssna in grannens synpunkter, så har du en bra start på ditt bygge och minskad risk för framtida konflikter med grannen. Självklart ska du vara noga med utsättning om bygget ligger i tomtgräns.
En bra rutin som också kan vara en värdehandling vid framtida ägarskiften på era fastigheter. Snåla inte på detta, Lycka till med ditt uterum och njut av det till sommaren.
/Bernt
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
P Per Mattsson skrev:
Ligger kanske lite sanning i det, många myndigheter kanske ska bli ”självförsörjande” och klara sig på avgifter och inte som tidigare vara skattefinansierade....och eftersom dom har monopol kan dom höja avgifterna utan konkurrens
Plan- och bygglovsverksamheten har sedan länge varit "självförsörjande" och finansieras av avgifter och inte skattemedel. Däremot ska ju verksamheten inte försörja annan myndighetsutövning. Men kommunens budget är ju offentlig handling.
 
  • Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
Knut Fodersson Knut Fodersson skrev:
Exakt så är det, så uppfattar jag det också.
Finns många handläggare som är attefallshatare
Min uppfattning är också att attefallare generellt är illa omtyckta på stadsbyggnadskontor.

Men min uppfattning är att det inte beror på att det bara krävs bygganmälan för uterum eller att folk får ställa 15 kvm utbyggnad på prickmark. Sånt är oväsentligt i sammanhanget.

Bekymret är komplementsbostadshusen och möjligheten att inreda ytterligare en bostad. Och då inte när någon enstaka villaägare vill bygga en attefallare åt mormor, utan hur systemet utnyttjas av byggbolag för att få in flerfaldigt bostäder än detaljplanerna var avsedda för, vilket kan få jättestora konsekvenser för övriga verksamheter och infrastruktur.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
N Noell skrev:
Min uppfattning är också att attefallare generellt är illa omtyckta på stadsbyggnadskontor.

Men min uppfattning är att det inte beror på att det bara krävs bygganmälan för uterum eller att folk får ställa 15 kvm utbyggnad på prickmark. Sånt är oväsentligt i sammanhanget.

Bekymret är komplementsbostadshusen och möjligheten att inreda ytterligare en bostad. Och då inte när någon enstaka villaägare vill bygga en attefallare åt mormor, utan hur systemet utnyttjas av byggbolag för att få in flerfaldigt bostäder än detaljplanerna var avsedda för, vilket kan få jättestora konsekvenser för övriga verksamheter och infrastruktur.
Det borde lagstiftarna tagit med i sin granskning. Man kan inte lasta utförarna som följer de lagar och bestämmelser som är etablerade.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Det borde lagstiftarna tagit med i sin granskning. Man kan inte lasta utförarna som följer de lagar och bestämmelser som är etablerade.
Det var inte så att det inte protesterades inför lagändring ;)

Jag menade absolut inte att det skulle vara någon ursäkt till att lasta problemet på den enskilde. Utan mer ur aspekten att jag tror knappast att stadsbyggnadskontor ser uterum som det stora bekymret med attefallsåtgärder :)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Ritningar är fixade enligt konstens alla regler tack vare släkting som är arkitekt och byggnadsingenjör. Det som inte framgick på kommunens hemsida är att enkel nybyggnationskarta krävs, därför avstannade processen tills det var löst. Vi ska bygga uterummet i tomtgräns men en nybyggnationskarta känns ändå overkill enligt mig. Mer administrativt jobb och kostnad till ingen egentlig nytta, för ett uterum.
Bygglovet godkänt nu. Då visar det sig att också utstakning krävs, det kan man inte själv läsa sig till på kommunens hemsida. Förstår inte heller nyttan med detta för ett litet uterum.
Kostnader: bygglov 4000 kr, nybyggnationskarta 4200 kr, utstakning ? kr (gissar ett par tusen till)

Hade nybyggnationskarta och utstakning krävts även för bygganmälan?
Tråkigt med kommuner som har dåliga hemsidor. Det beror oftast på att man inte har kunskap om ens vad som går att göra. En bra hemsida med ordentlig info och exempel avlastar både kommunen och den enskilde. Mao. en god investering. Mitt senaste bygge gjordes i en kommun men bra hemsida, vilket inte hjälpte när en handläggare gjorde fel, men det fixades till av handläggarens chef.
 
A
B Bernt Ö97 skrev:
Alfons
Nybyggnadskarta (situationsplan) kan du enkelt fixa genom att lada ned din fastghetskarta från lantmäteriet hemsida, kostar inget.
Ladda ner kartan, skala 1:400 brukar vara kommuners önskemål, rita in bygget placering med måttangivelser, klart på nolltid, dessutom gratis.
Eftersom ditt bygge ligger i tomtgräns krävs förmodligen alltid grannmedgivande oavsett Friggebod/Attefall eller annat, knalla över till din granne och berätta vad du tänker göra och visa ritningarna, lyssna in grannens synpunkter, så har du en bra start på ditt bygge och minskad risk för framtida konflikter med grannen. Självklart ska du vara noga med utsättning om bygget ligger i tomtgräns.
En bra rutin som också kan vara en värdehandling vid framtida ägarskiften på era fastigheter. Snåla inte på detta, Lycka till med ditt uterum och njut av det till sommaren.
/Bernt
Det var en sådan enklare situationsplan som vi började med, men det dög tyvärr inte utan det behövdes en kontrollant med gps/mätpinne oc sedan ca 10 arbetsdagar innan vi fick en detaljerad DWG-fil med koordinater i x y och z axel. Därav kommentaren om overkill.
Grannarna är informerade :)
Jag tror (men vet inte) att jag kan göra en tillräckligt noggrann utstakning själv med hjälp av lasermätare utifrån byggnadens mått som jag har på originalritningar. Plus att jag innan gemensamt plank mellan oss revs dokumenterade måtten.
 
A
M MetteKson skrev:
Jag tror inte du kan få någon rabatt baserad på att du anser informationen på hemsidan är knapphändig. En del termer och ”språk” i bygglovsvärlden kan vara krångligt för en lekman, men då kan man ringa en handläggare och fråga.
Jag förstår det. Viss info finns, men inte länkad så att du ser inte informationen i det läge du behöver den. Så det är inte språket eller termerna som är problemet i detta fall.
 
A
M MetteKson skrev:
Varför inte? Vilket underlag anser du vara relevant för ett uterum?

Denna åtgärd (med ritningar) kommer att arkiveras på din fastighet och kan i framtiden bara viktig vid ytterligare tillbyggnad och vid eventuell försäljning.
[/QUOTE]
Information om att uterum ska byggas, med mått angivna i bredd djup och höjd. Det hade jag sett som relevant för ett uterum.
Sen tycker jag det är självklart med brandklassad vägg mot grannen, men kan förstå att alla inte tänker på det och det därför behövs sådan info också.
 
A
M MetteKson skrev:
Utifrån det du beskrivit i tråden (vi vet ju inte hela ärendet) skulle en nybyggnadskarta och utstakning (troligen) krävts även för attefallare i min kommun. Det blir extra viktigt när placeringen är i fastighetsgräns. Tro mig, du vill inte riskera att någon del av byggnaden hamnar på fel sida gränsen, det är upplagt för grannosämja.

Jag tror du ska vara glad att du fått bygglov beviljat i fastighetsgräns, i min kommun är restriktiva med det, om DP inte säger annat. Kommer du kunna underhålla nybygget utan att beträda grannens fastighet?
Har valt cementfiberskiva mot grannen pga brandskydd och underhållsfrihet.
 
A Alfons3301 skrev:
Det var en sådan enklare situationsplan som vi började med, men det dög tyvärr inte utan det behövdes en kontrollant med gps/mätpinne oc sedan ca 10 arbetsdagar innan vi fick en detaljerad DWG-fil med koordinater i x y och z axel. Därav kommentaren om overkill.
Grannarna är informerade :)
Jag tror (men vet inte) att jag kan göra en tillräckligt noggrann utstakning själv med hjälp av lasermätare utifrån byggnadens mått som jag har på originalritningar. Plus att jag innan gemensamt plank mellan oss revs dokumenterade måtten.
Allfons
Låter som din handläggare är onödigt nitisk. Kanske att du tänker bygga i tomtgräns påverkar. I så fall värt besväret för att undvika framtida problem. Det kan ha varit enklare om du valt att bygga en bit ifrån tomtgränsen, på behörigt avstånd.
Hoppas att det löser sig.
Njut av din uteplats, mentalt kan du fördela din extra kostnad och arbete på uteplatsens förmodade livslängd, 20-30 år?. Kostar inte mer än en back öl eller låda vin/år.

/Bernt
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.