O Omega1 skrev:
Fönster byte, slipa och måla källargolv, nytt vatten och in med FTX-ventilation.
Vänta med att riva ut centraldammsugaren tills ni är färdiga med renoveringarna, ni kan ju ha den som en grovdammsugare så länge.
Sedan kan ni fortsätta med att dammsuga med den mera traditionella snabeldraken, och inmundiga alla dessa dofter som anrikas i en traditionell dammsugare.
Jag vet inte hur det är med er och eran dammsugning. Men min erfarenhet är att om man har en traditionell dammsugare så luktar det faan om utblåsluften. Luktar det godis så är det för att dölja den dåliga stanken, men det är bara dumheter, erat val.
 
Karlia Karlia skrev:
Jag prenumererar på råd och rön, tycker att den är bra. Just testet med dammsugarrobot tror jag inte riktigt på, jag har mycket mindre damm på tavlor och i bokhyllan än tidigare. Övervåningen kör jag med vatten, tycker att sista dammet kommer med bra då.

Roligt att städning väcker starka känslor om vad som är rätt och fel :D

/tant Agda 75
Bara som en varning för den som läser R&R. Hittade av en slump ett äldre exemplar där de dömde ut en apparat jag äger. De hade uppenbarligen inte testat den på allvar, men "visste" tydligen ändå hur dålig den var. Exakt den egenskap de klankade ner på var anledningen till att jag köpte den, och jag tycker efter många år fortfarande att det är den bästa modellen man kan ha. R&R skriver saker de tror, utan att veta vad som faktiskt fungerar.

Kring trådens ämne har jag tyvärr inte någon erfarenhet, men jämförelsen med golvrobotar är ju rätt underlig. Jag erkänner att mina golv ofta är dammiga. Men...

1. Det allra mesta dammet är under möbler så låga så en robot aldrig kommer åt. Däremot gör den tyska manuella dammsugaren försedd med twinner-munstycke det. Ska jag mata roboten med en skrapa från under möblerna då eller?

2. En stor del av resterande damm är inte på golvet, utan en, två, sju decimeter upp. Och kräver ett borstmunstycke, eller möbelmunstycke. Ska man hålla roboten som en bebis över möblerna då eller?

3. Om man inte vill ha centraldammsugare pga luftbytet inomhus, använder ni inte heller köksfläkten?

Frågor, frågor. Man kan ju använda en mikrofibermopp annars. Tystare än en robotdammsugare, och soperent blir det.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Unikt namn
E Enolf skrev:
Bara som en varning för den som läser R&R. Hittade av en slump ett äldre exemplar där de dömde ut en apparat jag äger. De hade uppenbarligen inte testat den på allvar, men "visste" tydligen ändå hur dålig den var. Exakt den egenskap de klankade ner på var anledningen till att jag köpte den, och jag tycker efter många år fortfarande att det är den bästa modellen man kan ha. R&R skriver saker de tror, utan att veta vad som faktiskt fungerar.

Kring trådens ämne har jag tyvärr inte någon erfarenhet, men jämförelsen med golvrobotar är ju rätt underlig. Jag erkänner att mina golv ofta är dammiga. Men...

1. Det allra mesta dammet är under möbler så låga så en robot aldrig kommer åt. Däremot gör den tyska manuella dammsugaren försedd med twinner-munstycke det. Ska jag mata roboten med en skrapa från under möblerna då eller?

2. En stor del av resterande damm är inte på golvet, utan en, två, sju decimeter upp. Och kräver ett borstmunstycke, eller möbelmunstycke. Ska man hålla roboten som en bebis över möblerna då eller?

3. Om man inte vill ha centraldammsugare pga luftbytet inomhus, använder ni inte heller köksfläkten?

Frågor, frågor. Man kan ju använda en mikrofibermopp annars. Tystare än en robotdammsugare, och soperent blir det.
R&R har inte fattat poängen med robot.

Den dammsuger varje dag i 1-2h. Så även om den skulle vara skitkass på att suga blir det ändå rent.
Eftersom den kör varje dag så hinner det inte damma runt något på hyllor och annat. Den behöver inte klättra på väggar eller hyllor för det blir knappt någon smuts där.

Vårt hem var aldrig så rent sen vi skaffa robot, och vi slutade mer eller mindre städa helt. 100% fantastiskt.

MEN roboten har givetvis även en rad utmaningar, eller krav på omgivningen för att det ska funka bra.

Tex får man plocka upp sina risiga kallingar från golvet, annars äter roboten upp dom.
200bitar lego på golvet = mätt robot.
Trappor funkar inte alls.
Trösklar kan vara en utmaning.
Lösa sladdar äter den upp.
Den kan skrämma skiten ur småbarn/djur.
Vår låter även högt så man vill gärna köra när man är på jobbet.
Vissa mattor hade vår robot svårt för.

Men givet att man har eller kan fixa rätt förutsättningar, så finns det ingen nackdel med en robot.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Bara som en varning för den som läser R&R. Hittade av en slump ett äldre exemplar där de dömde ut en apparat jag äger. De hade uppenbarligen inte testat den på allvar, men "visste" tydligen ändå hur dålig den var. Exakt den egenskap de klankade ner på var anledningen till att jag köpte den, och jag tycker efter många år fortfarande att det är den bästa modellen man kan ha. R&R skriver saker de tror, utan att veta vad som faktiskt fungerar.

Kring trådens ämne har jag tyvärr inte någon erfarenhet, men jämförelsen med golvrobotar är ju rätt underlig. Jag erkänner att mina golv ofta är dammiga. Men...

1. Det allra mesta dammet är under möbler så låga så en robot aldrig kommer åt. Däremot gör den tyska manuella dammsugaren försedd med twinner-munstycke det. Ska jag mata roboten med en skrapa från under möblerna då eller?

2. En stor del av resterande damm är inte på golvet, utan en, två, sju decimeter upp. Och kräver ett borstmunstycke, eller möbelmunstycke. Ska man hålla roboten som en bebis över möblerna då eller?

3. Om man inte vill ha centraldammsugare pga luftbytet inomhus, använder ni inte heller köksfläkten?

Frågor, frågor. Man kan ju använda en mikrofibermopp annars. Tystare än en robotdammsugare, och soperent blir det.
Mina möbler står antingen direkt på golvet alternativt har de 10cm fötter så att roboten kommer åt och dammsuga överallt.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
R&R har inte fattat poängen med robot.

Den dammsuger varje dag i 1-2h. Så även om den skulle vara skitkass på att suga blir det ändå rent.
Eftersom den kör varje dag så hinner det inte damma runt något på hyllor och annat. Den behöver inte klättra på väggar eller hyllor för det blir knappt någon smuts där.

Vårt hem var aldrig så rent sen vi skaffa robot, och vi slutade mer eller mindre städa helt. 100% fantastiskt.

MEN roboten har givetvis även en rad utmaningar, eller krav på omgivningen för att det ska funka bra.

Tex får man plocka upp sina risiga kallingar från golvet, annars äter roboten upp dom.
200bitar lego på golvet = mätt robot.
Trappor funkar inte alls.
Trösklar kan vara en utmaning.
Lösa sladdar äter den upp.
Den kan skrämma skiten ur småbarn/djur.
Vår låter även högt så man vill gärna köra när man är på jobbet.
Vissa mattor hade vår robot svårt för.

Men givet att man har eller kan fixa rätt förutsättningar, så finns det ingen nackdel med en robot.
Ok. Tack för dina synpunkter. Jag ser dock inte att du svarade på mina frågeställningar, med tanke på att du citerar mig. Menar du att det med roboten blir så rent att dammet aldrig hamnar en decimeter ovanför robotens räckvidd, och heller aldrig under låga möbler?
 
Slutade ni att städa, grattis till ett skitigt hem. Vi får väl se vad ni tycker om eran städrobot om ett år tex.
 
B Elgasen skrev:
Mina möbler står antingen direkt på golvet alternativt har de 10cm fötter så att roboten kommer åt och dammsuga överallt.
ALLA mina möbler står på golvet. Jag tror inte du är unik i den frågan.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Ok. Tack för dina synpunkter. Jag ser dock inte att du svarade på mina frågeställningar, med tanke på att du citerar mig. Menar du att det med roboten blir så rent att dammet aldrig hamnar en decimeter ovanför robotens räckvidd, och heller aldrig under låga möbler?
Har du möbler med fötter lägre än 10cm får du problem med en robot och ofta även problem med en vanlig dammsugare om det är lite trångt i övrigt. Då roboten dammsuger kontinuerligt så blir det inte lika mycket damm som yr runt och lägger sig på saker i rummet. Samma princip som en robotgräsklippare inte har behov av en uppsamlare som en bensindriven gräsklippare. Tidigare fick jag damma en gång i veckan men efter att jag skaffade robot en gång i månaden för att hålla det lika rent.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
E Enolf skrev:
ALLA mina möbler står på golvet. Jag tror inte du är unik i den frågan.
Jag menade möbler som står direkt på golvet utan att det går att komma under med någon form av dammsugare. Exempelvis kylskåp och garderober.
 
Karlia
Trots att mycket av mina möbler är ärvda har jag valt att ha möbler som går att komma under, långt innan dammsugarroboten. Tror jag som ung lärde mig och blev äcklad över hur mycket som samlas där man inte kommer åt.

Roboten tar inte lister, det är sant. Förr dammsög jag dem, nu tar jag microfiberdammvippan och drar över dem någon gång ibland. Det är mindre damm eftersom roboten går dagligen. Mängden katthår har också minskat rejält.

Men såklart är det tycke och smak, städning är trist men måste göras. Helt dammfritt blir det aldrig oavsett städmetod.
 
Finns det någon här som har slängt ut sin moderna robotdammsugare och installerat en centraldammsugare istället?
Jag misstänker andelen är lika stor som de som ersatt sin robotgräsklippare men en Klippo.
 
  • Gilla
Omega1 och 2 till
  • Laddar…
B Elgasen skrev:
Finns det någon här som har slängt ut sin moderna robotdammsugare och installerat en centraldammsugare istället?
Jag misstänker andelen är lika stor som de som ersatt sin robotgräsklippare men en Klippo.
Jag hade när jag bodde själv för ca 20år sen en dammsugarrobot som jag kastade ut.
Men det var en dum jäkel som bara for och krockade var ytor den inte alls hade varit över på flera dagar.
Dom flesta robotar idag är smarta och kör metodiskt. Använder man en smart robot tillsammans med mobil app blir allt mycket enkelt.
 
B Elgasen skrev:
Finns det någon här som har slängt ut sin moderna robotdammsugare och installerat en centraldammsugare istället?
Jag misstänker andelen är lika stor som de som ersatt sin robotgräsklippare men en Klippo.
Nyhetens behag har inte lagt sig än. Det kommer att ske. Var så säker. :)
 
Unikt namn
E Enolf skrev:
Ok. Tack för dina synpunkter. Jag ser dock inte att du svarade på mina frågeställningar, med tanke på att du citerar mig. Menar du att det med roboten blir så rent att dammet aldrig hamnar en decimeter ovanför robotens räckvidd, och heller aldrig under låga möbler?
Var det seriösa frågor om att hålla roboten som en bebis? :p

Sannolikt blir det renare ju större del av ytorna som roboten kan komma åt. Har man bara dammfällor överallt kanske utfallet blir annorlunda än för mig.

Men min erfarenhet är att det blev mindre smutsigt även på hyllor och andra ställen där roboten inte kunde komma åt.

Hyllor som tidigare behövde microfibertorkas en gång i veckan torkades istället en gång varannan månad eller så.

Det blir i alla fall en hel del tid på ett år som man kan göra roligare saker än att städa. Och ändå få det renare...
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
O Omega1 skrev:
Hallå gott folk. Vi har precis fått tillträde till vårt nya hus och vi har raskt gått igång på att göra lite renoveringar.

Fönster byte, slipa och måla källargolv, nytt vatten och in med FTX-ventilation.

Så källaren är ett ormbo av ledningar och rör. Men det som irriterar mig är en mycket dålig installation av dammsugaren med idel synliga rör. Elen till den är lika sorgligt dragen den med tillräckligt många sockerbitsskarvar för att jag ska få diabetes...

Så jag vill riva ut åbäket. Jag motiverar mig med att:
*Den låter, antagligen på grund av den öppna installationen.
*slangen är stor, otymplig och precis på millimeters
*vi har redan 2 dammsugare, en för varje våningsplan samt dammsugarrobot.
*vi vinner 1kvm i källaren och 1 DM i takhöjd. Detta är i en korridor och med 2m i takhöjd. Så det är av värde.

Men är det något jag missar? Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Motivera svaren...
Förstår inte hur de lever som höjer robotar till skyarna. Det stora städjobbet är ju att plocka undan allt så att man kommer åt att dammsuga. Om det sen görs med robot tja, det tar ju 5 minuter för hand i största rummet. Men är installationen kass blir man aldrig nöjd. Behåll den ett tag och fundera på om det går att installera om snyggt och bra. Jag kunde planera in själv när vi byggde om, vi är mycket nöjda.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.