4 4fun skrev:
Hur funkar ring klockan på v3?
när man tycker på ringklockan får man en pushnotis i mobilen? Är det någon ringsignal från connect ?
Jag får dessvärre ingen notifiering alls när det ringer på dörren. Testade om det var en inställning man var tvungen att göra men så verkar det inte. Finns något som heter smart alerts men de har inga alternativ att ställa in som har med ringklockan att göra (ganska märkligt egentligen).
 
A Andyreas skrev:
Jag får dessvärre ingen notifiering alls när det ringer på dörren. Testade om det var en inställning man var tvungen att göra men så verkar det inte. Finns något som heter smart alerts men de har inga alternativ att ställa in som har med ringklockan att göra (ganska märkligt egentligen).
Vad har du för telefon? Har själv problem att få notiser på en ny iPhone men med Android verkar det fungera bra.
 
Någon annan som har problem med connecten? Jag får den att installera har gjort flera ominstallationer, den kopplar sig mot min wifi men klagar på dålig bluetooth, har flyttat runt den utan framgång. När jag väljer gå vidare ändå verkar det funka en stund sen lägger den av. Är jag hemma och stänger av bluetooth och wifi på telefonen funkar det att låsa och låsa upp med appen, men lämnar jag huset så kan den inte hitta någon status på låset. Det är skumt. Någon som har någon aning vad det kan vara?
 
  • Gilla
StefanAd
  • Laddar…
M Megapixel skrev:
Någon annan som har problem med connecten? Jag får den att installera har gjort flera ominstallationer, den kopplar sig mot min wifi men klagar på dålig bluetooth, har flyttat runt den utan framgång. När jag väljer gå vidare ändå verkar det funka en stund sen lägger den av. Är jag hemma och stänger av bluetooth och wifi på telefonen funkar det att låsa och låsa upp med appen, men lämnar jag huset så kan den inte hitta någon status på låset. Det är skumt. Någon som har någon aning vad det kan vara?
Har det blivit bättre med din uppkoppling för Connect? Jag länkade i ett tidigare inlägg till en supportsida för Connect, där finns en del tips och förslag. Länkar till samma igen, denna gång med svensk text.

https://support.yalehome.com/sv/hur...wi-fi-bridge-och-bluetooth-signaler-HyxLJpGu4
 
Också haft stora problem med att få Connect att ansluta sig till vårt Unifi-baserade wifi nätverk här under dagen.
Satte t.o,m. upp en separat SSID med bara 2.4Ghz för att connect:en inte skulle bli förvirrad... men icke. Vägrade ansluta.
Provade efter mycket om och men mot en gammal Fritz!box vi har rullande för ip-telefonin... den fungerade direkt.

Man kan nog konstatera att dom har seriösa problem med den här produkten.
 
hek hek skrev:
Också haft stora problem med att få Connect att ansluta sig till vårt Unifi-baserade wifi nätverk här under dagen.
Satte t.o,m. upp en separat SSID med bara 2.4Ghz för att connect:en inte skulle bli förvirrad... men icke. Vägrade ansluta.
Provade efter mycket om och men mot en gammal Fritz!box vi har rullande för ip-telefonin... den fungerade direkt.

Man kan nog konstatera att dom har seriösa problem med den här produkten.
Jag kör med unifi med men har fått det att funka med en like workaround. Kör med Unifi AP:s och pfSense som brandvägg/router. Jag stängde ner mitt vanliga wifi och satte upp ett identiskt samma SSID och lösenord fast från en annan router som är äldre. Då fick jag allt och funka. Sen stängde jag ner den gamla routen och starta mitt vanliga då anslöt Connect till mitt vanliga wifi (Samma SSID och lösenord som gamla routen hade) och har funkat felfritt från dess. Har kört hela denna veckan utan problem.
 
  • Gilla
mios
  • Laddar…
J jockz0rz skrev:
Jag kör med unifi med men har fått det att funka med en like workaround. Kör med Unifi AP:s och pfSense som brandvägg/router. Jag stängde ner mitt vanliga wifi och satte upp ett identiskt samma SSID och lösenord fast från en annan router som är äldre. Då fick jag allt och funka. Sen stängde jag ner den gamla routen och starta mitt vanliga då anslöt Connect till mitt vanliga wifi (Samma SSID och lösenord som gamla routen hade) och har funkat felfritt från dess. Har kört hela denna veckan utan problem.
Ok! Får prova det imorgon.
 
Jag har fått den att funka, dock är den inte så stabil. Flyttade connecten bort en bra bit från låset cirka 5 meter, nu säger det att bluetooth kopplingen är ok. Tror det är det som ställer till det med aviseringarna också, att de tar så lång tid. Vi får hoppas på en uppdatering snart.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Vårat lås är tämligen ostabilt. Går ibland inte att låsa. Ibland ljudet en larmsignal när man öppnar. Vet inte om connecten är boven eller låset.
 
M Megapixel skrev:
Jag har fått den att funka, dock är den inte så stabil. Flyttade connecten bort en bra bit från låset cirka 5 meter, nu säger det att bluetooth kopplingen är ok. Tror det är det som ställer till det med aviseringarna också, att de tar så lång tid. Vi får hoppas på en uppdatering snart.
Om jag har fårstått saken rätt kommucerar connect med något cloud-api. Skulle gissa att fördröjningen beror på en underdimensionerad server någonstans och latency på nätet och/eller push-notiser till appen.
Har gjort en portscan på connect-modulen men hittar inga öppna portar. Skulle varit trevligt med ett lokalt api som man kan integrera mot sin hemautomation.
 
Inte för att jag är intresserad av någon Telia gateway, men det ser ut som om man kan peta in samma z-wavemodul som man satte in i version 2, och som kunde koppla upp mot Verisure boxen (som sen kopplar upp mot Homey eller vad man nu har). Det är kanske en lösning. https://smartfamily.telia.se/butik/...jgwNyvVBsYYjoQQYEErZl3OcvC2UY-xMaApfxEALw_wcB

hek hek skrev:
Om jag har fårstått saken rätt kommucerar connect med något cloud-api. Skulle gissa att fördröjningen beror på en underdimensionerad server någonstans och latency på nätet och/eller push-notiser till appen.
Har gjort en portscan på connect-modulen men hittar inga öppna portar. Skulle varit trevligt med ett lokalt api som man kan integrera mot sin hemautomation.
 
O
Det damp ned raklam för den nya L3-varianten idag. Första tanken var: Köp köp köp. Sen kom hjärnan ifatt och jag frågade mig själv:

- Hur är det med IT-säkerhet och integritet i Yales lösning? Det vill säga har de via sin molntjänst en möjlighet att låsa upp mitt lås utan min inblandning?

- Har de redovisat sin säkerhetslösning, eller har den på något annat sätt granskats av oberoende tredje part?

- Vad händer med funktionaliteten i mitt lås om Yale stänger ned på fredag och företaget läggs ned?
 
O Steamboy skrev:
Det damp ned raklam för den nya L3-varianten idag. Första tanken var: Köp köp köp. Sen kom hjärnan ifatt och jag frågade mig själv:

- Hur är det med IT-säkerhet och integritet i Yales lösning? Det vill säga har de via sin molntjänst en möjlighet att låsa upp mitt lås utan min inblandning?

- Har de redovisat sin säkerhetslösning, eller har den på något annat sätt granskats av oberoende tredje part?

- Vad händer med funktionaliteten i mitt lås om Yale stänger ned på fredag och företaget läggs ned?
Nedläggning behöver du troligtvis inte oroa dig för då Yale ägs av ASSA som är världens största koncern i låsbranschen.
Även om molntjänsten skulle försvinna så fungera låset även lokalt, alla kopplar inte upp låset mot molnet.
ASSA använder Yale varumärket riktat direkt mot slutkonsument DIY.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Faaan, problemen fortsätter. Initialt fick jag någon form av kontakt, ett par avbrutna försök att uppdatera firmware, men eventuellt lyckad uppgraderat till slut. Gick inte att få connecten att koppla upp sig. Långsamtal med den vänliga norska supporten. Resulterade i att vi skulle göra fabriksåtetställning, blir då aldrig ombedd att knacka in ny masterkod. Har alltså ett lås som inte går att öppna på något sätt utifrån. Supporten säger låset är defekt och att jag ska byta det. Ok, jag ska nu riva ut låset,ha en kompis får vakta olåsta huset, medans jag vackert kör till Bauhaus för att reklamera.
 
Känns sådär betryggande att man beställt hem sin L3. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.