Vad är vakumsugas
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Slangpaketet medföljer ej.
Jag köpte denna när det var rea.
5999 kr.

[länk]
Då får du reklamera den. I beskrivningen står det:

"Pumpen är förfylld med köldmedium samt levereras med 4 m slangpaket."
 
  • Gilla
LASEG
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då får du reklamera den. I beskrivningen står det:

"Pumpen är förfylld med köldmedium samt levereras med 4 m slangpaket."
Jag besvarade ts.
 
R Rolle85 skrev:
Var köper man slang då
Slangpaketet ingår i dom som heter 'SC' . Dom är förfyllda och har snabbkopplingar man bara skruvar ihop så är allt klart.
Dom modeller som bara heter 'S' behöver kompletteras med slang i rätt längd och vakuumsugas vid installationen.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Jag besvarade ts.
Den du länkar kommer med 4m slang, enligt produktbeskrivningen.
Köpte du en likadan och var tvungen att komplettera med slang?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Den du länkar kommer med 4m slang, enligt produktbeskrivningen.
Köpte du en likadan och var tvungen att komplettera med slang?
Nej.
Jag säger det igen, jag besvarade ts.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Nej.
Jag säger det igen, jag besvarade ts.
Ok, om du gjort som nu, och svarat på mitt inlägg hade det varit tydligare. ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ok, om du gjort som nu, och svarat på mitt inlägg hade det varit tydligare. ;)
Ts frågade om allt ingick.
Jag skrev att slangpaketet ingår inte.
Till min pump gör det.
 
M
G Granström2 skrev:
Julas värmepumpar är rent allmänt rätt dåliga jämfört med riktiga japanska värmepumpar.
I en sommarstuga kan de duga. De förfyllda får man numera inte installera själv så hela fördelen med dem är borta. De kan inte efterfyllas med köldmedia om det blir läckage så då är det bara att kasta apparaten.
Läckage uppstår ganska ofta.
Julas apparater som kräver vacuumsugning är ett bättre köp men då får man också betala för installation.
Titta på avgiven effekt på julas pumpar, den är inte hög vilket folk inte tänker på. En vanlig japansk kvalitetsmaskin har en maxeffekt på omkring 6kW. Julas större qlimapump är tokdyr och nästan lika dyr som en kvalitetspump som har 5 års garanti.
Min erfarenhet efter 10år med en 4995kr Zibro från Jula är att den fungerar alldeles utmärkt. Självklart så kanske den inte har samma COP som en japansk som kostar dubbelt upp. Min Anslut luft/vatten för 14,995:- är inne på 8é vintern utan konstigheter.

Vad är det för dumheter att man inte kan efterfylla? Du har precis samma kopplingar på Julas värmepumpar som på andra fabrikat. Min Zibro vaccumsög jag själv vid installation, precis som vilken annan pump som hellst. Grannen blev så imponerad så han köpte en likadan värmepump och jag vaccumsög den också.
 
  • Gilla
Exkroken och 1 till
  • Laddar…
A
Det är väl ett stort problem med julapumparna,det finns ju inga siffror presenterade,vad ger dom för effekt/cop vid olika temperaturer mm,eftersom pumpens enda uppgift är att spara kwh är det väl rätt viktigt,man köper något som du egentligen inte vet något om.
 
M Markarbetaren skrev:
Du har precis samma kopplingar på Julas värmepumpar som på andra fabrikat. Min Zibro vaccumsög jag själv vid installation, precis som vilken annan pump som hellst.
Fast i den här tråden diskuteras i första hand pumpar med snabbkoppling. Dom vakuumsuger man inte och det saknas oftast serviceuttag får kontroll och efterfyllning.
 
Handyman 1 skrev:
Det är väl ett stort problem med julapumparna,det finns ju inga siffror presenterade,vad ger dom för effekt/cop vid olika temperaturer mm,eftersom pumpens enda uppgift är att spara kwh är det väl rätt viktigt,man köper något som du egentligen inte vet något om.
Nej inte alls!

Frågan är om man vill köpa en Luftvärmepump eller minska sina energikostnader?

Jag beställde en Mitsubishi luftvärmepump inklusive installation och 5 års garanti för 16 500 kr.

Den minskar husets energianvändning med drygt 15000 kWh per år. Det motsvarar drygt 20 000 kr i besparing.

Min arbetsinsats var att peka var jag ville ha den monterad.

Nu ville jag minska kostnaderna för att använda pengarna till roligare saker.

Hade jag istället velat köpa en luftvärmepump hade jag kanske valt den billigaste jag kunnat hitta, dvs en NoName-pump med låg prestanda och dåliga egenskaper.
 
M
Handyman 1 skrev:
Det är väl ett stort problem med julapumparna,det finns ju inga siffror presenterade,vad ger dom för effekt/cop vid olika temperaturer mm,eftersom pumpens enda uppgift är att spara kwh är det väl rätt viktigt,man köper något som du egentligen inte vet något om.
Märkligt! När jag kollar på Julas hemsida så står allting. EE-klassning, Scop, ljudvolym etc. Vad är det för specifik uppgift du inte hittar?
 
  • Gilla
LASEG och 1 till
  • Laddar…
A
Vad har pumpen för cop/effekt vid -15 grader tex?
 
M
Handyman 1 skrev:
Vad har pumpen för cop/effekt vid -15 grader tex?
Vilken pump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.