J JohanLun skrev:
Kan han mena logaritmisk skala? Kanske de kör med en exponentiell prissättning. Eller ahlsells prislista har en exponentiell rabatt. Avancerat är det iallafall! Och dyrt som fan!
Jo, men det är avancerat. Från ett klargörande 17:01 framgår att man kan använda Bodediagram för prissättning. Med min bristande fantasi har jag främst använt sådana till att rita upp överföringsfunktioner inom elnik&regler. Antar att man avsätter antalet prylar efter x-axeln. Eftersom Bode är ett log-log diagram, så blir väl slutresultatet ändå linjärt, för en rät linje i diagrammet? Men det borde vara väldigt praktiskt om man vacklar stort kring vilket antal WC-stolar man tänker köpa t ex om man tvekar om det är 3st eller 785317st.
Någonstans i gömmorna har jag ett block med diagrampapper för log-log. Något att kränga? Fint som fanken - liksom mattefraserna...
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Har du ingen i närheten, så kan du gå dit i stället. Ni ungdomar med digitala media, allt blir så kortfattat och missförstått bara.

Ja, du måste betala.
Ungdomar... Ja, jag har ju inte fyllt 50 än, så ok då, jag är väl ungdom ett litet tag till.
Menar du att jag ska ta med radiatorer och värmegolvet i badrummet till rörmokaren?
Kan det verkligen vara en bra idé?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Okej?
Jag menade att skriva algoritmer.
Nu går vi vidare.
Helt ok, sorry.

Det känns bara som många vill hitta logiska förklaringar till att vissa branscher tar bra betalt.

Jag tror det är så enkelt att just nu finns för få rörkrökare. Det gör att de kan (relativt andra motsvarande jobb) ta något för mycket betalt både för varor och tjänster för de får jobb ändå. Eftersom det dessutom är så att de flesta kunder bara gör ett fåtal större vvs jobb hemma så finns inte incitament att hitta bättre alternativ.

Av samma anledning kan en kopp kaffe på flygplatsen vara skitdyr. Där och då behöver man det och inga andra alternativ finns. Det handlar inte om att caféet på flygplatsen gör bättre kaffe, eller det är svårare att göra kaffe där.

Kunde rörkrökaren ta 15.000 för en mugg skulle han göra det, men nånstans kommer tillgång och efterfrågan göra att det isåfall kommer bli fler rörmokare/rörmokarfirmor. Skulle man tjäna 100k i månaden skulle nog många skola om sig. Nu verkar ju lönen ligga ungefär som en hyfsat betald akademiker.
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Hej. Om kunderna köper kvalitets material och rådfrågar vvs firman borde det ju inte vara något problem. Men när det gäller garantien så blir det ju problem. Det är ju 10 år om du köper genom VVS firman, men de kommer inte att ta på sig garantin om kunden köpt materialet själv.

sedan är nästa problem att kunden går in i ett byggvaruhus och får med 80% chans med sig en takdusch direkt köpt från Tex Hand Grohe på 150c/c. Då den som står i butiken saknar material kunskapen och inte informerar kunden om att det ör 160 c/c som gäller i Sverige.

ofta har även kunden köpt en kommod utan att tänka på hur vattenmatningen kommer ut ur vägg och ska passa i kommoden. Sedan köper tyvärr många billiga fabrikat där porslinet är snett mm.

har även varit med om duschväggar som är av så dålig kvalitet att det tar 4ggr så lång tid att montera...

Sista badrummet vi gjorde nu så var det låg takhöjd. Pga gammalt hus o kunden ville ha led spottar i taket. Kunden åker till en badrums butik o får med sig en smedberg takdusch som är ca 137 cm hög och går att sänka till ca 112 cm. Kan nämna att gustavsberg o många andra fabrikanter ör justerbara mellan 77-112 cm. Så i detta fallet fick kunden köpa ett takdusch paket till plus betala oss för en extra resa och extra tid då vi fick komma tillbaka en gång till.

sedan var vi med om en kund som köpte ett takdusch paket av ett känt svenskt märke på en butik med allt möjligt för renovering. Vill inte utelämna namnet på byggvaruhuset. Men när det sedan är fel på blandaren får kunden åka 8 mil till butiken han handlat i och får till svar att de handhar inte garanti ärenden... utan säger att han får vända sig till tillverkaren!

Sedan blir det alltid fel och förlorad tid då det alltid blir fel när kunderna beställer på nätbutiker. Alla butiker skriver att de har produkten på lager o den levereras inom 2-3 dagar. Detta är rent skitprat. Och detta har vi sagt 100 taks gånger till kunderna. Har inte de stora vvs grossisterna materialet i lager så har inte någon liten web butik dem på hyllan. Hadr de så stora lagerlokaler skulle deras priser se annorlunda ut.

så det finns två sidor av denna disskusionen. Sedan har man kraven på att materialet ska vara godkännt av säker vatten oxå.

Med vänlig hälsning, en vanlig röris
 
Hej och tack för ett bra inlägg från en hantverkare!

Min tanke är att rörmokaren får göra en ritning hur han har tänkt dra vattnet och vilka kopplingar och cc mått som gäller. Sen vill jag vara så fräck att jag väljer vilket märke på inredningen jag vill ha i mitt badrum som naturligtvis uppfyller svenska krav och passar in på kopplingarna i rörisens ritning.

En sak skulle jag dock vilja att du utvecklar.
Du nämner garanti. Enligt lag så behöver en röris inte ge någon som helst garanti på varken jobb eller material. Däremot har man ett ANSVAR att jobbet är fackmannamässigt utfört. Så vart kommer denna berömda garanti ifrån och vad innebär den?

Jizydoor Jizydoor skrev:
Hej. Om kunderna köper kvalitets material och rådfrågar vvs firman borde det ju inte vara något problem. Men när det gäller garantien så blir det ju problem. Det är ju 10 år om du köper genom VVS firman, men de kommer inte att ta på sig garantin om kunden köpt materialet själv.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Helt ok, sorry.

Det känns bara som många vill hitta logiska förklaringar till att vissa branscher tar bra betalt.

Jag tror det är så enkelt att just nu finns för få rörkrökare. Det gör att de kan (relativt andra motsvarande jobb) ta något för mycket betalt både för varor och tjänster för de får jobb ändå. Eftersom det dessutom är så att de flesta kunder bara gör ett fåtal större vvs jobb hemma så finns inte incitament att hitta bättre alternativ.

Av samma anledning kan en kopp kaffe på flygplatsen vara skitdyr. Där och då behöver man det och inga andra alternativ finns. Det handlar inte om att caféet på flygplatsen gör bättre kaffe, eller det är svårare att göra kaffe där.

Kunde rörkrökaren ta 15.000 för en mugg skulle han göra det, men nånstans kommer tillgång och efterfrågan göra att det isåfall kommer bli fler rörmokare/rörmokarfirmor. Skulle man tjäna 100k i månaden skulle nog många skola om sig. Nu verkar ju lönen ligga ungefär som en hyfsat betald akademiker.
Mycket bra inlägg. Jag har skrivit det det tidigare. Det verkar finnas ett förakt mot hantverkare. Dom ska inte tjäna för mycket pengar. Många gömmer sig bakom anledningar som att hantverkare har otydlig prissättning, dolda avgifter etc.
Detta stämmer i vissa fall. Men konsumenten är fruktansvärt ointresserad att ta reda på fakta innan man bokar en hantverkare. Jag ser det i trådar här på forumet och jag ser det i verkligheten. Många stirrar sig blinda på hantverkarens Tim debitering. Sen kollar man upp saker och ting när fakturan ramlar in. Man känner sig lurad.

Jag håller med ALLA här att rörmokarnas och elektrikernas grossistprislistor och system är åt helvete. Inte bara mot konsument. Men samtidigt kan jag också ha en förståelse. Skulle priserna vara transparenta skulle man behöva sänka sina påslag dag 1. Vilken bransch skulle vara intresserad av det?
Vilka branscher har ens transparent prissättning på material? Min märkes verkstad brukar fråga om dom ska fylla på spolarvätska eller byta evt. Trasiga glödlampor. Det literpriset man får betala för spolarvätskan är minst sagt högt. Ingen info får man innan heller. Men man lär sig av sina misstag. Eller så gör man inte det.
 
K Krillehus skrev:
Hej och tack för ett bra inlägg från en hantverkare!

Min tanke är att rörmokaren får göra en ritning hur han har tänkt dra vattnet och vilka kopplingar och cc mått som gäller. Sen vill jag vara så fräck att jag väljer vilket märke på inredningen jag vill ha i mitt badrum som naturligtvis uppfyller svenska krav och passar in på kopplingarna i rörisens ritning.

En sak skulle jag dock vilja att du utvecklar.
Du nämner garanti. Enligt lag så behöver en röris inte ge någon som helst garanti på varken jobb eller material. Däremot har man ett ANSVAR att jobbet är fackmannamässigt utfört. Så vart kommer denna berömda garanti ifrån och vad innebär den?
Folk blandar lätt ihop garanti och reklamationsrätt. Du kan enligt konsumenttjänstlagen reklamera fel och bister i upp till 10 år. Givetvis kan du inte reklamera ett dåligt målad sockel efter 9 år.
Jag har sagt det till dig förr. Läs på lite för du verkar så sjukt säker på det mesta du skriver så osäkerheten lyser igenom.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Folk blandar lätt ihop garanti och reklamationsrätt. Du kan enligt konsumenttjänstlagen reklamera fel och bister i upp till 10 år. Givetvis kan du inte reklamera ett dåligt målad sockel efter 9 år.
Jag har sagt det till dig förr. Läs på lite för du verkar så sjukt säker på det mesta du skriver så osäkerheten lyser igenom.
För att göra tråden lite trevligare kan du sluta med personliga påhopp och tänka till lite innan du skriver, kommer mitt inlägg att tillföra någonting? Annars låt bli. Tack!

Jag är en av få personer i tråden som inte bara har läst konsumenttjänstlagen utav även förstått den. Därför är jag förundrad när alla hantverkare hänvisar till denna berömma garanti.
Det finns enligt lag ingen som helst garanti på varken jobb eller material om inte hantverkaren skriftligen erbjuder det.

Jag ska ge några exempel.
• Om en röris installerar en ny blandare åt dig, och 5 år senare så börjar den läcka p.g.a. en dålig packning i blandaren. Röris har inget som helst ansvar för kostnaden för att byta den packningen.
Att blandaren läcker beror inte på att tjänsten är felaktigt utförd.

Om rörmokaren i samband med beställning skriftligen ger dig 10 års garanti på att blandaren ska fungera, då kommer han däremot få byta packningen utan kostnad.

• Rörisen installerar inbyggda rör i din badrumsvägg, de visar sig inte vara rostfria. 8 år senare upptäcker du fuktskador på väggen och en vattenläcka är konstaterad.
Då finns det ett stycke under 17 § som lyder "Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, får reklamation alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades."


Så åter igen, garanti är något som vem som helst kan ge, oftast kommer det direkt från tillverkaren av produkten, men en återförsäljare eller hantverkare kan också ge garanti även om det är ovanligt.

En garanti är tidsstyrd och innebär typ om någonting går sönder så kommer vi reparera eller byta ut produkten utan kostnad. Ofta följs ordet garanti av ordet begränsad där vissa villkor framgår, t.ex. att vi inte ersätter din nya TV om anledningen att den går sönder är för att den ramlat ned i golvet från väggfästet. Dvs avsiktlig eller oavsiktlig skada. Den senare är ofta ett försäkringsärende.

Och med det sagt är det viktigt att du har en bra hemförsäkring, för det är nog därifrån du får ersättning om något går fel om jobbet trots allt är fackmannamässigt utfört.
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Jag har i tidernas begynnelse också läst en termin juridik på universitetet så jag minns lite... :) Man kan väl säga att om rörmokaren får sälja kranen så reklamerar man ett eventuellt fel till rörmokaren och då förutsätter man att han kommer och rättar till felet i hemmet. Om man köpt kranen på bauhaus och låtit rörisen installera den så kommer man få betala rörisen för att komma och skruva loss den, själv åka in till bauhaus, byta till en ny kran, åka tillbaka hem, ringa in rörmokaren igen, be honom montera den, sen hoppas att bauhaus står för kostnaden för arbetet (vilket många försäljare verkar försöka friskriva sig från, dock minns jag inte om det går men oavsett så är det ju väldigt mycket enklare att ta allt genom en part). Därav min jämförelse med att beställa däck tidigare i tråden. Om bilen vibrerar efter bytet och man köpt däcken på ett ställe och tjänsten att sätta på dom på ett annat så blir det jäkligt bökigt som konsument att visa om det var däck eller montering som brast. Troligen så kan man skicka räkningen till den part som hade felet, men igen, det är besvärligt. Därav betalar jag gärna LITE extra för att köpa allt från samma ställe. Speciellt om arbetet att montera en detalj är lågt. Så tex en handfatsblandare kan jag köpa en billig, då jag väldigt lätt kan byta till en ny om det skiter sig. Jag skulle däremot inte köpa en kamkedja billigt på nätet, åka in till dyra verkstan och betata 5ggr materialkostnaden för montering för att sen komma hem med en rasad motor utan någon att ställa till svars.

Och, ja, jag förklarar mitt inlägg att jag förstår varför rörkrökarna kan ta bra betalt, men jag försvarar absolut inte trixet med prislistorna. Detta pga man inte rimligen kan förstå vad det betyder när rörmokaren säger att du får 30% rabatt. Då tror man att man kommer få ett bra pris. Men i verkligheten är det dubbelt vad prylen kostar på bauhaus. Jag har absolut inget emot att betala 30-50% mer av rörmokaren än vad det kostar på lågprismarknaden (mindre för en väldigt dyr pryl som är lätt att byta dock, mer för billiga prylar men som är jobbiga för rörmokaren om de krånglar) men jag vill inte bli lurad att tro att det är billigt och därmed inte kolla priserna och på det sättet få betala 5.000 för en mugg som kostar 2.000 på bauhaus. För en bra hantverkare betalar jag också gärna mycket pengar, men då förväntar jag mig bra service och inget trixande med priser, timmar och tillägg av olika slag som inte meddelats innan. Med det ska sägas att jag inte så ofta tar in hantverkare, men de som jag haft kontakt med har i de flesta fall skött detta bra, de har varit öppna med vilka priser de har, även om det ändå är svårt att förstå vad det innebär tillslut för mig som konsument då jag ju inte har varken deras rabattsats eller vet ahlsells bruttopriser på det material de tänkt använda.
 
  • Gilla
Krille-72 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Krillehus skrev:
En sak skulle jag dock vilja att du utvecklar.
Du nämner garanti. Enligt lag så behöver en röris inte ge någon som helst garanti på varken jobb eller material. Däremot har man ett ANSVAR att jobbet är fackmannamässigt utfört. Så vart kommer denna berömda garanti ifrån och vad innebär den?
Det mesta är en sammanblandning av begrepp och hur man lite slarvigt uttrycker sig till vardags.

Garanti är något som en säljare (säljare av vara eller tjänst) erbjuder köparen. Den kan vara utformad precis hur som helst, den kan vara 1 månad eller 50 år, den kan täcka allt, eller nästan inget, den gäller bara köparen, inte nästa ägare (om det inte stipuleras att den övergår vid ägarbyte). Garantin ges till köparen och har garantivillkor som beskriver vad den gäller för.

Reklamationsrätt finns i lagen, den är tre år lång. Den ger köparen rätt att få sk ursprungliga fel kostnadsfritt lagade. Villkoren finns i lagen. Säljaren måste bevisa att det inte var ett ursprungligt fel (utan skada, onormalt slitage etc) under de första 6 månaderna. Efter denna tid är det köparen som ska bevisa att det var ett ursprungligt fel.
Köparen måste tillse att säljaren får produkten till sig (dvs skicka tillbaka eller gå tillbaka till affären).

Garanti kan aldrig försämra något som finns i konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen eller försämra den lagliga reklamationsrätten. I sådana fall (dåliga garantivillkor) så träder lagarna in istället.

Sen har vi reklamationsrätten vid tjänst. Och här blir det något lite knepigare, för beroende på vad som utförts, och på vad, så kan det bli entreprenads"garanti", som kan bli 10 år lång.



Men sen vad som nu gäller den riktiga betydelsen av orden, så används ju ordet garanti otroligt slarvigt i allmänhet, när man egentligen menar reklamationsrätt eller något annat.
Man får väl själv försöka avgöra hur mycket språkpolis man vill vara.
Själv fattar jag nog för det mesta när folk säger/skriver "garanti" men menar den lagstadgade reklamationsrätten, så jag ordar sällan något över när det används fel term.
 
  • Gilla
Ovation och 4 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det mesta är en sammanblandning av begrepp och hur man lite slarvigt uttrycker sig till vardags.

Garanti är något som en säljare (säljare av vara eller tjänst) erbjuder köparen. Den kan vara utformad precis hur som helst, den kan vara 1 månad eller 50 år, den kan täcka allt, eller nästan inget, den gäller bara köparen, inte nästa ägare (om det inte stipuleras att den övergår vid ägarbyte). Garantin ges till köparen och har garantivillkor som beskriver vad den gäller för.

Reklamationsrätt finns i lagen, den är tre år lång. Den ger köparen rätt att få sk ursprungliga fel kostnadsfritt lagade. Villkoren finns i lagen. Säljaren måste bevisa att det inte var ett ursprungligt fel (utan skada, onormalt slitage etc) under de första 6 månaderna. Efter denna tid är det köparen som ska bevisa att det var ett ursprungligt fel.
Köparen måste tillse att säljaren får produkten till sig (dvs skicka tillbaka eller gå tillbaka till affären).

Garanti kan aldrig försämra något som finns i konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen eller försämra den lagliga reklamationsrätten. I sådana fall (dåliga garantivillkor) så träder lagarna in istället.

Sen har vi reklamationsrätten vid tjänst. Och här blir det något lite knepigare, för beroende på vad som utförts, och på vad, så kan det bli entreprenads"garanti", som kan bli 10 år lång.



Men sen vad som nu gäller den riktiga betydelsen av orden, så används ju ordet garanti otroligt slarvigt i allmänhet, när man egentligen menar reklamationsrätt eller något annat.
Man får väl själv försöka avgöra hur mycket språkpolis man vill vara.
Själv fattar jag nog för det mesta när folk säger/skriver "garanti" men menar den lagstadgade reklamationsrätten, så jag ordar sällan något över när det används fel term.
Mycket bra sammanfattning Mikael_L.

Sen finns det olika avtal mellan grossist eller egentligen tillverkare och hantverkare, ett vanligt är ALEM09.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det mesta är en sammanblandning av begrepp och hur man lite slarvigt uttrycker sig till vardags.
Bra summerat, för att göra det enkelt, köper man allt från samma part så blir det mycket enklare om nåt skiter sig (givet att firman inte konkar;))

Sen har på toppen av detta många försäljare (felaktigt) börjat hänvisa garantier och reklamationer till tillverkaren / generalagenten/importören. Dvs jag köper en TV från samsung på elgiganten, när den går sönder ringer jag elgiganten som ber mig ringa direkt till samsung och skicka TVn dit. I vissa fall kan man ju få en bättre service så, men är detta förfarande krångligt så är det faktiskt vettigt att inte acceptera det.

Samma sak gäller ju hur man köper, om man köper på nätet gäller andra regler gällande ångerrätt och hur man returnerar eller reklamerar, men här tycker jag iallafall de flesta större kedjorna verkar sjyssta i det att det går lika bra reklamera till en fysisk butik om man så önskar.

Den värsta är väl den där man beställer från en nätsida som heter .SE men sen skickar de varorna från annat land - i värsta fall ett land utanför EU och man får produkter som faktiskt KAN skilja sig eller vara kopior och framförallt har man inte den svenska konsumenträtten och ibland kan man åka på extrakostnader i form av tull etc.

Med det sagt så kan ju den lokala byggfirman skicka efter sina prylar från kina eller polen och ändå ta svinaktigt betalt. Men iom att de oftast tjänar så jäkla bra på det ändå och det är ett sånt krångel med att skicka efter saker så tror jag det är rätt ovanligt för enstaka jobb i hemmet.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Sen finns det olika avtal mellan grossist eller egentligen tillverkare och hantverkare, ett vanligt är ALEM09.
Alem09 är elmaterialbranschens garantivillkor. (Jag tror inte att de är tillämpliga någon annanstans).
Det fina med alem09 är att säljaren även tar kostnader som uppstår vid utbytet/reparationen, så måste jag hyra en skylift för att byta en ljusarmatur eller utetempgivare högt på en fasad så få de vackert betala både min tid, hyran av skyliften, även tiden för att hyra/hämta/lämna liften osv, om det är ett alem09-utbyte.
Jag (och de flesta tror jag) överanvänder inte detta garantivillkor, jag har använt det en gång då det innebar 2 timmar i bilen till kunden för att byta den trasiga prylen. Om det inte går att knyta några speciella fördyringar (de bör ju bli ett par hundringar åtminstone för att vara värt att lägga tid på att hantera) så brukar jag bara ta en ny pryl över disk och byta hos kunden när man råkar vara i närheten.
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alem09 är elmaterialbranschens garantivillkor. (Jag tror inte att de är tillämpliga någon annanstans).
Det fina med alem09 är att säljaren även tar kostnader som uppstår vid utbytet/reparationen, så måste jag hyra en skylift för att byta en ljusarmatur eller utetempgivare högt på en fasad så få de vackert betala både min tid, hyran av skyliften, även tiden för att hyra/hämta/lämna liften osv, om det är ett alem09-utbyte.
Jag (och de flesta tror jag) överanvänder inte detta garantivillkor, jag har använt det en gång då det innebar 2 timmar i bilen till kunden för att byta den trasiga prylen. Om det inte går att knyta några speciella fördyringar (de bör ju bli ett par hundringar åtminstone för att vara värt att lägga tid på att hantera) så brukar jag bara ta en ny pryl över disk och byta hos kunden när man råkar vara i närheten.
Såklart, det borde jag anat..

Vad heter det i rörmoxkeribranschen då?
 
Den vi använder oss av och hänvisar till heter VVS09 Där är det tydligt att avtalet är mellan 2 parter och definitivt inte till tredje part eller fjärde part som ofta är installatör och slutkund/brukare. Därav är det inte till tilverkaren som några problem från installatör eller slutkund/brukare som något "ärende" ska komma ifrån. Men i många fall så blir jag tvingad att upplysa i dessa fall grossisten att vi har ett 2 parts avtal som reglerar mellan oss och vad grossisten har för avtal till sin kund rör inte vårt 2 parts avtal. Det blir ofta ändå en uppgörelse i godo och det funkar bra i de flesta fall.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.