Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Råd & Rön skriver så här September 2020:

Vi har utökat vårt stora test av robot dammsugare och som vanligt testar vi de nytillkomna robotarna på exakt samma sätt som de som redan passerat labbet. Tyvärr kommer heller inte årets robotar i närheten av uppsugningsförmågan hos en vanlig dammsugare. Varför det är så kan du läsa om i faktarutan på nästa sida. Främst är det damm på mattor och golv med springor som robotarna genom gående misslyckas med. Men vill du ha en rullande kompanjon som sopar upp smulor och smuts fyller robot dammsugaren sin funktion, så länge du väljer modell med omsorg.

Traditionella dammsugare skapar ett vakuum mellan golvet och munstycket, som gör att skräpet sugs upp. Det är det som gör dem så effektiva och som har gett dem deras engelska namn vacuum cleaner. Men en robotdammsugare kan inte skapa ett vakuum, eftersom de måste ha hjul eller larvfötter för att kunna ta sig fram över trösklar och mattor. Alltså hamnar öppningen där dammet och smulorna ska sugas upp flera centimeter från golvet och det bildas inget vakuum som effektivt suger upp damm. Dessutom är robotarna batteridrivna och kan inte ha så hög effekt på motorn för att batteriet inte ska ta slut på en gång.
Jag har varken höga trösklar, springor i golvet eller långhåriga mattor. Ibland tar jag fram den vanliga dammsugaren och kör över mattorna för att få dessa helt rena någon gång i månaden men skulle aldrig klara mig utan roboten idag.
 
F fp01 skrev:
först hur mycket luft som de kraftiga dammsugarna drog igenom
Har man sådana tankar så ska man inte ha en centraldammsugare utan fortsätta med robot eller gå ut med hunden som det kallas. Som det sagts i tråden, så är det upp till var och en att utvärdera vad vill ha, Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Konstig fråga som man ofta får när man har en robot.
Svaret är, vad tror du förmodligen på samma sätt som du, men det är ju inget man gör varje dag.inte jag iaf.
Roboten tar golven varje dag, det blir inte dammigt då.
Men det är samma skepsis man får när det gäller gräsklippare robotar.
Robotar gör inte lika bra jobb som en människa.
Men med robotar kan man göra det oftare så resulterar det mindre jobb för människan och ett bättre helhetsresultat över tid. Nått Som bara syns direkt efter människan annars gjort nått.
Sitter bara att tittar ut över rummen här hemma.
Med 4 barn och leksaker "överallt", ett väldigt gammalt hus med tjocka ektrösklar mellan varje rum och tre våningar att damsuga så vete tusan hur det skulle fungera här.
En kollega har en robotdammsugare och enligt han så kan den inte ens köra över en veckad matta.
Men har fått erbjudande att köpa den eller iaf låna hem den och testa den.

Grannarna har en centraldammsugare, jag har aldrig haft det men det verkar sjukt lockande med tanke på hus tyst det är. Man kan se på TV utan att störas.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Förra året blev robotåret för oss. På grund av min vikande hälsa behöver vi se över allt som kan minska belastningen på oss, och först ut var en robotdammsugare för ganska precis ett år sedan.

Jag har varit mycket skeptisk till det med tanke på sluten planlösning med trösklar och annat, men så fick jag en som var "trasig" och då var det ju klart värt att testa. När boten väl var "lagad" så blev vi frälsta direkt! Den klarade utan problem alla trösklar och hittade in i alla rum. När vi tömde behållaren efter första vändan fick vi nästan en chock...den hade sugit upp enormt mycket damm! Efter två, tre gånger minskade mängden lite och ligger nu på en konstant nivå på en drygt halvfull behållare efter en våning på 84 m2 golvyta.

En annan STOR fördel med robotdammsugare är att man tvingas (läs lockas) ha disciplin att inte strö grejer överallt och att man ser till att fästa upp alla de där kablarna och lyfta grejer som legat på golvet. Man blir helt enkelt bättre på att hålla ordning.

Jag vet att boten gjort att vi har mindre mängd damm än när vi dammsög själva. Dels för att det blir gjort (två ggr i veckan) dels för att boten kommer åt på ställen där det är väldigt bökigt med vanlig dammsugare och dels för att vi anpassat vårt hem för roboten till viss del vilket jag tänkt göra i åratal för "normal" städning men det har aldrig blivit av. Beviset är mindre mängd damm i bokhyllor och andra ställen som måste dammtorkas samt att frugan (som är känslig mot damm) mår mycket bättre. Vår bot kan lagra två våningskartor, så vi använder samma bot. Det räcker med en extra laddstation och att bära boten mellan våningarna.

Lite samma sak är det med klipparroboten som vi skaffade i våras, starkt inspirerade av dammsugarboten. Vi ser till att det inte ligger grejer spridda över gräsmattan. Gräset blir klippt regelbundet vilket ger en mycket starkare och friskare gräsmatta. Vi slipper lägga vår begränsade energi på att klippa själva med vanlig klippare (vilket jag dock tyckt om att göra innan hälsan satte stopp) och vi kan göra annat.

Det var en rätt härlig känsla att sitta på altanen i somras och titta på när gräset vårdades och höra hur huset städades när vi själva satt i solen och drack rosévin.

Så, om jag var TS hade jag rivit ut c-dammsugaren och skaffat robot. Såvida inte huset eller andra omständigheter gör det olämpligt.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
F fp01 skrev:
Nej inte riktigt. Än så länge fylls påsen upp inne i dammsugaren. Det här eviga snacket om att HEPA-filter släpper igenom dammet stämmer dåligt, men i alla försäljare av centraldammsugare är det ju så...:cool: Hur var det nu med den uppvärmda rumsluften... Jag brukade förr fråga säljare på mässor osv om detta, först hur mycket luft som de kraftiga dammsugarna drog igenom, och det var ju alltid jääättemycket men sedan om att det då även måste komma in lika mycket ouppvärmd luft utifrån... och även om ljudet från utblåset och grannarnas åsikt om detta, liksom partiklarna som kommer ut.. De gillade inte att svara på detta..:oops:
Saxat från P4 Jönköping idag: 2744.png "Se till att ta vara på den värmen som finns inomhus" tipsar energi- och klimatrådgivaren Emma Adolfsson, om hur man kan spara några slantar nu när elpriset är högt.
 
Hej,
Släng ut hela "paketet"...
Centraldammsugare är lika korkat som att ha en vattenslang för att få tillgång till vatten i "hela huset".
Slangen (till dammsugaren) är: Otymplig, svår att hantera och förvara oavsett om den sitter på en slangvinda eller hanteras "löst"...
Dessutom sliter slangen på dörrfoder mm mm. MEN; Var och en måste få välja vad som passar bäst.
Det finns egentligen inget som är rätt eller fel mao.
 
Släng ut skiten. Har inte träffat en ända person som varit nöjd med sin centraldammsugare.
Mycket lättare med en vanlig dammsugare.
Robot är bra om du inte har möbler mattor trösklar etc etc etc och du måste ändo ta fram en vanlig dammsugare för att få rent.
 
O Omega1 skrev:
Hallå gott folk. Vi har precis fått tillträde till vårt nya hus och vi har raskt gått igång på att göra lite renoveringar.

Fönster byte, slipa och måla källargolv, nytt vatten och in med FTX-ventilation.

Så källaren är ett ormbo av ledningar och rör. Men det som irriterar mig är en mycket dålig installation av dammsugaren med idel synliga rör. Elen till den är lika sorgligt dragen den med tillräckligt många sockerbitsskarvar för att jag ska få diabetes...

Så jag vill riva ut åbäket. Jag motiverar mig med att:
*Den låter, antagligen på grund av den öppna installationen.
*slangen är stor, otymplig och precis på millimeters
*vi har redan 2 dammsugare, en för varje våningsplan samt dammsugarrobot.
*vi vinner 1kvm i källaren och 1 DM i takhöjd. Detta är i en korridor och med 2m i takhöjd. Så det är av värde.

Men är det något jag missar? Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Motivera svaren...
Hej,

Installerade centraldammsugare förra året men var lite tveksam att göra den installationen först. Men när jag hittade systemet med ”Hide a hose” blev beslutet enkelt! Det vill säga ett system där slangen förvaras i dammsugarröret. Man drar enkelt ut slangen vid städningen, sedan sugs slangen in röret när man är klar, supernöjd.
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ska man få bort fint damm ligger robotdammsugare och centraldammsugare i var sin ände av hur rent det blir. Ingen robotdammsugare är i närheten av en vanlig dammsugare på att suga upp fint damm. Det finns det otaliga tester som bekräftar. Centraldammsugaren gör det ännu bättre. Ni som bara använder robotdammsugare måste ha mycket fint damm i på hyllor och andra ytor som ni måste torka bort betydligt oftare än om ni håller rent med en centraldammsugare.
Har faktiskt väldigt lite damm. Robotarna jobbar varannan dag. Mörka betonggolv och stora glaspartier så solen hade avslöjat direkt om dom gjort ett kasst jobb:).
 
  • Gilla
Timmerö och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alternativet är väl robot? :)
som sagt. Nej. Den suger inte rent.
 
  • Gilla
i&e JOHN
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Slangen lär du dig hantera. Den största svårigheten kommer vara att få alla andra att ge fan i att rulla ihop den i en väldigt liten .
n
[QUOTE="Myckling, post: 4076236, member:

. Det är lite bökigt att ta fram och rulla ihop slangen[/QUOTE]

Alla ni som har möjlighet att bygga in i väggar/tak och vill slippa släpa runt och rulla ihop slangen - kolla retraflex!
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Råd & Rön skriver så här September 2020:

Vi har utökat vårt stora test av robot dammsugare och som vanligt testar vi de nytillkomna robotarna på exakt samma sätt som de som redan passerat labbet. Tyvärr kommer heller inte årets robotar i närheten av uppsugningsförmågan hos en vanlig dammsugare. Varför det är så kan du läsa om i faktarutan på nästa sida. Främst är det damm på mattor och golv med springor som robotarna genom gående misslyckas med. Men vill du ha en rullande kompanjon som sopar upp smulor och smuts fyller robot dammsugaren sin funktion, så länge du väljer modell med omsorg.

Traditionella dammsugare skapar ett vakuum mellan golvet och munstycket, som gör att skräpet sugs upp. Det är det som gör dem så effektiva och som har gett dem deras engelska namn vacuum cleaner. Men en robotdammsugare kan inte skapa ett vakuum, eftersom de måste ha hjul eller larvfötter för att kunna ta sig fram över trösklar och mattor. Alltså hamnar öppningen där dammet och smulorna ska sugas upp flera centimeter från golvet och det bildas inget vakuum som effektivt suger upp damm. Dessutom är robotarna batteridrivna och kan inte ha så hög effekt på motorn för att batteriet inte ska ta slut på en gång.
Råd & röd, nått tant agda 75 gick efter i sina yngre dar.
Klart en vanlig dammsugare tar bättre och mer.
Grejen med robot (tex dammsugare och gräsklipare) att den gör jobbet kontinuerligt, på så sätt hålls ett renare normalläge som inte kräver extrem sugkraft.
Tar vi ett jätte nersmuttsat rum och minutiöst dammsuger den med vanlig dammsugare så kommer slutresultat efter 1 varv vara bättre än en robot. Men efter nollställning så går roboten dagen efter och dammsuger lika noga som tidigare och på så sätt bibehåller renheten.
Ska vi dammsuga vanligt så väntar vi några dagar och det blir "skitigt" igen. Så arbetar inte en robot.
Dessutom finns det felaktigheter. En robot har en borste undertill som matar mot insuget.
Jag lade förra året in en heltäckningsmatta, enligt instruktion skulle man dammsuga den 2-3varv efter montering för att ta bort allt löst ludd bla.
Efter 2-3 varv med vanlig dammsugare skickade jag in roboten 2-3 varv. Behållaren blev full, så att säga att roboten tar upp sämre än en vanlig dammsugare trots sämre sugförmåga tror jag inte heller stämmer.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
som sagt. Nej. Den suger inte rent.
Jag menar att alternativet är väl en bra robot(som suger rent) de moppar ju tom numera. :)
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
O Omega1 skrev:
Hallå gott folk. Vi har precis fått tillträde till vårt nya hus och vi har raskt gått igång på att göra lite renoveringar.

Fönster byte, slipa och måla källargolv, nytt vatten och in med FTX-ventilation.

Så källaren är ett ormbo av ledningar och rör. Men det som irriterar mig är en mycket dålig installation av dammsugaren med idel synliga rör. Elen till den är lika sorgligt dragen den med tillräckligt många sockerbitsskarvar för att jag ska få diabetes...

Så jag vill riva ut åbäket. Jag motiverar mig med att:
*Den låter, antagligen på grund av den öppna installationen.
*slangen är stor, otymplig o

Men är det något jag missar? Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Motivera svaren...

Hej. Det satt en centraldammsugare i huset när vi flyttade in. Den har jag rivit ut och använder i garaget som spånsug till cirkelsåg och gersåg
 
  • Gilla
Timmerö och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag prenumererar på råd och rön, tycker att den är bra. Just testet med dammsugarrobot tror jag inte riktigt på, jag har mycket mindre damm på tavlor och i bokhyllan än tidigare. Övervåningen kör jag med vatten, tycker att sista dammet kommer med bra då.

Roligt att städning väcker starka känslor om vad som är rätt och fel :D

/tant Agda 75
 
  • Haha
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.