A
Eftersom elbilar kör omkring skattefritt på vägarna i stort sett,så håll till godo! :)
 
Handyman 1 skrev:
Eftersom elbilar kör omkring skattefritt på vägarna i stort sett,så håll till godo! :)
Tack! Betalar mest skatt på elen.
 
catherineb catherineb skrev:
Vi har en 2018, har kört 7500 mil snart. Är fortfarande supernöjda, räckvidden har inte förändrats särskilt mycket men på vintern när det blir som kallast här i Norr så har vi haft som minst 11 mil. Men det räcker för oss :)
Det betyder alltså att du får ut ungefär en tredjedel av tänkta räckvidden enligt reklamen för IONIQ. Folk klagar att man inte kommer ner i skriven soppaförbrukning i en fosilbil och då kan det slå på ett par procent och du är ändå nöjd när du kommer 11mil istället för 31mil
Vinter, kyla och elbil är kanske inte den bästa kombon.

Lite kul ändå.
 
  • Gilla
läppglans
  • Laddar…
Jag tror att de som kör 100 mil med någon regelbundenhet är rätt få. Mer ordinära långresor på 30–50 mil (Stockholm–Jönköping, Göteborg–Örebro respektive Stockholm–Göteborg exempelvis) är nog vanligare. Tre–fem timmars långresor på 100–120-vägar.

Som jag tolkar det kräver sådana resor i dagens vinterväder i Mellansverige ett respektive två laddstopp även med bilar med nominell räckvidd på uppåt 50 mil.

Det är förstås ingen monumental uppoffring i sig, även om det nog är ett (kort?) stopp extra för alla utom småbarnsfamiljer jämfört med fria val.

Detta parat med de höga inköpspriserna, problem med dragvikter osv., osv. gör förstås elbilar svåra att räkna hem för de flesta av oss. Totalekonomin plus omaket gör att få får ihop ekvationen på relativt objektiv grund.

Ett av problemen (om man nu försöker hålla sig till objektiva resonemang) är att alternativen är kassa och osäkra de med. Även om en fossilbil är lättare att räkna hem utifrån dagens kända parametrar så är det ju inte bara dem man har att ta hänsyn till. Jag gissar att skatteskillnaden kommer öka till fossilbilarnas nackdel de närmaste åren och att nybilspriserna på elbilar går ner. En ny fossilbil som man har upp till tre år blir då en ekonomisk risk, även om bilen i sig är förutsebar.

Å andra sidan har jag nog aldrig köpt bil på objektiv grund, utan känsloargument har alltid blivit utslagsgivande för bilvalet (i alla fall från det att bilarnas inköpspris räknades i månadslöner eller mer). Så nästa bil blir en elbil, även om hjärnan och plånboken argumenterar emot utifrån vad jag vet idag.
 
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Så är det ju.

Om man behöver komma fram så snabbt som möjligt är elbil inte bäst. Det går inte köra 60 mil i sträck på vintern i motvind. Om man pendlar några mil och sällan kör långresor eller är okej med att semestern tar lite längre så funkar elbilar.

Den längsta resa vi gjort på en dag är typ Malmö-Stockholm. Ingen aning om hur många gånger vi stannade men fyraåringen behövde rastas oftare och längre än bilen behövde laddas. Om fem år är det kanske annorlunda. Då har vi kanske en annan bil också.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alla dessa långresor tenderar att få överdrivet fokus i debatten. Jag tänker själv på hur mycket tid och pengar jag sparat in på att slippa åka och tanka de senaste 1,5 åren jag kört elbil.

För de som bedömer ett extra stopp på 13 minuter under en långresa som besvärligt hör man sällan samma klagomål när det gäller avstickaren till macken på väg hem trött efter jobbet en måndag i november.
 
  • Gilla
AndersSt och 10 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Det betyder alltså att du får ut ungefär en tredjedel av tänkta räckvidden enligt reklamen för IONIQ. Folk klagar att man inte kommer ner i skriven soppaförbrukning i en fosilbil och då kan det slå på ett par procent och du är ändå nöjd när du kommer 11mil istället för 31mil
Vinter, kyla och elbil är kanske inte den bästa kombon.

Lite kul ändå.
De lovade 28 mil för vår bil vid optimala förutsättningar vad gäller eco driving, hastighet, motstånd däck-väg och temperatur. Vi visste ju vad vi köpte och att den norrländska vintern och dubbdäcken skulle äta upp en hel del av räckvidden. Det är helt okej för oss, den uppfyller våra behov ”typ”.

och med ”typ” menar jag att det är fyrhjulsdrift och möjlighet att dra min hästtransport som saknas. Tror inte det finns någon elbil som uppfyller detta än..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
W witten skrev:
För de som bedömer ett extra stopp på 13 minuter under en långresa som besvärligt hör man sällan samma klagomål när det gäller avstickaren till macken på väg hem trött efter jobbet en måndag i november.
Det kan ju ha att göra med när man behöver ta stoppet.

Det är extremt sällan som jag behöver ta en avstickare för att tanka min bil, det är mer att jag passar på när jag ser att det är mindre än halv tank kvar och jag passerar en mack.

Kollar jag mina två senaste tankningar så var den ena 14 december och den andra 4 januari. Mellan de två så var det en resa ToR till landet (Stockholm-Gävla typ). Bilen har lite knappt halv tank kvar nu, så jag kanske tankar nästa gång jag är ute och åker. Eller gången efter. Eller gången efter det. Inget akut alls, soppan skulle räcka till en veckas pendlande till jobbet, men nu pendlar jag ju inte till jobbet dagligen utan max en gång i veckan. (Och när det inte är covid-19 blir det ännu mer sällan.)


För att förtydliga: Jag tycker inte det är nåt problem att ta ett stopp på en halvtimme för att äta. Problemet är om jag behöver anpassa stoppet efter när bilen måste laddas istället för när jag är hungrig.
 
catherineb catherineb skrev:
De lovade 28 mil för vår bil vid optimala förutsättningar vad gäller eco driving, hastighet, motstånd däck-väg och temperatur. Vi visste ju vad vi köpte och att den norrländska vintern och dubbdäcken skulle äta upp en hel del av räckvidden. Det är helt okej för oss, den uppfyller våra behov ”typ”.

och med ”typ” menar jag att det är fyrhjulsdrift och möjlighet att dra min hästtransport som saknas. Tror inte det finns någon elbil som uppfyller detta än..
Det finns ju några med awd och 1500kg dragvikt. T.ex. XC40 och Polestar 2
 
A
catherineb catherineb skrev:
och med ”typ” menar jag att det är fyrhjulsdrift och möjlighet att dra min hästtransport som saknas. Tror inte det finns någon elbil som uppfyller detta än..
Fyrhjulsdrift har flertalet tillverkare. Drag också. BMW X3, Jaguar i-Pace och Polestar-2 tex. Men se upp med dragvikten på dom. BMWn har 2000kg, Polestar-2 1500kg och Jaggan bara 750kg.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju några med awd och 1500kg dragvikt. T.ex. XC40 och Polestar 2
Är det sant?? Vi har varit inne på att byta till Polestar när det är dags nämligen!!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju några med awd och 1500kg dragvikt. T.ex. XC40 och Polestar 2
med detaljen att jag bara har B-körkort, så bilen får bara väga 2000 kg för att funka med mitt släp.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju några med awd och 1500kg dragvikt. T.ex. XC40 och Polestar 2
Blir att ta BE-kort helt enkelt :D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Blir att ta BE-kort helt enkelt :D
Räcker det inte med B96?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.