Bakhjulsdrift är ju dunderkul på en halkig öppen yta, typ en isväg eller stor snöig parkering. Kan man sladda runt med en ID3 är det ju bonus :D
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
hörö ni ;) jag såg när tråden när den skapades för ett par år sen och den inleddes ju med om 3 år... då köpte vi oss en ny nissan med tanken i huvudet "nästa bil ska nog vara en elbil men jag vill kunna ha dragkrock för att få hem lite från gips etc från bygghandeln och få bort lite mög till tippen"

Så, har ni kommit fram till något mer än att det är kul att köra bakhjulsdrift på vinterväglag? :crysmile:
 
Måste säga att jag är relativt överraskad över stabilitet och framkomlighet på id3:an och vinterväg.
Kör dubbfritt på båda 3:rna och , visst, det är inte som att köra min tidigare quattro men den jämförelsen är knappast relevant.
Det som gör upplevelsen behaglig är kanske alla varningsgrejer som slår till konstant. Antisladd o allt som nu blinkar överallt i bilen.
Men överlag en positiv upplevelse trots bakhjulsdrift.
Kan ju bero på att bilen är tämligen balanserad med motor bak och låg tyngdpunkt. Inte som en gammal 240:a Mao....
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Som pappa till den här tråden kommer här lite återkoppling. När tråden skapades stod vi i begrepp att byta ut den befintliga bilen som då var 3 år gammal och funderingar gick mot hybrid alternativt elbil. Men i det läget kändes det för tidigt utifrån prisbild, räckvidd, laddmöjligheter etc. Vi fortsatte med vår fossilbil och tänkte att om ett par år till så har utvecklingen kommit längre.

Nu ska bilen bytas ut och jag har än en gång skissat på olika alternativ och skulle gärna gå på ren el då jag ser hybrid som en övergångslösning som inte är ekonomiskt eller miljömässigt försvarbar. Men fortfarande tycks inte marknaden lösa vårt behov till en vettig kostnad. Vi kör idag en dieselsuv och kör knappt 2 000 mil per år (pre-corona) med en del dragande av släp och en del längre turer till huvudstad eller fjäll. Vill fortsätta åka suv och både ID4 och Skoda Enyaq ser intressanta ut men har idag bara bakhjulsdrift. Är uppvuxen i en fjällkommun och började köra bakhjulsdrivna bilar som BMW 2002, Volvo 140 och 240 så jag är fullt medveten att man inte BEHÖVER fyrhjulsdrift, men det är väldigt bekvämt och skön känsla att ha så det är ett krav. Detta kombinerat med allt för osäker faktisk räckvidd för elfordon i allmänhet landar i att det nog blir ytterligare en dieseldriven kärra där fordonsskatten känns som ett rån - men med samma tro som sist, att om ett par år till då blir det en elbil.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Som pappa till den här tråden kommer här lite återkoppling. När tråden skapades stod vi i begrepp att byta ut den befintliga bilen som då var 3 år gammal och funderingar gick mot hybrid alternativt elbil. Men i det läget kändes det för tidigt utifrån prisbild, räckvidd, laddmöjligheter etc. Vi fortsatte med vår fossilbil och tänkte att om ett par år till så har utvecklingen kommit längre.

Nu ska bilen bytas ut och jag har än en gång skissat på olika alternativ och skulle gärna gå på ren el då jag ser hybrid som en övergångslösning som inte är ekonomiskt eller miljömässigt försvarbar. Men fortfarande tycks inte marknaden lösa vårt behov till en vettig kostnad. Vi kör idag en dieselsuv och kör knappt 2 000 mil per år (pre-corona) med en del dragande av släp och en del längre turer till huvudstad eller fjäll. Vill fortsätta åka suv och både ID4 och Skoda Enyaq ser intressanta ut men har idag bara bakhjulsdrift. Är uppvuxen i en fjällkommun och började köra bakhjulsdrivna bilar som BMW 2002, Volvo 140 och 240 så jag är fullt medveten att man inte BEHÖVER fyrhjulsdrift, men det är väldigt bekvämt och skön känsla att ha så det är ett krav. Detta kombinerat med allt för osäker faktisk räckvidd för elfordon i allmänhet landar i att det nog blir ytterligare en dieseldriven kärra där fordonsskatten känns som ett rån - men med samma tro som sist, att om ett par år till då blir det en elbil.
Själv beställde jag precis en ID.3:a. Var dags att byta ut min 3 år gamla Audi A3 och jag har varit sugen på elbil redan innan men med ID.3:an och nya skatten gjorde att bägaren tippade över. Leverans 1:a April.

Gör sällan långresor. Årliga resan upp till fjällen kommer bli lite av en utmaning, men jag tror det kommer funka fint!
 
  • Gilla
Ovation och 1 till
  • Laddar…
Ja på tal om fyrhjulsdrift så var det nära att jag inte kom upp för en brant backe med min framhjulsdrivna lilla IONIQ. Fick bromsa ner för en galning som kom neråt, så jag stod i stort sett stilla mitt på blankisen i backen. Antisladden lyckades till slut saaaakta slira oss upp för backen medan jag funderade på massa olika möjliga lösningar i huvudet. Tog väl en minut för femtio meter, typ.

Ingen sand hade jag i bilen men ironiskt nog 50 kg kalciumklorid i bakluckan …
 
V vectrex skrev:
Själv beställde jag precis en ID.3:a. Var dags att byta ut min 3 år gamla Audi A3 och jag har varit sugen på elbil redan innan men med ID.3:an och nya skatten gjorde att bägaren tippade över. Leverans 1:a April.

Gör sällan långresor. Årliga resan upp till fjällen

kommer bli lite av en utmaning, men jag tror det kommer funka fint!
Du kommer inte att bli missnöjd. Har 1500 mil i ryggen på min id3 och tycker den är grym. Men...den är en teknisk julgran som behöver lite omvårdnad då o då(läs uppdateringar)
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
  • Bara glad att ni ligger i högerfilen när det blir minus.
 
G Ganescha skrev:
  • Bara glad att ni ligger i högerfilen när det blir minus.
Kommer väl antagligen ikapp dig när du tankar....
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Kommer väl antagligen ikapp dig när du tankar....
Nu ska du inte vara sån, tar mig ca 5-7 minuter att tanka, och då kör jag lätt och ledigt 80 mil på en tank vid 10 minus grader. Hinner både äta och fika innan El bilen såsar in på parkeringen.
 
Fairlane
G Ganescha skrev:
  • Bara glad att ni ligger i högerfilen när det blir minus.
Högerfil är ju rätt placering oavsett temperatur och oavsett hur bilen drivs.
Det finns ju en lång tråd om att man ska ligga till höger och inte i mittfil...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nya Tesla model S sägs klara 832km på en laddning, det är bra, även om prislappen är tuff
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Högerfil är ju rätt placering oavsett temperatur och oavsett hur bilen drivs.
Det finns ju en lång tråd om att man ska ligga till höger och inte i mittfil...
Kanske ska vara lite tydligare i mina inlägg, bara glad att ni ligger i höger filen vid minus grader och såsar så jag kan köra om säkert på motorvägen.
 
G Ganescha skrev:
Kanske ska vara lite tydligare i mina inlägg, bara glad att ni ligger i höger filen vid minus grader och såsar så jag kan köra om säkert på motorvägen.
Haha. Ja nog märks det att du inte kör el-bil iaf.
Har inga problem med att ligga i varken höger eller vänsterfil idag. Har 12 minus och klarar mig 30.5 mil(verkliga mil) på det i skrivandes stund. Ja du kommer 80 mil så det är bara att gratulera till det. Vi har helt enkelt olika syn på vad som är bra eller dåligt i olika situationer.
Men...visst kan jag sakna quattron när snödjupet blir lite mer. Inget snack om det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
G Ganescha skrev:
Kanske ska vara lite tydligare i mina inlägg, bara glad att ni ligger i höger filen vid minus grader och såsar så jag kan köra om säkert på motorvägen.
Märkligt, igår åkte jag på motorvägen där det är 100 km/h. I mittfilen låg det både bensindrivna bilar och dieseldrivna bilar och såsade i 65 km/h... Jag tycker det vore bra om de kunde hålla höger så jag kan köra om säkert på motorvägen...
Och jag har inte ens en elbil. :)
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.