BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Hej Birgit, vet att detta diskuterats förr och det du skriver stämmer med vad som anges av 1177. Men då vi gjorde simuleringar på en sida på nätet verkade det som att ett positivt PCR endast i 56% av fallen stämde med verkligheten beroende på hur mycket symptom som uppvisades från början. Denna sida kanske var felaktig, kan heller inte hitta den längre.

Här en äldre artikel som mest verkar fokusera på smittsamhet under förloppet
Ett positivt test kan alltså avspegla en infektion som nästan läkt ut och behöver inte innebära smittrisk. Omvänt gäller att ett negativt resultat inte utesluter att patientens symtom beror på covid-19, särskilt inte om provet tagits en vecka eller mer efter symtomdebut.

Troligen kan en hel del fel uppstå vid mätning också, helst då privatpersoner utför dessa själv.

I denna artikel anges PCR-testerna påvisa infektionen i minst 95% av fallen, antigentesterna i 85-95% av dessa 95% medan antikroppatesterna inte gick att lita på med mindre än 2 positiva test. Orsaken angavs vara att så få i befolkningen ännu hade antikroppar, nu gällde denna artikeln möjligen Finland som haft få fall.

Hur tillförlitliga är de PCR-test som används i coronadiagnostiken?
Eftersom det väl blir rätt OT så blir det bara ett kort svar.
PCR-tester visar förekomst av virus, levande eller rester, kan därför vara positivt även efter att smittsamheten upphört och det är därför som det finns särskilda riktlinjer om när smittsamheten upphör.
Ovanligt med falska positiva svar, däremot kan man få negativa svar även från sjuka personer och förstås från folk som fortfarande är sjuka men inte har virus i svalget/näsan längre eller tar prov på fel sätt.
Antigentester är mindre känsliga och kan därför missa fler. Antigentester finns av olika kvalitet och med lägre kvalitet blir det fler falska svar.
Antikroppspålitligheten varierar med antalet smittade i samhället och t.ex. Blekinge dröjde därför länge med att starta upp dem.
Så har i alla fall jag uppfattat att det förhåller sig.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Frun har bekräftad covid-19, insjuknade för 6 dagar sedan. Mycket milda symptom som lite snuva, hosta och lättare trötthet. Hon fick det via sitt arbete i vården.

Jag har inte märkt något men går omkring och är lite nojig, har beställt hemtest och hoppas på positivt utan att någon sjukdom överhuvudtaget bryter ut.

Känns som ett lotto detta.
 
  • Älska
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Frun har bekräftad covid-19, insjuknade för 6 dagar sedan. Mycket milda symptom som lite snuva, hosta och lättare trötthet. Hon fick det via sitt arbete i vården.

Jag har inte märkt något men går omkring och är lite nojig, har beställt hemtest och hoppas på positivt utan att någon sjukdom överhuvudtaget bryter ut.

Känns som ett lotto detta.
Jag gissar att du bor i Skåne, vä aggressivt virus här nu, man blir smittad om man bara tittar aningen snett på det. Som tur är dödar det betydligt färre i gengäld.

Det kan nog ta ett tag till innan du upplever symtom så ta det cool och låt inte viruset se att du är orolig så blir det bra.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag gissar att du bor i Skåne, vä aggressivt virus här nu, man blir smittad om man bara tittar aningen snett på det. Som tur är dödar det betydligt färre i gengäld.

Det kan nog ta ett tag till innan du upplever symtom så ta det cool och låt inte viruset se att du är orolig så blir det bra.
Nej, bor med alla andra nollåttor. Men det är inte orsaken, utan snarare att man har en bättre hälft som jobbar i vården med att hjälpa de som behöver det. Får ta det som en smäll för laget.
 
Torrhosta och halsont samt tröttare än vanligt.
Har bokat drive-by test imorrn EM.
 
  • Älska
  • Wow
  • Ledsen
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nu verkar mina päron safe iaf. Mamma hade feber i 10 dagar var lite läskigt. De är ju snart 75 båda två.
 
  • Gilla
  • Wow
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu verkar mina päron safe iaf. Mamma hade feber i 10 dagar var lite läskigt. De är ju snart 75 båda två.
Skönt att höra, hoppas att de är "ute ur skogen" nu då!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Skönt att höra, hoppas att de är "ute ur skogen" nu då!
Jo men det tror jag. Feberfria i 4 dygn så borde vara grönt. edit: mamma allså. Pappa har varit feberfri längre
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Frun har bekräftad covid-19, insjuknade för 6 dagar sedan. Mycket milda symptom som lite snuva, hosta och lättare trötthet. Hon fick det via sitt arbete i vården.

Jag har inte märkt något men går omkring och är lite nojig, har beställt hemtest och hoppas på positivt utan att någon sjukdom överhuvudtaget bryter ut.

Känns som ett lotto detta.
11 dagar feber slutade det med för mig, fy fan vilken obehaglig resa. Nu är åtminstone febern borta men hostan och lungbesvären som återstår är inte trevliga.
 
  • Ledsen
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
E
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
11 dagar feber slutade det med för mig, fy fan vilken obehaglig resa. Nu är åtminstone febern borta men hostan och lungbesvären som återstår är inte trevliga.
Det drabbar väl generellt män hårdare medan vaccinets bieffekter hellre slår hårdare mot kvinnor.

Läste om en elithockeytjej som varit sjuk sedan i våras från topptränad till att behöva sova 21h om dygnet för att kunna vara uppe 3.

Hoppas ni återfår hälsan snabbt. :confused:
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Försökte men hittade inte tråden om hur Corona påverkar en, fast den kanske inte finns.

Imorgon ska vi på igångsättning av vårt andra barn.
Om vi bortser från att det blir spännande att köra till Ystad just nu så är där rätt trista begränsningar på hur jag som den icke födande parten får delta.
Jag kommer snabbtestas när jag kommer dit, har jag Corona får jag åka hem.
När mamma och barn åker till BB får jag åka hem istället. (Synd att de valt att stänga ner BB i Trelleborg, hade varit enklare).
 
  • Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Försökte men hittade inte tråden om hur Corona påverkar en, fast den kanske inte finns.

Imorgon ska vi på igångsättning av vårt andra barn.
Om vi bortser från att det blir spännande att köra till Ystad just nu så är där rätt trista begränsningar på hur jag som den icke födande parten får delta.
Jag kommer snabbtestas när jag kommer dit, har jag Corona får jag åka hem.
När mamma och barn åker till BB får jag åka hem istället. (Synd att de valt att stänga ner BB i Trelleborg, hade varit enklare).
Önskar er stort lycka till, vilken spännande morgondag ni har framför er! :heart:
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det finns inget BB i Trelleborg det är ett kvarts sekel sen det stängde. :rofl:


Det i Ystad är ganska bra, finns rejäla badkar och patienthotell och så är det nära till Trelleborg. Skulle det vara fullt kan du åka till Malmö, det ligger en Espresso house på precis samma ställe. Men kaffet i Ystad är rätt okej ifall du gillar svart.

Det finns olika typer av bedövning, från sterila kvaddlar till Epidral. Igångsättning kan göras med dropp men testa gärna ett varmt bad först.

Maten kan jag inte uttala mig om, tror ganska likvärdigt. Tror inte du kommer testa positivt imorgon.

Parkering är lite lurigt, det finns några platser på baksidan och dessa är bäst så testa detta först.

Det finns ett gatukök 2 minuters promenad bort.

Ja, nu vet jag inte mera.

Lycka till.
Jadå, född (i Trelleborg) och uppvuxen i Trelleborg.

Vårt första födde vi i Ystad, men fick efter någon dag jaga efter en ambulans till Lund där vi låg på neo-IVA i en vecka för observation. Har sedan legat inne en dryg vecka på infektionen i Malmö med samma barn.
Så vi är väl bekanta med regionen ;)

Kaffe ska vara svart, och vi har en favoritpizzeria vid akuten i Malmö (400grader, rekommenderar).

Jag skulle vara förvånad om jag testar positivt, och jag hoppas verkligen min bättre hälft slipper föda "ensam".

Tack för lyckönskningen :heart:
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Jadå, född (i Trelleborg) och uppvuxen i Trelleborg.

Vårt första födde vi i Ystad, men fick efter någon dag jaga efter en ambulans till Lund där vi låg på neo-IVA i en vecka för observation. Har sedan legat inne en dryg vecka på infektionen i Malmö med samma barn.
Så vi är väl bekanta med regionen ;)

Kaffe ska vara svart, och vi har en favoritpizzeria vid akuten i Malmö (400grader, rekommenderar).

Jag skulle vara förvånad om jag testar positivt, och jag hoppas verkligen min bättre hälft slipper föda "ensam".

Tack för lyckönskningen :heart:
Ja, jag ser dina foton och det får mig att fundera lite. Svindlande tankar..

1. Är inte 400 grader i lägsta laget för en pizzaugn? Har för mig att 450 är absolut minimum för en hemmapularversion.

2. Vad hette pizzerian som låg där innan, säg inte Siciliana..

3. Kan det vara lagom med 800 grader i en pizzaugn? Det borde bli klart på några sekunder? Det finns tydligen en kedja i Vasastan och på Söder som annamat detta koncept. https://800grader.se/om-oss

4. Låten 800 grader kan vara okej att lyssna på då födseln närmar sig. Med Thäström.
Dock kan det redan vara varmt så det kan bli lite irriterande kanske.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, jag ser dina foton och det får mig att fundera lite. Svindlande tankar..

1. Är inte 400 grader i lägsta laget för en pizzaugn? Har för mig att 450 är absolut minimum för en hemmapularversion.

2. Vad hette pizzerian som låg där innan, säg inte Siciliana..

3. Kan det vara lagom med 800 grader i en pizzaugn? Det borde bli klart på några sekunder? Det finns tydligen en kedja i Vasastan och på Söder som annamat detta koncept. [länk]

4. Låten 800 grader kan vara okej att lyssna på då födseln närmar sig. Med Thäström.
Dock kan det redan vara varmt så det kan bli lite irriterande kanske.
Nu är ju inte 800 grader en pizza napoletana utan Stockholms hipster pizza (jag älskar dem, speciellt deras margarita), men jag tvivlar på de kör sin ugn nästan dubbelt mot vad man gör med napolitansk pizza.
 
  • Wow
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.