Hallå gott folk. Vi har precis fått tillträde till vårt nya hus och vi har raskt gått igång på att göra lite renoveringar.

Fönster byte, slipa och måla källargolv, nytt vatten och in med FTX-ventilation.

Så källaren är ett ormbo av ledningar och rör. Men det som irriterar mig är en mycket dålig installation av dammsugaren med idel synliga rör. Elen till den är lika sorgligt dragen den med tillräckligt många sockerbitsskarvar för att jag ska få diabetes...

Så jag vill riva ut åbäket. Jag motiverar mig med att:
*Den låter, antagligen på grund av den öppna installationen.
*slangen är stor, otymplig och precis på millimeters
*vi har redan 2 dammsugare, en för varje våningsplan samt dammsugarrobot.
*vi vinner 1kvm i källaren och 1 DM i takhöjd. Detta är i en korridor och med 2m i takhöjd. Så det är av värde.

Men är det något jag missar? Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Motivera svaren...
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Hej
*Den låter, antagligen på grund av den öppna installationen. En vanlig dammsugare låter också.
*slangen är stor, otymplig och precis på millimeters. Min slang är smidigare än en dammsugare
*vi har redan 2 dammsugare, en för varje våningsplan samt dammsugarrobot. Spar en dammsugare på övervåningen.
*vi vinner 1kvm i källaren och 1 DM i takhöjd. Detta är i en korridor och med 2m i takhöjd. Så det är av värde. Så kan det vara.

Jag har haft centraldammsugare i 28 år, med motorn i källaren och slangen i en städskrubb som når hela huset kan jag inte tänka mig något annat. I tornet på tredje våningen når inte slangen, så där kör jag med dammvippa som jag skakar av på balkongen.

Provkör centraldammsugaren någon månad och ge den en chans.

Lycka till.

/W
 
  • Gilla
shtob och 18 till
  • Laddar…
Det är svårt att dölja rören vid efterinstallation av centraldammsugare. Det är lite enklare när man totalrenoverar eller bygger nytt.
Du verkar gilla dina dammsugare så varför inte fortsätta använda dem? ;) Men centraldammsugare ger fördelar som inte vanliga dammsugare har. (Tex. blåser dammet inte runt i bostaden, påsbyte 1 gång om året, effektivare sug osv).
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Den absolut största fördelen är att centraldammsugaren inte spottar ut det minsta dammet i huset igen (inte ens hepa filter är lika bra, och de måste man komma ihåg att byta). Sen slipper man att det luktar örk om man inte byter påsen tillräckligt ofta.
 
  • Gilla
leffeisala och 14 till
  • Laddar…
Vi köpte ett hus med en fin Alloy-centraldammsugare 2016 och rev ut den ganska omgående. Har inte saknat den en sekund. För vår del passade det inte alls, bara jobbigt med en lång slang som är besvärlig att hantera och tar plats att förvara.
 
  • Gilla
F_man och 7 till
  • Laddar…
S
Trodde inte ens folk hade centraldammsugare kvar i drift idag. En robot per plan, sen kan man väl ha en vanlig dammsugare till trappen :)
 
  • Gilla
  • Wow
Skidniklas och 7 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Vi köpte ett hus med en fin Alloy-centraldammsugare 2016 och rev ut den ganska omgående. Har inte saknat den en sekund. För vår del passade det inte alls, bara jobbigt med en lång slang som är besvärlig att hantera och tar plats att förvara.
Svårt att förvara håller jag med om, själv hade jag förmånen att bygga nytt och rita själv, så den fick en skrubb färdigapterad.
Man måste tänka rätt hela vägen, att då stå med något som någon annan gjort lite taffligt är dåligt varje dag.
Rätt designat är centraldammsugare djävulskt bra!

/W
 
  • Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
Centraldammsugare känns som en förlegad pryl mellan tiden då man gick med sladd-dammsugare man drog efter sig och dammsugar robotarna blev "smarta".

idag kör man dammsugarrobot i kombination med nån billig man drar efter sig eller nån sladdlös variant.
 
  • Gilla
L. T. P och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Hade också centraldammdugare i huset när vi flyttade in. Efter att ha testat en gång insåg jag att vår vanliga lilla dammsugare (tyst och med extralång sladd) var mycket smidigare.

Enda nyttan vi hade av den var att vi drog nätverkskabel mellan våningsplan i röret (låg indraget i vägg).

Om ni inte använder den och tycker att ni har mer nytta av utrymmet för annat så släng ut den. Lär aldrig komma tillbaka och kan inte tänka mig att någon tycker att en gammal centraldammsugare är det avgörande argumentet för att köpa (om ni säljer i framtiden).....
 
  • Gilla
DrPangloss och 3 till
  • Laddar…
T
Det är så olika vad man tycker. Centraldammsugare var det första vi installerade när vi flyttade i november förra året. Robot skulle aldrig fungera med tre våningar, trösklar och ungar som stökar ner överallt.
 
  • Gilla
shtob och 17 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Centraldammsugare känns som en förlegad pryl mellan tiden då man gick med sladd-dammsugare man drog efter sig och dammsugar robotarna blev "smarta".

idag kör man dammsugarrobot i kombination med nån billig man drar efter sig eller nån sladdlös variant.
Givet en plan inredning, själv har jag 39 trappsteg roboten kan ta livet av sig i........
Men hade jag 5 robotar kunde jag täcka in mina våningsplan, med en tuff jävel som kan jobba framför brasan.
 
  • Gilla
Bitte MH
  • Laddar…
Karlia
Mina föräldrar har/hade centraldammsugare. Den var tyst, superbra om en är allergisk då allt går ner i den, effektivare än hepafilter.

Men om du har robotdammsugare som får bort det mesta utan ansträngning - min robot är effektivare än vad jag är, den kör under soffor och säng varje gång - så ser jag inte anledning att ha kvar centraldammsugaren.

Edit: Å förlåt, du vill bli övertygad om att ha den kvar. Nej, jag kan inte. Robotdammsugare blir rimligtvis bättre och bättre, när du säljer huset någon gång i framtiden kommer väldigt få vilja lägga tid på att dammsuga manuellt. Har haft min robot i 8 månader nu, använder gamla dammsugaren enbart till soffan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Omega1
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Mina föräldrar har/hade centraldammsugare. Den var tyst, superbra om en är allergisk då allt går ner i den, effektivare än hepafilter.

Men om du har robotdammsugare som får bort det mesta utan ansträngning - min robot är effektivare än vad jag är, den kör under soffor och säng varje gång - så ser jag inte anledning att ha kvar centraldammsugaren.
Beror kanske lite hur man städar med, jag dammsuger fönsterbrädor, soffor och i hörn med lilla borsten på dammsugaren när jag städar.
 
  • Gilla
FixarLars och 6 till
  • Laddar…
O Omega1 skrev:
Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Svar ja.

Slangen lär du dig hantera. Den största svårigheten kommer vara att få alla andra att ge fan i att rulla ihop den i en väldigt liten rulle med många varv.

Att släpa runt på en klump i änden på slangen som fastnar på trösklar och runt dörrposter känns väldigt 1983. Samma sak med något som brummar. Det ska bara susa lite mysigt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 20 till
  • Laddar…
Karlia
Jag lade precis till soffan, Zimba kan inte klättra upp där än. Låter som att du är duktigare än vad jag är, tycker verkligen inte om dammsugaren. Svabbning och damning har jag inget mot. Ljudet är det jag tycker mest illa om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.