R
Bart Bart skrev:
[länk]
Isodräns rekommendationer och monteringsanvisningar för platta på mark.
Det normala isoleringstjockleken är betydligt tjockare än vad TS tänker sig i detta fallet
 
R Renoverajämt skrev:
Jo
blir lite många frågor här.. men tackar för hjälpen.

funkar vilken markduk som helst? (Klass 1)
 
R
S Simmeman skrev:
blir lite många frågor här.. men tackar för hjälpen.

funkar vilken markduk som helst? (Klass 1)
Läs installations länken vilken duk de rekomenderar..
Du måste ju kompromissa jämfört med tjocklekar etc... men viktigt när du gjuter är att skivorna ligger på plats och inte kan röra sig o flyta upp i betongen
Så ett ihopnajat nät med stöd och golvvärmerör under på markduk som du fäster så att det inte flyter
Sedan gjuter du golvet och nivellerar och glättar som vanligt... glöm inte randisolera
 
R Renoverajämt skrev:
Det normala isoleringstjockleken är betydligt tjockare än vad TS tänker sig i detta fallet
Så är det. Kan dock vara bra att veta vad de rekommenderar. T ex minst 70 kpa hållfasthet.
 
R Renoverajämt skrev:
Läs installations länken vilken duk de rekomenderar..
Du måste ju kompromissa jämfört med tjocklekar etc... men viktigt när du gjuter är att skivorna ligger på plats och inte kan röra sig o flyta upp i betongen
Så ett ihopnajat nät med stöd och golvvärmerör under på markduk som du fäster så att det inte flyter
Sedan gjuter du golvet och nivellerar och glättar som vanligt... glöm inte randisolera

Försökte utläsa men hittar inte någon duk med klassning 130g/m2.

vad menar du med randisolera?
 
S Simmeman skrev:
vad menar du med randisolera?
Jag tror att han menar isolering man sätter runt den nya plattan. Jag satte sådan här runt mitt nya källargolv. Rätt smidigt faktiskt.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag tror att han menar isolering man sätter runt den nya plattan. Jag satte sådan här runt mitt nya källargolv. Rätt smidigt faktiskt.
Tack,
 
J JohanLun skrev:
Vad händer om man "gjuter ihop" vägg och golv?

Eller gräver under muren i omgångar så att väggen insida står på golvet så att säga.

Jag har också funderat, skulle man inte kunna ha dubbla lager isodrän på mitten och mindre i kanterna, slänta upp mot väggarna. Allt för att maxa både takhöjd och isolertjocklek. Man skulle ju kunna tänka sig att ha elgolvvärme med låg effekt i mitten men grundvärme med vanliga radiatorer (om man har vattenburen bvp) - tänker att annars måste man ha separat cirkpump och shunt för bara ett källarrum...
När man lägger isolering upp till sulans överkant och sedan gjuter 10cm på det (vilket väl är standardlösningen) så vill man att gammal murad vägg och golv får röra sig fritt eftersom dessa byggnadsdelar inte nödvändigtvis kommer röra sig på samma sätt. Synd att knuffa på väggen som inte sällan är murad med kalkbruk som faller i småbitar bara man tittar på det....

Ska det vara riktigt fint ska man som någon sa också se till att isolera mellan vägg och golvkaka, detta för att minska risken för omvänd fuktvandring. Jag gjorde så första halvan av huset men inte andra.

Jag är inte riktigt klar på förutsättningarna i ditt fall så det är svårt att tycka något om alternativen. Är det svårt att få ner rör i golvet kanske bra med isolering gör att man tryggt kan använda ett parkettgolv (som inte blir kallt som klinker) trots att det är en källare, och värma med radiatorer.
 
  • Gilla
Renoverajämt och 1 till
  • Laddar…
R
Ett enkelt knep om man inte vill sätta remsor av eps som randisolering är glas och en liten luftspalt
Har man gammalt skrotglas skär remsor och gjut mot så att det bildas en luftspalt det gör golvet energieffektivare och skyddar mot omvänd fukttransport i väggar vid vår o höst med golvvärme
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.