K KjellTimell skrev:
Hur stora springor har du?
En Geotextilduk mellan betong och Isodrän är nog vettigt. Vill minnas att det är rekommenderat av Isodrän, för att betongen inte skall leta sig in i skivorna om betongarn får för sig att köra fullflyt med extra flytmedel eller SKB.
Då slänger jag på en duk innan armering.

1cm på sin höjd mellan någon/några snivorZ sen lite större mellan skivorna och betongsulan som är lite ojämn, tänkte köra med fogskum där. Vad tror du om det?
 
Jag fyllde större springor med söndersmulad isodränskiva, därefter plast och markduk.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag fyllde större springor med söndersmulad isodränskiva, därefter plast och markduk.

Smart, åldersbeständig plast över all isolering?
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Ja jag har det för radonsanering, sedan viker jag upp plasten mot väggen så att betongen inte fastnar i befintlig vägg.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
R
S Simmeman skrev:
Skivorna bör väl hållas på plats av armering + distanser? Vill dock säkra upp så inte betong sipprar ner mellan skivorna
Japp men lägg åldringsbeständig plast som difusions spärr
 
R Renoverajämt skrev:
Japp men lägg åldringsbeständig plast som difusions spärr
tanken är att köra en ”öppen” konstruktion utan plast.
 
S Simmeman skrev:
tanken är att köra en ”öppen” konstruktion utan plast.
Vad är tanken bakom att skippa difusionsspärren?
 
R
S Simmeman skrev:
tanken är att köra en ”öppen” konstruktion utan plast.
Ok men då lägger du markduk så att du skyddar springor och isodränen från att betongen sätter igen porer
 
R Renoverajämt skrev:
Ok men då lägger du markduk så att du skyddar springor och isodränen från att betongen sätter igen porer
Tack!

vet du vilken armering som jag bör använda? (Tjocklek)
 
R
S Simmeman skrev:
Tack!

vet du vilken armering som jag bör använda? (Tjocklek)
S Simmeman skrev:
Tack!

vet du vilken armering som jag bör använda? (Tjocklek)
Det ska bara ta sprickor så ingen överdriven armering och lägg randisolering av eps så att betongen ligger lös ovanpå isodränen
Ta bara 10 cm rutat nät Biltemas 79:90 4 mm
Samt några 10 mm stänger som du najar ihop så sparar du stöd och najar golvvärmerör mot nätet
Bäst blir det med golvvärmerören i botten på slabben
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag fyllde större springor med söndersmulad isodränskiva, därefter plast och markduk.

Vad använde du för armering storlek?
 
R Renoverajämt skrev:
Det ska bara ta sprickor så ingen överdriven armering och lägg randisolering av eps så att betongen ligger lös ovanpå isodränen
Ta bara 10 cm rutat nät Biltemas 79:90 4 mm
Samt några 10 mm stänger som du najar ihop så sparar du stöd och najar golvvärmerör mot nätet
Bäst blir det med golvvärmerören i botten på slabben
Räcker det inte med markduk mellan isodrän och betong?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag har det för radonsanering, sedan viker jag upp plasten mot väggen så att betongen inte fastnar i befintlig vägg.
Vad händer om man "gjuter ihop" vägg och golv?

Eller gräver under muren i omgångar så att väggen insida står på golvet så att säga.

Jag har också funderat, skulle man inte kunna ha dubbla lager isodrän på mitten och mindre i kanterna, slänta upp mot väggarna. Allt för att maxa både takhöjd och isolertjocklek. Man skulle ju kunna tänka sig att ha elgolvvärme med låg effekt i mitten men grundvärme med vanliga radiatorer (om man har vattenburen bvp) - tänker att annars måste man ha separat cirkpump och shunt för bara ett källarrum...
 
R
S Simmeman skrev:
Räcker det inte med markduk mellan isodrän och betong?
Jo
 
R
J JohanLun skrev:
Vad händer om man "gjuter ihop" vägg och golv?

Eller gräver under muren i omgångar så att väggen insida står på golvet så att säga.

Jag har också funderat, skulle man inte kunna ha dubbla lager isodrän på mitten och mindre i kanterna, slänta upp mot väggarna. Allt för att maxa både takhöjd och isolertjocklek. Man skulle ju kunna tänka sig att ha elgolvvärme med låg effekt i mitten men grundvärme med vanliga radiatorer (om man har vattenburen bvp) - tänker att annars måste man ha separat cirkpump och shunt för bara ett källarrum...
Vägg och golv ska bara gjutas ihop om det behövs av styrkeskäl och i så fall ska armering dubbas i vägg golv etc så att allt hålls ihop

Ska golvvärme användas vilket rekommenderas är det viktigt att tänka på hur randisolering utförs utöver annan isolering
Bäst är att ha en lös platta med värme och separata bärande konstruktionsdelar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.