T tobbbias skrev:
Jag tror ni totalt missar målet och lite till. Ni måste försöka gå utanför er egen kropp och sinne och istället sätta er in i en "normal svensson-kropp". Först då kan ni förstå varför Plejd säljer som glass i solsken och kommer bli görstora även i Norge nu.
Normalsvensson vill inte gå ut på en konstig hemsida på nätet och köpa något som heter Shelly, ZigBee, eller annat som hen aldrig hört talas om. Den vill att elektrikern ska köpa det elektrikern vill installera. Annars så sitter man där med en puck i handen som man inte kan installera själv.
Ni får tänka på att saker ni pratar om och förstår är total rocket science för gemene man.
Så Plejd har inga supergrejer, men de har sålt in det till rätt personer, vilket inte är Er, utan elektrikerna som gör 99% av alla installationer. Kalla det logiskt, eller kalla det smart. Det kvittar.
Dessutom, de flesta människor bryr sig inte om att det inte går att programmera att en lampa tänds om en katt rör sig utanför farstukvisten mellan klockan 21:01-01:23 och det samtidigt är under +272 Kelvin på kvicksilvret. De vill bara att den nya lampknappen som de installerade i den nya farstukvisten, trots att det saknades framdragen el där, ska tända lampan i taket varje gång... Livet behöver inte vara mer komplicerat än så för gemene man. Även om ni väldigt gärna vill försöka framhäva motsatsen. Fotnot: ja, jag äger aktier i Plejd.
Helt rätt det du skriver, Plejd var smarta och vände sig till elektrikerna.

Det är det som är prb anser jag, inget fel på Plejd men vill du vidare så finns det system som är mycket bättre. Prb är att elektrikerna tror att Plejd är det bästa som finns o vägrar installera annat eller inte lämna garanti.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
E
rocklind rocklind skrev:
Tror du har en hel del att läsa på i ämnet.
Det finns många fullgoda och effektiva alarm som har möjlighet att dela data på lokal nivå.
Det finns även många som via APIer delar data från t.ex. etablerade larmcentraler.

Att bygga ett larm baserat på t.ex. Z-wave sensorer är idioti, det kan jag hålla med om men de flesta skulle jag tro använder ett etablerat alarm med validerade APIer. Ett proffesionellt uppsatt alarm med egen kontrollenhet från vilken data kan utläsas lokalt är på inget sätt kopplat till "nedbrunnet eller vandaliserat hus" det är ju bara löjliga kommentarer.

Hu diskussionen har kunnat gå från "är Plejd bra" till en massa egna åsikter om uppkopplade larm är helt bisarrt.
Läser gärna på, men du har ingen läsning att erbjuda visst?
Går det att få samma. Säkerhet borde försäkringsbolagen godkänna, eller?

Vad du tycker och tänker om saker och ting har noll och ingen betydelse då inbrott sker och det blir svårt att hänvisa till någon anonym gök på ett forum som vet bättre än alla andra.

Korrekt utfört går det ju att få exakt samma funktion som larmet erbjuder, men det blir likväl inte godkänt.
 
E El-Löken66 skrev:
Och varför skulle detta inte gå att lösa med en enkelt PLC, exempelvis Din monterad S7a?

Blir fortfarande inget försäkringsbolaget tillåter enligt sina villkor, såvida du inte kan visa annorlunda?
varför olika system?

om jag nu kan få både belysning, värme, fukt, temperatur, övervakning i en o samma interface som funkar super o är stabilt, varför ska jag blanda in något mer då???
 
  • Gilla
Strombergo
  • Laddar…
E
J jassaj skrev:
varför olika system?

om jag nu kan få både belysning, värme, fukt, temperatur, övervakning i en o samma interface som funkar super o är stabilt, varför ska jag blanda in något mer då???
Du tror inte allt detta går att lösa med en simpel PLC-lösning? Antar att det är något UI du tänker på då. Stabilt är väl detta också och används industriellt världen över.
 
J jassaj skrev:
Helt rätt det du skriver, Plejd var smarta och vände sig till elektrikerna.

Det är det som är prb anser jag, inget fel på Plejd men vill du vidare så finns det system som är mycket bättre. Prb är att elektrikerna tror att Plejd är det bästa som finns o vägrar installera annat eller inte lämna garanti.
Jag håller med. Har vänner som är elektriker, de installerar Plejd hemma hos sig (en av dem som just renoverat upp sitt nya hus har nog lagt närmare 30 000kr på Plejd då han installerat det överallt - eller rättare sagt, jag hade fått betala 30 000kr för grejerna, han har inte betalt det). När jag diskuterar de lösningar jag använder mig av så har de egentligen inget emot dem, men de känner inte till något annat än Plejd och KNX, förutom IKEAs Trådfri som inte är det de är ute efter...
 
E El-Löken66 skrev:
Du tror inte allt detta går att lösa med en simpel PLC-lösning? Antar att det är något UI du tänker på då. Stabilt är väl detta också och används industriellt världen över.
Vera, Fibaro, Nexa med flera.

Har ingen erfarenhet med Nexa dock Fibaro o Vera. Framför allt Fibaro o deras UI går det utan prb att lösa det du efterlyser. Det är inte så avancerat. Kolla på m.nu så har du fullt med produkter.

tex, för sin golvvärme.
 
  • Heatit Z-Water golvvärmeregulator på m.nu webbsida, pris och köpknapp synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu med ZigBee-brytare på ingång så kommer nog en vanlig Philips Hue räcka för de flesta. Jag skulle ändå välja en mer avancerad gateway av andra skäl, men när en Philips Hue fungerar även för den vanliga strömbrytaren så känns verkligen de andra systemen överprisade och överspecade.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
Har förstått att detta är infekterat, kanske mest för att elektriker har bra priser och marginaler på Plejd, det är också tillgängligt där de köper sina andra saker. Misstänker att ett annat skäl är att det är relativt begränsat, detta begränsar också vad de behöver lära sig och supporta såklart.

Detta har jag absolut förståelse för, misstänker att sådan support förväntas vara gratis och att man då binder ris för egen rygg.

Men.. jag hade aldrig velat låsa in mig i detta, detta område kommer fortsätta utvecklas i snabb takt och Plejd kommer nog att stå kvar där de är idag. Det är ju acceptabelt för vissa men många kommer nog vilja följa med i utvecklingen pch då är det bara störigt att sitta med sådana saker inkopplade, tröskeln innan man slänger ut något som ändå funkar är rätt hög.

Jag hade hållt mig till Z-Wave och Zigbee idag, de kommer nog stödjas ett par generationer framåt också. (gissning)
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
R
E El-Löken66 skrev:
Och varför skulle detta inte gå att lösa med en enkelt PLC, exempelvis Din monterad S7a?
Alla mina förslag och kommentarer har sågats vid fotknölarna men nu är vi alltså inne på mer rimliga förslag såsom att privatpersoner ska införskaffa industriella DIN-monterade PLC:er om de vill göra lite mer än att tända en lampa? Allt för att kunna använda det enkla systemet Plejd som inte kräver så mycket kunskap? Lycka till med modbus-kodningen. Jag hade nog övervägt en annan lösning.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Hur mycket man ökat på börsen säger INGENTING om huruvida man kan klassas som källarfirma eller ej. Det säger ingenting om framtiden. Hur gick det för Fingerprint?
Med samma argument menar du alltså att Gamestop är ett framtidsbolag?

Jag upprepar: Plejd har efter 11 år lyckats producera ca 10 produkter. Om man inkluderar typ batterihållare.
Hellre 10 väl fungerande produkter än 30 halvfärdiga...
 
  • Gilla
foppa och 3 till
  • Laddar…
Explosionen av produkter för ZigBee kommer nog att skaka om Plejd rejält. När det kommer en integratör som väljer att satsa på elektrikerna med sina ZigBee-brytare så kommer de att ta över även där. ZigBee har väldigt många fördelar.

Men jag är ingen expert på detta, det är bara min maggropskänsla. Den har oftast rätt, men inte alltid. :cool:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Explosionen av produkter för ZigBee kommer nog att skaka om Plejd rejält. När det kommer en integratör som väljer att satsa på elektrikerna med sina ZigBee-brytare så kommer de att ta över även där. ZigBee har väldigt många fördelar.

Men jag är ingen expert på detta, det är bara min maggropskänsla. Den har oftast rätt, men inte alltid. :cool:
Jag för min del tror att tillgången och marginalerna för elektrikerna är avgörande för vad de väljer, problemet är då att Zigbee satsar på stora volymer och säljs därför brett och med stor prispress. Detta kommer inte uppskattas av kåren då deras ekonomi exponeras.

En annan viktig faktor som jag varit inne på är kringkomponenter, det är ju klurigt med gränsdragningen när det kommer till separata styrsystem. Hur ska elektrikern förhålla sig till detta om det sitter i en PC, eller är en styrbox av annat märke, som är okänt för elektrikern?

Till detta kommer nog rätt så pilliga användare som kan göra det svårt för elektrikern att lösa problem, och vem ska betala..

Nä, jag tror Plejd har hittat en tillfällig sweet spot hos elektrikerna, det gör ju inte Plejd till ett bra val för alla kunder men kanske till ett bra val för alla elektriker :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag för min del tror att tillgången och marginalerna för elektrikerna är avgörande för vad de väljer, problemet är då att Zigbee satsar på stora volymer och säljs därför brett och med stor prispress. Detta kommer inte uppskattas av kåren då deras ekonomi exponeras.

En annan viktig faktor som jag varit inne på är kringkomponenter, det är ju klurigt med gränsdragningen när det kommer till separata styrsystem. Hur ska elektrikern förhålla sig till detta om det sitter i en PC, eller är en styrbox av annat märke, som är okänt för elektrikern?

Till detta kommer nog rätt så pilliga användare som kan göra det svårt för elektrikern att lösa problem, och vem ska betala..

Nä, jag tror Plejd har hittat en tillfällig sweet spot hos elektrikerna, det gör ju inte Plejd till ett bra val för alla kunder men kanske till ett bra val för alla elektriker :)
Jag tänker mig dock att en integratör exempelvis erbjuder Homey som gateway när de installerar ZigBee-prylar. Med färdig lösning och billiga komponenter så skulle ett företag på liknande sätt som Nexa kunna sourca det mesta och ändå leverera en komplett produkt.

Jag var nära att starta ett företag som skulle göra detta för några år sedan, men vi kom då fram till att tajmingen inte var den rätta. Våra finansiärer tyckte att tajmingen var rätt, men det har visat sig nu i efterhand att vi nog hade varit ett par år för tidigt ute. Vi hade dock valt att kommersialisera ett av openSource-projekten istället, detta för att kunna erbjuda integration av tredjepartsutrustning också. Men iom att tajmingen var fel så rann det ut i sanden...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kan någon förklara för mig varför HA är så mycket bättre än exempelvis Domoticz?
När man väljer mellan olika öppna system, är det väldigt viktigt att ta med hur stort community som finns kring systemet. Som jag har förstått det har Home Assistant en stor fördel där. När man väljer så är det lite en kvalitetsstämpel och man vet att det kommer lira länge och folk kommer fortsätta bygga alla möjliga integrationer och massa annat under lång tid framöver...

Sen är det möjligt att Domoticz har ett tillräckligt stort community för att det inte skall göra någon skillnad : )
 
TheJesper TheJesper skrev:
När man väljer mellan olika öppna system, är det väldigt viktigt att ta med hur stort community som finns kring systemet. Som jag har förstått det har Home Assistant en stor fördel där. När man väljer så är det lite en kvalitetsstämpel och man vet att det kommer lira länge och folk kommer fortsätta bygga alla möjliga integrationer och massa annat under lång tid framöver...

Sen är det möjligt att Domoticz har ett tillräckligt stort community för att det inte skall göra någon skillnad : )
Jag tänker mer på att den community som finns runt Domoticz verkar fokusera på att det skall vara lätt att använda. Än så länge har jag inte saknat något hos Domoticz dock.

Jag kan dock ha kommit på kant med HA av helt fel skäl. Jag vet inte riktigt. Jag skall ge HA en chans till snart, jag har alltid minst en Raspberry Pi som ligger oanvänd så jag har definitivt en miljö att testa i. Lyckas jag få igång någon av mina egenhändigt byggda enheter, då lär inte ZigBee och 433MHz vara något problem heller.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.