M mojjen skrev:
Fast stegar räknas nog inte till möbler id en bemärkelsen. De behöver väl CE märkas för att få säljas inom EU. (Vilket förutsätter att de uppfyller AFS....
Stegar ce märks av tillverkaren
 
Violina Violina skrev:
Men snälla människa..

Det är faktumet att KUNDEN önskar nyttja rotavdraget som gör att firman är tvungen att SPECIFICERA samtliga kostnader på fakturan..
Däribland kostnaden för servicebilen.

Hade KUNDEN istället struntat i att kräva att utnyttja rotavdraget hade firman kunnat ställa en betydligt enklare faktura (bara faktiska arbetade timmar) och sluppit lägga på tiden för den administrativa delen med rotavdraget.
Kostnaden hade (med största sannolikhet) blivit LÄGRE för kunden om denna hade varit mindre snål (och inte velat att staten ska stå för en del av arbetskostnaden).

Det är pga av KUNDEN som firman tvingas till dessa poster på fakturan..

Rot lönar sig inte på småjobb
Kan du länka till skv:s bestämmelser om att servicebilen måste kosta minst 250 kr?
Vad ingår i de 250 kr för 250 kr.

För att vara lite saklig människa. Vi konsumenter vill vara pålästa när guldskorna kommer. Eftersom vi tvingar fram ocker. Om det är skv:s krav att salta den kostnaden så kan jag ge mig.
 
Nissens Nissens skrev:
Har man behov av en timmes jobb så hade åtminstone jag gjort det själv istället. På en timme hinns inte mycket med...
Ville/kunde man göra det själv, hade man ju inte bett om hjälp från början :)

Jodå, en timme räcker till mycket.. men det beror ju på vilken sorts hantverkare man anlitat.. jag är ”snål” så jag fyller på en lista för varje typ av arbete jag vill ha hjälp med (kontinuerligt under hela året..) så att när den där stackars hantverkaren kommer hit, finns massor av småjobb att fylla ut minimitimmen med om hen råkade göra första grejen klar tidigt..

Den listan jag hat är det ingen brådska med, men de kommer inte härifrån innan tiden är slut :) bockar bara av de saker de kan göra o hinner.. (alla hantverkare får se listan och välja själva) :cool: de måste ju hinna i tid till nästa kund.

Oftast hinns allt med på ett par timmar så det är lugnt (större arbeten måste ju planeras in i förhand).

Har själv ett nätverk av flexibla hantverkare (y)

De återkommer hit oxå.. :surprised: och skickar tom sms ibland och kollar så saker de fixat fungerar bra ..(några veckor/månad senare efter de varit här !).

Finns många bra hantverkare som är snabba, trevliga och inte tar varken hutlösa priser för servicebilar el adm-kostnader.., gäller bara o hitta dem.
 
  • Gilla
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Jag är inte ute efter en debatt. Jag vill bara veta om det ligger sanning i hans påstående.
Här kommer ett litet utdrag ifrån ett mail från skatteverket jag fick efter mitt första ROT jobb för några år sedan då jag inte fakturerat med transport.
 
  • Skärmdump av ett e-postmeddelande från Skatteverket om obetalade resekostnader vid ROT-jobb.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kan du länka till skv:s bestämmelser om att servicebilen måste kosta minst 250 kr?
Vad ingår i de 250 kr för 250 kr.

För att vara lite saklig människa. Vi konsumenter vill vara pålästa när guldskorna kommer. Eftersom vi tvingar fram ocker. Om det är skv:s krav att salta den kostnaden så kan jag ge mig.
Nej, den ska vara skälig.
250 kr är tom en billig kostnad för en servicebil.
Vad som ingår? Att hantverkaren har med den utrustning och (minst möjlighet att ta med/skaffa) det material som krävs för att utföra installationen för ditt uppdrag.

Jag säger inte att fakturan i ts fall är korrekt, men som konsument måste man på något sätt försöka begripa att hantverkaren lägger mer tid på mitt jobb än enbart den stund denne är innanför min tröskel, och denna tid ska jag ju betala. Väljer jag att kräva att hantverkaren lägger mer administrativ tid på mitt uppdrag (genom rot) måste jag ju även betala för denna tid.

Vi tvingar inte fram ocker, men det finns definitivt de i befolkningen som är dumsnåla.
 
K Kzon666 skrev:
Här kommer ett litet utdrag ifrån ett mail från skatteverket jag fick efter mitt första ROT jobb för några år sedan då jag inte fakturerat med transport.
Tack, äntligen fakta!
 
Mazen Mazen skrev:
Tack, äntligen fakta!
Vissa av oss har ju hävdat detta hela tiden och refererat till att skatteverket kräver det, för den som inte trott oss har det ju bara varit att gå in på hemsidan och läsa själv..
 
Violina Violina skrev:
Nej, den ska vara skälig.
250 kr är tom en billig kostnad för en servicebil.
Vad som ingår? Att hantverkaren har med den utrustning och (minst möjlighet att ta med/skaffa) det material som krävs för att utföra installationen för ditt uppdrag.

Jag säger inte att fakturan i ts fall är korrekt, men som konsument måste man på något sätt försöka begripa att hantverkaren lägger mer tid på mitt jobb än enbart den stund denne är innanför min tröskel, och denna tid ska jag ju betala. Väljer jag att kräva att hantverkaren lägger mer administrativ tid på mitt uppdrag (genom rot) måste jag ju även betala för denna tid.

Vi tvingar inte fram ocker, men det finns definitivt de i befolkningen som är dumsnåla.
Jag fick inget rätt svar av dig.
Utan det kom i inlägget ovan ditt.

Man är inte dumsnål för att man ifrågasätter denna kostnaden. Det är ju hantverkaren som möjligt tappat en del kunder för en saltad servicebil.

DVS hantverkaren är dumsnål här då han fakturerat en hög summa så att kunden ifrågasätter. Han packar förmodligen inte ur och i bilen varje arbetspass utan allt ligger i den. Och 2 dosor skulle upp.

Enl inlägget ovan ditt med så skall väl ändå inte adminstration gå i bilkostnaden utan i arbetade timmar.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag fick inget rätt svar av dig.
Utan det kom i inlägget ovan ditt.

Man är inte dumsnål för att man ifrågasätter denna kostnaden. Det är ju hantverkaren som möjligt tappat en del kunder för en saltad servicebil.

DVS hantverkaren är dumsnål här då han fakturerat en hög summa så att kunden ifrågasätter. Han packar förmodligen inte ur och i bilen varje arbetspass utan allt ligger i den. Och 2 dosor skulle upp.

Enl inlägget ovan ditt med så skall väl ändå inte adminstration gå i bilkostnaden utan i arbetade timmar.
Läs och läs och läs och läs igen det jag skriver till dig så KANSKE poletten trillar ner.
 
Violina Violina skrev:
Läs och läs och läs och läs igen det jag skriver till dig så KANSKE poletten trillar ner.
SKV. Kostnad från till köpare.

Violina. Massa annat.

Hantverkaren, jag måste ta 250 kr enl SKV.

SKV. till från köpare.

Förstår du vad jag är ute efter?
 
R Rkarlsson skrev:
SKV. Kostnad från till köpare.

Violina. Massa annat.

Hantverkaren, jag måste ta 250 kr enl SKV.

SKV. till från köpare.

Förstår du vad jag är ute efter?
Ja, men du tänker fel.
 
Violina Violina skrev:
Ja, men du tänker fel.
Jag tänker 18.5 för 250 meter är bra.

Resten ska vara arbetade timmar. Resa är resa, arbete är arbete.

Nåja, du försvarar brutala poster i fakturan, vi andra gör inte det.
Trevlig lördag.
 
Fairlane
Violina Violina skrev:
Men snälla människa..

Det är faktumet att KUNDEN önskar nyttja rotavdraget som gör att firman är tvungen att SPECIFICERA samtliga kostnader på fakturan..
Däribland kostnaden för servicebilen.

Hade KUNDEN istället struntat i att kräva att utnyttja rotavdraget hade firman kunnat ställa en betydligt enklare faktura (bara faktiska arbetade timmar) och sluppit lägga på tiden för den administrativa delen med rotavdraget.
Kostnaden hade (med största sannolikhet) blivit LÄGRE för kunden om denna hade varit mindre snål (och inte velat att staten ska stå för en del av arbetskostnaden).

Det är pga av KUNDEN som firman tvingas till dessa poster på fakturan..

Rot lönar sig inte på småjobb
Ärligt talat så har jag mycket svårt att tro att det skulle bli billigare.
Den administrativa kostnaden är liten i sammanhanget.
Bilen lär man nog få betala oavsett om man nyttjar ROT eller inte.
Jag kommer osökt att tänka på den din hantverkare som ville ha betalt för heldag för servicebilen dag 1 och minimitid för dag 2 trots att det var han själv som delat upp arbetet i två delar med motiveringen "Det funkar så".
Dvs jag tror att man kommer lägga på precis samma avgifter oavsett, "för det funkar så".
Sen även: När jag frågade om posten kopplingsmaterial a 300 kronor + moms stammade han något om att systemet gör så självt. I o m att allt utom sockerbitar redan var upptaget så ville han med andra ord ha 300 kronor+moms för 7 sockerbitar . (finns nåt finare namn.)

Man skyller på systemet när man tar 300 kr plus moms för några Wagos (eller motsvarande) som man tjänar pengar på om man så tar 100 kr inklusive moms för.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag tänker 18.5 för 250 meter är bra.

Resten ska vara arbetade timmar. Resa är resa, arbete är arbete.

Nåja, du försvarar brutala poster i fakturan, vi andra gör inte det.
Trevlig lördag.
Och du fattar fortfarande inte..
Milkostnad är en helt annan kostnadspost (som ts INTE behövt betala, den är helt enkelt för låg)
Kostnaden för Servicebilen är en startkostnad/schablonbelopp

Resten ÄR timmar och material

Hade ts inte krävt rot hade de med största sannolikhet skippat bilkostnaden (för att slippa fakturakrabb och administration) då detta är ett småjobb, samt att timkostnaden (med stor sannolikhet) blivit lägre då det hade varit mindre administration utan rotavdrag..

Att du fortfarande inte förstår detta..
 
Violina Violina skrev:
Och du fattar fortfarande inte..
Milkostnad är en helt annan kostnadspost (som ts INTE behövt betala, den är helt enkelt för låg)
Kostnaden för Servicebilen är en startkostnad/schablonbelopp

Resten ÄR timmar och material

Hade ts inte krävt rot hade de med största sannolikhet skippat bilkostnaden (för att slippa fakturakrabb och administration) då detta är ett småjobb, samt att timkostnaden (med stor sannolikhet) blivit lägre då det hade varit mindre administration utan rotavdrag..

Att du fortfarande inte förstår detta..
Bara så att folk förstår. Man kan inte kräva rot men önska. Det är skillnad. Därför hade jag blixtsnabbt tagit bort servicebilen och skickat en ny faktura utan Rot ifall det inte är avtalat om Rot. Vem orkar ens tjafsa om 260 kr?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.