R Rkarlsson skrev:
Det har jag inte sagt emot. Men det är inte motiverat att ta en krona metern. Någon sans får det ju ändå vara.
Du lever även i en vanföreställning och är villig att betala brutala pengar för nån liten dosa och lite sladd.

Hade hantverkaren kör i en och en halvtimme hade jag köpt att han behöver ta ut 1000kr. Men så är inte fallet.

Motivera 250 kr för 250 meter. Hantverkarens 30 sekunders arbete är nere på ören (i ditt fall hundralappar) Milersättning 18.50.
Till skv bör man väl kunna skriva 18.50 som minimum körning.
Du fattar fortfarande inte.. de tar inte betalt per meter.. ts har inte fått betala nånting alls för sträckan som har körts utan bara kostnad för bilen..

Att det är så svårt för vissa..
 
  • Gilla
MPinje och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du fattar fortfarande inte.. de tar inte betalt per meter.. ts har inte fått betala nånting alls för sträckan som har körts utan bara kostnad för bilen..

Att det är så svårt för vissa..
Men du fattar INGENTING
Du betalar 292 kr för 1 mil med TAXIkurir sthlm. DU betalar 250 kr för en gasning för en firmabil du inte ens får åka med. Det är ocker.

Att ens försvara ocker är korkar empatistört och på snudden utvecklingsstört. (payback)
 
Mazen Mazen skrev:
Skatteverket "kräver" att servicebil/reseavdrag är specat på faktura för ROT annars räknar dom på att det är inbakat i arbetskostnaden och hantverkaren får nedsättning av ROT ersättningen med motsvarande schablon belopp. Dvs lägre ersättning.

Hantverkaren kan dock skriva och hävda att resekostnad ej förekommit pga av tex kort avstånd men det finns en risk i att SKV inte godkänner detta.

(Har själv råkat ut för detta när jag gjort jobb och tagit verktygslådan i handen och gått till kunden)
Finns inget sådant krav i ROT-deklarationen. Finns bara en post med "övriga" kostnader men den behöver inte sär redovisas.
Sluta killgissa så mycket grabbar!
Däremot så är det väl självklart att ha med bilen med alla pryttlar elektrikern kan behöva. Räcker att det saknas en klammer för tre kr så blir det en promenad på 250meter t/r. Men det kanske är bättre att sätta upp som arbetstid?
 
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
På en ROT faktura måste man specificera kostanden för:
Material
Transport
Arbete

hoppar man över transporten så godkänner inte Skatteverket fakturan eller så räknar de att den är inbakad i arbetskostnaden och avdraget för ROT blir då mindre. vad gäller själva beloppet för transporten säger jag inget om. Vissa tar per mil och andra tar en fast ”servicebilkostnad” oavsett avstånd.

Personligen använder jag mig av ”servicebil á250kr. Då täcker den själva transportkostnaden samt då det dyker upp situationer som man inte hade räknat med och om det skulle behövas nå skruv,tejp,lim,fog,klammer eller annat smått så tar jag från bilen utan att fakturera kunden. Ibland är det en ”vinst” för mig och ibland är det en sämre deal men på det hela så går det jämt upp. Jag tycker det är rimligt och inte haft någon som gnällt på det hittills, dock offererar jag allt innan påbörjad arbete och efter godkännande av offerten finns det inte mkt kvar att gnälla på i efterhand :)
 
R Rkarlsson skrev:
Men du fattar INGENTING
Du betalar 292 kr för 1 mil med TAXIkurir sthlm. DU betalar 250 kr för en gasning för en firmabil du inte ens får åka med. Det är ocker.

Att ens försvara ocker är korkar empatistört och på snudden utvecklingsstört. (payback)
Fast när du åker taxi är det själva taxiresan som är tjänsten, du betalar för det och kräver inte att taxibolaget ska lägga tid på avdrag och ansökningar till skatteverket.

Tar du in en hantverkare för ett småjobb och kräver rotavdrag så MÅSTE de "utföra ocker" (pga ditt krav om rot) för att inte få avslag av skatteverket med sin rotansökan.

Vill DU inte behöva betala bilkostnad för småjobb, begär inte rot, blir garanterat billigare eftersom hantverkaren kan skriva en simplare faktura och slipper lägga tid på skatteverket.

Jag försvarar inte ocker, jag försöker få någon (mindre belevad?) att förstå varför de här kostnaderna redovisas på fakturan.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Fast när du åker taxi är det själva taxiresan som är tjänsten, du betalar för det och kräver inte att taxibolaget ska lägga tid på avdrag och ansökningar till skatteverket.

Tar du in en hantverkare för ett småjobb och kräver rotavdrag så MÅSTE de "utföra ocker" (pga ditt krav om rot) för att inte få avslag av skatteverket med sin rotansökan.

Vill DU inte behöva betala bilkostnad för småjobb, begär inte rot, blir garanterat billigare eftersom hantverkaren kan skriva en simplare faktura och slipper lägga tid på skatteverket.

Jag försvarar inte ocker, jag försöker få någon (mindre belevad?) att förstå varför de här kostnaderna redovisas på fakturan.
Ah så du menar att taxibilarna inte åker på revision ganska ofta för att kolla varenda kilometer och åkarna måste redovisa till skatteverket.
Och att SKV kräver av dig att du TAR 250 kr bara du vrider på nyckeln för att skriva ut rot.

Jag är dum i huvudet om du måste ta 250 kr för 1 minut. Det kan jag ta. Men den elektrikern hade aldrig kommit hem igen för 3500 kr och 250 kr bilkostnad för jag tänkte inte köpa bilen.
 
M mrmlz skrev:
Nej gud hur fan skulle det se ut. Det är ju nästan en kvarts kilometer, inte många vuxna män som klarar av det. Och all utrustning som krävs för att sätta takdosor kan ju väga flera kilo, det är ju knappast krav på att vara body-builder för att bli elektriker.

Nej du, du ska vara glad att dom ville gå upp för trappan och inte krävde en liten hiss.

Det är något skattemässigt lurt med servicebil vill jag minnas så det finns en anledning till varför de särnoterar det.. Jag hittar tyvärr inte var jag läste det.. Tveksamt att det skulle påverka ROT-avdraget...
Det blir minst 1 km promenad. Först måste elektrikern gå hem till kunden och kolla vilket material och vilka verktyg som behövs. Sen kan han gå tillbaka till bilen och hämta prylarna han behöver för jobbet. Om han nu inte måste ha fler prylar för då blir det ytterligare promenader till firmabilen.

Jag skulle tro att det behövs 3-4 besök i firmabilen, men när han är klar är det bara att gå hem och fakturera arbetet + tiden för 1-2 km promenerande.
 
Vavacon Vavacon skrev:
Finns inget sådant krav i ROT-deklarationen. Finns bara en post med "övriga" kostnader men den behöver inte sär redovisas.
Sluta killgissa så mycket grabbar!
Däremot så är det väl självklart att ha med bilen med alla pryttlar elektrikern kan behöva. Räcker att det saknas en klammer för tre kr så blir det en promenad på 250meter t/r. Men det kanske är bättre att sätta upp som arbetstid?
Ingen killgissning, är fakta.
Men ja det finns inget skrivet hos SKV utan man blir varse om detta i skarpt läge, dvs man har sökt ROT och får besked om utbetalning dock med ett lägre belopp med motivering att resekostnad är inbakat i timpriset.
Har själv pratat med handläggare hos SKV om detta då jag ibland gör små jobb hos kund på väg till el från annat jobb och anser att jag inte ska ta ut en resekostnad då jag ändå paserar.

Sedan tycker jag att tråden spårat ur totalt.. frågeställningen var från början om det krävs att hantverkaren tar betalt för bil/resa för att kunna göra ROT .. där är svaret NEJ, men det kan komma att krävas mer pappers exercis i form av klargörande från denne då SKV har en ej utalat syn på att det alltid förekommer kostnad för resa ... är den inte specad ja då ligger den i arbetskostnaden....
 
J jani84 skrev:
På en ROT faktura måste man specificera kostanden för:
Material
Transport
Arbete

hoppar man över transporten så godkänner inte Skatteverket fakturan eller så räknar de att den är inbakad i arbetskostnaden och avdraget för ROT blir då mindre. vad gäller själva beloppet för transporten säger jag inget om. Vissa tar per mil och andra tar en fast ”servicebilkostnad” oavsett avstånd.

Personligen använder jag mig av ”servicebil á250kr. Då täcker den själva transportkostnaden samt då det dyker upp situationer som man inte hade räknat med och om det skulle behövas nå skruv,tejp,lim,fog,klammer eller annat smått så tar jag från bilen utan att fakturera kunden. Ibland är det en ”vinst” för mig och ibland är det en sämre deal men på det hela så går det jämt upp. Jag tycker det är rimligt och inte haft någon som gnällt på det hittills, dock offererar jag allt innan påbörjad arbete och efter godkännande av offerten finns det inte mkt kvar att gnälla på i efterhand :)
Nu har du väl ändå lite fel. Det stämmer att du skriver servicebil på din faktura. Men i ansökan om rot hamnar den under ”övrigt” tillsammans med allt som inte är material eller arbetstid som du kan begära rotavdrag för.
Det är när posten ”övrigt” är helt tom du riskerar en fråga från Skatteverket. Då kan dom begära en kopia på din faktura.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Nej gud hur fan skulle det se ut. Det är ju nästan en kvarts kilometer, inte många vuxna män som klarar av det. Och all utrustning som krävs för att sätta takdosor kan ju väga flera kilo, det är ju knappast krav på att vara body-builder för att bli elektriker.

Nej du, du ska vara glad att dom ville gå upp för trappan och inte krävde en liten hiss.

Det är något skattemässigt lurt med servicebil vill jag minnas så det finns en anledning till varför de särnoterar det.. Jag hittar tyvärr inte var jag läste det.. Tveksamt att det skulle påverka ROT-avdraget...
Ett svar som inte har med frågan att göra, varför skriva ett så arrogant svar? Bil är klart och tydligt inskrivet som ett krav i ROT/RUT.
 
R Rkarlsson skrev:
Ah så du menar att taxibilarna inte åker på revision ganska ofta för att kolla varenda kilometer och åkarna måste redovisa till skatteverket.
Och att SKV kräver av dig att du TAR 250 kr bara du vrider på nyckeln för att skriva ut rot.

Jag är dum i huvudet om du måste ta 250 kr för 1 minut. Det kan jag ta. Men den elektrikern hade aldrig kommit hem igen för 3500 kr och 250 kr bilkostnad för jag tänkte inte köpa bilen.
Men snälla människa..

Det är faktumet att KUNDEN önskar nyttja rotavdraget som gör att firman är tvungen att SPECIFICERA samtliga kostnader på fakturan..
Däribland kostnaden för servicebilen.

Hade KUNDEN istället struntat i att kräva att utnyttja rotavdraget hade firman kunnat ställa en betydligt enklare faktura (bara faktiska arbetade timmar) och sluppit lägga på tiden för den administrativa delen med rotavdraget.
Kostnaden hade (med största sannolikhet) blivit LÄGRE för kunden om denna hade varit mindre snål (och inte velat att staten ska stå för en del av arbetskostnaden).

Det är pga av KUNDEN som firman tvingas till dessa poster på fakturan..

Rot lönar sig inte på småjobb
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
mudder mudder skrev:
Jag skulle tro att det behövs 3-4 besök i firmabilen,
För att sätta upp två takdosor?

Staffan
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Sen är det läskigt hur många olyckor (och framförallt nästan-olyckor) som sotarna råkar ut för varje år pga bristfälliga stegar och takutrustning :cry:
Sotaren som besöker vårt område går ej på stege som inte är säker. Då får man skaffa en ny och blir debiterad för besök utan sotning. Jag bor i ett område där vi är många som anlitar sotare.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
A Ankmamma skrev:
Sotaren som besöker vårt område går ej på stege som inte är säker. Då får man skaffa en ny och blir debiterad för besök utan sotning. Jag bor i ett område där vi är många som anlitar sotare.
Ja, och tyvärr är det inte alltid tillräckligt..
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Vem har utfört rördragningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.