Genant i min mening. Nu får du ta det med salt eftersom jag jobbar med förmedling av montering. Men om det inte var några skarpt försvårande omständigheter....

https://www.bauhaus.se/montageservice/el-varmetjanster

Du kanske kan titta på denna som referens. Har för mig att takarmatur ligger runt 500 med rot.
 
Tänkte på diskussionen om stege. Men de flesta av julas stegar är godkända att klättra på under arbets tid. Tyvärr. För riktiga stegar är bra mycket bätte
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Hur kan du anta att hantverkaren inte får lön när han kör bil? Självklart får hen lön då också. Och de pengarna skall också komma från kunderna, allt betalas av kunderna.
Jag har väl inte antagit att hantverkaren inte får lön när han kör bil?
Klart att pengar ska in till löner och andra kostnader, men vad har det att göra med att minsta kostnad för ett jobb är 3500 kr?
Nissens Nissens skrev:
Har man behov av en timmes jobb så hade åtminstone jag gjort det själv istället. På en timme hinns inte mycket med...
Och om man inte kan eller inte får (el)
Typexempel jag kan komma på är och det lär finnas mycket mer:
  • Installation av spis
  • Installation av tvättmaskin
  • Installation av nytt eluttag
  • Byte av utkastade
  • Mindre plåtjobb
Alla kan inte det, eller känner sig trygga att göra det jobbet. Det finns också personer i detta land som kanske har fysiska problem, pga av medicinsk åkomma, ålder etc som förhindrar de att göra jobb. Kanske måste en vindskiva fästas, men man lider av svindel.

Som sagt, att det ska vara någon form av minimipris på 3500 kr känns extremt dyrt.
 
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
bilen kostar lika mycket varje arbetstimme oavsett. Enkel matematik‍♂️
 
Jag har varit forummedlem här på byggahus ett tag och läst många trådar om hur dyra hantverkare är. Och jag slås av hur nästan alla verkar gälla på hur dyrare hantverkare är, oberoende av om de är resan eller materialet eller att dom bara är slöa. Men en sak vill jag slå fast:
Beställer du ett jobb på löpande räkning och sen inte betalar villigt utan gnäll så ska du skämmas!
Ingen är intresserad av att jobba gratis åt dig och har du inte avtalat om priset innan eller är beredd att betala vad du faktureras så ska du inte beställa nåt jobb av en hantverkare. Om de är nån som är girig i sammanhanget så är det alla ni som sitter här på byggahus.se och gnäller över jobb ni själva beställt och nu måste betala. Hantverkaren som jobbar och sliter för sitt bröd, och fakturerar dig när du beställt ett jobb är inte girig.
Jag jobbar själv som hantverkare, men bara åt större företag, och en sak är jag säker på: jag kommer aldrig göra ett jobb åt en privatperson.
 
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
Chr3
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jojjomensans. På mitt jobb har vi något som kallas för "gångtid", då vi förvämtas att ... håll i dig nu...GÅ mellan olika arbetsplatser. För att få fram en rättvisande tid, provgicks en uppmätt sträcka (dock utan medhavd CE:märkt pall). Det visade sig att 100m/minut stämde bra.

Staffan

Reagerade på det även jag.

Gångtid; Hade samma då för länge sedan som järnvägare. Gångtid från stall till.. vart man nu skulle, med mkt tung rygga. I ur och skur.
 
P Pin skrev:
Som jämförelse handlade jag på Clas Ohlson häromdagen. 10 m kabel, två dosor och en brytare. Skulle ha haft en packe wago också men de hade inte den modellen jag sökte. Allt gick ner i jackfickan så jag slapp köpa en plastpåse.



När jag ska fixa mitt miniprojekt hemma kan jag stoppa multimeter, tång och två mejslar i jeansfickorna. Hade jag orkat ta på mig arbetarbyxorna hade det funnits gott om plats för ytterligare prylar. Jag förutsätter att hantverkarens brallor alltid är fyllda med standardsortiment och vanligaste verktygen. Jag är helt säker på att jag skulle orka gå ett par hundra meter i den utrustningen. Drar jag benen efter mig max 10 minuter, normal takt sex minuter och har jag bråttom tar det tre minuter.

Knäskydden skulle jag inte stoppa i brallorna när dosorna sitter i taket.
Tycker du en seriös firma ska packa material o gå till arbetsplatsen? Ska kunden välja när det blir bil eller gå? Förmodligen är service bil det minst konstiga på fakturan.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ska elektrikern GÅ 250 meter med allt denne behöver ha med sig till dig, menar du?
Ja såklart kan han det..om man vill ha ännu mer tid på Fakturan.
 
Lostål Lostål skrev:
Ja såklart kan han det..om man vill ha ännu mer tid på Fakturan.
Japp, och den uträkningen har jag redan redovisat, men folk verkar inte vara så ekonomiska här på BH.. :rolleyes:
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
F Fuskbyggar'n skrev:
Beställer du ett jobb på löpande räkning och sen inte betalar villigt utan gnäll så ska du skämmas!
Det anser jag inte. Det beror helt på hur arbetet har genomförts och vad som faktureras.
  • Glömmer de saker på firman och måste åka tillbaks och hämta så vill jag inte betala den resan (ja, jag har sett trådar om det)
  • Åker de till grossisten varje dag på ett enveckasjobb, när man lätt kunnat få med allt på ett besök så vill jag inte betala för den extra restiden/milersättningen (det dyker upp trådar om det också)
  • Jobbar man extremt ineffektivt så att arbetet tar dubbelt så lång tid som det borde så vill jag inte betala för den tiden
  • Lägger man mycket tid i telefon eller annat med andra kunder, partnern, barnen etc så vill jag inte betala för den tiden (enstaka korta samtal köper jag)
  • Lägger man materialpris enligt grossisten så vill jag inte betala för det
  • Lägger man 6 timmar på mitt projekt (inklusive restid, inköp etc) så vill jag inte betala för 8 timmar med motiveringen att "ja, men hantverkaren måste ju få lön 8 timmar om dagen och vi får inte in något 2-timmars jobb"
  • Bryter hantverkaren på eget bevåg upp ett endagarsarbete på två dagar så vill jag inte betala dubbel resa

F Fuskbyggar'n skrev:
Ingen är intresserad av att jobba gratis åt dig och har du inte avtalat om priset innan eller är beredd att betala vad du faktureras så ska du inte beställa nåt jobb av en hantverkare.
Självklart ska ingen arbeta gratis. Man kan dock begära att det är rimligt. Sen är det inte bara köparen som avtalar om pris, det gör faktiskt företaget också och inte minste har de ett tyngre ansvar för det. Man kan inte bara fläsla på med vad som helst för att man inte har ett avtal.
F Fuskbyggar'n skrev:
Jag jobbar själv som hantverkare, men bara åt större företag, och en sak är jag säker på: jag kommer aldrig göra ett jobb åt en privatperson.
Det står dig såklart fritt att tänka och göra så. Det är nog bra för alla om du ändå har den inställningen. Många gillar dock att arbeta mot privatpersoner och jag är fullständigt övertygad om att de allra flesta arbeten utförs till bådas belåtenhet och betalas utan problem, men de ser man sällan i skrift här.

Har du egen firma eller går du som anställd? Finns det inte tydliga kontrakt mellan din firma och kunderna?
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
S Staffan123456789 skrev:
Tycker du en seriös firma ska packa material o gå till arbetsplatsen? Ska kunden välja när det blir bil eller gå? Förmodligen är service bil det minst konstiga på fakturan.
Färdmedlet avgör inte om firman är seriös eller inte rent generellt. själv tycker jag det är oseriöst att välja ett färdmedel som är dyrare och långsammare, både professionellt och privat. Vi har sett i inlägg ovanför att taxi är mycket billigare än hantverkarens bil. Är det då inga tunga verktyg eller material (i TS fall några klämmor och mejsel, tång och multimeter) så finns det alternativ. Seriöst.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
För att det är ett konsumentforum? :cool: Och för att jag fick frågan hur jag själv hade gjort, och där var svaret att jag gjort just det. Själv alltså, utan hantverksproffs.

Men vi har nog båda två bidragit till sidospåret om klädsel. :D När du ändå tar upp frågan så kan klädsel vara ännu en sådan sak som kunden har svårt att begripa. Vafan ska man med knäskydd till på en stege. Eller stålhätta när man skalar kabel. Jag kan ju själv göra allt detta med blåjeans. Eller trosor och bh. Varför kommer det aldrig någon i skolflickeuniform när jag behöver hjälp.:oops: Blir ju bara svettigt med blåstället. Och sen måste det tvättas.

Nu ska jag äta, sen ska jag göra lite hempul med elen. Utan att byta om.
Du tror inte det skulle bli svettigt om någon i en flickskoleuniform åkte hem till folk och började klättra på stegar, stolar och pallar?
Känns spontant som en annan typ av tjänst dock...
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du tror inte det skulle bli svettigt om någon i en flickskoleuniform åkte hem till folk och började klättra på stegar, stolar och pallar?
Känns spontant som en annan typ av tjänst dock...
Du har helt rätt, då är det Rut som kommer.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Hantverkare (i sverige) jobbar normalt sett inte i jeans, och jag tror inte att de ser till att bara ha de verktygen de behöver med sig till kund (för hur ska de veta de exakta förutsättningarna där i förväg, särskilt på småjobb?) Och de där j*kla knäskydd, inte f*n tar jag ur dem ur mina arbetsbyxor bara för att jag vet att jag inte kommer behöva sitta på knä de närmaste timmarna? Nej, de får sitta i tills det är dags att tvätta brallorna :p

6 minuter + 6 minuter (fram och tillbaka till firman) är 12 minuter (inte 5 som Staffan lallade om) och sen måste då elektrikern gå fram och tillbaka MINST en gång till för att hämta stegen.. (för den hade han inte med sig eftersom ts sagt att han hade en stegpall som sedan visade sig inte vara godkänd) då är vi uppe i 24 minuter (men troligen mer, det är jobbigt att bära på en stege och så går man långsammare) så säg 30 minuters gångtid för att utföra ts jobb. Vad kan en el-kille ta i timman? För enkelhetens skull säger vi 600 spänn. 30 minuter á 600 kr/h är 300 kr. Bilen kostade 250, vad hade du helst betalat?
Glöm inte att om man ska sätta två takdosor I flera timmar med knäskydden på så måste man iväg på lunch också. Du har definitivt rätt att bilen blir billigare.
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå, hantverkaren får lön även när han kör bilen. För 1000:- får man inte mycker hantverksarbete utfört inklusive resor och materiel.
Det har jag inte sagt emot. Men det är inte motiverat att ta en krona metern. Någon sans får det ju ändå vara.
Du lever även i en vanföreställning och är villig att betala brutala pengar för nån liten dosa och lite sladd.

Hade hantverkaren kör i en och en halvtimme hade jag köpt att han behöver ta ut 1000kr. Men så är inte fallet.

Motivera 250 kr för 250 meter. Hantverkarens 30 sekunders arbete är nere på ören (i ditt fall hundralappar) Milersättning 18.50.
Till skv bör man väl kunna skriva 18.50 som minimum körning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.