Jag har sett problem med hantverkare som är gifta med vissa märken även på större byggen. Trots utförandeentrepenad och alla produkter speccade ringer de och säger att XX inte passar. Går man dit och kollar så har idioterna försökt montera "deras" produkt som inte passar. Framgår med total tydlighet vad som är beställt och vilka mått som krävs för att det ska passa. Kompetensen att se det innan det tar jobbet finns inte, de som köpt in underentrepenören fattar inte heller. De står bara där och kolla det HÄR funkar ju inte. Det går ju inte att projektera och utföra till hög nivå om hantverkarna tror att man kan byta ut delar fritt i en utförandeentrepenad. Alla är dock vana med totalentrepenad och den skit som det resulterar i dvs en situation där inget passar men ingen bryr sig.

Hela branchen låter det fortgå och byggherrarna sätter inte ner foten för de bryr sig egenligen inte heller. Är det byggt så säljer det oavsett. Varken köpare eller säljare har sett hur något välprojjat och välbyggd ser ut eftersom de bara verkar i sverige.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Läste bara 7 av 10 sidor,men gjorde en sammanfattning

En vvs'are måste skicka ut barnen i skogen om han bara får sälja timmar för 600-700kr/h

Han drabbas av minnesförlust och kan inte montera en fmm blandare eller tar trippla tiden på sig om han inte sålt den.

Går ovannämnda blandare sönder kommer vvs'aren bara åka dit och säga "trasig" och absolut inte erbjuda sig att laga eller byta.

Men lösningen är enkel, lägg upp en jättehög med pengar framför vvs'aren så kommer han helt plötsligt få tillbaka sitt minne och sin vilja att leva, barnen kommer även få komma tillbaka i värmen.

Då ska vi inte ens tala om elektrikern eller snickarn, där blir det direkt misär med skilsmässor och sinnesförvirring när det inte säljs material till kunden.

Undrar om målaren blir färgblind när kunden...
 
  • Gilla
  • Haha
Iggmo och 17 till
  • Laddar…
O
L Lutte skrev:
Läste bara 7 av 10 sidor,men gjorde en sammanfattning

En vvs'are måste skicka ut barnen i skogen om han bara får sälja timmar för 600-700kr/h

Han drabbas av minnesförlust och kan inte montera en fmm blandare eller tar trippla tiden på sig om han inte sålt den.

Går ovannämnda blandare sönder kommer vvs'aren bara åka dit och säga "trasig" och absolut inte erbjuda sig att laga eller byta.

Men lösningen är enkel, lägg upp en jättehög med pengar framför vvs'aren så kommer han helt plötsligt få tillbaka sitt minne och sin vilja att leva, barnen kommer även få komma tillbaka i värmen.

Då ska vi inte ens tala om elektrikern eller snickarn, där blir det direkt misär med skilsmässor och sinnesförvirring när det inte säljs material till kunden.

Undrar om målaren blir färgblind när kunden...
Bra tänkt där, fortsätt du med det
 
Vill kunden ordna allt material själv så funkar det alldeles utmärkt för mig som hantverkare,
visst tjänar man en del på materialet . Men jag slipper ju bry mig om materialgarantin eftersom jag inte skaffat det ( friskriver mig helt )

andra problemet som uppstår när kunden glömt något eller skaffat fel grejor som inte passar och hantverkaren måste skriva ställtid eller lägga ner tid på att och åk handla rätt grejor .
Självklart tar ju hantverkaren betalt för det , och kunden blir sur för det .
Och det händer ALLTID .
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
andra problemet som uppstår när kunden glömt något eller skaffat fel grejor som inte passar och hantverkaren måste skriva ställtid eller lägga ner tid på att och åk handla rätt grejor .
Självklart tar ju hantverkaren betalt för det , och kunden blir sur för det .
Och det händer ALLTID .
sist jag hade en Röris på besök stod han för materialet och han var nog och handlade minst 3 ggr...sedan ville han inte jobba längre dagar än till klockan 15.00, för som han utryckte det själv ”om något går fel på en eftermiddag så måste man jobba sent!”
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
S
buspojken buspojken skrev:
Jag har en byggfirma som gör en del jobb åt privatpersoner, min erfarenhet är att de kunder som vill ha hjälp och även ska stå för eget material, dvs vill bara köpa timmar är i särklass de värsta kunderna. Jag tackar nej till såna projekt utan att blinka.
det är såna som du som gör att jag fixar allt själv!!! snickeri-målning-rörmokeri(köper allt från rinkaby rör ,är väl halva priset jämfört med hantverkare-butik) köper bara El-tjänster av en super seriös hantverkare som inte
använder arbetstiden för att snacka skit i mobilen

En noggrann amatör är mycket bättre än en slarvig hantverkare !
 
  • Gilla
DandrO och 5 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
sist jag hade en Röris på besök stod han för materialet och han var nog och handlade minst 3 ggr...sedan ville han inte jobba längre dagar än till klockan 15.00, för som han utryckte det själv ”om något går fel på en eftermiddag så måste man jobba sent!”
vad jobbar du själv med intressant att se om du till hör nåt överbetalt yrke
 
M maria01 skrev:
vad jobbar du själv med intressant att se om du till hör nåt överbetalt yrke
Det är redan besvarat i tråden. Mitt arvode är glasklart innan kontraktering.

En fotbollsspelare som tjänar 100 miljoner per år är inte överbetald om det är summan man skrivit kontrakt på.

En rörmokare som tar 1000 kr i timmen är inte överbetald om det är timpenningen man har kommit överens om.

Det jag inte gillar är att i princip en hel yrkeskår är i maskopi där man höjer sitt arvode kraftigt genom oskäliga materialpåslag, felaktiga påståenden kring garantier och en ovilja att utföra arbeten med full transparens.

Så vad jobbar du själv med? Du är väldigt involverad i tråden för någon som inte ens bor i Sverige...
 
  • Gilla
  • Haha
Ulf Peter och 13 till
  • Laddar…
B
L lostinsweden skrev:
Men åker man till Volvo verkstan med bromsar man har köpt billigt online?
Men till en annan verkstad där delarna från Tyskland är billigare än inköpspris för den svenska verkstaden... bildelar saknar konkurrens i Sverige
 
  • Gilla
islander
  • Laddar…
varför gör du det inte själv då om du inte hittar nån?

sverige har fri marknad företagen bestämmer själva priser vilket pris dom vill ta ut passar det inte finns det ju säkert nåt land du kan flytta till har hört att nordkorea är trevligt och att staten sätter alla priser perfekt för dig :rofl:

för någon som inte ens bor i Sverige ? då har man ingen talan då eller starta inte en tråd om du bara vill att folk ska hålla med dig

måste vara blind hittar inte vart det står vad du jobbar med eller vad du har i lön
 
Redigerat:
K Krillehus skrev:
Det är redan besvarat i tråden. Mitt arvode är glasklart innan kontraktering.

En fotbollsspelare som tjänar 100 miljoner per år är inte överbetald om det är summan man skrivit kontrakt på.

En rörmokare som tar 1000 kr i timmen är inte överbetald om det är timpenningen man har kommit överens om.

Det jag inte gillar är att i princip en hel yrkeskår är i maskopi där man höjer sitt arvode kraftigt genom oskäliga materialpåslag, felaktiga påståenden kring garantier och en ovilja att utföra arbeten med full transparens.

Så vad jobbar du själv med? Du är väldigt involverad i tråden för någon som inte ens bor i Sverige...
”Mitt arvode är glasklart innan kontraktering”
Om du hade frågat innan så kanske du hade fått svar? Du kallar materialpåslag för oskäliga i ditt fall men tycker det är skäligt att en fotbollspelare tjänar 100 milj/ år.
Missförstå mig rätt. Jag försvarar inte oskäliga materialpåslag. Men ta reda på vad du ska betala innan nästa gång och skriv ett avtal så du slipper bli besviken.
Precis som du själv skriver. Då blir det ”glasklart”:rofl:
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Mitt arvode är glasklart innan kontraktering”
Om du hade frågat innan så kanske du hade fått svar? Du kallar materialpåslag för oskäliga i ditt fall men tycker det är skäligt att en fotbollspelare tjänar 100 milj/ år.
Missförstå mig rätt. Jag försvarar inte oskäliga materialpåslag. Men ta reda på vad du ska betala innan nästa gång och skriv ett avtal så du slipper bli besviken.
Precis som du själv skriver. Då blir det ”glasklart”:rofl:
Du verkar ha missat hela poängen med tråden.
Om man bakar in massa påslag så är det inte glasklart vad jag betalar för. Jag vill betala för 20 timmars jobb, men med dolda kostnader får jag betala motsvarande 40 timmar för 20 timmars jobb.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
S stenna skrev:
det är såna som du som gör att jag fixar allt själv!!! snickeri-målning-rörmokeri(köper allt från rinkaby rör ,är väl halva priset jämfört med hantverkare-butik) köper bara El-tjänster av en super seriös hantverkare som inte
använder arbetstiden för att snacka skit i mobilen

En noggrann amatör är mycket bättre än en slarvig hantverkare !
S stenna skrev:
det är såna som du som gör att jag fixar allt själv!!! snickeri-målning-rörmokeri(köper allt från rinkaby rör ,är väl halva priset jämfört med hantverkare-butik) köper bara El-tjänster av en super seriös hantverkare som inte
använder arbetstiden för att snacka skit i mobilen

En noggrann amatör är mycket bättre än en slarvig hantverkare !
Såna som jag
Du har ingen aning om hur vi jobbar, så lägg ner den attityden. Eller tror du enbart de finns dåliga hantverkare, och inga dåliga kunder ?
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Du verkar ha missat hela poängen med tråden.
Om man bakar in massa påslag så är det inte glasklart vad jag betalar för. Jag vill betala för 20 timmars jobb, men med dolda kostnader får jag betala motsvarande 40 timmar för 20 timmars jobb.
Jag har inte missat poängen med tråden. Ser klart och tydligt att du tycker hantverkare tjänar för mycket pengar på sitt material. Att dom avrundar timmar uppåt. Tar betalt för ditten och datten. Att det är skitsnack att hantverkaren lämnar garanti på material. Osv. Har inte orkat läsa alla dina inlägg men att du är bitter på branschen i helhet verkar vara en röd tråd.
Vill du veta glasklart exakt vad du betalar för blir det såklart problem. Det vet man egentligen aldrig men man betalar ändå. Ibland gladeligen för man tror att man gör ett klipp på någon rea vara.

Så rådet till dig måste bli. Ta in flera offerter på helheten. Jämför och bestäm dig. Då slipper du förhoppningsvis bli besviken. Glasklarare än så kommer det inte att bli.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har inte missat poängen med tråden. Ser klart och tydligt att du tycker hantverkare tjänar för mycket pengar på sitt material.
Nej, poängen som du fortfarande har missat även om rubriken på tråden borde fått poletten att trilla ned är att någon som är en hantverkare tackar nej till att utföra hantverksjobb där vi inte ens har diskuterat ersättning om de inte också får leka återförsäljare av allt material också.

Mitt förslag till alla dessa rörisar är, ta och öppna din egen VVS butik då sälja VVS tillbehör verkar vara ditt kall i livet. Sen kanske det finns några rörmokare kvar som vill syssla med hantverket och man som beställare slipper lägga tid på att jaga folk som inte vill jobba.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.