BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Spridningen är detsamma mig veterligen, däremot så som du säger minskar svårigheten med sjukdom för individen.
Nej, några vaccinerade kommer inte att bli smittade alls när de utsätts för viruset pga. mycket bra antikroppar och andra delar av immunsystemet, och en smittad utan symtom eller med bara mycket små symtom har lägre virushalter, eftersom antikropparna är bra på att bekämpa viruset fort, vilket leder till att de sprider inga eller färre viruspartiklar kring sig och därmed minskar risken att de smittar någon annan.

Med hög andel vaccinerade kan vi förhoppningsvis uppnå flockimmunitet så att viruset hos en viss person inte längre kommer att hitta några att smitta innan det själv dör.
 
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Det måste finnas kännbara påföljder om man inte följer rekommendationer. Och rekommendationere måste omvandlas till lagar och förordningar.
Ingen skulle väl komma på idén att ha trafikregler som rekommendationer, eller? Du bör köra på höger sidan. Du bör undvika köra full.
Varför bryter då folk mot lagarna som finns?
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Det intressanta är att regeringen anser att vi ska särbehandla folk och använda våra resurser till dem som vistas illegalt i Sverige i stället för att i första hand ta hand om våra invånare.
Du ska nog hellre se det som att regeringen anser att vi ska minska smittspridningen så snabbt som möjligt för att SKYDDA våra invånare. Och då är det bättre att vaccinera de hemlösa än de som kan stanna i sitt eget trygga hem några månader till.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ja jag anser att landets medborgare ska ha vaccin före dom som är här illegalt.
Målet är att få ner antalet avlidna och svårt sjuka.
Om det krävs att papperslösa vaccineras före mig tycker jag det är helt i sin ordning.
Det kan väl inte handla om särskilt många personer? Jag tvivlar på att det dyker upp tusentals papperslösa i vaccinationskön...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra, för då tycker du ju inte att de som vistas illegalt här ska behandlas annorlunda än alla andra som är i Sverige och därmed så ska de få vaccin efter risken att bli sjuk och då bli allvarligt sjuk precis som alla andra.
Att vara här Illegalt och att ha flytt eller att ha gått hit är inte samma sak, och jaga gissar att du också förstår det.
Jag är helt klart för att vi i Sverige ska ge människor asyl efter vår bästa förmåga. Och lika så en person som har fått asyl i Sverige skall givetvis ha vaccin efter den ordning deras hälsostatus ger.

Men jag förstår inte varför det ska påverka valet av att illegala skall gå före i vaccin kön.
 
G gaidin skrev:
Jag tvivlar på att det dyker upp tusentals papperslösa i vaccinationskön...
Nej, de lär ju inte få någon kallelse hem i sin brevlåda eller i sin Kivra-mailbox...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
""MUTATIONERNA 50 PROCENT MER SMITTSAMMA

Den nya coronavirusmutationerna är runt 50 procent mer smittsamma.

Det visar sammanställda data från Storbritannien, Danmark och Nederländerna enligt chefen för Tysklands smittskyddsinstitut, rapporterar nyhetsbyrån Reuters."" Expressen


Som upplagt för en tredje våg och kraftigt ökad smitta inom några veckor. Det enda som kan bromsa detta imo är om flockimmuniteten är väldigt hög. Läge att stänga ner nu.
 
G gaidin skrev:
Målet är att få ner antalet avlidna och svårt sjuka.
Om det krävs att papperslösa vaccineras före mig tycker jag det är helt i sin ordning.
Det kan väl inte handla om särskilt många personer? Jag tvivlar på att det dyker upp tusentals papperslösa i vaccinationskön...
Tvivlar jag starkt också på, då det finns flertalet som vägrar ta vaccin. Då vissa inte kan bli hemskickade för att landet inte tar emot dom utan vaccin.

Men det är iofs en helt annan diskussion
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag tror den tredje vågen redan startat.
Vi ser den inte helt ännu men beror troligen på att vi har minskning som effekt av nya rekommendationer och att folk försöker skydda sig bättre ihop med en ökad smittspridning av mutationen

Men för att se det som en ny våg stämmer nog AT redovisade scenarier.

[bild]


[bild]
optimum optimum skrev:
Man behöver inte var orolig eller rädd för att en tredje våg kommer. Det gör den.
Däremot bör man vara rädd för vad som då händer.
Tredje vågen har redan startat.

Läste att man hittat 250 av muterade varianten i 2200 positiva tester. Det ger drygt 10% av det underlaget som har ny varianten vilken med stor säkerhet bli dominerande här.
Den är alltså redan rätt så vanlig.

Trots att vi på företaget jag jobbar på tidigt tagit till oss råden vi fått mycket bra och informerat mm och tagit till lite extra så ser vi nu en ökad smittspridning igen.

Hoppas verkligen vi fått med oss så många äldre och svaga i vaccinationerna som pågår nu.
Bara att följa graferna över smittade när de ökar och hålla tummarna för att antalet avlidna inte följer med.

Har jag fel om tredje vågen är på väg ska jag givetvis skriva det här för ingen än jag kan vara lyckligare då.
Du har ett scoop där!! Ring Tegnell och berätta vet jag! :)
 
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Att vara här Illegalt och att ha flytt eller att ha gått hit är inte samma sak, och jaga gissar att du också förstår det.
Jag är helt klart för att vi i Sverige ska ge människor asyl efter vår bästa förmåga. Och lika så en person som har fått asyl i Sverige skall givetvis ha vaccin efter den ordning deras hälsostatus ger.

Men jag förstår inte varför det ska påverka valet av att illegala skall gå före i vaccin kön.
Om man anser att alla människor har samma värde anser man väl att alla ska behandlas lika så att de som är i mest behov av skydd mot att bli svårt sjuka eller avlida ska vaccineras först. Man har nu i några månader studerat vilka grupper som löper störst risk att bli allvarligt sjuka (alltså belastar sjukvården) eller avlida (ofta efter att ha belastat sjukvården) och då kommit fram till människor som har svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgärder ska prioriteras lite högre än de flesta. Det finns olika anledningar till att vissa har svårt att följa råden om smittskyddande åtgärder, t.ex. demens eller vissa andra psykiska funktionsnedsättningar och hemlöshet. Denna grupp har den lägsta prioriteten inom fas 3 så de kommer vaccineras en mycket kort tid innan vaccineringen öppnar för alla som vill.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
[länk]

Intressant nu i media också(y)
och det står t.ex.
”Vaccinet skall givetvis i första hand sättas in där det skyddar svaga samt bromsar smittspridningen så mycket som möjligt. Om myndigheterna landar i att hemlösa o papperslösa är en sådan grupp, då blir det tramsigt att göra politik av det.”
Utmärkt! :)
 
Mikael_L
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Om det handlar om dom sämre bemedlade, Varför skickar vi då inte vaccinet vi har köpt till utsatta länder runt om i världen som har betydligt sämre sjukvård än bad vi har ?
Det borde vi egentligen.
Men så är man rätt egennyttig till sist.

edit:
För att göra det tydligt.
Jag skulle väldigt lätt låta mitt vaccin gå till mina barn eller mina föräldrar istället för till mig ifall de hade större nytta av det, ifall risken att de dör var större.
Men det är inte lika givet att jag skickar min dos till någon okänd i främmande land, särskilt inte om det vare till avgörande nytta för mig eller mina släktingar.
Så jag erkänner, jag värderar inte alla lika. Du t.ex. är knappt ett rutten lingon värt jämfört med mina barn.

Men sen kan egennyttan göra en logisk rundning, så jag inser att det är bättre att betala skatt för att hjälpa andra, för att de ska göra mindre skada på samhället, dvs blir till nytta för mig ändå.
Eller att skatten används för att finansiera någon väg jag aldrig kommer köra på, men vägen kommer leda till att något företag kan etablera sig, eller undvika att något läggs ner/flyttar, och därmed blir det också nytta för mig på sista raden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Kanon att vi ser olika på saker och ting, att du tycker MP har rätt och att du tycker M eller jag har fel.

Så som jag sa från början detta är intressant samnt bör granskas.

Edit: menar som svar till dig @BirgitS
 
BirgitS
De norska stugägare som gick till domstol för att slippa karantänplikten i hemlandet efter besök i sina stugor i Sverige har vunnit mot staten.
Oslo tingsrätt gick på deras linje och framhåller att kraven på karantän är ett intrång i stugägarnas rörelsefrihet och rätt till respekt för hem och familjeliv. Därmed ses karantänkravet som ogiltigt.
TT via t.ex. https://www.svd.se/norska-stugagare-vann-over-staten
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.