electroluxaren skrev:
Jag skulle nog mäta innan vidare åtgärder.
montera en elmätare ut till stugan för att se vad förbrukningen verkligen är. annars blir det bara en stor gissningslek.
Har gjort det. I snitt sen kl 14 igår drar stugan 3,7 kw/tim.
89 kwh/dygn
2664 kwh/mån (vid -11)

Min fakturerade förbrukning för hela fastigheten i januari var 2652 kwh. Så jag gissar att stugan helt enkelt är en stor energislukare.

Just nu kostar alltså stugan ca 4000 kr/mån i uppvärmning.

Så, kan det vara en rimlig slutsats att om jag investerar 20 tkr i en VP nu, så kan jag halvera den kostnaden under kalla månader? Skulle man kunna gissa att VP återbetalar sig på 4 år?

Under den varma delen av året vet jag inte om VP kommer göra så stor skillnad eftersom det antagligen är badrummet som drar ström då, och det kommer inte en VP råda bot på gissar jag.
 
Tomture61
cederbusch cederbusch skrev:
Det var sjukt länge sen jag var aktiv här, men nu behöver jag er hjälp!
Och jag inser att jag tar latmansvägen, men det är så mkt att sätta mig in i och jag har mina tankar på annat håll för tillfället.

Jag har en gäststuga jag hyr ut på dygnsbasis.
  • 20 kvm byggyta, med ett sovloft på ca 10 kvm.
  • Öppet till nock
  • 20-25 cm blåst cellulosa i taket (minns inte riktigt tjockleken riktigt)
  • Väggarna är byggda med lättbetong (ca 20 cm tjocka) med 45 mm glasull utanpå.
  • Golvet är endast en tunn betongplatta med klinkers på. Under är det sand.
  • Dörren är dåligt isolerande. Vi valde nått snyggt, inte praktiskt.
Värmer med direktverkande el. Och det drar ju en hel del ström nu på vintern. I snitt kan det vara så att stugan drar uppåt 14.000 kwh per år. Då är det ju en VVB där också. Tänker att jag ganska snart tjänar in pengarna på att installera en LLVP. Eller vad tror ni?

För sådan liten yta, vilken pump är ekonomiskt att välja? Den bör vara rätt tyst eftersom man kommer höra den bra i stugan.

Mycket tacksam för tips som underlättar beslutsprocessen för mig.
En LLVP låter en del , kanske dina gäster inte kommer tillbaka pga just detta .
Iofs kanske du kan köra både LLVP + elradiatorer , stör LLVP:en så kan ju gästen stänga av den .

Svårt att rekommendera när man inte vet vad det är som konsumerar mycket el i din byggnad .
Min egen Daikin Caldo XRH30 har dessa ljudtryck på inomhusdelen 19-22-26-31-37-45 db .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En LLVP låter en del , kanske dina gäster inte kommer tillbaka pga just detta .
Iofs kanske du kan köra både LLVP + elradiatorer , stör LLVP:en så kan ju gästen stänga av den .

Svårt att rekommendera när man inte vet vad det är som konsumerar mycket el i din byggnad .
Min egen Daikin Caldo XRH30 har dessa ljudtryck på inomhusdelen 19-22-26-31-37-45 db .
Viktig poäng. Ljud vill jag inte tillföra. Finns en långsiktig tanke om att kanske en dag själv flytta in där, och hyra ut stora huset. Då vill jag själv inte ha ngt som låter....
 
cederbusch cederbusch skrev:
Har gjort det. I snitt sen kl 14 igår drar stugan 3,7 kw/tim.
89 kwh/dygn
2664 kwh/mån (vid -11)

Min fakturerade förbrukning för hela fastigheten i januari var 2652 kwh. Så jag gissar att stugan helt enkelt är en stor energislukare.

Just nu kostar alltså stugan ca 4000 kr/mån i uppvärmning.

Så, kan det vara en rimlig slutsats att om jag investerar 20 tkr i en VP nu, så kan jag halvera den kostnaden under kalla månader? Skulle man kunna gissa att VP återbetalar sig på 4 år?

Under den varma delen av året vet jag inte om VP kommer göra så stor skillnad eftersom det antagligen är badrummet som drar ström då, och det kommer inte en VP råda bot på gissar jag.
Detta låter helt orimligt högt!

Är det någon som bor där nu när du har den här mätningen?

Hur många element/totalt watt har du som uppvärmning? Misstänker golvvärme i badrum samt radiatorer?

I jämförelse kan man ta vår LLVP. Den drar max (vilket den sällan gör) 1600watt. 1600 watt x 24 timmar = 38,4kW per dygn. 38,4x31=1190kW per månad MAX i förbrukning.

Jag tycker du borde göra mer mätning för att lokalisera vad det är som förbrukar så pass mycket innan du går vidare och ändrar något.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
M marcusjj skrev:
Detta låter helt orimligt högt!

Är det någon som bor där nu när du har den här mätningen?

Hur många element/totalt watt har du som uppvärmning? Misstänker golvvärme i badrum samt radiatorer?

I jämförelse kan man ta vår LLVP. Den drar max (vilket den sällan gör) 1600watt. 1600 watt x 24 timmar = 38,4kW per dygn. 38,4x31=1190kW per månad MAX i förbrukning.

Jag tycker du borde göra mer mätning för att lokalisera vad det är som förbrukar så pass mycket innan du går vidare och ändrar något.
Men oavsett så kommer en LLVP att spara energi för uppvärmningen av byggnaden .
Krutet borde läggas på vilken som för minst oväsen .
Men naturligtvis en som inte är för kraftfull , man får titta på vad dom kan lämna för min . värmeeffekt tex .
 
M marcusjj skrev:
Detta låter helt orimligt högt!

Är det någon som bor där nu när du har den här mätningen?

Hur många element/totalt watt har du som uppvärmning? Misstänker golvvärme i badrum samt radiatorer?

I jämförelse kan man ta vår LLVP. Den drar max (vilket den sällan gör) 1600watt. 1600 watt x 24 timmar = 38,4kW per dygn. 38,4x31=1190kW per månad MAX i förbrukning.

Jag tycker du borde göra mer mätning för att lokalisera vad det är som förbrukar så pass mycket innan du går vidare och ändrar något.
Som sagt så bor en familj där nu, därav förbrukningen. Annars hade jag ju bara haft underhållsvärme på.

2 radiatorer i rummet, samt en radiator i badrummet. Minns inga effekter nu, men de kör på en fas vardera så runt 2 kw. Fast radiatorn i badrummet är klenare vill jag minnas. Ingen golvvärme. Endast en liten VVB utöver detta.

Vore ju najs om jag kunde få den förbrukningen med en VP.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men oavsett så kommer en LLVP att spara energi för uppvärmningen av byggnaden .
Krutet borde läggas på vilken som för minst oväsen .
Men naturligtvis en som inte är för kraftfull , man får titta på vad dom kan lämna för min . värmeeffekt tex .
Jo och det var ju eg min ursprungliga fråga, tips på en lämplig pump. :)
Eftersom jag inte är inläst på det jag borde tänka på.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Jo och det var ju eg min ursprungliga fråga, tips på en lämplig pump. :)
Eftersom jag inte är inläst på det jag borde tänka på.
Kolla med din lokala installatör. Bäst att ha ett märke de jobbar med för service och underhåll.

Vi har en Toshiba som vi är otroligt nöjda med. Hade tidigare en Panasonic som höll i 10år. God funktion men tvärdog i kompressorn.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Tomture61
cederbusch cederbusch skrev:
Jo och det var ju eg min ursprungliga fråga, tips på en lämplig pump. :)
Eftersom jag inte är inläst på det jag borde tänka på.
De flesta kollar pris-effekt-scop när det ska handlas , knepigare att gämföra ljud från innerdelen . Man får tyvärr gå in på varje modell och kolla /jämföra . Men du fick mina data på Daikin .
 
Jag har totalt fyra värmepumpar. En till poolen så den går bort. I stora husets bottenvåning har vi en IVT för stor yta. Funkar mycket bra men är ful och högljudd. På ovanvåningen satte vi en billigare variant. Vi var egentligen bara ute efter AC på sommaren men jag ville inte ha en portabel då de är i vägen och man ska lösa utloppet av luft. Valde en Invest Living. Svenskt företag men de sätter förstås bara sitt namn på andra pumpar. Denna är väldigt tyst. Hade en del vibration från utedelen men den sitter direkt i sovrumsväggens panel. Försvann när jag bytte dämparna till fjädring.

Har också ett gästhus med toalett på ca 20 kvadratmeter i fristående byggnad. Där sitter också en Invest Living. Med utedelen i väggen. Inga vibrationer. Numera har vi detta utrymme som arbetsrum pga Corona så det är kl stäng uppvärmt. Märks knappt på elräkningen.

Så jag är väldigt nöjd med dessa märken. Innedelarna är jättetysta.
 
Tomture61
Sen 2014 har jag haft 4 olika märken . Till garaget (nyast) Panasonic, till huset en Hitachi (dog efter 3 år) en Innova (utbytes som dog efter 1 år) Nuvarande Daikin som fortfarande funkar efter 2 år .
Kommer aldrig köpa okända / budget märken igen !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Sen 2014 har jag haft 4 olika märken . Till garaget (nyast) Panasonic, till huset en Hitachi (dog efter 3 år) en Innova (utbytes som dog efter 1 år) Nuvarande Daikin som fortfarande funkar efter 2 år .
Kommer aldrig köpa okända / budget märken igen !
Jag vag också tveksam. Köpte den i gästhuset först hösten 2013 eller våren 2014. Körs förvisso inte lika mycket som inne i vanliga huset. Den på ovanvåningen köpte vi i perfekt timing av en värmepumpsinstallatör i början av juni 2018. Vilken nytta vi fick den sommaren av AC. Gick dygnet runt.

Med det sagt så kommer jag när det blir dags att byta den stora ändå välja ett av de etablerade märkena. Men jag är väldigt nöjd med mina Invest Living.
 
Tomture61
K koolla skrev:
Jag vag också tveksam. Köpte den i gästhuset först hösten 2013 eller våren 2014. Körs förvisso inte lika mycket som inne i vanliga huset. Den på ovanvåningen köpte vi i perfekt timing av en värmepumpsinstallatör i början av juni 2018. Vilken nytta vi fick den sommaren av AC. Gick dygnet runt.

Med det sagt så kommer jag när det blir dags att byta den stora ändå välja ett av de etablerade märkena. Men jag är väldigt nöjd med mina Invest Living.
Invest living finns inte ens med på Värmepumpsforums märkes lista , av 34 olika märken .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Invest living finns inte ens med på Värmepumpsforums märkes lista , av 34 olika märken .
Blev du stött? det är ett relativt nytt märke. Söker man runt lite får de inte sämre betyg än andra verkar det som. Inte bättre heller. Jag är iallafall nöjd.
 
Tomture61
Nope blev inte stött , hittade 3 st inlägg på Värmepumpsforum .
2 st handlade om missnöjda ägare / kunder .
Daikin och Mitsubishi är de säkraste korten ang LLVP :ar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.