PLA är det jag använder för mina pluggar då det är enkelt att bränna ur formen sen.
Goggla lost PLA casting om du vill veta mer.

Sen är nog inte 3D printning särskilt lämpligt för serieproduktion, men just för prototyper är det närmast oslagbart!

Men unika detaljer i enstaka exemplar i tex kolfiberfilament funkar super för bilhobby mm
 
Polycast är ett filament speciellt för just lost PLA gjutning, men jag tycker det funkar tillräckligt bra med vanlig PLA, skulle vara kul att prova dock.

Och många kolfiberfilament har bara huggna fibrer.. Både filament och print avger massa fibrer som är klart obra!

Kolfiber beter sig tyvärr likadant som asbest i lungorna!

Helt övertygad om att det är ett problem som kommer regleras med lagar, men då har vi väl lyckats fylla halva samhället med kolfiber redan, precis som med asbest...
 
Siemens i Finnspång bygger vissa turbindelar med 3D skrivare.

Men ja jag håller med att det är ovanligt.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
 
F fsn skrev:
Ja, det är ett bättre sätt att använda det till. vad formar du i för material sen för gjutningen? Jag har skrivit ut relativt mycket och under många år i jobbet. Det handlar om printning från två egna maskiner, en äldre maskin i 100kkr klassen som väl är nåt år för gammal och en nyare i 50kkr klassen som jag inte alls är så värst imponerad av men den skriver ut i många olika material, tex kolfiber eller simulering av gummi.

Utöver det så beställs det 3-d printat från externa leverantörer för väldigt mycket pengar varje år. Nästan allt är prototyper av kommande alu gjutgods eller formsprutad plast. 3-d printat är ett absolut nödvändigt verktyg i produktframtagning men jag har ännu inte hittat nåt som praktiskt fungerar i produktion ens på extrem lågvolym, har nån tips på nåt som verkligen fungerar?

Att skriva ut mygghållare, handukskrokar eller reservdelar till inredningen på bilen blir i min värld bara lite löjligt när det finns bättre och billigare färdig skit att köpa. Jag tänkte faktiskt rita och skriva ut parkeringsplats för Makita 18V batteri för sådana har jag inte hittat färdiga och klara i riktig plast, men det finns kanske?
De här till exempel...

https://www.amazon.se/batteriförvaringsställ-batterihållare-fodral-Makita-fixeringsenheter/dp/B08GQTCH6P/ref=asc_df_B08GQTCH6P/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476460671271&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=14771929928481493951&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012228&hvtargid=pla-1031281896126&psc=1

Hand som installerar batteriskydd på ett verktygsbatteri och tre löstagbara skydd bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är exempel på en sak jag verkligen gillar att printa, adaptrar mellan inte alls speciellt kompatibla saker. 3D-utskriven adapter som förbinder en ljuskälla med en fjäderliknande lampskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven adapter som förbinder en spiralformad fjäder med en lampsockel, agerande som en ovanlig lampskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle aldrig ge mig på att printa en hel lampsockel, det köper jag hellre på Ikea.
Samma med stålfjädrar.
Men får jag för mig att vilja ha en 38mm id fjäder-istället-för-lampskärm, så kan jag lova att ingen säljer det fästet färdigt :D

Primitivt och inte alls funktionellt exempel, men men, det var vad jag senast printade och har framme!

En likadan fjäder sitter för övrigt på min cykel, och knarrade, för att plastbitarna den sitter på hade en mm för stor diameter. Och det är den storleken som går att få tag på.
Nu har jag printat nya med perfekt passform, efter 3 försök, det hade vart pilligt att tälja till.

Ska bli spännande att se om dom håller i längden. hade såklart hellre haft svarvade i stål, men det kräver lite mer verkstad än jag vill ha hemma :p
 
richardtenggren
Varför inte en titanfjäder? :surprised:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte en titanfjäder? :surprised:
För att dom är dyra, och jag vill labba fram rätt vikt på billiga stålfjädrar först.
Vilket är skälet till att jag har plastadaptrar, och har fjädrar över.

(och så kommer dom inte i rött)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
F fsn skrev:
. Jag tänkte faktiskt rita och skriva ut parkeringsplats för Makita 18V batteri för sådana har jag inte hittat färdiga och klara i riktig plast, men det finns kanske?
Kolla kiwitools!
 
richardtenggren
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
För att dom är dyra, och jag vill labba fram rätt vikt på billiga stålfjädrar först.
Vilket är skälet till att jag har plastadaptrar, och har fjädrar över.

(och så kommer dom inte i rött)
Fanns tidigare att handla lite olika färger på ti-springs.
Låter klokt, tänkte dock till lampan ;)
 
F fsn skrev:
Tror jag inte, det är svårt att göra verktyg.... kan man inte tälja ut det i trä?
Att göra en krok? Inte en chans att det är svårt. Det kan du ju nästan göra med luftdrivet slipstift i lite metallklumpar, utan cnc och cad på din snickarbänk.
Värre om du vill ha lite större saker med lite mer vinklar och dylikt. Men jag har bara reparerat och putsat på sådana vektyg och förberett material till cnc maskiner :p

Har sett verktygen till våra fina soptunnor (fyrfack) de är lite dyra och tunga och går inte ha i garaget :D

I början av pandemin var det väl massor som skrev ut byglar till visir ? Fin ide, men det tar ju fruktansvärt lång tid. Men man tager vad man haver =)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Låter klokt, tänkte dock till lampan ;)
Det är inte en lampa. Det är en (lysande) förvaringslösning för oanvända fjädrar :p
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Att göra en krok? Inte en chans att det är svårt. Det kan du ju nästan göra med luftdrivet slipstift i lite metallklumpar, utan cnc och cad på din snickarbänk.
Värre om du vill ha lite större saker med lite mer vinklar och dylikt. Men jag har bara reparerat och putsat på sådana vektyg och förberett material till cnc maskiner :p

Har sett verktygen till våra fina soptunnor (fyrfack) de är lite dyra och tunga och går inte ha i garaget :D

I början av pandemin var det väl massor som skrev ut byglar till visir ? Fin ide, men det tar ju fruktansvärt lång tid. Men man tager vad man haver =)
Jag tror jag har större precisionskrav än så. Hinktillverkare?
 
F fsn skrev:
Jag tror jag har större precisionskrav än så. Hinktillverkare?
Ja ska man ha hög kvalite får det ju ritas ordentligt och tillverkas korrekt. Nej där jag jobbar tillverkas annat =) Har inget med det att göra idag.
Men har varit på studiebesök hos de som tillverkar soptunnor och lite annat. Kul och se.

Men för att återgå lite, dessa skrivare tror jag inte riktigt på för vanlig svensk. För prototyper och former absolut =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.