Det var sjukt länge sen jag var aktiv här, men nu behöver jag er hjälp!
Och jag inser att jag tar latmansvägen, men det är så mkt att sätta mig in i och jag har mina tankar på annat håll för tillfället.

Jag har en gäststuga jag hyr ut på dygnsbasis.
  • 20 kvm byggyta, med ett sovloft på ca 10 kvm.
  • Öppet till nock
  • 20-25 cm blåst cellulosa i taket (minns inte riktigt tjockleken riktigt)
  • Väggarna är byggda med lättbetong (ca 20 cm tjocka) med 45 mm glasull utanpå.
  • Golvet är endast en tunn betongplatta med klinkers på. Under är det sand.
  • Dörren är dåligt isolerande. Vi valde nått snyggt, inte praktiskt.
Värmer med direktverkande el. Och det drar ju en hel del ström nu på vintern. I snitt kan det vara så att stugan drar uppåt 14.000 kwh per år. Då är det ju en VVB där också. Tänker att jag ganska snart tjänar in pengarna på att installera en LLVP. Eller vad tror ni?

För sådan liten yta, vilken pump är ekonomiskt att välja? Den bör vara rätt tyst eftersom man kommer höra den bra i stugan.

Mycket tacksam för tips som underlättar beslutsprocessen för mig.
 
A
cederbusch cederbusch skrev:
Det var sjukt länge sen jag var aktiv här, men nu behöver jag er hjälp!
Och jag inser att jag tar latmansvägen, men det är så mkt att sätta mig in i och jag har mina tankar på annat håll för tillfället.

Jag har en gäststuga jag hyr ut på dygnsbasis.
  • 20 kvm byggyta, med ett sovloft på ca 10 kvm.
  • Öppet till nock
  • 20-25 cm blåst cellulosa i taket (minns inte riktigt tjockleken riktigt)
  • Väggarna är byggda med lättbetong (ca 20 cm tjocka) med 45 mm glasull utanpå.
  • Golvet är endast en tunn betongplatta med klinkers på. Under är det sand.
  • Dörren är dåligt isolerande. Vi valde nått snyggt, inte praktiskt.
Värmer med direktverkande el. Och det drar ju en hel del ström nu på vintern. I snitt kan det vara så att stugan drar uppåt 14.000 kwh per år. Då är det ju en VVB där också. Tänker att jag ganska snart tjänar in pengarna på att installera en LLVP. Eller vad tror ni?

För sådan liten yta, vilken pump är ekonomiskt att välja? Den bör vara rätt tyst eftersom man kommer höra den bra i stugan.

Mycket tacksam för tips som underlättar beslutsprocessen för mig.
Är det verkligen möjligt med 14000kwh för 20kvm? låter helt otroligt mycket:thinking:
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 5 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Är det verkligen möjligt med 14000kwh för 20kvm? låter helt otroligt mycket:thinking:
Det är en höftning baserat på min förbrukning jämfört med grannens hus som har samma uppvärmning och liknande storlek på hus.

Jag förbrukar ca 19.000 kwh per år. Då är det mitt boningshus på ca 120 kvm. Pelletspanna, förbrukar ca 5 pall per år. En VVB på övervåningen på 80 liter för att dels slippa laggen när varmvattnet ska hitta upp från källaren, men också för badkaret. Men numera badar ingen så jag kanske skulle koppla ur den där?

Utöver det är det stugan på tomten och motorvärmare till bilen som använts sporadiskt.

Grannen förbrukar låga 4000 kwh säger han. Jag kan slarva lite med att fylla på pellets ibland så då kan pannan få jobba med el några dagar, så säg att min förbrukning är 6000. Eller borde kanske räkna på mer?

Allt så borde resten bero på stugan. Mer exakt än så vet jag inte. Satte igång en mätare nu som varit utan batterier länge, för att se dygnsförbrukningen. Nu ligger den konstant på runt 4-5 kwh, men det är kallt nu sen nån vecka.
 
Handyman 1 skrev:
14000kwh för 20kvm
Kan det vara ett decimalfel någonstans?
Jag värmer mitt 200kvm för något mer!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K kest skrev:
Kan det vara ett decimalfel någonstans?
Jag värmer mitt 200kvm för något mer!
Tyvärr inte. Men se mitt inlägg om totalförbrukningen så kanske det klarnar. Jag har höftat rejält. Och ska väl tillägga att just nu bor det en familj i stugan sen några månader, och några månader till. Annars har jag ju bara underhållsvärme på.
 
A
cederbusch cederbusch skrev:
Det är en höftning baserat på min förbrukning jämfört med grannens hus som har samma uppvärmning och liknande storlek på hus.

Jag förbrukar ca 19.000 kwh per år. Då är det mitt boningshus på ca 120 kvm. Pelletspanna, förbrukar ca 5 pall per år. En VVB på övervåningen på 80 liter för att dels slippa laggen när varmvattnet ska hitta upp från källaren, men också för badkaret. Men numera badar ingen så jag kanske skulle koppla ur den där?

Utöver det är det stugan på tomten och motorvärmare till bilen som använts sporadiskt.

Grannen förbrukar låga 4000 kwh säger han. Jag kan slarva lite med att fylla på pellets ibland så då kan pannan få jobba med el några dagar, så säg att min förbrukning är 6000. Eller borde kanske räkna på mer?

Allt så borde resten bero på stugan. Mer exakt än så vet jag inte. Satte igång en mätare nu som varit utan batterier länge, för att se dygnsförbrukningen. Nu ligger den konstant på runt 4-5 kwh, men det är kallt nu sen nån vecka.
Kollar man förbrukning under sommarmånaderna får man en bra uppfattning om hushållselen/år.
 
  • Gilla
Nove
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Kollar man förbrukning under sommarmånaderna får man en bra uppfattning om hushållselen/år.
Kollade 2019 och 2020. Ligger på ca 1200 kwh per månad. Alltså drygt 14000 kwh per år på hushåll då om man tänker så. Funderar på vad som drar så mkt el?
 
A
vanligtvis rekommenderar man inte luftvärmepump på så små ytor utan just elradiatorer.
de som hyr kanske duschar i all oändlighet?

om inte golvet är isolerat som det inte verkar så har du en 20kvm stor köldplatta denna kräver en otroligt massa energi för att kompensera och den kommer antagligen aldrig att bli varm. om gästerna inte duschar ihjäl sig så bör du kunna halvera elförbrukningen med en värmepump.
 
electroluxaren skrev:
vanligtvis rekommenderar man inte luftvärmepump på så små ytor utan just elradiatorer.
de som hyr kanske duschar i all oändlighet?

om inte golvet är isolerat som det inte verkar så har du en 20kvm stor köldplatta denna kräver en otroligt massa energi för att kompensera och den kommer antagligen aldrig att bli varm. om gästerna inte duschar ihjäl sig så bör du kunna halvera elförbrukningen med en värmepump.
Tack för svar. Nej jag tror ingen duschar ihjäl sig, eller jo kanske. Det är en lite VVB så då kanske de fryser sig till döds.

Då verkar det ju vara en god ide att installera en VP alltså.

Har den ju mest uthyrd på sommaren dock, så då är detta med golvet ingen issue.
 
electroluxaren skrev:
vanligtvis rekommenderar man inte luftvärmepump på så små ytor utan just elradiatorer.
de som hyr kanske duschar i all oändlighet?

om inte golvet är isolerat som det inte verkar så har du en 20kvm stor köldplatta denna kräver en otroligt massa energi för att kompensera och den kommer antagligen aldrig att bli varm. om gästerna inte duschar ihjäl sig så bör du kunna halvera elförbrukningen med en värmepump.
På sikt kommer jag nog att sätta in en liten kamin där vilket borde göra den saken bättre.
 
A
om du bara hyr ut på sommaren så finns det ännu mindre anledning till värmepump
 
cederbusch cederbusch skrev:
  • Golvet är endast en tunn betongplatta med klinkers på. Under är det sand.
Golvet borde läcka extremt mycket värme på sommaren.
Om man delar upp till timförbrukning, så en mån om 30 dygn. 1200kW/720 en 1,7 kW/timme på sommaren när ingen direkt värme behövs?
Står det ett element på fullt samtidigt som man vädrar?
Det känns som ett mätfel alt grannens HÖNSHUS
Det är ju i vart fall hyfsat isolerat från golv och uppåt!
Är det snöfritt en meter runt huset?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om du bara hyr ut på sommaren så finns det ännu mindre anledning till värmepump
Nja, jag hyr ut året runt, men det är betydligt färre gäster sept-april, fast det händer. Som nu. Jag tjänar ju fortfarande på det, men inte så mkt som jag skulle kunna göra.
 
K kest skrev:
Golvet borde läcka extremt mycket värme på sommaren.
Om man delar upp till timförbrukning, så en mån om 30 dygn. 1200kW/720 en 1,7 kW/timme på sommaren när ingen direkt värme behövs?
Står det ett element på fullt samtidigt som man vädrar?
Det känns som ett mätfel alt grannens HÖNSHUS
Det är ju i vart fall hyfsat isolerat från golv och uppåt!
Är det snöfritt en meter runt huset?
:rofl: Riktigt så illa är det inte. 1200 är ju räknat på hela fastigheten, dvs även där jag bor. På sommaren har jag varit lat och värmt mitt hus med elpatronerna instället för pellets. Och när det är säsong är jag mkt i uterummet och där har jag en gasol/el-kamin jag kör en del. Lat igen, var utan gasol länge för jag resonerade att kostnaden var samma ungefär. Har oxå hänt att jag glömt stänga av på kvällen och den brassat fullt hela natten.

VVB där uppe, kyl i köket, stor frysbox med öltapp, liten frys med mat, en kyl där jag jäser öl av och till. Och slarv ibland att fylla på pellets även när det är kallt. Men annars kommer jag inte på några andra självklara el-tjyvar i mitt hus. Ska kolla så inte patronerna slår igång fast de inte ska.

Gäststugan: utvändigt ser allt bra ut. Inget smält på taket, inte snöfritt runt om. Det jag möjligen tänker är att man på sommaren haft elementet i badrummet på hög värme. Kanske missat att slå av, och samtidigt vädrar.

Om mätfel så har det varit flera år, hos elleverantören, och nu har de bytt mätare och då hoppade den förväntade förbrukning upp 1000 kwh till.
 
A
Jag skulle nog mäta innan vidare åtgärder.
montera en elmätare ut till stugan för att se vad förbrukningen verkligen är. annars blir det bara en stor gissningslek.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.