G Ganescha skrev:
Kanske ska vara lite tydligare i mina inlägg, bara glad att ni ligger i höger filen vid minus grader och såsar så jag kan köra om säkert på motorvägen.
Förstår inte riktigt kopplingen till elbil. Det är snarare förarens körstil som påverkar hastigheten. Elbilar (om än inte de allra billigaste) slår fossilbilar på det mesta vad gäller acceleration och även toppfart bortsett från några få supersportbilar.

EDIT: Nya Tesla Model S Plaid+ har 1100 hästkrafter. 0-100 på 1,9 sekunder.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Förstår inte riktigt kopplingen till elbil. Det är snarare förarens körstil som påverkar hastigheten. Elbilar (om än inte de allra billigaste) slår fossilbilar på det mesta vad gäller acceleration och även toppfart bortsett från några få supersportbilar.

EDIT: Nya Tesla Model S Plaid+ har 1100 hästkrafter. 0-100 på 1,9 sekunder.
Att många som kör EL bil såsar på motorvägen för att spara på batterierna vid minus grader. I övrigt håller jag med dig, dom går sjukt snabbt, vissa av dem. Dock kommer det aldrig bli aktuellt för mig då priserna är en aning i överkant :)
Kan jag ha minst lika skoj med en trimmad diesel bil av en bråkdel av priset.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt, igår åkte jag på motorvägen där det är 100 km/h. I mittfilen låg det både bensindrivna bilar och dieseldrivna bilar och såsade i 65 km/h... Jag tycker det vore bra om de kunde hålla höger så jag kan köra om säkert på motorvägen...
Och jag har inte ens en elbil. :)
Sjukt irriterande.
 
G Ganescha skrev:
Att många som kör EL bil såsar på motorvägen för att spara på batterierna vid minus grader. I övrigt håller jag med dig, dom går sjukt snabbt, vissa av dem. Dock kommer det aldrig bli aktuellt för mig då priserna är en aning i överkant :)
Kan jag ha minst lika skoj med en trimmad diesel bil av en bråkdel av priset.
Fast långkör man med elbil är det bättre att ligga på 120-130 så håller batterierna högre temperatur och kan då laddas snabbare på snabbladdaren. Köra långsamt är bara vettigt om du planerar din körning utan laddstopp och är nära max räckvidd.
Stanna och snabbladda typ 20-70% på kort tid då laddhastigheten går ner när batteriet närmar sig fulladdat
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fast långkör man med elbil är det bättre att ligga på 120-130 så håller batterierna högre temperatur och kan då laddas snabbare på snabbladdaren. Köra långsamt är bara vettigt om du planerar din körning utan laddstopp och är nära max räckvidd.
Stanna och snabbladda typ 20-70% på kort tid då laddhastigheten går ner när batteriet närmar sig fulladdat
Tesla värmer batterierna automatiskt lagom tid i förväg om du kör efter navigatorn mot en supercharger.

Men visst, i övrigt stämmer det att ett kallt batteri inte går att ladda lika snabbt.
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
Har en elcykel och mina batterier höll i ca 1,5 år innan körsträckan blev så kort att jag måste köpa ett nytt batteri. Går man in på nätet "Batteridoktorn" hittar man mycket om dåliga batterier. .
Elbils tillverkarna påstår att ett batteri håller i 10 år men det verkar som om ingen tillverkare vill garantera att körsträckan är lika lång efter tio år som den var när bilen var ny. Var inne på youtub och tittade på renovering av elbillar. Hittad några inslag där folk köpt tio år gamla bilar med mycket kort körsträcka och bilarna var i mycket gott skick. För ca 10 000:- Kunde man hitta en elbil i nästan nyskick och för några 10 000:- kunde man få tag i renoverade batterier med garanti men inga uppgifter om hur dåliga batteriet ska bli för att man ska få tillbaks pengarna. Skulle jag köpa en elbil skulle jag vilja ha någon typ av utbytes system som går ut på att man får byta ut batteriet mot ett renoverat batteri.
Har några vänner som köpt en elbil som andra bil men efter några år såldes bilarna bara för att körsträckan efter varje kvartal minskade och man insåg att det fanns risk för att andrahandsvärdet snabbt skulle sjunka. Frågan är vad villfolk betala för en tio år gammal bil som bara klarar 25 % av körsträckan. Tror att det kommer att bli svårt att sälja en bil med anmärkningen att man måste köpa ett nytt batteri för att få en skaplig körsträcka.. Självskulle jag aldrig köpa en elbil. Möjligen en hybrid med en motor som driver en generator som får gå på bästa verkningsgraden och sedan ladda ett mindre batteri.
För några månader var vi på ett studiebesök på Västerås lokaltrafik som köpte in en buss av mindre modell. Enligt uppgifter från tillverkaren skulle man behöva byta batteriet ca 3-4 gånger under bussens livslängd. Dessutom måste bussen köra in till bussgaraget ett par gånger under dagen och få batteriet uppladdat vilket innebär att körsträckan blir mycket kortare för en elbuss. Brukar lite då och då köra förbi en bussverkstad som underhåller busar och har sett att en mindre buss brukar stå på deras parkering. När vi var på studiebesök skulle vi få en liten tur med elbussen men det var något strul så det blev ingen provtur. Kom precis hem med mitt elcykel batteri som varit inne för cellbyte för ca 4300:-. Efter ca 1,5 år var körsträckan ca 25 % och då har jag använt min lådcykel ca 2 gånger i månaden. a ca 1 mil. .
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fast långkör man med elbil är det bättre att ligga på 120-130 så håller batterierna högre temperatur och kan då laddas snabbare på snabbladdaren. Köra långsamt är bara vettigt om du planerar din körning utan laddstopp och är nära max räckvidd.
Stanna och snabbladda typ 20-70% på kort tid då laddhastigheten går ner när batteriet närmar sig fulladdat
Såg några uppgifter från en batteritillverkare som avrådde från att ladda ett elbils batteri om det är minusgrader ute eftersom batteriet kan bli skadad.
 
N nallepu skrev:
Har en elcykel och mina batterier höll i ca 1,5 år innan körsträckan blev så kort att jag måste köpa ett nytt batteri. Går man in på nätet "Batteridoktorn" hittar man mycket om dåliga batterier. .
Elbils tillverkarna påstår att ett batteri håller i 10 år men det verkar som om ingen tillverkare vill garantera att körsträckan är lika lång efter tio år som den var när bilen var ny. Var inne på youtub och tittade på renovering av elbillar. Hittad några inslag där folk köpt tio år gamla bilar med mycket kort körsträcka och bilarna var i mycket gott skick. För ca 10 000:- Kunde man hitta en elbil i nästan nyskick och för några 10 000:- kunde man få tag i renoverade batterier med garanti men inga uppgifter om hur dåliga batteriet ska bli för att man ska få tillbaks pengarna. Skulle jag köpa en elbil skulle jag vilja ha någon typ av utbytes system som går ut på att man får byta ut batteriet mot ett renoverat batteri.
Har några vänner som köpt en elbil som andra bil men efter några år såldes bilarna bara för att körsträckan efter varje kvartal minskade och man insåg att det fanns risk för att andrahandsvärdet snabbt skulle sjunka. Frågan är vad villfolk betala för en tio år gammal bil som bara klarar 25 % av körsträckan. Tror att det kommer att bli svårt att sälja en bil med anmärkningen att man måste köpa ett nytt batteri för att få en skaplig körsträcka.. Självskulle jag aldrig köpa en elbil. Möjligen en hybrid med en motor som driver en generator som får gå på bästa verkningsgraden och sedan ladda ett mindre batteri.
För några månader var vi på ett studiebesök på Västerås lokaltrafik som köpte in en buss av mindre modell. Enligt uppgifter från tillverkaren skulle man behöva byta batteriet ca 3-4 gånger under bussens livslängd. Dessutom måste bussen köra in till bussgaraget ett par gånger under dagen och få batteriet uppladdat vilket innebär att körsträckan blir mycket kortare för en elbuss. Brukar lite då och då köra förbi en bussverkstad som underhåller busar och har sett att en mindre buss brukar stå på deras parkering. När vi var på studiebesök skulle vi få en liten tur med elbussen men det var något strul så det blev ingen provtur. Kom precis hem med mitt elcykel batteri som varit inne för cellbyte för ca 4300:-. Efter ca 1,5 år var körsträckan ca 25 % och då har jag använt min lådcykel ca 2 gånger i månaden. a ca 1 mil. .
Fast hittar du inte på lite nu efter att ha haft ett dåligt batteri på en elcykel? Elcyklar har väldigt varierande kvalitet på batterier mellan olika märken

De undersökningar jag sett på Nissan Leaf som funnits länge är att den tappar runt 3% per år så då efter 10 år har man ca 70% av räckvidden kvar. Men visst är räckvidden kort från början är 70% superkort
 
N nallepu skrev:
Såg några uppgifter från en batteritillverkare som avrådde från att ladda ett elbils batteri om det är minusgrader ute eftersom batteriet kan bli skadad.
N nallepu skrev:
Såg några uppgifter från en batteritillverkare som avrådde från att ladda ett elbils batteri om det är minusgrader ute eftersom batteriet kan bli skadad.
Det ska batteriets BMS ha koll på och inte ladda batteriet med hög effekt när batteriet är kallt. Det är därför vissa elbilar värmer batteriet innan det börjar ta emot laddning
 
N nallepu skrev:
Har en elcykel och mina batterier höll i ca 1,5 år innan körsträckan blev så kort att jag måste köpa ett nytt batteri. Går man in på nätet "Batteridoktorn" hittar man mycket om dåliga batterier. .
Elbils tillverkarna påstår att ett batteri håller i 10 år men det verkar som om ingen tillverkare vill garantera att körsträckan är lika lång efter tio år som den var när bilen var ny. Var inne på youtub och tittade på renovering av elbillar. Hittad några inslag där folk köpt tio år gamla bilar med mycket kort körsträcka och bilarna var i mycket gott skick. För ca 10 000:- Kunde man hitta en elbil i nästan nyskick och för några 10 000:- kunde man få tag i renoverade batterier med garanti men inga uppgifter om hur dåliga batteriet ska bli för att man ska få tillbaks pengarna. Skulle jag köpa en elbil skulle jag vilja ha någon typ av utbytes system som går ut på att man får byta ut batteriet mot ett renoverat batteri.
Har några vänner som köpt en elbil som andra bil men efter några år såldes bilarna bara för att körsträckan efter varje kvartal minskade och man insåg att det fanns risk för att andrahandsvärdet snabbt skulle sjunka. Frågan är vad villfolk betala för en tio år gammal bil som bara klarar 25 % av körsträckan. Tror att det kommer att bli svårt att sälja en bil med anmärkningen att man måste köpa ett nytt batteri för att få en skaplig körsträcka.. Självskulle jag aldrig köpa en elbil. Möjligen en hybrid med en motor som driver en generator som får gå på bästa verkningsgraden och sedan ladda ett mindre batteri.
För några månader var vi på ett studiebesök på Västerås lokaltrafik som köpte in en buss av mindre modell. Enligt uppgifter från tillverkaren skulle man behöva byta batteriet ca 3-4 gånger under bussens livslängd. Dessutom måste bussen köra in till bussgaraget ett par gånger under dagen och få batteriet uppladdat vilket innebär att körsträckan blir mycket kortare för en elbuss. Brukar lite då och då köra förbi en bussverkstad som underhåller busar och har sett att en mindre buss brukar stå på deras parkering. När vi var på studiebesök skulle vi få en liten tur med elbussen men det var något strul så det blev ingen provtur. Kom precis hem med mitt elcykel batteri som varit inne för cellbyte för ca 4300:-. Efter ca 1,5 år var körsträckan ca 25 % och då har jag använt min lådcykel ca 2 gånger i månaden. a ca 1 mil. .

Här har du fakta hämtat från verkligheten så du slipper gissa:
https://www.nyteknik.se/elbilar/sa-snabbt-aldras-elbilarnas-batterier-6982253

"Datan som sammantaget täcker 1,8 miljoner dagar kommer från 6 300 elbilar runt om i världen.

Den visar att batterierna i snitt tappar 2,3 procent av sin kapacitet om året."
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Då ska vi se, vår fyra år gamla laddhybrid har vi kanske tappat 4% på.
Den två och ett halvt år gamla lådcykeln funkar fortfarande längre sträckor.
 
  • Gilla
UlfPersson
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Att många som kör EL bil såsar på motorvägen för att spara på batterierna vid minus grader. I övrigt håller jag med dig, dom går sjukt snabbt, vissa av dem. Dock kommer det aldrig bli aktuellt för mig då priserna är en aning i överkant :)
Kan jag ha minst lika skoj med en trimmad diesel bil av en bråkdel av priset.

Tänker faktiskt på det ibland när jag ”såsar i högerfilen” på motorvägen, att nu tror nog folk att jag försöker spara batteriet i min elbil (Hyundai ioniq) men sanningen är ju den att jag försöker köra efter väglag. Jag är smart, helt enkelt.

Jag laddar bara hemma och på nätterna, behöver aldrig oroa mig för att batteriet ska ta slut.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Tänker faktiskt på det ibland när jag ”såsar i högerfilen” på motorvägen, att nu tror nog folk att jag försöker spara batteriet i min elbil (Hyundai ioniq) men sanningen är ju den att jag försöker köra efter väglag. Jag är smart, helt enkelt.

Jag laddar bara hemma och på nätterna, behöver aldrig oroa mig för att batteriet ska ta slut.
Man ska försöka bry sig lite om vad andra tycker. Min bil, också en IONIQ, kan förstås köra 140 på motorvägen men det är ju inte för att den har ett batteri som jag håller 100 i den ordentligt uppkörda högerfilen istället för att dra förbi som en tuffing i den oplogade vänsterfilen ... :sweat:

På tal om räckvidd har vi väl kört en 3000 mil nu på drygt tre år och har inte mörkt något särskilt på räckvidden. Svårt att säga för de senaste hundra kilometerna har bilen används rätt mycket som värmestuga (satt exempelvis åtta timmar på parkeringen utanför sjukhuset och väntade en dag – man fick inte gå in) så den där beräknade räckvidden är väl nere på typ 180 km. Ska bli intressant att se till sommaren vad den hamnar på igen.
 
halper halper skrev:
Man ska försöka bry sig lite om vad andra tycker. Min bil, också en IONIQ, kan förstås köra 140 på motorvägen men det är ju inte för att den har ett batteri som jag håller 100 i den ordentligt uppkörda högerfilen istället för att dra förbi som en tuffing i den oplogade vänsterfilen ... :sweat:

På tal om räckvidd har vi väl kört en 3000 mil nu på drygt tre år och har inte mörkt något särskilt på räckvidden. Svårt att säga för de senaste hundra kilometerna har bilen används rätt mycket som värmestuga (satt exempelvis åtta timmar på parkeringen utanför sjukhuset och väntade en dag – man fick inte gå in) så den där beräknade räckvidden är väl nere på typ 180 km. Ska bli intressant att se till sommaren vad den hamnar på igen.
Vi har en 2018, har kört 7500 mil snart. Är fortfarande supernöjda, räckvidden har inte förändrats särskilt mycket men på vintern när det blir som kallast här i Norr så har vi haft som minst 11 mil. Men det räcker för oss :)
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Nu ska du inte vara sån, tar mig ca 5-7 minuter att tanka, och då kör jag lätt och ledigt 80 mil på en tank vid 10 minus grader. Hinner både äta och fika innan El bilen såsar in på parkeringen.
Om vi kör 100mil och stannar för toalettbesök, kaffe, lunch och sådant man faktiskt gör på 100mil kommer du med en diesel- eller bensinbil att köra det på ungefär 9,5 timmar. Det gör att du är en halvtimme snabbare än mig med en bra elbil. det kostar dig 700-800kr och mig ungefär 300kr på vintern i värsta tänkbara förhållanden (om jag startar fulladdad hemifrån). Då håller jag samma fart som dig och förlorar tiden på en laddning som är utanför matpaus.
 
  • Gilla
AndersSt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.