harry73
Skulle ju vara kul om @El-Löken66 kan svara, framförallt eftersom han beskyller andra att försvinna i cyberspace när man synar märkliga påståenden.
E El-Löken66 skrev:
Få se om det kommer något svar nu eller @useless försvinner i cyberspace som sist hen kom med märkliga påståenden som synades.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Skulle ju vara kul om @El-Löken66 kan svara, framförallt eftersom han beskyller andra att försvinna i cyberspace när man synar märkliga påståenden.
Vad undrar du harry73? Varför nätägaren inte ser detta som ett bekymmer finns redan förklarat.
 
E
useless useless skrev:
Jag vet inte exakt vad en bild bevisar, men så här ser det ut iallafall. Mätarskåpet innehåller mätare för villafastigheten till vänster och jordbruket till höger om stora vägen. Det är olika fastigheter med olika ägare. Där det står 'Stolpe' ser man skuggan av stolparna till luftledningen som går till jordbruket.

[bild]
Har kollat lite på detta och där finns inga av de konstigheter som du beskriver. Inga stolpar och vareje mätare sitter i respektive fastighet.
Kablat nät.

Kanske var tele eller dylikt du tänkte på. Flaggstång kan även ge skuggor exempelvis.

Bara ta ut en karta från ledningskollen så ser du.

Så detta var ingen av de hundratusentals fallen vissa i tråden pratar om.
 
E El-Löken66 skrev:
Har kollat lite på detta och där finns inga av de konstigheter som du beskriver. Inga stolpar och vareje mätare sitter i respektive fastighet.
Kablat nät.
Ok. Du kanske kan dela med dig av informationen du har hittat? Jag har bott i huset i 20 år och är ganska säker på hur det är kopplat...
Eller menar du att det är telenätet som driver lyktan och motorvärmaruttaget i stolpen

Gatuelykta och eluttag på en stolpe vid en landsväg med öppet landskap och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Ok. Du kanske kan dela med dig av informationen du har hittat? Jag har bott i huset i 20 år och är ganska säker på hur det är kopplat...
Eller menar du att det är telenätet som driver lyktan och motorvärmaruttaget i stolpen

[bild]
Nu tillhörde väl just vägbelysningar ett av undantagen
 
För övrigt bor jag just nu i ett hus som står på tre olika fastigheter. Elbolaget var här så sent som i november och kopplade in ny servis och nytt mätarskåp utan att ha några synpunkter på att det skulle behövas tre serviser från olika håll.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E
P polaris78 skrev:
Att det blir tvister om kablar som är svåra att få utmärkta via tex ledningskollen ja självklart så vill alla att nån annan betalar.. :)
Men likaså kvarstår fakta att du får inte skada kablar och annat nedgrävt i marken och även om det saknas info hos ledningskollen.. Det är ett underlättande verktyg INTE en garanti att allt annat får skadas / grävas upp kapas osv
En kabel är inte per automatik olaglig för att den byter ägare eller för att aktuellt servitut hos lantmäteriet saknas och inte ens fast den saknas hos ledningskollen..

Att det sen är en förmildrande omständighet att kabeln var okänd och ingen visste att den låg där är nåt helt annat men du får det att låta som att alla kablar som inte ledningskollen kan visa är olovliga kablar och då inte får finnas och skadar man dom är det nån annans fel, vilket är rent felaktigt önsketänkande.

Fibergrävare brukar ha väldigt svårt att förstå dessa problem så dom ska vi inte ens prata om och det råder ju lynch stämning hos många nätbolag och kabel ägare efter vissa klåpare i fiberbranschen som skiter i allt och bara plöjer genom allt men det brukar bli väldigt dyrt också när elbolagen är ute och får laga detta. så att fiberbolagen gör så betyder dock inte att det är varken korrekt , lagligt eller lämpligt

Det finns hela fibernet och kabeltvnät som helt saknas hos ledningskollen än idag. och vissa av dom ligger till och med i städer. små lokala aktörer är ofta orsaken och avsaknad av kartor eller åtminstone korrekta kartor
Måste säga att jag tror du hittar på ganska mycket. Jag är ofta inne i ledningskollen och det fungerar väldigt bra i min mening. Mindre aktörer kan meddela att de eventuellt kan ha ledningar inom ett visst område och då får kontakt tas med dessa, vilket inte alltid är det lättaste.

Skulle inte drömma om att betala ifall någon okänd ledning borras av, det är ju just därför ett omfattande arbete görs med att ta reda på vilka ledningar som finns.

En av anledningarna till att nätkoncession finns, som jag skrev för att hindra privatpersoner skapa Vilda västern genom att dra kablar kors och tvärs genom andras fastigheter.

Mindre ekonomiska föreningar förekommer på fibersidan och dessa har givetvis ett ansvar att tala om var deras ledningar är.
 
E elmont skrev:
Nu tillhörde väl just vägbelysningar ett av undantagen
Kabeln går vidare ner i marken, under vägen och upp till fastigheten på andra sidan.
 
E
useless useless skrev:
För övrigt bor jag just nu i ett hus som står på tre olika fastigheter. Elbolaget var här så sent som i november och kopplade in ny servis och nytt mätarskåp utan att ha några synpunkter på att det skulle behövas tre serviser från olika håll.
Huset står på tre olika fastigheter?
Ja, detta kallas 3D-fastighet, du har troligen garage under huset, detta är inte samma sak.
 
E
useless useless skrev:
Kabeln går vidare ner i marken, under vägen och upp till fastigheten på andra sidan.
Som sagt är det i vissa fall i sin ordning att korsa en väg som ligger som en kil mellan ens fastighet.
 
E
Men ärligt sagt så tycker jag inte jag behöver förklara detta i en forumtråd, vill ni tro att mätaren sitter på andras fastigheter är ni välkomna att tro det, kanske till och med förekommer i någons elnät, har ni exempel så släng gärna upp.

Att detta skulle vara något vanligt är helt otänkbart för mig men skulle jag bli överbevisad så kommer jag ändra inställning givetvis men av alla mätare jag sprungit runt bland samt jobbat med i kartprogram är det inget jag stött på vad jag kan minnas.

Likadant med koncession och LK, vill ni tro att det är så är ni välkomna där också, länkar är postade och text saxad, bara att bilda sig en egen uppfattning.

Detta med varför olika fastigheter utgör en slags gräns är inget jag kan verifiera i nuläget, om tid gives och jag finner svaret kan jag posta det.
 
E El-Löken66 skrev:
har ni exempel så släng gärna upp.
Jag har ju lagt upp ett exempel, men du tror inte på det. Men du har adressen, så det är bara att åka dit själv och titta.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Jag har ju lagt upp ett exempel, men du tror inte på det. Men du har adressen, så det är bara att åka dit själv och titta.
Hej, ditt exempel stämde inte, jag har redan skrivit om detta.
Helt vanlig markkabel förläggning med varje mätare på sin fastighet.

Vad som skuggar vet jag inte, men det har inget med denna tråd att göra.
 
E El-Löken66 skrev:
Hej, ditt exempel stämde inte, jag har redan skrivit om detta.
Ja, du skrev att det inte stämmer, men har inte visat på vilket sätt. Det du skriver stämmer inte över huvud taget på en enda punkt.
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Vad undrar du harry73? Varför nätägaren inte ser detta som ett bekymmer finns redan förklarat.
Nej, jag undrar var det står att fastighetsgränser är så viktiga för nätkoncessionen
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.