N
Hennke85 Hennke85 skrev:
Börjat foga igen alla hål som det blir med taklist mot pärlspont.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]

Men sedan tog fogmassan slut och då fixade jag till kompressorn och eftersom det blev lite tid över innan grabben vaknade så återupptog jag jobbet med att riva matta.

[bild]
Märks att du ej har barn när du har tid t att foga igen hål ...
 
N Nybergzzz skrev:
Märks att du ej har barn när du har tid t att foga igen hål ...
Jodå.. visst har han det.. han är ju pappaledig :p
 
N Nybergzzz skrev:
Märks att du ej har barn när du har tid t att foga igen hål ...
Som sagt är föräldra"ledig" med min grabb på 15 månader. Håller på att renovera en gäststuga så att svärföräldrarna har ett krypin när de är på besök. Jobbar när grabben sover fömiddag, nu det senaste har han sovit två till tre timmar och då hinner man lite. Jag hade fyllt igen hålen även om jag inte hade så mycket tid. Dels ser det för jävligt ut med dom där och sen blir sistastrykningen av listerna smidigare utan en massa hål som samlar färg som sen rinner ut.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Börjat foga igen alla hål som det blir med taklist mot pärlspont.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]

Men sedan tog fogmassan slut och då fixade jag till kompressorn och eftersom det blev lite tid över innan grabben vaknade så återupptog jag jobbet med att riva matta.

[bild]
Har pärlspont i tak här hemma i flera rum, både omålat och målat. Allt ska dock målas och jag blev att fundera vilket jag borde göra först när jag tar mig an taken, måla eller fylla hålen mot taklist? Måste vara enklast att foga först?
 
N
Hennke85 Hennke85 skrev:
Som sagt är föräldra"ledig" med min grabb på 15 månader. Håller på att renovera en gäststuga så att svärföräldrarna har ett krypin när de är på besök. Jobbar när grabben sover fömiddag, nu det senaste har han sovit två till tre timmar och då hinner man lite. Jag hade fyllt igen hålen även om jag inte hade så mycket tid. Dels ser det för jävligt ut med dom där och sen blir sistastrykningen av listerna smidigare utan en massa hål som samlar färg som sen rinner ut.
Ja den gammla goda tiden när ungarna sov middag får man gjort mkt på dagarna.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har pärlspont i tak här hemma i flera rum, både omålat och målat. Allt ska dock målas och jag blev att fundera vilket jag borde göra först när jag tar mig an taken, måla eller fylla hålen mot taklist? Måste vara enklast att foga först?
Jag vet inte hur det är att foga mot obehandlat. Alla gånger har åtminstonde taket varit målat sedan innan. Här är både tak och list målat. Jag upplever att det är lättare att få bort oönskat fogöverskott på målade ytor så jag hade nog målat innan om jag ska göra liknande jobb.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
jag hade nog målat innan om jag ska göra liknande jobb.
Men man vill väl i alla fall få en "slutstrykning" över fogen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men man vill väl i alla fall få en "slutstrykning" över fogen.
Jo givetvis. Ska försöka klara mig på en strykning till, men behövs det så kör vi en extra gång.
 
richardtenggren
Jag har för mig att jag körde ”tillstrykningen” med tops för att slippa kladdet :)
 
  • Wow
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Snart så!
Utedelen till Luft/vatten-pumpen plockades bort igårkväll! :)
Arbetsfordon och personal i snölandskap tar bort utomhusenhet till en luft/vatten-pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Fixat i dotterns skabbiga garderob som använts som tapetlager sedan vi flyttade in. I vanlig ordning var jag för ivrig för att ta en förebild, men tänk er halvtrasig tretex lappad med nån ful strukturtapet. Målade allt trä vitt, rev bort all tapet, spacklade, slipade och grundmålade tretexen så den inte skulle suga så mycket lim. Hittade bland annat lite drygt en halv rulle med björkmotiv som jag satte upp på vinst och förlust:
Renoverad garderob med ny tapet i björkmotiv, vita väggar och trägolv, hammer synlig på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den räckte, typ. Fick ut fyra våder med en marginal på nån cm. Sedan hittade jag en stump till som jag delade i tre delar och pusslade ihop i ett hörn som inte kommer synas :seenoevil:
Renoverad garderob med ny tapet som har ett björkmotiv, applicerad snett i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snett och vint var det, men det kan jag leva med i en gardeob...
 
  • Gilla
Noramasen och 5 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Fixat i dotterns skabbiga garderob som använts som tapetlager sedan vi flyttade in. I vanlig ordning var jag för ivrig för att ta en förebild, men tänk er halvtrasig tretex lappad med nån ful strukturtapet. Målade allt trä vitt, rev bort all tapet, spacklade, slipade och grundmålade tretexen så den inte skulle suga så mycket lim. Hittade bland annat lite drygt en halv rulle med björkmotiv som jag satte upp på vinst och förlust:
[bild]
Den räckte, typ. Fick ut fyra våder med en marginal på nån cm. Sedan hittade jag en stump till som jag delade i tre delar och pusslade ihop i ett hörn som inte kommer synas :seenoevil:
[bild]

Snett och vint var det, men det kan jag leva med i en gardeob...
Mitt första tapet projekt kommer bli i en garderob med snedtak :) delvis flagnad tapet från 70talet på tretex. Tänkte försöka få tag på billiga överblivna rullar med nån form av mönster. Vill starta svårt på dolt ställe för att lära mig. Plan b är att måla över det om jag nu skulle bli illamående av att vistas i garderoben lilla stunden man är där :)
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Fixade ny variant av taklist. Fräste/fasade en furulist 15x65 och fäste i innertaket. De gamla taklisterna återanvändes och går nån cm över kaklet. Lite fog och färg på detta sen.
 
  • Fasade furulist fastklämd på arbetsbänk med fräsverktyg och såg nära, förberedd för att bli taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny furulist som taklist fasad och monterad över kakel i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny fräst och fasad furulist som taklist ovanför kaklad vägg i schackrutigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklist som överlappar kakel, med vägg och innertak synligt, i behov av fog och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
Svängde förbi Biltema efter jobbet och köpte lite konsoler och ett hyllplan för att komma vidare med dotterns garderob. Ska slipa av golvet, sätta tillbaka lister och en klädstång så kan jag lägga det här projektet till handlingarna.
En öppen garderob under konstruktion med oslipat trägolv och nyinstallerade hyllplan mot en tapet med björkträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ATable4U! och 4 till
  • Laddar…
S
Min fru uppskattade inte att ha foder liggandes på vardagsrumsgolvet så hon tvingade mig att sätta foder på ytterdörren.

Vitmålade foderbrädor utlagda för torkning på ett vardagsrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-13 grader ute så lite kyligt. Sågen klagade till och med så mycket att jag behövde våldföra mig på klingskyddet så pass att mekanismen la av.

Kapmaskin utomhus i snö på kvällen för att såga foder med upplyst arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterdörr med nya foder installerade i ett vardagsrum, verktyg syns ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ATable4U! och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.