Lite OT, men jag har råkat ut för kretskort med fastlödda "tomma kretsar" på.

Oftast är det drivkretsar som är ersatta med en kapsel som bara har bondtrådar från IN -> UT..

Så om någon bemödar sid att tillverka "tomma" drivkretsar (när man enkelt kunde struntat i den helt och bara dragit en tråd på kretskortet) så tror jag definitivt det finns en marknad för tomma överströmsskydd och liknande som är svårupptäckta för vanligt folk.
 
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Lite OT, men jag har råkat ut för kretskort med fastlödda "tomma kretsar" på.

Oftast är det drivkretsar som är ersatta med en kapsel som bara har bondtrådar från IN -> UT..

Så om någon bemödar sid att tillverka "tomma" drivkretsar (när man enkelt kunde struntat i den helt och bara dragit en tråd på kretskortet) så tror jag definitivt det finns en marknad för tomma överströmsskydd och liknande som är svårupptäckta för vanligt folk.
Därför man inte ska köpa kretsar på spotmarknaden.
Det finns en hel industri som filar bort ursprunglig märkning och stämplar på en ny.
Rätt ofta så lägger man ett par korrekta chip först på rullen så att folk inte märker det till en början.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Läs mina sista tre ord ;) Som jag tror är betydligt troligare än att man medvetet tillverkar fejkade produkter. Tillverka medvetet fejkade produkter är ju mycket kortsiktig förtjänst som aldrig kan ge några större vinster i långa loppet.
Det behöver inte ge några större vinster i långa loppet. Vilken typ av kriminell verksamhet gör fö det? (Nåja, vissa typer av ekonomisk brottslighet kan iaf hålla på i några år, men de hör till undantagen.)

Nej, som med all brottslighet så är det snabba pengar som gäller. Inte att bygga någon långsiktig relation med kunden. Imorgon så gör man något annat. Det är påfallande mycket arbete med att vara yrkeskriminell.

Här har man antagligen köpt/fått/ärvt delarna och monterat i "bergsfabrik", eller märkt om, för att dumpa dem på någon intet ont anande mellanhand, eller slutkund.


Det är ju bara ett steg ytterligare från exv. de Fotek solid-state-reläer som är korrekt designade och byggda men där triacen är en 12A-komponent medan de är märkta allt mellan 25A och 40A.


Jag har en exakt likadan märkt 25A, och den fungerar alldeles utmärkt för de 2-3A som jag använder den till. Men inte är det ett original inte...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Läs mina sista tre ord ;) Som jag tror är betydligt troligare än att man medvetet tillverkar fejkade produkter. Tillverka medvetet fejkade produkter är ju mycket kortsiktig förtjänst som aldrig kan ge några större vinster i långa loppet.
Det är precis så här det går till. Man kommer över ett restlager av någonting, märker om det så det blir en attraktiv grunka, säljer allt och försvinner igen.

Jag sökte efter just denna "dvärgbrytare" och den finns hos Amazon och Aliexpress men hos båda har produkten "utgått".

Caveat emptor. :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Frågan är varför man i Sverige skulle installera en billig dvärgbrytare (eller något annat för den delen) direktimporterad från Kina i sin anläggning för att spara några futtiga kronor när man kanske ska använda den i minst 20 år framåt.
Finns det inget tillverkare där som kan förlora goodwill på att kränga skräp så avstå från köp.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vilken typ av kriminell verksamhet gör fö det?
Nu är jag inte så insatt men jag har fått för mig att toppskiktet i diverse narkotikakarteller kan leva rätt gott, om än inte så länge i vissa fall. :cool::surprised:
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Frågan är varför man i Sverige skulle installera en billig dvärgbrytare (eller något annat för den delen) direktimporterad från Kina i sin anläggning för att spara några futtiga kronor när man kanske ska använda den i minst 20 år framåt.
Finns det inget tillverkare där som kan förlora goodwill på att kränga skräp så avstå från köp.
Nej finns ingen anledning när toppkomponenter ligger i häradet några tior och dessutom inte många man gör åt.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Frågan är varför man i Sverige skulle installera en billig dvärgbrytare (eller något annat för den delen) direktimporterad från Kina i sin anläggning för att spara några futtiga kronor när man kanske ska använda den i minst 20 år framåt.
Finns det inget tillverkare där som kan förlora goodwill på att kränga skräp så avstå från köp.
Nej, som enskild så är det ju enkelt att undvika. Men som Big Clive påpekar så har man fått problem när dessa och andra komponenter tagit sig in i suppy chains. Jämför Findus lasagne med hästfärs.

Så problemet är att någon köper av någon, som köper av någon, som köpte ett tvivelaktigt parti för en billig peng. Och så finns det i de vanliga försäljningskanalerna.

Så det är inte alltid så enkelt att undvika även för den enskilde.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är jag inte så insatt men jag har fått för mig att toppskiktet i diverse narkotikakarteller kan leva rätt gott, om än inte så länge i vissa fall. :cool::surprised:
OK då. Jag kan ge dit knarkbaronerna. ;) Vissa av de lyckades ju hänga kvar iaf lite längre.

Å andra sidan så är det ju få av dem som lyckats gå i pension och kunnat njuta av pengarna. Så även där så ligger ju VDar för företag av motsvarande storlek klart på plus. Så även i den branschen går det bättre för de med ren(are) mjöl i påsen.

(Om mjölet är knark så skall man definitivt inte ha det rent. Det är mycket bättre att späda så mycket det går... ;))
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
hsd
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, som enskild så är det ju enkelt att undvika. Men som Big Clive påpekar så har man fått problem när dessa och andra komponenter tagit sig in i suppy chains. Jämför Findus lasagne med hästfärs.

Så problemet är att någon köper av någon, som köper av någon, som köpte ett tvivelaktigt parti för en billig peng. Och så finns det i de vanliga försäljningskanalerna.

Så det är inte alltid så enkelt att undvika även för den enskilde.
Det var inte Findus, det var dafgård
Dafgård gjorde även köttbullarna till IKEA
 
hsd hsd skrev:
Det var inte Findus, det var dafgård
Dafgård gjorde även köttbullarna till IKEA
Det var båda två, och flera andra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
richardtenggren
”They won’t Dafgård us in here!”
 
S scim skrev:
Det var båda två, och flera andra.
Precis, från SVT nyheter: "I januari 2013 hittades häst-dna i hamburgare i Storbritannien och på Irland.

I februari samma år meddelade brittiska livsmedelsverket att Findus lasagne innehöll upp till hundra procent hästkött. Samma månad fick Dafgård, som tillverkar Ikeas köttbullar, svar på tester som visade att köttet innehöll häst.

I december 2013 kom uppgifter om att kött från hästar som använts vid framställning av vaccin kan ha hamnat i Sverige.

Efter att skandalen avslöjats minskade Findus, Ikea och Dafgård antalet köttleverantörer och ökade sina kontroller"
 
Det finns ju mängder av fejk USB minnen på Wish och andra ställen. Jag såg ett inslag på TV om fejkat Covid-vaccin, det var bara saltlösning.
Fejk är stor business...
För några år sedan fanns falskt schampo i billiga affärer i Sverige.
https://sverigesradio.se/artikel/5812955
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Magnus E K
Var tvungen att trippelkolla två gånger att det är rätt tråd. Från felfulkopplad el till förfalskat hårschampo?
 
  • Gilla
  • Haha
Bertram och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.