halper halper skrev:
00–06 är rätt säkert. 03–04 brukar vara billigast.
Vad kommer hända med priset dom tiderna då allt fler skaffar elbil och laddar då för att det är billigast?
 
J Johannnnnnn skrev:
DU kan ju faktiskt påverka alla avgifter osv om du minskar din förbrukning. vilket Tibber hjälper dig med
Hur hjälper Tibber till att sänka min förbrukning?
 
dof dof skrev:
Vad kommer hända med priset dom tiderna då allt fler skaffar elbil och laddar då för att det är billigast?
Det kommer att stiga, enligt grundkursen i ekonomi. Hade förbrukning varit helt flyttbar hade skillnaden över dygnet varit nästan noll.

Eller så kommer de vara nästan oförändrade efter de representerar priset för de billiga källorna. Topparna på dagen kommer isf gå ner, allt annat lika.
 
F
halper halper skrev:
Det kommer att stiga, enligt grundkursen i ekonomi. Hade förbrukning varit helt flyttbar hade skillnaden över dygnet varit nästan noll.

Eller så kommer de vara nästan oförändrade efter de representerar priset för de billiga källorna. Topparna på dagen kommer isf gå ner, allt annat lika.
Fast skall man hänvisa till "grundkursen i ekonomi" så kan man ju börja med att ta reda på hur stor del av Sveriges personbilsflotta HELT elektrifierad skulle utgöra av landets totala elektriska effektbehov. De är tung industri dagtid som står för en stor del och skulle fortsätta göra det även om varenda bil laddade på nätterna.
 
...nja, det borde väl ha med behovet på peaken att göra, kombinerat med hur stor del av energiproduktionen som går att bromsa/styra om. Om stor del av elen inte går att "bromsa" och man måste öka produktionen för peakarna, så bör det på tider med lägre förbrukning kunna fortsätta vara ett mycket lågt pris.

Som jag förstått går tex inte kärnkraft att "bromsa och gasa" per timme, medan vattenkraft "bara" är att stänga kranen. Har man bara "obromsbar" el så kan man ju till och med få betalt för att förbruka elen när det andra behovet är som lägst, då man måste stoppa elen nånstans och vad jag hört inga vindkraftverk kan verka som propellrar för att göra av med energin - i fallet vattenkraft kan man väl i vissa fall pumpa upp vatten tillbaka till reservoaren men undrar om det är fallet på några av våra vattenkraftverk.
 
En löjlig fråga kan hända. Men skulle man mha Tibber och en elbil kunna ladda när det är som billigast och sälja tillbaka när det är som dyrast? Är det så stora skillnader som det verkar vara nu så låter det som en lönsam affär. Ett "normalstort" elbilsbatteri innehåller ju i runda slängar 50-80 kWh med ganska små upp och urladdningsförluster. Det räcker ju för att driva en normalstor, eluppvärmd villa ett helt dygn.
 
V vectrex skrev:
En löjlig fråga kan hända. Men skulle man mha Tibber och en elbil kunna ladda när det är som billigast och sälja tillbaka när det är som dyrast? Är det så stora skillnader som det verkar vara nu så låter det som en lönsam affär. Ett "normalstort" elbilsbatteri innehåller ju i runda slängar 50-80 kWh med ganska små upp och urladdningsförluster. Det räcker ju för att driva en normalstor, eluppvärmd villa ett helt dygn.
Jag har för mig att nån föreslog detta för ett par år sen, men tror inte biltillverkarna hängt på och erbjuder den funktionaliteten än... Kanske en egen vattenreservoar på tomten, som man pumpar upp vatten i på natten och låter flöda ned på dagen.
 
J JohanLun skrev:
...i fallet vattenkraft kan man väl i vissa fall pumpa upp vatten tillbaka till reservoaren men undrar om det är fallet på några av våra vattenkraftverk.
Nej det är inte fallet i våra svenska vattenkraftverk. Det styrs av vattendomar och de tillåter sällan (aldrig?) att man helt stänger av flödet, ännu mindre reversera det (som pumpning skulle innebära).
 
V vectrex skrev:
Nej det är inte fallet i våra svenska vattenkraftverk. Det styrs av vattendomar och de tillåter sällan (aldrig?) att man helt stänger av flödet, ännu mindre reversera det (som pumpning skulle innebära).
Man stänger inte av flödet i vattenkraftverken utan leder vattnet förbi turbinen eller flöjlar turbinbladen beroende på modell av kraftverk. Därför går det att väldigt fort reglera produktionen från vattenkraft.

Vi har haft pumpkraftverk i Sverige men efter att regleringen ändrades så att men fick betala energiskatt mellan kraftverk och pump så blev det iontressant. https://sv.wikipedia.org/wiki/Juktans_kraftstation
 
  • Gilla
peves10
  • Laddar…
V vectrex skrev:
En löjlig fråga kan hända. Men skulle man mha Tibber och en elbil kunna ladda när det är som billigast och sälja tillbaka när det är som dyrast? Är det så stora skillnader som det verkar vara nu så låter det som en lönsam affär. Ett "normalstort" elbilsbatteri innehåller ju i runda slängar 50-80 kWh med ganska små upp och urladdningsförluster. Det räcker ju för att driva en normalstor, eluppvärmd villa ett helt dygn.
Det går utmärkt att använda batteriet så, kallas vehicle to grid. Elbilen blir då en microproduktionsanläggning på samma sätt som solceller. Jag tror dock utan att säkert veta att du inte få tillräckligt betalt för att även täcka slitaget på batteriet.
 
T toolman77 skrev:
Det går utmärkt att använda batteriet så, kallas vehicle to grid. Elbilen blir då en microproduktionsanläggning på samma sätt som solceller. Jag tror dock utan att säkert veta att du inte få tillräckligt betalt för att även täcka slitaget på batteriet.
V2H (Vehicle to home) finns redan på ett flertal bilar och används i Sverige t.ex.: https://www.nyteknik.se/premium/pionjarerna-later-bilen-ge-el-tillbaka-till-huset-6988701

Nu är den anpassad för att "skarva" i til hemmet men kan ju förstås ändras så att man trycker tillbaka el när spotpriset är högt och laddar när det är lågt.
 
Mycket diskussion runt Tibber. Min förståelse, utmana gärna:

- Ett hus med elbil(ar) och möjlighet att tidsstyra förbrukningen => Tibber är grymt.

- Ett hus utan större förbrukare som går att timstyra => 'Normalt' elavtal troligen att föredra


Stämmer?
D
 
Skärmdump av mobilapp som visar högt pris på el 813 öre per kWh för en timme med diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon blir det ju kul... Vad fa....?
 
  • Wow
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
DDD DDD skrev:
Mycket diskussion runt Tibber. Min förståelse, utmana gärna:

- Ett hus med elbil(ar) och möjlighet att tidsstyra förbrukningen => Tibber är grymt.

- Ett hus utan större förbrukare som går att timstyra => 'Normalt' elavtal troligen att föredra


Stämmer?
D
Ja, det stämmer nog bra...
 
  • Gilla
DDD
  • Laddar…
Glad att jag har Tibber som ger mig svart på vitt i enkelt format vad elpriset är per timme. Men jävlar, morgondagens elpristopp är inte att leka med. Kommer bli valfråga av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.