D Derbyboy skrev:
Det känns som du bara söker ett tidsfördriv och inte har något vettigt att komma med. Vill du trolla kan du väl söka dig till Flashback.
På Flashback får man reda på det sanna, kanske man kan läsa om dig där derbyboy:thinking::crysmile:
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
Till alla er som tycker att jag som kund ska kolla priser på hemsidan... har ni testat det själva?

Jag letade upp 10 rörmokarfirmor som ligger på rimligt avstånd och kollade deras hemsidor.
En av tio talade om vad de ville ha per timme, samt ersättning för bil och att det vara minimitid på 2 timmar. Man hade också vad det kostade extra för spolbil etc. De skrev också att de tog 100 kr mer per timme om kunden tillhandahöll materialet. Föredömligt.
Två av tio skrev att du utförde arbete till vettiga priser. (vad det är vet nog bara de själva). Inget om debiteringsmodellen.
Sju av tio skrev inte en rad om sin debiteringsmodell eller sina priser vad jag kunde se.

Hade jag otur?
 
  • Gilla
  • Älska
kortis och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Till alla er som tycker att jag som kund ska kolla priser på hemsidan... har ni testat det själva?

Jag letade upp 10 rörmokarfirmor som ligger på rimligt avstånd och kollade deras hemsidor.
En av tio talade om vad de ville ha per timme, samt ersättning för bil och att det vara minimitid på 2 timmar. Man hade också vad det kostade extra för spolbil etc. De skrev också att de tog 100 kr mer per timme om kunden tillhandahöll materialet. Föredömligt.
Två av tio skrev att du utförde arbete till vettiga priser. (vad det är vet nog bara de själva). Inget om debiteringsmodellen.
Sju av tio skrev inte en rad om sin debiteringsmodell eller sina priser vad jag kunde se.

Hade jag otur?
Okej @Fairlane, du vinner.

De flesta skriver att kontakt ska tas.

Men jag tycker det vore bra med utsatta priser på sidan om möjligt.
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
om möjligt
Om möjligt! Ge dig!

Staffan
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Okej @Fairlane, du vinner.

De flesta skriver att kontakt ska tas.

Men jag tycker det vore bra med utsatta priser på sidan om möjligt.
Jag ser det inte som en tävling.

Jag har förståelse för om man inte vill skylta med priser på hemsidan, då man kanske inte vill tala om för konkurrentera var man ligger prismässigt, men man kan åtminstone beskriva debiteringsmodellen. Något i stil med:
"Så här tar vi betalt för ett arbete. Vi fakturerar X kronor per timme när vi är på plats hos kunden, avrundat uppåt till närmsta hela timme. Utöver det fakturerar vi för vår restid och ersättning för bil. Vi debiterar också tiden när vi handlar delar till kundens projekt och då debiterar vi vårt pris plus Y%. För speciella arbeten kan vi behöva hyra in specialutrustning som vi då debiterar samma pris som vi själva får betala för hyran. Vi säger till innan vi hyr utrustning. För exaktare siffror kontakta kontoret på telefon: xxx-xx-xxx-xxx"

Om det är så att man är i en situation där man inte kan svara på priser är det bättre att inte säga något alls än att säga hälften. Hänvisa då hellre till kontoret eller be att få återkomma.

Om det är så att man inte har behörighet att prata pris så säger man helt enkelt inget pris.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser det inte som en tävling.

Jag har förståelse för om man inte vill skylta med priser på hemsidan, då man kanske inte vill tala om för konkurrentera var man ligger prismässigt, men man kan åtminstone beskriva debiteringsmodellen. Något i stil med:
"Så här tar vi betalt för ett arbete. Vi fakturerar X kronor per timme när vi är på plats hos kunden, avrundat uppåt till närmsta hela timme. Utöver det fakturerar vi för vår restid och ersättning för bil. Vi debiterar också tiden när vi handlar delar till kundens projekt och då debiterar vi vårt pris plus Y%. För speciella arbeten kan vi behöva hyra in specialutrustning som vi då debiterar samma pris som vi själva får betala för hyran. Vi säger till innan vi hyr utrustning. För exaktare siffror kontakta kontoret på telefon: xxx-xx-xxx-xxx"

Om det är så att man är i en situation där man inte kan svara på priser är det bättre att inte säga något alls än att säga hälften. Hänvisa då hellre till kontoret eller be att få återkomma.

Om det är så att man inte har behörighet att prata pris så säger man helt enkelt inget pris.
Ja, detr inte dåligt. Vad tycker du @Mikael_L?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om möjligt! Ge dig!

Staffan
Han menar att alla inte är skrivkunniga
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Syftar du på en öststatsarbetare då?
Nej jag syftar inte, och det är Sverige inte kan du vara så om okunnig av vad man tjänar i låglöneyrken i Sverige i dag. El kanske men det vore skrämmande
 
K kortis skrev:
det går dubbelt så fort när en del hantverkare utför arbetet men det kostar 4 ggr mer och man slipper bli besviken på någon annan än sig själv. Men framför allt man får använda huvudet och man lär sig något hela tiden och kan föra det vidare. Det känns gott
Good point!
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
När jag åker taxi så är det mig veterligen samma startavgift för att stanna någon på gatan som att be någon åka 2 mil och hämta mig. Eller är det annorlunda där du bor? Jag har nätpåsar för grönsakerna i affären, vad har det med saken att göra?
Om du har grönsakerna i nätpåsen när de vägs blir det riktigt dyra nätpåsar.
Självklart ska alla transporter räknas till i tidsåtgång. För en kund blir det en timmes transport, för en annan tre timmar.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser det inte som en tävling.

Jag har förståelse för om man inte vill skylta med priser på hemsidan, då man kanske inte vill tala om för konkurrentera var man ligger prismässigt, men man kan åtminstone beskriva debiteringsmodellen. Något i stil med:
"Så här tar vi betalt för ett arbete. Vi fakturerar X kronor per timme när vi är på plats hos kunden, avrundat uppåt till närmsta hela timme. Utöver det fakturerar vi för vår restid och ersättning för bil. Vi debiterar också tiden när vi handlar delar till kundens projekt och då debiterar vi vårt pris plus Y%. För speciella arbeten kan vi behöva hyra in specialutrustning som vi då debiterar samma pris som vi själva får betala för hyran. Vi säger till innan vi hyr utrustning. För exaktare siffror kontakta kontoret på telefon: xxx-xx-xxx-xxx"

Om det är så att man är i en situation där man inte kan svara på priser är det bättre att inte säga något alls än att säga hälften. Hänvisa då hellre till kontoret eller be att få återkomma.

Om det är så att man inte har behörighet att prata pris så säger man helt enkelt inget pris.
Innan man beställer sitt arbete så ser man till att få ett skriftligt avtalsförslag. Man ringer en vän och går igenom förslaget. Har man frågor så mailar man dom.
När man har bestämt sig så skriver man på förslaget eller ringer vidare.
Hur svårt ska det vara att inte bli blåst!

Jag tror att många här skulle behöva ställa frågan var arbetstiden börjar och slutar. Detta för att inte bli så chockade när man upptäcker att den inte börjar och slutar vid tröskeln.

Många här får också fundera på om dom ens behöver ställa frågan ifall det är arbetstid ifall hantverkarna tvingas åka och köpa material till ditt projekt.
För mig är det en självklarhet med det är det inte för Derbyboy.

Berätta för hantverkaren innan du skriver på ifall du har för avsikt att köpa eget material. Då har hen möjligheten att förklara för dig vad som händer om materialet inte passar etc. Nu finns risken även här att hantverkaren inte förklarar så ställ frågan.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ok jag ger dig det. Jag har mer information kring detta ärende än vad du har. Det framgår av en privat diskussion att rörisen var iväg 30 min och köpte ett vattenlås under de 1 Tim och 50 min som gick från det att han först kom tills dess att han slutligt lämnade.
D Derbyboy skrev:
Ok jag ger dig det. Jag har mer information kring detta ärende än vad du har. Det framgår av en privat diskussion att rörisen var iväg 30 min och köpte ett vattenlås under de 1 Tim och 50 min som gick från det att han först kom tills dess att han slutligt lämnade.
Jag förstår precis.... Eller inte.
Du menar på fullaste allvar att Ts ljög för oss andra i inlägg #1198. Sen när han anlitade dig som juridiskt ombud privat så berättade han bara för dig och i förtroende att röris var iväg 30 min och köpte ett vattenlås!

Nu får du börja fundera på om du inte brutit mot tystnadsplikten. Du är ju ända Ts juridiska ombud.:rofl::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nej jag syftar inte, och det är Sverige inte kan du vara så om okunnig av vad man tjänar i låglöneyrken i Sverige i dag. El kanske men det vore skrämmande
Vad är ett låglöneyrke för dig?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag förstår precis.... Eller inte.
Du menar på fullaste allvar att Ts ljög för oss andra i inlägg #1198. Sen när han anlitade dig som juridiskt ombud privat så berättade han bara för dig och i förtroende att röris var iväg 30 min och köpte ett vattenlås!

Nu får du börja fundera på om du inte brutit mot tystnadsplikten. Du är ju ända Ts juridiska ombud.:rofl::crysmile::crysmile:
Derbyboy kan ju fråga TS om röris låste in sig på toaletten med för att utföra sina behov. Prisavdrag då för det var inget de avtalat innan:cool:
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Innan man beställer sitt arbete så ser man till att få ett skriftligt avtalsförslag. Man ringer en vän och går igenom förslaget. Har man frågor så mailar man dom.
När man har bestämt sig så skriver man på förslaget eller ringer vidare.
Hur svårt ska det vara att inte bli blåst!
Man kanske ska anlita en advokat också? Det har ju föreslagits i andra trådar V en skribent.

Jag tycker det är vansinnigt med den overheaden för småjobb som detta.

Men kontentan från många hantverkare verkar vara: vi tänker inte bli tydligare, så antingen tar du fastpris eller så kommer vi lura dig.
 
  • Gilla
TechChad och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.