MathiasS MathiasS skrev:
Har någon en klar uppfattning om hur länge det är värdefullt att ha plasten kvar och hålla plattan fuktig?

Nu har den varit inpackad i 5 dagar och givet plast både över, under OCH på de flesta sidor är den fortfarande fuktig utan bevattning. Den är nu också sval, så den initiala processen är förbi.

För att undvika krympsprickor, har plasten något värde efter så många dagar?
Är det varmt nog så ska du ha plasten skulle jag säga. Med vatnning.
Men är det vid 10 grader. Så hellre ta bort den och vattna med slang varje dag i 1-2månad. Om man är nojig för sprickor.

Vanligtvis husbygge tror dem gör så ..sätter in vattenslanger med regebundet vattning i någon månad eller så utan plast.
Beror på fuktighetshalten också.
 
Detta är ju inomhus så plasten gör varken till eller från vad gäller värme. Det är cirka 13 grader i utrymmet. Med plasten kvar finns inget att vattna eftersom det redan är blött under

Frågan är just hur länge det är någon vits med att vattna och hålla fuktigt.

Att behålla plasten på gör också att ovan och undersida torkar lika snabbt vilket ytterligare minskar risken för sprickor. Frågan igen är hur länge.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1031216/FULLTEXT02.pdf

Här är ett dokument i ärendet. De sk plastiska krympsprickorna uppstår väldigt tidigt i processen och det borde vara passerat för flera dagar sedan (man pratar om timmar).

.....så frågan är om det är värt att fortsätta nu.

Jämför man med plattor utomhus så är ju avdunstningen där helt annan, man har också vind etc som påverkar.

Räknar man med TorkaS tar det dock lååång tid innan man är nere på 85% rf givet plast under (och över, men det kan inte TorkaS simulera).

Thomasbetong.se säger att en enkel platta för ligga under plast i minst en vecka, så om man dubblar det borde man vara safe.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
Till slut blev det iallafall så att betongen fick vila 2-3 veckor med plast på och en dryg månad innan jag slog på golvvärmen. Jag har en fin krympspricka tvärs utrymmet som kom någon vecka efter golvvärmen slogs på, men jag tror egentligen inte det hänger ihop, den uppstod på det svalaste stället i golvet.

För nästa fas av detta arbete är nu snickeriet flyttat från garaget till den halva i det nya källarutrymmet som blir renoverad sist. Skönt med lite mer plats i garaget, skönt att slippa damm också....

Delvis renoverat källarutrymme med verktyg och kapsåg på ett arbetsbänkssystem, osb-skivor på väggen och rör på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsordningen ser nu ut som följer, ungefär:

1. Flytta upp tappvattenrör i bjälklaget Del 1 (klart)
2. Montera balk i nya dörrhålet (klart)
3. Flytta upp golvvärmerör i bjälklaget Del 1
4. Koppla om gv och tappvatten, ta bort rör
5. Dra lite fler rör till larm och kameror
6. Dra lite fler rör/el till strålkastare på uppfarten
7. Knacka bort gammal puts
8. Byt fönster
9. Montera dörr
10. Montera tak och belysning
11. Putsa väggar
12. Bygg mellanväggar
13. Lägg klinker på golvet.

Tappvatten till garaget som förbereddes för 15 år sedan ska nu användas. Då var dock inte ambitionen att ha fritt från rör i taket i detta utrymme så här behövdes lite mer jobb. De två rören till vänster är tappvatten och de två till höger är golvvärme. Båda ska nu upp i bjälklaget och anslutas till nya matningar från pannrummet.

VVS-installation i bjälklag: vattenledningar och golvvärmerör infästa och utgående från väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det syns inte så bra i bild men här har multiverktyget fått jobba lite, hammarband och gammal plankvägg har tagits bort och rören har flyttats upp så de kommer ut mitt i bjälklaget. Kopplingen görs i en låda med inspektionslucka i taket.

VVS-installation med rör som dragits om upp i bjälklaget vid en betongvägg med synlig U-balk och isoleringsarbeten pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan samma operation kan göras på golvvärmen till höger behövde balken komma på plats.Det verkar inte ligga så mycket last på detta i praktiken men en vanlig u-balk samt en stadigare avslutning på en rätt porös hålstensvägg känns som en bra grej här.

Skåpbilen Klas fick jobba lite även om det är lite kämpigt med långa reglar....

Skåpbil lastad med byggmaterial inne i ett lager, långa reglar sticker ut bakom fordonet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gjordes formsättning med OSB.

Renoveringsarbete med OSB-skiva på vägg, synligt rörgenomföring och renoveringsbråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med rörinstallationer, OSB-skivor och verktyg i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju lite svårt att komma åt med vibratorn, men det blev rätt bra ändå.

Källarutrymme under renovering med exponerad bjälklag och stålbalk, kabelrullar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt började förberedelserna för lite arbete i bjälklaget. Det ska in fler elrör, tappvatten och golvvärme ska fram samt downlights ska monteras. Man skulle kunna göra detta med isoleringen på plats, men man blir bara förbannad på att det aldrig slutar att ramla ner spån, så jag tar ner allt och ersätter med stenull när jag är klar.

15-20st 240liters säckar spån blir det innan allt är borta.

Renoveringsarbete i källare med exponerade bjälkar, rörinstallationer och hopsamlade spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsutrymme med en hög av spån på golvet och osammanhängande vägg med rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är nu att dra lite rör och sladd till strålkastare utomhus. När allt ändå är öppet är det rätt lätt att få reläer och styrning direkt i elcentralen och inga utanpåliggande kablar som man stör sig på...
 
  • Gilla
Utbyhuset och 7 till
  • Laddar…
Snygg formsättning och gjutning, men för klara för en "idiot" hur du lyckades fylla den med betong hela vägen upp och dessutom fick en så fin yta...
 
plaggis plaggis skrev:
Snygg formsättning och gjutning, men för klara för en "idiot" hur du lyckades fylla den med betong hela vägen upp och dessutom fick en så fin yta...
Först var tanken att ha ett hål mitt på och fylla första halvan via en bit hängränna som man lastar med betong. Därefter blev jag mer sugen på att kunna använda vibratorn jag har på ett bättre sätt och då sågade jag helt enkelt formskivan i dörrhålet i tre bitar och monterade dessa vartefter jag fyllt med betong.

Det var ändå svårt att komma åt med vibratorn med två skivor på plats så i huvudsak knackade vi med hammare på formen för att få kompression. Det verkar ha fungerat hyggligt men inte perfekt.

Sista biten är bara 15cm hög och på ena sidan kunde jag fylla från baksidan via hål ovanifrån. På andra sidan där jag inte kunde fylla ovanifrån la vi helt enkelt en stor klurra på skivan och sedan trycktes den på plats. Det gick också rätt bra.
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Först var tanken att ha ett hål mitt på och fylla första halvan via en bit hängränna som man lastar med betong. Därefter blev jag mer sugen på att kunna använda vibratorn jag har på ett bättre sätt och då sågade jag helt enkelt formskivan i dörrhålet i tre bitar och monterade dessa vartefter jag fyllt med betong.

Det var ändå svårt att komma åt med vibratorn med två skivor på plats så i huvudsak knackade vi med hammare på formen för att få kompression. Det verkar ha fungerat hyggligt men inte perfekt.

Sista biten är bara 15cm hög och på ena sidan kunde jag fylla från baksidan via hål ovanifrån. På andra sidan där jag inte kunde fylla ovanifrån la vi helt enkelt en stor klurra på skivan och sedan trycktes den på plats. Det gick också rätt bra.
Aha, jag blev grundlurad av hålet och den hela skivan i en av bilderna. Tack för snabbt svar!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
plaggis plaggis skrev:
Aha, jag blev grundlurad av hålet och den hela skivan i en av bilderna. Tack för snabbt svar!
Aha, ja någon av bilderna är nog tagen innan jag bestämde mig för att kapa allt i bitar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Detta är ju inomhus så plasten gör varken till eller från vad gäller värme. Det är cirka 13 grader i utrymmet. Med plasten kvar finns inget att vattna eftersom det redan är blött under

Frågan är just hur länge det är någon vits med att vattna och hålla fuktigt.

Att behålla plasten på gör också att ovan och undersida torkar lika snabbt vilket ytterligare minskar risken för sprickor. Frågan igen är hur länge.

[länk]

Här är ett dokument i ärendet. De sk plastiska krympsprickorna uppstår väldigt tidigt i processen och det borde vara passerat för flera dagar sedan (man pratar om timmar).

.....så frågan är om det är värt att fortsätta nu.

Jämför man med plattor utomhus så är ju avdunstningen där helt annan, man har också vind etc som påverkar.

Räknar man med TorkaS tar det dock lååång tid innan man är nere på 85% rf givet plast under (och över, men det kan inte TorkaS simulera).

Thomasbetong.se säger att en enkel platta för ligga under plast i minst en vecka, så om man dubblar det borde man vara safe.
En fråga gällandet kostnad med betongbilen?
jämfört med att köpa säckar sj, och gjuta i etapper?
Hur tjockt betongkakan kördet du. Skulle det kunna räcka med 50mm?
 
Elbk Elbk skrev:
En fråga gällandet kostnad med betongbilen?
jämfört med att köpa säckar sj, och gjuta i etapper?
Hur tjockt betongkakan kördet du. Skulle det kunna räcka med 50mm?
10cm ska du lägga, 5 är för lite => här var det 4,5kubik beställt ungefär och det tillsammans med arbetet att glätta etc kostade 27-32kkr enligt de offerter jag tog in. Betongen kostar nog i krokarna av 2500-2700kr kubiken.

Färdig betong i säck blir ju cirka 350säckar eller 15000kr så ingen vinst där, men om du köper cement och själv hämtar gjutsand och 8-16 så kanske det finns några kronor att spara. Tar du transport på materialet så tror jag det blir dyrare än betong i bil.
 
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
Jag har ca 24 kvm. Och låt säga att jag kör 10cm tjocklek på betongkakan. Då har jag fått det ca 2.5 kubik.

2700kr per kubik så är jag på ca 7000 kr. Det fasiken billigare än vad jag hade trott.
Men är fortforande osäker om priserna räknas så. Ska kolla med Thomas betong, för jag har för mig att de tar mest för bilen. Kan tänka mig dubbla det priset.
Tack för svar.;)
 
Du får ju också fundera på om det räcker med ränna (inget extra) eller om du måste ha en pump (kostar extra).
 
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
Kapar tråden lite för det verkar finnas mycket kunskap här :) Vi funderar på en likadan konstruktion med isodrän och cellplast. En sak jag funderar på är det här med fuktspärr och isolering mot yttervägg. Vi har inga alarmerande radonhalter men bör man ha en fuktspärr mellan isodrän och cellplast ändå? Vilka för- och nackdelar finns med respektive tillvägagångssätt?

Vi har dränerat utvändigt och isolerat med isodrän, kommer inte gräva djupare än sulan på insidan vilket betyder att det ligger isodrän mot väggen utvändigt djupare än där golvvärme och isolering på insida kommer hamna. Ska man ändå isolera med tunt lager cellplast mot yttervägg?
 
N Nybyggare i norr skrev:
Vilka för- och nackdelar finns med respektive tillvägagångssätt?
Jag känner inte till några nackdelar med en plastfilm i konstruktionen och var du lägger den verkar inte heller spela någon roll. Lägger du den högst upp behöver du dock skydda den för att det inte ska bli hål i den medan du lägger armering etc. Lägger du den högst upp kan du inte heller använda rörhållare för cellplast för golvvärmen. Har man radon är ju kostnaden blygsam för att förbereda för en fläkt och ännu lägre att bara lägga en plastfilm.

N Nybyggare i norr skrev:
Ska man ändå isolera med tunt lager cellplast mot yttervägg?
Som jag förstår det är det inte fel med en tunn cellplast mot väggen. Jag hoppade över det denna gång och vek bara upp plasten för att undvika att betongen fastnar i källarväggen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ering på bästa
MathiasS MathiasS skrev:
Jag spelade in en liten film, vet inte om den gör ljudet rättvisa, men jag hör inte denna när jag står bredvid. Sticker man in huvudet under låter det förstås lite mer.

På full fart låter den en hel del. En del av ljudet jag har nu borde man kunna få bort med en ljuddämpare, men eftersom det redan inte hörs i praktiken, så skippar jag nog det.

Avsikten är att bygga in rör osv, när tid finns.....

[video]
Diskusion fråga, när man har radonfläkten under altanet och på låg mark nivå, finns det ju risk att när radonet sugs ut ur huset kan den komma in tillbaks igen genom luftfriskventiler fönster etc. gör inte radon konsuklterna att när dem borrar i plattan och gör radon hål så drar dem ett rör enda upp till husets tak så luften hamnar längst upp.
 
Elbk Elbk skrev:
Diskusion fråga, när man har radonfläkten under altanet och på låg mark nivå, finns det ju risk att när radonet sugs ut ur huset kan den komma in tillbaks igen genom luftfriskventiler fönster etc. gör inte radon konsuklterna att när dem borrar i plattan och gör radon hål så drar dem ett rör enda upp till husets tak så luften hamnar längst upp.
Ja! Det måste man fundera lite på. Jag har inga friskluftsintag i direkt anslutning till detta utblås och man ser också på mätningarna att det blir *mycket* bättre med fläkten.

Är man lite osäker på om utblåset är tillräckligt bra (ofta är det ju inte så lätt att få till ett utblås ovan tak i efterhand) så är det ju rätt enkelt att mäta som kontroll.
 
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.