Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som man frågar, får man svar.

Staffan
I mitt fall handlar det om frågan om att även slita ut golv. Eller behålla. Tacksam för att du inte vill att jag ska ruineras. Men är mer ute efter synpunkter gällande varför behålla respektive kasta ut. Väga för och nackdelar. Erfarenheter från andra och kunskaper om mögel och fukt i dessa material.
 
S StellaMaris skrev:
det mest logiska är förmodligen att göra hål och mäta fukt i golv samt att göra mögeltest?
En vettig lösning är just denna att faställa orsaken till problemet annars blir det som att sminka ett lik. Det du gör annars kommer att vara bortkastat. Dessutom är det ett underlag för reklamation.

Lycka till Håkan
 
Staffans2000
S StellaMaris skrev:
I mitt fall handlar det om frågan om att även slita ut golv. Eller behålla. Tacksam för att du inte vill att jag ska ruineras. Men är mer ute efter synpunkter gällande varför behålla respektive kasta ut. Väga för och nackdelar. Erfarenheter från andra och kunskaper om mögel och fukt i dessa material.
I detta forum ges ibland råd, att göra än det ena, än det andra, av allt från amatörer som drivs av att bli sedda, till välgenomtänkta råd av folk som vet vad de pratar om.
Kruxet är att sålla ut de relevanta svaren.

Gör en fuktmätning i ett hörn som kan vara mest fuktkänsligt. Visar det sig att det är plaskblött, har du problem. Annars är det ännu en gång dags för lite eftertanke.

Internet, är såväl himmel som helvete.
Hotel Carlifonia.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S StellaMaris skrev:
när man lyfter på trösklar ser det ut att sticka fram någon typ av isoleringsmaterial, typ tunn plast/frigolit Nåt som verkar ligga mellan betong och parkett.
Ja, det är normalt. Är det 0.2 mm byggplast är det helt tätt. Vet ej om skumplast/stegljudsdämpning också är helt fukttätt, men finner det högst sannolikt.

Om golvet (betongen) var helt kliniskt ren innan man la in ovangolvet så är sannolikheten för mögel liten. Eftersom detta är helt beroende på utförandet/hantverket och kunnande om fukt och mögel på plattor på mark så finns det ingen som helst möjlighet att predicera hur det kan vara, utan man är helt hänvisad till att undersöka/testa.
Det tycks dock som att flera olika fukt- och ventilationspersoner varit där och testat, om än inte golvet. Men, om ingen av dem indikerat att det luktar misstänkt eller genom sina undersökningar/mätningar funnit ngt så är det mkt liten sannolikhet att det är ngt problem med golvet. Syllen tycks inte heller ha varit något problem?

Enstaka mögelprickar är bara att patinera och måla över så är det inget problem. (Så länge orsaken är åtgärdad, vilket den tycks vara.)

Personligen hade jag inte gjort något om inte uppenbara fukt-/mögelproblem manifesterats. Ser inget (allvarligt) mögelangrepp i taket, eller på tapeten. Är det bekräftat som allvarligt? Dvs så allvarligt att tvätt och patinering inte är tillräckligt?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det är normalt. Är det 0.2 mm byggplast är det helt tätt. Vet ej om skumplast/stegljudsdämpning också är helt fukttätt, men finner det högst sannolikt.

Om golvet (betongen) var helt kliniskt ren innan man la in ovangolvet så är sannolikheten för mögel liten. Eftersom detta är helt beroende på utförandet/hantverket och kunnande om fukt och mögel på plattor på mark så finns det ingen som helst möjlighet att predicera hur det kan vara, utan man är helt hänvisad till att undersöka/testa.
Det tycks dock som att flera olika fukt- och ventilationspersoner varit där och testat, om än inte golvet. Men, om ingen av dem indikerat att det luktar misstänkt eller genom sina undersökningar/mätningar funnit ngt så är det mkt liten sannolikhet att det är ngt problem med golvet. Syllen tycks inte heller ha varit något problem?

Enstaka mögelprickar är bara att patinera och måla över så är det inget problem. (Så länge orsaken är åtgärdad, vilket den tycks vara.)

Personligen hade jag inte gjort något om inte uppenbara fukt-/mögelproblem manifesterats. Ser inget (allvarligt) mögelangrepp i taket, eller på tapeten. Är det bekräftat som allvarligt? Dvs så allvarligt att tvätt och patinering inte är tillräckligt?
H håbbe1961 skrev:
En vettig lösning är just denna att faställa orsaken till problemet annars blir det som att sminka ett lik. Det du gör annars kommer att vara bortkastat. Dessutom är det ett underlag för reklamation.

Lycka till Håkan
ja, golvet har inte varit på tal tidigare

inspektörerna trodde att jag hade klarat mig med att byta ytlagret men jag väljer ändå att byta ut alla material. Dock funderade jag i första läget inte på att byta ut golvet. Men jag ska riva ut garderoben. Förre ägaren har dock skruvat fast skena till skjutdörrarna i parketten. Kan han sabbat det fukttäta skiktet golvet? Jag ser inget på golvet. Innan åtgärder av ventilation och vi inte visste om kondensproblemen så sov sonen på madrass på golvet några veckor. Vatten kondenserade då mot madrassen och när jag vände på den upptäckte jag svarta prickar. Sen kastades madrassen, rummet evakuerades och fukttekniker kallades in.
 
Staffans2000
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det är normalt. Är det 0.2 mm byggplast är det helt tätt. Vet ej om skumplast/stegljudsdämpning också är helt fukttätt, men finner det högst sannolikt.

Om golvet (betongen) var helt kliniskt ren innan man la in ovangolvet så är sannolikheten för mögel liten. Eftersom detta är helt beroende på utförandet/hantverket och kunnande om fukt och mögel på plattor på mark så finns det ingen som helst möjlighet att predicera hur det kan vara, utan man är helt hänvisad till att undersöka/testa.
Det tycks dock som att flera olika fukt- och ventilationspersoner varit där och testat, om än inte golvet. Men, om ingen av dem indikerat att det luktar misstänkt eller genom sina undersökningar/mätningar funnit ngt så är det mkt liten sannolikhet att det är ngt problem med golvet. Syllen tycks inte heller ha varit något problem?

Enstaka mögelprickar är bara att patinera och måla över så är det inget problem. (Så länge orsaken är åtgärdad, vilket den tycks vara.)

Personligen hade jag inte gjort något om inte uppenbara fukt-/mögelproblem manifesterats. Ser inget (allvarligt) mögelangrepp i taket, eller på tapeten. Är det bekräftat som allvarligt? Dvs så allvarligt att tvätt och patinering inte är tillräckligt?
Kunde inte skrivit det bättre sjäv.

TS verkar tyvärr vara resistent mot all form av ifrågasättande av att det överhuvudtaget finns ett mögelproblem, eftersom mögel är "farligt". Punkt slut. Att mögel finns överallt, är en bagatell, TS inte fäster någon större vikt vid. För här skall det rivas ut.
Vill det sig illa, är det lurifaxar till "experter" som övertygat. Vill det sig riktigt illa, är det TS högmod och okunskap som driver processen rakt mot floden Styx stränder.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kunde inte skrivit det bättre sjäv.

TS verkar tyvärr vara resistent mot all form av ifrågasättande av att det överhuvudtaget finns ett mögelproblem, eftersom mögel är "farligt". Punkt slut. Att mögel finns överallt, är en bagatell, TS inte fäster någon större vikt vid. För här skall det rivas ut.
Vill det sig illa, är det lurifaxar till "experter" som övertygat. Vill det sig riktigt illa, är det TS högmod och okunskap som driver processen rakt mot floden Styx stränder.

Staffan
Haha Staffan! Just så är det! huvudet på spiken.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
Det kan inte vara så dyrt att byta ut golvet. Gör det så kan du se vad som finns under, får ett nytt fint golv. Och viktigast av allt, då slipper du oroa dig...
 
Det var väl nålfiltsmatta i såfall som gäller och det kunde behövas bredspacklas under. Så lär kosta 10 000 iaf. Samt hållas rent med barn? Är det att föredra tro?
 
Staffans2000
S StellaMaris skrev:
Haha Staffan! Just så är det! huvudet på spiken.
Då har du två val.

1. Du kör på som tänkt och i den bästa av världar, betalar du för ett fullstädigt nödvändigt jobb.

2. Du säger stopp. Jag behöver ta mig en fungerare. Därefter ringer du din gamle älskare, skolkompis, granne, tokpsykolog, trädgårdsmästare, lektant, taxichaufför, guru, Staffan Westerberg, yogatränare, lejontämjare eller älskaren en gång till och frågar: -"kan du komma hit och kolla på mitt hus, innan jag ruinerar mig.

Valet är ditt. Om du säger var du bor, finns det säkert villiga trådtittare som även kan ta sig en titt på ditt hus, ifall de bor i närheten.

Staffan
 
Staffans2000
S StellaMaris skrev:
Samt hållas rent med barn? Är det att föredra tro?
Använder du barn som skurmoppar. Mycket ekologiskt och kanske till och med, närproducerat. Men ytters oortodoxt.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Använder du barn som skurmoppar. Mycket ekologiskt och kanske till och med, närproducerat. Men ytters oortodoxt.

Staffan
Haha. Inte märka ord. Är smålänning! Utanför arbetstid orkar jag inte tala och skriva akademikersvenska
 
S StellaMaris skrev:
Kan han sabbat det fukttäta skiktet golvet?
Om skruvarna var längre än tjockleken på parketten + golvskenans godstjocklek, och om materialet under parketten är fukttätt.
Har det ngn betydelse? Kanske, kanske inte.
Om markfukt är ett problem, och om det ligger ett fukttätt skikt ovanpå så ska det gå att mäta förhöjd/skadlig fukthalt i betongen i springan mellan golv och vägg.
Om markfukt är ett problem, och om det inte ligger ett fukttätt skikt ovanpå så borde parketten uppvisa fuktproblem. Är dock parketten väl limmad så kommer inte fukten igenom i ngn nämnvärd utsträckning, och då kanske inget märks.

Fukt och mögel under madrassen på golvet beror sannolikt på kondens. Madrassen blir varm och fuktig när en människa ligger i den, och golvet är relativt kallt => kondens => mögel efter en tid.
Hade fukten kommit underifrån så hade hela golvet varit svart(-prickigt), och förmodligen ojämnt som krabb sjö.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.